..: Systém IREDO zažívá další otřesy :..

Oredo Pardubice/Hradec Králové — Psal se rok 2011 a Pardubický kraj se 11. prosince toho roku připojil k integrovanému dopravnímu systému IREDO. Začaly platit zcela nové jízdní řády, společná tarifní politika se sousedním Královéhradeckým krajem, vše v režii kraji napůl vlastněné firmy OREDO. Její technologové navrhli zastavit provoz na několika regionálních železničních tratích, naopak se posílily páteřní tratě a také autobusové linky, a to i o víkendech, kdy v mnohých jiných krajích nejede do sídel zcela odkázaných na autobusovou dopravu doslova ani kolo. Ano, samozřejmě ani organizátorům dopravy v Pardubickém kraji se nevyhnuly problémy: kromě různých administrativních a finančních pochybení se jednalo zejména o podle některých nedostatečně připravené autobusové jízdní řády. I přesto šlo ale o ambiciózní projekt, který bylo možno směle označit za jeden z nejlepších integrovaných dopravních systémů v Čechách – už jen proto, že jako jediný zahrnuje dva kraje a je zde aplikován tzv. zónově-relační tarif, který cestujícím přináší mnohé výhody, stejně jako zavedení integrálního taktového grafikonu. Systém IREDO však nyní zažívá velké otřesy, které mohou dopadnout hlavně na cestující.

Integrální taktový grafikon - princip síťové dostupnosti, foto: DS FD ČVUT Vše začalo po krajských volbách v roce 2012. Zatímco původní krajská vláda, a hlavně náměstek pro dopravu Jan Tichý, zřejmě předpokládali, že fungující dopravní systém budou moci použít v předvolebním boji, bylo to spíše naopak. Mnozí lidé i představitelé místních samospráv jízdní řády hlasitě kritizovali a ty se tak staly volebním tématem v opačném smyslu: politické strany se předbíhaly v tom, kdo se společností OREDO více zatočí a kdo radikálněji změní v té době nepopulární nový systém veřejné dopravy k lepšímu. Někteří volali dokonce po návratu jízdních řádů platících před rokem 2011. K těm se řadil i tamější volební lídr jedné z levicových stran, bývalý odborový předák Jaromír Dušek. Tomu volby přály a tak zanedlouho získal křeslo náměstka hejtmana s gescí pro dopravu. Již tehdy se odborná veřejnost rozdělila na dva různě velké tábory – jedni očekávali od nového náměstka návrat k tradicím, obnovení provozu na zastavených železničních tratích a přítrž pro koordinátory firmy OREDO. Druzí se naopak obávali zničení již vcelku fungujícího dopravního systému, který od svého zavedení v té době již prošel řadou změn, které odstranily největší problémy a postupně spíše představovaly doladění fungujícího systému. Na obranu tvůrců nového systému je také třeba podotknout, že na přípravy měli politiky určenou velmi krátkou dobu několika měsíců, zatímco jinde se systém spouštěl po částech několik let.

Protokolární vlak na trati 025, foto: mat.mt Činnost nového krajského vedení se projevila brzy. Na jedné straně se změny týkaly zejména kritiky předchozího vedení a zaměstnanců organizátora dopravy, a to zejména kvůli problémům v odměňování vedení. Na druhé straně však přišla nová politická reprezentace například s již zmíněným radikálním návrhem vrácení všech jízdních řádů do stavu před optimalizací, proti čemuž nakonec vystoupilo i několik původně nespokojených starostů a obyvatel, takže se od tohoto diskutabilního kroku raději ustoupilo. Mezi provedenými změnami tak patří zejména rozšíření zastavování některých předtím zrychlených vlaků a částečná úsporná omezení autobusové dopravy, které se dotklo hlavně víkendů a přepravních sedel, ovšem nejen těch. V letošním roce pak přibylo také obnovení dopravy na tratích mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi, Moravským Karlovem a Mlýnickým Dvorem a také mezi Heřmanovým Městcem a Prachovicemi v opačné části kraje.

Čím dál více pak přibývalo další kritiky na stranu společnosti OREDO. Zejména v její pardubické sekci již předtím nezůstal doslova kámen na kameni a mnoho předchozích klíčových odborníků i vedoucích pracovníků z firmy dobrovolně či nedobrovolně odešlo. Nakonec vše skončilo tím, že Pardubický kraj odmítl využívat dále služeb firmy OREDO při koordinaci dopravy a tvorbě jízdních řádů a začal si dopravu organizovat sám, a to prostřednictvím svého vlastního dopravního odboru, jak je tomu i v některých jiných krajích zvykem. Se společnou firmou však kraj dále spolupracoval alespoň na projektu bezkontaktních čipových karet, které jsou dalším poměrně diskutabilním krokem nového vedení kraje i dopravního koordinátora.

Nová karta IREDO, foto: OREDO Tyto karty totiž ruší původní papírové přestupní jízdenky, tedy hlavní výhodu integrovaného tarifu. Dále bude možné tyto jízdenky zakoupit pouze s čipovou kartou, čímž se prakticky znemožní možnost využít hlavní výhody integrovaného dopravního systému pro zájemce, kteří kraj navštěvují nepravidelně a nevlastní krajskou kartu. Pro organizaci dopravy ale naopak přibude možnost lépe sledovat obsazenost jednotlivých spojů a dělení přepravních tržeb mezi dopravci, což papírové jízdenky umožňovaly jen složitě. Jedna jízdenka na vlak i autobus pro náhodné cestující však zřejmě navždy skončí.

Mapa zón IDS IREDO v Pardubickém kraji, foto: OREDO Spolu se zavedením karet ale přichází pro cestující také nepříjemnost v podobě konce platnosti tarifu IREDO v pardubické městské hromadné dopravě, jak uvádí na svém webu Dopravní podnik města Pardubic. Mezi pardubickým a hradeckým krajským vedením navíc panují prudké neshody o osobu jednatele společnosti OREDO Jiřího Krále a také o funkci jednoho z poradců této firmy, který je zároveň majitelem autobusové firmy AUDIS BUS, zajišťující v kraji veřejnou linkovou dopravu. Další část sporu se týká slev na jízdenky kupované prostřednictvím elektronické peněženky na bezkontaktní čipové kartě. Představitelé Pardubického kraje varují, že může dojít až k odprodeji jejich podílu ve firmě OREDO zpět Královéhradeckému kraji a odchodu z této společné firmy. Otázkou pak zůstává, zda by to neohrozilo i jediný český mezikrajský integrovaný dopravní systém.

Zdroje: Česká televize, iDnes.cz, Dopravní podnik města Pardubic, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 12.9.2013 (6:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci Tarify

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
12.09.2013 (16:46)  
JOHNZ: Ještě to zvládá i v jednom směru Dvořák a ve druhém směru Mahler.
Registrierter Benutzer krix 
12.09.2013 (16:34)  
IREDO rozhodně není nejlepší systém. A generální ředitel ČD, co si budeme povídat, ... Jinak pro lidi z Pardubic, podívejte se na http://www.pardubiceprace.cz/ třeba se na to hodíte zrovna vy :)
Registrierter Benutzer JOHNZ 
12.09.2013 (15:30)  
vitab: Ja na to poukazujem už rok. Avala (jediný vlak, ktorý zastavuje aj Kolín aj ČT) to stíha za rovnaký čas ako EC, ktoré stojí len v jednom mieste. A čo som si všimol, občas aj čosi nakráti.
Registrierter Benutzer mat.mt  mail  
12.09.2013 (14:44)  
stoupa: a měl by? Vždyť všichni, kdo se potřebují někam dostat si kupovaly auta před dvěma lety a zas tak vysokou životní úroveň, aby je teď měnili za novější tu opravdu nemáme.
Registrierter Benutzer vitab 
12.09.2013 (14:13)  
Díky pane Jaroši, alespoň trochu jste mě uklidnil. Cestuji na té trase dohromady 4x týdně (2 cesty každým směrem), tak je pro mě důležité, aby zůstalo spojení minimálně zachováno.

Ovšem nabízí se otázka, proč to v České Třebové jde a v Kolíně nikoliv (opět, kromě toho, že z ČT pochází pardubický hejtman a ředitel ČD). Skoro bych se byl býval vsadil, že časy odjezdů z Brna, Pardubic a Prahy budou pořád stejné
Registrierter Benutzer vitab 
12.09.2013 (13:14)  
Zmínili jste tu zastavování EC Praha - Brno v Nádražákově, nevíte, jak to bude se zastavováním těch samých vlaků v Kolíně?
Zůstane každý druhý,
začnou zde zastavovat i ty, které stavěly předtím jen v Třebové (to by bylo ideální, ale obávám se, že ani fakt, že odsud (bohužel) pochází prezident a z Třebové jen generální ředitel ČD to nezajistí)
nebo tu nebudou stavět ani ty, které zde předtím stavěly (toho se obávám)
12.09.2013 (13:01)  
Jinak mi říkal průvodčí v Jilemnici, že je jasný, že od novýho roku se zdražuje v IDOL i IREDO, prý se to zatím počítá, ale odhadujou o 10%
12.09.2013 (12:36)  
Karel Kovářík: Tak ono stačí sčítat "cvaknutí" označovače jízdenek mezi jednotlivými zastávkami. A při hlášení Zastávka Hruškova odeslat do RISu číslo, kolikrát byl(y) aktivován(y) označovač(e), než se ze zastávky Švestkova dojelo do zastávky Hruškova.
A je úplně jedno jestli začneme posílat počet pípnutí čipovky. Cvakat při každém přestupu je nesmysl - jednak pořád vytahovat kartu, druhak to znamená prodloužení jízdních dob. Jedna z nezanedbatelných výhod měsíčních/ročních (šalin)karet je právě to, že nastoupím a jedu, nemusím nic cvakat. Vytahování peněženky je také relativně nebezpečné, obzvláště na některých linkách projíždějícíh ... Bronxem.
Registrierter Benutzer Jim  mail  
12.09.2013 (10:22)  
Presne tak, kam ten tupec Dusek vleze,tam sto let trava neroste. Viz pokles nakladni dopravy na zeleznici po jim zorganizovane stavce v 97.
12.09.2013 (9:18)  
Vznik samostatného Pardubického kraje, resp. rozbití Východočeského kraje, je katastrofou od samého počátku. Druhou katastrofou je politické angažmá odborářských pohlavárů. Tohle je jen jeden z důsledků, viz třeba http://hradec.idnes.cz/jizdni-rady-kralovehradecky-dgg-/hradec-zpravy.aspx?c=A130729_1957324_hradec-zpravy_tuu.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko