Pardubice/Hradec Králové — Psal se rok 2011 a Pardubický kraj se 11. prosince toho roku připojil k integrovanému dopravnímu systému IREDO. Začaly platit zcela nové jízdní řády, společná tarifní politika se sousedním Královéhradeckým krajem, vše v režii kraji napůl vlastněné firmy OREDO. Její technologové navrhli zastavit provoz na několika regionálních železničních tratích, naopak se posílily páteřní tratě a také autobusové linky, a to i o víkendech, kdy v mnohých jiných krajích nejede do sídel zcela odkázaných na autobusovou dopravu doslova ani kolo. Ano, samozřejmě ani organizátorům dopravy v Pardubickém kraji se nevyhnuly problémy: kromě různých administrativních a finančních pochybení se jednalo zejména o podle některých nedostatečně připravené autobusové jízdní řády. I přesto šlo ale o ambiciózní projekt, který bylo možno směle označit za jeden z nejlepších integrovaných dopravních systémů v Čechách – už jen proto, že jako jediný zahrnuje dva kraje a je zde aplikován tzv. zónově-relační tarif, který cestujícím přináší mnohé výhody, stejně jako zavedení integrálního taktového grafikonu. Systém IREDO však nyní zažívá velké otřesy, které mohou dopadnout hlavně na cestující.
Vše začalo po krajských volbách v roce 2012. Zatímco původní krajská vláda, a hlavně náměstek pro dopravu Jan Tichý, zřejmě předpokládali, že fungující dopravní systém budou moci použít v předvolebním boji, bylo to spíše naopak. Mnozí lidé i představitelé místních samospráv jízdní řády hlasitě kritizovali a ty se tak staly volebním tématem v opačném smyslu: politické strany se předbíhaly v tom, kdo se společností OREDO více zatočí a kdo radikálněji změní v té době nepopulární nový systém veřejné dopravy k lepšímu. Někteří volali dokonce po návratu jízdních řádů platících před rokem 2011. K těm se řadil i tamější volební lídr jedné z levicových stran, bývalý odborový předák Jaromír Dušek. Tomu volby přály a tak zanedlouho získal křeslo náměstka hejtmana s gescí pro dopravu. Již tehdy se odborná veřejnost rozdělila na dva různě velké tábory – jedni očekávali od nového náměstka návrat k tradicím, obnovení provozu na zastavených železničních tratích a přítrž pro koordinátory firmy OREDO. Druzí se naopak obávali zničení již vcelku fungujícího dopravního systému, který od svého zavedení v té době již prošel řadou změn, které odstranily největší problémy a postupně spíše představovaly doladění fungujícího systému. Na obranu tvůrců nového systému je také třeba podotknout, že na přípravy měli politiky určenou velmi krátkou dobu několika měsíců, zatímco jinde se systém spouštěl po částech několik let.
Činnost nového krajského vedení se projevila brzy. Na jedné straně se změny týkaly zejména kritiky předchozího vedení a zaměstnanců organizátora dopravy, a to zejména kvůli problémům v odměňování vedení. Na druhé straně však přišla nová politická reprezentace například s již zmíněným radikálním návrhem vrácení všech jízdních řádů do stavu před optimalizací, proti čemuž nakonec vystoupilo i několik původně nespokojených starostů a obyvatel, takže se od tohoto diskutabilního kroku raději ustoupilo. Mezi provedenými změnami tak patří zejména rozšíření zastavování některých předtím zrychlených vlaků a částečná úsporná omezení autobusové dopravy, které se dotklo hlavně víkendů a přepravních sedel, ovšem nejen těch. V letošním roce pak přibylo také obnovení dopravy na tratích mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi, Moravským Karlovem a Mlýnickým Dvorem a také mezi Heřmanovým Městcem a Prachovicemi v opačné části kraje.
Čím dál více pak přibývalo další kritiky na stranu společnosti OREDO. Zejména v její pardubické sekci již předtím nezůstal doslova kámen na kameni a mnoho předchozích klíčových odborníků i vedoucích pracovníků z firmy dobrovolně či nedobrovolně odešlo. Nakonec vše skončilo tím, že Pardubický kraj odmítl využívat dále služeb firmy OREDO při koordinaci dopravy a tvorbě jízdních řádů a začal si dopravu organizovat sám, a to prostřednictvím svého vlastního dopravního odboru, jak je tomu i v některých jiných krajích zvykem. Se společnou firmou však kraj dále spolupracoval alespoň na projektu bezkontaktních čipových karet, které jsou dalším poměrně diskutabilním krokem nového vedení kraje i dopravního koordinátora.
Tyto karty totiž ruší původní papírové přestupní jízdenky, tedy hlavní výhodu integrovaného tarifu. Dále bude možné tyto jízdenky zakoupit pouze s čipovou kartou, čímž se prakticky znemožní možnost využít hlavní výhody integrovaného dopravního systému pro zájemce, kteří kraj navštěvují nepravidelně a nevlastní krajskou kartu. Pro organizaci dopravy ale naopak přibude možnost lépe sledovat obsazenost jednotlivých spojů a dělení přepravních tržeb mezi dopravci, což papírové jízdenky umožňovaly jen složitě. Jedna jízdenka na vlak i autobus pro náhodné cestující však zřejmě navždy skončí.
Spolu se zavedením karet ale přichází pro cestující také nepříjemnost v podobě konce platnosti tarifu IREDO v pardubické městské hromadné dopravě, jak uvádí na svém webu Dopravní podnik města Pardubic. Mezi pardubickým a hradeckým krajským vedením navíc panují prudké neshody o osobu jednatele společnosti OREDO Jiřího Krále a také o funkci jednoho z poradců této firmy, který je zároveň majitelem autobusové firmy AUDIS BUS, zajišťující v kraji veřejnou linkovou dopravu. Další část sporu se týká slev na jízdenky kupované prostřednictvím elektronické peněženky na bezkontaktní čipové kartě. Představitelé Pardubického kraje varují, že může dojít až k odprodeji jejich podílu ve firmě OREDO zpět Královéhradeckému kraji a odchodu z této společné firmy. Otázkou pak zůstává, zda by to neohrozilo i jediný český mezikrajský integrovaný dopravní systém.
Zdroje: Česká televize, iDnes.cz, Dopravní podnik města Pardubic, ŽelPage
| 12.9.2013 (6:00)
Karty: Takze projekt za 50 milionu (+ X milionu, ktery cestujici zaplatej za karty; nemluvim o nakladech na provoz a udrzbu) nam umozi lepe sledovat obsazenost, to nam umozni zrusit malo vytizene spoje a diky tomu usetrime par milionu za rok. Takhle prosim u nas setrime.
stoupa: A zastavovani EC v MuN souvisi s obsahem clanku jak? Ze je to taky v PK a taky je to doprava?
No ale kdyz chcete, tak vam zopakuji to co uz sem psal nekolikrat: Az budete mit v tom EC dost cestujicich jedoucich (minimalne) celou trasu Praha - Brno, tak to klidne nemusi nikde zastavovat (poloprazdny 6ti vozovy EC nepovazuji za "dost"). Velikost poptavky Praha - Brno durch nam uz ukazaly, s velkou slavou zavedene, v tichosti rusene nebo na 3 vozy zkracene, D1 Expressy...
no nevím, když DPMB dokáže z papírové jízdenky z automatu zjistit, v kolik hodin a který den byl nákup, následně v kolik hodin a v kterém busu si ji cestující štípnul, karty mohou být lepší, jen když zavedeme povinné pípání přikaždém přestupu, to je docela buzerace....
osebně jsem názoru, že VHD musí být přívětivá
:-) Teď, kdy už i "dalekonosné" vlaky zase budou zastavova v MuN, ještě by se do obce samé mělo přesunout sídlo Ministerstva dopravy i vedení ČD (včetně baráku)... To by byl krásný stavebně-dopravní projekt! Zkušenosti s kostelem v Mostě přeci jsou, a těch výběrových řízení, co by z tohy vzešlo! :-)
Vzrůstá v kraji prodej osobních aut? :-(, :-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










