..: Jízdní řád 2014 - změny v mezinárodní a dálkové dopravě :..

380.013 v čele EC 137 Moravia, který jel již dle nového řazení., foto: Ostradik/K-report.netPraha — České dráhy ve čtvrtek 22. listopadu představily změny v jimi provozované dálkové a mezinárodní dopravě, které nás čekají v souvislosti s příchodem nového jízdního řádu. Změn v trasách i nových vozidelch je pomálu; ty zajímavější přijdou zřejmě až v průběhu příštího roku v souvislosti s nasazováním nově nakupovaných jednotek Siemens Viaggio Comfort. Mezi novinky, které poznáme již v polovině prosince, tak patří hlavně drobné úpravy časových poloh vlaků na jednotlivých linkách a nová kategorizace expresních vlaků. O poznání méně příjemnými změnami jsou ty tarifní, o kterých vás však budeme ještě informovat samostatně.

Návrat kategorie InterCity

První ze série 21 modernizovaných jídelních vozů WRmee816 obdržely ČD v červnu 2012, foto: Juraj Kováč Vlaky kategorie InterCity jsme mohli letos na českých kolejích vidět pouze v barvách soukromého dopravce RegioJet. To se teď mění, České dráhy v tomto ohledu opět mění strategii, omezují kategorii Expres a většinu expresů převedou právě na kategorií InterCity a EuroCity. Zatímco dříve ale samotné zařazení do kategorie nemělo se skutečnou kvalitou vlaku nic společného, nyní České dráhy přistoupily alespoň na určité standardy, které by každý vlak „vyšší kvality“ měl splňovat. Jedinou konkrétně specifikovanou všeobecnou podmínkou je však zařazení jídelního vozu či bistrovozu, dále se mluví o nasazování hlavně modernizovaných či nových vozů, což je ale poněkud relativní kritérium. Cestující první třídy pak potěší novinka v podobě bezplatných novin a vody na všech spojích IC/EC. Znamená to mj. jednotný komfort na linkách Ex 1 Praha - Bohumín - Žilina a Ex2 Praha - Olomouc - Luhačovice/Zlín/Slovensko, které spolu mají velkou část trasy společnou, ale linka Ex2 dosud nebyla považována za konkurenční a standard služeb v 1. třídě byl nižší.

Do Moskvy rychleji

Vltava Crew, foto: Josef Petrák Spokojeni mohou být od 14. prosince zejména cestující, kteří využívají noční vlaky k cestám na východ, zejména pak do Polska, na Ukrajinu a do Ruska. Dosavadní přímé lůžkové vozy Praha – Moskva (- Petrohrad), které z Prahy letos odjížděly na vlaku EN 445 Slovakia v pozdních večerních hodinách, nově pojedou z české metropole již po čtvrté hodině odpolední jako samostatný rychlík 405 Vltava. Zásadní změnou však bude zrychlení celého spojení, a to o více než pět hodin. Vlak bude ale nově veden jako komerční s globální cenou, sestaven bude jako doposud z moderních lůžkových vozů Ruských železnic (RŽD). Negativnější zprávou pak je omezení jízdy vlaku, který nově pojede pouze některé dny v týdnu.

Více vlaků na Slovensko, méně do Polska

150.210-3 na vlaku EC 126 Fatra, Ústí u Vsetína - Vsetín (23.5.2010), foto: Ivo Rušák Prosincová změna grafikonu může přinést úsměv na tváři také pro cestující, kteří využívají vlaky mezi Prahou a Žilinským krajem. V relaci Praha – Horní Lideč – Žilina (– Košice/Zvolen) bude rozšířen počet vlaků tak, aby byl dodržen jejich dvouhodinový interval po celý den. Ve všech soupravách by měl být řazen jídelní vůz, nebo bistrovůz. Kromě toho dojde také k prodloužení dalšího páru vlaků Praha – Žilina až do Zvolena. K méně pozitivním změnám pak patří omezení u denních vlaků do Polska, které podle Českých drah vychází z požadavků polského dopravce PKP Intercity. U nás se to projeví ve zrušení vlaku EC 110/111 Praha, cestující z Prahy budou odkázáni na spojení vlaky SC s přestupem na Ostravsku.

Německo i Rakousko podobně jako letos

371 u Řeže, foto: Excelsior Na cestách k našim západním sousedům nedojde k žádným razantním změnám. Co se týče Rakouska, bude zkvalitněno spojení Praha – Linz, které zrychlí o 18 minut (respektive o 8 minut v opačném směru). Na tyto vlaky a některé obratové rychlíky navíc budou nasazovány komfortnější soupravy standardu EC, takže zajíždění vozů řady B či A na území Rakouska by tak mohlo definitivně skončit. O plánovaném nasazení souprav railjet jsme již mluvili dříve. Na vlacích do Německa také nedojde k žádným zásadním změnám, jedinou z nich bude prodloužení vlaku EC Alois Negrelli až do stanice Rostock Hbf, avšak pouze ve vybraných dnech v týdnu.

Další vozy z Rakouska?

ČD Bmz od ÖBB, České Velenice, foto: Michal Šimek Kromě změn v tabulkách jízdních řádů slibují České dráhy také zlepšení komfortu cestování. Kromě dodávek prvních souprav railjet, o kterých jsme se již zmiňovali, přijdou na řadu také jiná dílčí zlepšení. Mezi ty bude bezesporu patřit také nákup přibližně osmdesáti starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB), který naváže na již provedené podobné nákupy v minulosti. Na rozdíl od předchozích dodávek však nyní nakupované vozy budou disponovat například klimatizací nebo vakuovým systémem WC a kromě vozů první a druhé třídy bude tato dodávka obohacena i o 10 (časopis Železničář uvádí 12) velmi potřebných vozů lehátkových, které nahradí staré vagony řady Bc na nočních vlacích na východ od nás. Všechny vozy z Rakouska by měly být do provozu nasazeny do konce příštího roku. Uveďme, že z 32 vozů řady Bmz pořízených z Rakouska v roce 2011 je nasazována dosud jen polovina.

Zdroj: České dráhy


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 26.11.2013 (6:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Jízdní řád

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer M 
26.11.2013 (11:01)  
mr.bean & pekař
Vlak jsem nekdy "davno" nasel na Scottym, rikal jsem si dobry, to by se mi mohlo hodit. Ted uz tam ale ve spojeni Wien-Breclav k nalezeni neni. Da se vyhledat jen vlak s cislem 100 a u nej je poznamka, ze je to spaci vlak do Moskvy.
Jde tedy o videnskeho souputnika ceske Vltavy. A v useku Wien-Breclav s "vyloucenim verejnosti".
Spis moc nechapu, ze to nepovesi na EC, ktere z Vidne jede o 30 minut driv a posilaji s tim extra masinu...
26.11.2013 (11:00)  
Josef Petrák: Diky, ale trochu sem se do toho zamotal. Ty Bmz teda reznou nekde v koprivach, nebo se na tom delaj naky opravy/upravy?

EC174: Tohle se mi hrozne libi. Pamatuju televizni reportaz z nakyho testovaciho nasazeni elefantu na rychlik do Trince. Lidi samozrejme nadseny, ze jednou nemusej jet nakym starym rozhrkanym srotem a vubec je netrapi, ze to ma skodovka v katalogu jako primestskou jednotku. Rejpat do toho budou samozrejme jen a pouze sotousi.
26.11.2013 (10:49)  
pekař - po zadání spojení do idosu to vyplivne pouze spojení do Břeclavi s poznámkami o vozbě vozů Bohumín-Břeclav
Registrierter Benutzer EC 174  mail  
26.11.2013 (10:46)  
Když čtu o těch standardech kvality na vlacích EC/IC, zejména o přítomnosti jídelního/bistro vozu a nápoji v 1. třídě, nemůžu si odpustit rýpnutí - co regionální jednotka CityElefant řazená na sobotní IC Ostravan do Bohumína a nedělní IC Ostravan do Prahy - bude i ona splňovat tyto standardy? Trochu mě mrzí, že ČD tuto jednotku využívají (nebo spíše zneužívají) i na dálkové vlaky. I když je 1. třída v Elefantovi celkem pohodlná a jsou v ní i elektrické zásuvky, pořád jde o regionální vlak, který podle mého názoru na kategorii IC nemá co pohledávat.
26.11.2013 (10:44)  
bartik09: To asi až s railjety a případně RegioJetem/DB do Hamburku, dřív ne.

Bmz51 jsou z půlky mimo provoz, protože to byly téměř šroty a blbě se tomu dělá revize, když ÖBB nedodaly skoro nic z dokumentace. Radši se to zatím nechá na díly, udělá na tom velká oprava, hodí se to do modra, než aby to jezdilo v původním stavu. Nicméně ty vozy leží už 2 roky ladem.
26.11.2013 (10:43)  
Nastesti vim, ze jsou ve vedeni sami odbornici, takze je mi jasne, ze vsechny zmeny budou ku prospechu a zakaznici se budou o kazde misto ve vlaku rvat, nicmene presto ve me hloda cervicek pochybnosti, ze ani tyhle zasadni zmeny nepritahnou do prazdnejch vlaku ani pul cestujicicho navic...
Registrierter Benutzer pekař 
26.11.2013 (10:16)  
mr.bean: nechci kecat, ale ten vlak by měl mít i normální vozy na sedačku, i jídelák
26.11.2013 (9:45)  
České dráhy v tomto ohledu opět mění strategii, omezují kategorii Expres a většinu expresů převedou právě na kategorií InterCity a EuroCity.
No jo, to uz bylo potreba. Uz se to dlouho nemenilo.

Uveďme, že z 32 vozů řady Bmz pořízených z Rakouska v roce 2011 je nasazována dosud jen polovina.
Vi nekdo proc?

Avizovane rozlomeni linky Viden (Budapest) - Praha - Berlin se asi bohuzel jeste nekona, co?
Registrierter Benutzer Lkprak 
26.11.2013 (9:29)  
K tomu rychlíku do Moskvy - dle Železničáře by měl jezdit jen několikrát do týdně (jestli si to dobře pamatuji, tak přes léto 2x a přes zimu 3x). Nyní jezdí do Moskvy přímé vozy denně.
26.11.2013 (8:12)  
Mne prekvapil IC 101 Moravia, Bohumín-Wien. Ale ouha, vozy na sezení jen do Břeclavi. Škoda, mohlo to být skvělé přímé ranní spojení Ostravska s Vídní. Holt budu muset opět vstávat v noci na R Chopin.
  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko