..: Jízdenka Wien Spezial výrazně zdražuje :..

Wien Praterstern (Nord), EC do Prahy, 1216.2 ÖBB, foto: Juraj KováčBrno — Změna grafikonu přinesla úpravy nejen ve vnitrostátních tarifech, ale také v těch mezinárodních. Jednou z těchto změn je také vcelku razantní zdražení jízdenky Wien Spezial, která byla zavedena již po pádu železné opony a oproti běžnému kilometrickému tarifu přinášela velké výhody. Kromě příznivé ceny nabízela například také rozšíření o vídeňskou městkou dopravu a její základní cena byla navíc dále snížena pro držitele In-karty. Teď ovšem podraží o desítky procent a zdražení navíc není konečné. „Lze očekávat, že ze strany ÖBB bude tato nabídka v relativně krátké době zcela zrušena a současná úprava je jen přechodný krok k nastolení standardního odbavení, které má ÖBB i s jinými sousedy,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

„Změna se týká rakouského úseku, který je vypočten dle ceníku ÖBB. Rakouské dráhy v minulosti poskytovaly slevu pro držitele In-karty ve výši 77 %, nyní poskytují ÖBB slevu ve výši 50 % z mezinárodního tarifu NRT. Pro cestující bez In-karty se změnila sleva z 30 % na 25 %,“ doplňuje Šťáhlavský. Jízdenka z Brna bude nově stát 1138 korun, pro cestující s In-kartou pak 781 korun. Jízdenky z Břeclavi stojí podle nového ceníku 915, respektive 614 korun, s drobnými fluktuacemi podle aktuálního kurzu eura. Pro některé cestující se tak vyplatí více využívat internetové Včasné jízdenky, která stojí 9 eur v jednom směru. Ty však lze zakoupit pouze v předstihu a vztahují se na ně různá omezení, kontingent těchto dokladů je navíc omezen.

1044.079-0, Wien Meidling, foto: Duhy Změny působí paradoxně zejména ve chvíli, kdy jízdenky na autobusovou dopravu lze pořídit okolo dvou set korun za jednu cestu, a to s podobným cestovním časem a dobrým komfortem. České dráhy zdražení zdůvodňují mimo jiné i přístupem cestujících: „Důvodem bylo také zřejmé dělení jízdného ze vzdálenějších destinací ČR, kdy cestující využívali lomení levnějších vnitrostátních jízdenek a jízdenky Wien Spezial (např. Praha - Brno a Brno - Wien) na úkor odbavení přímou jízdenkou. Tyto skutečnosti lze vysledovat například při přepravních průzkumech v daných spojích, kdy počet cestujících jedoucích na delší relace neodpovídá odbavení příslušnými jízdenkami. Zde je třeba připomenout, že tato jízdenka byla zavedena jako přeshraniční k podpoře místního, regionálního turistického ruchu mezi Jihomoravským krajem a spolkovými zeměmi Dolní Rakousy a Vídeň a neměla nahrazovat odbavení z jiných míst ČR v kombinaci s jinými levnými jízdenkami pro vnitrostátní dopravu,“ popisuje další důvody mluvčí ČD. „Jízdenka Wien Spezial byla zavedena v době, kdy jsme byly vnímáni jako relativně chudá reformní ekonomika, v současnosti jsme vnímáni už jako standardní člen EU, klasická demokracie s fungujícím tržním hospodářstvím, tedy jako ostatní země,“ uzavírá stanovisko dopravce Petr Šťáhlavský.

Navzdory odkazování na standardní přístup ÖBB však zůstala podobná nabídka v platnosti pro spojení Vídně se Slovenskem. Železničná spoločnosť Slovensko nadále nabízí ekvivalentní jízdenky EURegio za cenu 13 eur při koupi na Slovensku a ÖBB za 15 eur při koupi v Rakousku. Pokud nejste vlastníkem In-karty, po této změně stojí za zvážení cesta z Břeclavi do Vídně zajížďkou přes Bratislavu. V kombinaci se zpáteční jízdenkou CityStar za 10,40 eur zaplatíte 23,40 eura (667 korun). Společnou výhodou EURegia i Wien Spezial proti Včasné jízdence je možnost použití ve všech spojích během časové platnosti dokladu.

Zdroje: České dráhy


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 18.12.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Rakousko Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   
18.12.2013 (22:45)  
Před pár lety jsme to s jedním průvodčím ZSSK zkoušeli, skončilo to nějakou hláškou Neznámá karta. Tak ale reaguje na všechny karty, jejichž číslo nezná, dokonce i na karty ZSSK, které byly zneplatněny. ČD a ZSSK patrně sdílí pouze čísla zaměstnaneckých průkazů.
18.12.2013 (22:42)  
Proč by musely být 2 e-shopy kvůli DPH, když to rozliší vnitrostátní jízdenku s DPH a Včasnou jízdenku Evropa bez DPH, tak by to mělo rozlišit i jízdenku do Gr. bez DPH. Jinak mně se stalo, že průvodčí ZSSK (stejně i ÖBB) vyrazil kontrolovat jízdenky hned po odjezdu z Břeclavi. Stejně průvodčí ČD vyrazí občas hned za Čadcou. Neví někdo, jestli průvodčí ZSSK na POP načte In-kartu? Jednou jsem viděl, že ji u někoho přikládal, ale jestli se mu něco zobrazilo, to nevím. Moji nikdy nechtěl.
18.12.2013 (22:36)  
Vnitrostátní doklad je po Gr. od DPH osvobozen (aspoň u nás dle www.jizdenka.cz). Akorát na konečné ceně pro zákazníka se to jaksi neprojevuje.
18.12.2013 (22:34)  
Error404: Dva eshopy proto, že v jednom by Gr byly a ve druhém nikoliv - právě proto, že Gr nejsou v jízdním řádu. A také jsem se mj. dozvěděl, že nelze zrušit vazbu jízdenky na konkrétní vlak (pozn. - pár týdnů na to se toto omezení zrušilo), protože by si lidé jízdenky upravovali ve "fotošopu". Podle mě ten člověk vůbec nevěděl, o čem píše, měl to předat dál. Zahlédl jsem ho i v jednom zahraničním klipu o cestování a vypadal tam celkem normálně, kdo ví, co se mu tehdy honilo hlavou.

V CG Transit ty Gr. body vidím jen u slovenských řádů. V českých nejsou. Ale viděl jsem je už dříve i v našeptávači na eshopu ZSSK. Jen když jsem pak chtěl tu našeptanou stanici použít, napsalo to, že "stanica neexistuje".
18.12.2013 (22:30)  
No ja mam za to ze cesta do bodu Grenze je cela na uzemi jedneho statu a teda vnutrostatna s DPH.

Mas pravdu ze by stacilo rozumne cestovne cez hranice, ale zas ak by existovalo tak Grenze body stracaju opodstatnenie, lebo rozdiel medzi tym ci si kupim listok do Kuty Gr., alebo Lanzhotu je takmer nulovy.

V niektorych pripadoch sa lamanie v stanici vyslovene ziada - napr. aby sietove listky OBB platili az do Breclavi ci Petrzalky.
18.12.2013 (22:26)  
Error404: Preco preboha dva e-shopy?
No zkusim strelit od boku - pokud se nepletu tak jizdenka do bodu Gr. se bere jako mezinarodni a tudiz se z ni neplati DPH. Pokud ale je ten eshop zprasenej (coz je dost mozny - s ohledem na to jak funguje), tak je mozny, ze v nem nelze rozlisit jizdenku s/bez DPH.

Josef Petrak: Sama existence bodu grenze neni problem. Problem je, ze neexistujou rozumny tarify pro cesty pres hranice.
18.12.2013 (22:20)  
Preco preboha dva e-shopy? :D

Inak v datach v CG Transite od zmeny CP uvadzaju aj grenze body ako stanice - je mozne ze ide o zmenu formatu dat ktora by mohla suvisiet s e-shopmi.
registrovaný uživatel eber 
18.12.2013 (22:19)  
Slovenské čety už myslím dál po Vláře nejezdí. Otáčejí to ve Vlárském Průsmyku. Nedávno jsem jel v pátek do Trenčína. Do Vlárského průsmyku jsem jel pomocí Sp, kde jsem byl zkontrolován jednou (kdych chtěl tak díky třem Bdmtee 0x) a pak z Vlárského do Trenčanskej sem pokračoval pomocí naplněné 810. Slovenský průvodčí, kromě vypravení vlaku, snad nevylezl ze stanoviště a to i přesto, že tam mohlo být tak 15 - 20 lidí. Jelikož jsme měli 20 min. spoždění, musel sem se jít ptát, jak to vypadá s rychlíkem ve směru Trenčín. Nejdřív jsem fakt dlouho klepal, než vůbec otevřel a pak řekl, že to nemá jak zjistit. Takže i když jezdím díky malému pohraničnímu styku poměrně levně, příště asi pojedu načerno. Stejně mě nikdo kontrolovat nebude ...
18.12.2013 (22:19)  
Na GŘ tvrdí (mám to od nich v mailu), že kdyby měl eshop umět prodávat jízdenky až po státní hranici, musely by České dráhy provozovat eshopy dva. Když je nic inteligentnějšího nenapadlo, mají aspoň další důvod, proč Gr zrušit.
Nebo důvod zaměstnávat lidi, kteří budou vymýšlet, proč to nejde.
18.12.2013 (22:10)  
Error404: Za zrušení Grenze bodů se přimlouvám. :) A hned poté bych do věčných lovišť poslal SCIC tarif. Je asi tolik atraktivní jako IATA Full Fare letenky.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko