..: Do Česka chce další soukromý dopravce, britský National Express :..

Jednotka Bombardier Talent2 dopravce NationalExpress DE, foto: National Express DeutschlandBirmingham — Kdo necestoval dálkovým autobusem v Británii nebo Irsku, tomu název National Express zatím mnohé neříká. Ve skutečnosti ale i česká veřejnost autobusy této společnosti pravidelně potkává – pod značkou Eurolines. Po úspěšné expanzi do Německa si teď dopravní gigant z Birminghamu brousí zuby i na regionální a rychlíkové linky v Česku. Věří, že by mohl uspět v některém z připravovaných výběrových řízení Ministerstva dopravy nebo jednotlivých krajů, a získat tak část nově otevřeného trhu, o nějž se již dnes uchází několik soukromých dopravců. Česká pobočka National Express je aktivní od začátku ledna pod vedením Jana Paroubka, který v minulosti v pozici provozního ředitele stál mj. při rozběhu obou soukromých dopravců na lince Praha – Ostrava. U RegioJetu se navíc podílel na první vlně soutěžních nabídek pro kraje v rámci akce Žluté jaro na železnici.

National Express CZ podle vyjádření představitelů společnosti zatím nemá zájem pouštět se do konkurenčního boje na komerčních linkách. Místo toho se chce zaměřit na plánovaná výběrová řízení, jež by postupně měla rozpustit monopol Českých drah na rychlíkových relacích. Nová železniční kancelář v Česku tak navazuje na nedávné rozšíření do Německa, kde NE uspěl v tendru na provoz dvou regionálních linek ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Od roku 2015 tak nahradí DB Regio na linkách RE 7 Rhein-Münsterland-Express (Rheine – Münster – Hagen – Wuppertal – Köln – Krefeld) a RB 48 Rhein-Wupper-Bahn (Wuppertal – Solingen – Köln – Bonn), na něž plánuje nasadit 36 elektrických jednotek Bombardier Talent 2. generace.

Kdo je National Express

National Express West Midlands - jeden z rozsáhlé rodiny dopravců, foto: National Express GroupVedle nového byznysu v Německu je National Express známý spíše jako provozovatel dálkových autobusových linek. Kromě sítě mezinárodních spojů Eurolines nabízí v několika zemích i vnitrostátní linkovou dopravu. Od dubna 2013 jeho autobusy pod značkou City2City spojují německá města od Mnichova až po Hamburk díky dlouho očekávanému uvolnění omezení v dálkové autobusové dopravě. Pod značkou ALSA provozuje National Express také rozsáhlou síť autobusových linek ve Španělsku, Portugalsku a Maroku, s napojením na mezinárodní linky Eurolines. Zcela odlišný je pak profil aktivit dopravce v USA a Kanadě, kde se firma zaměřuje spíše na místní dopravní systémy, včetně provozu řady školních linek.

Vůbec nejblíž k zamýšlenému českému projektu má ale National Express doma na britských ostrovech. Kromě provozu autobusové a tramvajové veřejné dopravy ve městech West Midlands, Coventry a Dundee je zde největším operátorem dálkových autobusových linek, s více než tisícovkou destinací v celém Spojeném království. Tato síť je ovšem z velké části pozůstatkem kdysi státního autobusového dopravce National Bus Company. Po jehož privatizaci v roce 1980 a následných transformacích se nový subjekt, nyní už pod značkou National Express, začal zaměřovat i na další odvětví dopravy.

National Express na železnici

Bombardier Electrostar (ř. 357) dopravce C2C, foto: National Express GroupPrvní železniční projekty spustila firma v roce 1996, kdy získala koncese na londýnskou letištní linku Gatwick Express a regionální expresy mezi Londýnem a hrabstvím Yorkshire. Do roku 2000 pak společnost získala dalších sedm železničních tras v Anglii, Walesu i Skotsku. Ani prudká drážní expanze však nebyla bez komplikací: k 1. červenci 2009, po necelých dvou letech provozu, oznámilo britské ministerstvo dopravy odnětí koncese divizi National Express East Coast. Reagovalo tak na oznámení dopravce, že pro tuto linku nadále neplánuje další investice, čímž by došlo k porušení smluvních podmínek. V důsledku tohoto kroku následně sesterská divize National Express East Anglia v roce 2011 nezískala očekávané tříleté prodloužení kontraktu na provozní soubor linek v širším okolí Londýna a její výkony v únoru 2012 převzala konkurenční skupina Abellio.

Z někdejších devíti provozních celků dnes National Express v Británii zastřešuje jedinou trasu, a to prostřednictvím dceřiné společnosti c2c Rail. Ta provozuje vlaky na 63,5 km dlouhé příměstské lince Essex Thameside po levém břehu Temže mezi východním Londýnem a pobřežními městy Southend-at-Sea a Shoeburyness. Jelikož jednou z podmínek koncese, udělené v roce 1996, byla i kompletní obnova vozového parku na trase, c2c koncem 90. let pronajala elektrické jednotky řady 302, které v letech 2000-2001 nahradilo 74 zcela nových elektrických souprav Bombardier Electrostar ř. 357 s kapacitou 262 cestujících a maximální, i když prakticky nevyužitelnou, rychlostí 160 km/h.

To, čím se National Express v současnosti může chlubit, je přesnost jeho vlaků: v létě 2010 vytvořily spoje c2c nový britský rekord v plnění jízdního řádu, s průměrnou přesností 98,8 % (dojezd do cílové stanice se zpožděním menším než 5 minut). V uplynulých letech byly tyto vlaky několikrát oceněny jako nejdochvilnější na celé síti Network Rail, zatímco dopravce samotný v letech 2005-2006 obdržel i cenu za kvalitu údržby vozidel. Společnost své provozní statistiky pravidelně zveřejňuje a pokud by stanovený standard za dané časové období nedodržela, je povinna započítat do svého tarifu slevy jako formu kompenzace.

Příležitosti v Česku?

C2C - v současnosti jediná aktivní železniční divize National Express v Británii, foto: National Express GroupNational Express CZ může čerpat ze zkušeností jednatele Jana Paroubka, který již v letech 2009-2010 stál u vypracování nabídek na provoz regionální dopravy u firmy RegioJet. Přestože Plzeňský kraj tehdejší tendr zrušil, Jihomoravský kraj na poslední chvíli změnil zadání a Pardubický kraj nakonec k avizované soutěži nepřistoupil, uspěl žlutý dopravce alespoň na historicky první uvolněné lince na Slovensku, mezi Bratislavou a Komárnem, kde zajišťuje dopravu v závazku veřejné služby až do roku 2019.

Zatímco krajské úřady v Česku mají od prosince 2009 uzavřené desetileté smlouvy (s možným prodloužením o dalších pět let) především s Českými drahami; určité otevírání trhu subvencované dopravy probíhá alespoň na rychlíkových linkách, garantovaných ministerstvem dopravy. Ani tento proces ovšem není bez značných komplikací: ačkoliv předchozí vedení MD ČR vyjadřovalo podporu dříve vypracovanému harmonogramu soutěžení meziregionálních linek, proces liberalizace prozatím nemá za sebou ani jediný úspěšný tendr. Ten historicky první, na linku R27 Olomouc – Krnov – Opava, byl zrušen loni v únoru po vyřazení jednoho ze dvou uchazečů. Další plánované výzvy se mezitím dostaly do několikaletého skluzu.

Na vyhlášení soutěže nyní čeká soubor dvou rychlíkových linek: R5 (Praha – Ústí n.L. – Cheb) a R20 (Praha – Ústí n.L. – Děčín). Ani přes deklarace ministra Zdeňka Žáka však dodnes nebyl zahájen proces výběru dopravce. V letošním roce zároveň skončí platnost dvojice kontroverzních kontraktů z roku 2006 na provoz linek R14 (Liberec – Pardubice) a R16 (Plzeň – Most). Vzhledem k aktuálnímu stavu celého procesu se patrně ani tyto trasy nestihnou vysoutěžit včas, čímž dojde k automatickému prodloužení objednávky u Českých drah.

Eurolines - takto zná National Express většina kontinentální Evropy, foto: National Express GroupPříliš mnoho optimismu novým dopravcům nedává ani programové prohlášení nastupující vlády Bohuslava Sobotky. To sice v kapitole Doprava na jedné straně vyjadřuje podporu liberalizaci železnice a vytvoření celostátního drážního regulátora; obratem však slibuje „posílení funkce Českých drah, a.s. (jako národního dopravce v oblasti dostupnosti veřejné osobní dopravy)“, čímž de facto odporuje nejen prvnímu cíli, ale také dlouhodobému směřování evropské legislativy ve věci postupného otevírání trhů veřejné dopravy. O úskalích liberalizace se ostatně nedávno přesvědčil dopravce Arriva vlaky poté, co neuspěl u pražského koordinátora Ropid s návrhem na zavedení posilové tangenciální linky Kralupy nad Vltavou – Praha-Libeň – Praha-Hostivař (– Benešov u Prahy), zatímco ve stejné době byla zavedena nová posilová linka S34 a bez soutěže přidělena na omezenou dobu společnosti KŽC Doprava. Zůstává tedy otázkou, zda dokáže National Express své dosavadní úspěchy i v českých podmínkách zopakovat, nebo alespoň napodobit.

Zdroj: iDNES.cz, National Express Group, C2C


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 7.1.2014 (22:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 14      Zpráv na stránku:   
09.01.2014 (10:36)  
Téoz: debata o autách je trochu off-topic, ale nedá mi nereagovať. Všetci tu prítomní sme priaznivci železnice. Ani ja, kým som nemal deti, auto som nekupoval. Čiastočne kvôli ochrane ŽP, čiastočne kvôli nákladom. Jazdil som vlakmi aj vtedy, ak by autobus bol o niečo lacnejší a rýchlejší. Aj s manželkou. Aj do zahraničia. Na občasné výlety, kedy to bez auta nešlo (napr. okružná cesta po Balkáne) som si požičal auto od rodiny. Ale pred narodením dcérky som kúpil auto (ojetinu) a teraz chápem ten rozdiel. Áno, už som do toho musel vraziť nejaké peniaze, ale bez toho by sme sa skoro nikam nedostali. Neviem, či máš malé deti, ale keby si mal, tak by si chápal. Po meste stále jazdím na bicykli (do práce) alebo keď s ňou tak MHD, ale nejaké diaľkové trasy, keď tvoj cieľ neleží do 100 m od najbližšej stanice a musíš ťahať batožinu pre celú rodinu, tak to je bez auta utrpenie. Takto to vidí väčšina obyvateľstva.

A ešte praktický príklad: Za pár týždňov chcem aj s rodinou navštíviť kamaráta neďaleko Drážďan. Autom? Poobede po práci naložím rodinu do auta, dcérka bude chvíľu v autosedačke plakať, ale asi do hodiny zaspí nočným spánkom. Najhoršie bude vymotať sa z Bratislavy, ale potom to už bude rovná diaľnica a za takých 5 hodín sme v cieli. V Prahe už okolo 21:00 hustá doprava nebude. Okolo 23:00 sme v cieli a ideme do postele. Tam a späť je asi 1000 km, čo je trochu viac ako moja plná nádrž (bežne prejdem na nádrž okolo 950 km), ktorá stojí okolo 60 euro. Tož.

Vlakom? Cez deň cestovať nechcem, toľko času nemám, po práci žiadny spoj už nevyráža, ale rád by som sa previezol v EN Metropol a zobudil sa ráno v Drážďanoch. Znie to super, nie? Volal som do ZSSK, spiatočný CityStar do Drážďan stojí 106 euro pre jednu osobu. Bez lôžka samozrejme. Existuje ešte akcia SparSchiene. Ak by som sa zmestil do kontingentu, tak je to 59 euro jednosmerne pre jednu osobu aj s lôžkom (alebo ležadlom, to si nie som istý). To by bolo fajn, keby som cestoval sám alebo max. s manželkou. Lenže ja by som musel kupovať lôžka 3, pretože pochybujem, že by som sa zmestil na jedno lôžko vedľa svojej ročnej dcérky tak, aby ani jeden z nás nespadol počas jazdy dolu. Takže 3 tam a 3 naspäť, to je dokopy 354 euro. A to ešte nepočítam znížený komfort oproti autu (batožina, notorické meškanie, možno aj policajná kontrola počas spánku na vstupe do Nemecka). Vystúpili by sme ráno na Dresden Hbf a museli sa ešte S-Bahnom prepraviť asi 30 km do cieľovej stanice a potom pešo (kamarát nemá auto, neprišiel by po nás).

Nočný autobus z BA pre nás neprichádza do úvahy, pretože tie majú len 2-bodové pásy, na ktoré sa nedá uchytiť detská sedačka. Aj keby to bolo legálne prepravovať v diaľkovom autobuse malé dieťa bez sedačky, ja do toho nejdem, nie som magor. Takže ako by si sa rozhodol ty?

Dúfam, že vám je z tohto porovnania jasné, prečo ide medzištátna žel. doprava v Európe 'do kytek'. V situácii, kedy je auto lacnejšie a lietadlo rýchlejšie, vlakom medzištátne cestujú pomaly len režinkári, japonskí turisti alebo v lete mládež s rail passmi. Ak uvidíte vo Viedni nasadať českú alebo slovenskú rodinku na nočný vlak do Ríma, môžete staviť všetky svoje úspory na to, že je to železničiarska rodinka...
09.01.2014 (10:09)  
Chtěl jsem naznačit, že pokud ČD inkasují od zákazníka 33k a jízdné tvoří třetinu příjmů, pak ČD inkasují celkem včetně dotací cca 100k, což je víc než anglických 60k. Nebo tam je v Británii doprava taky dotovaná?

inkasují 20k (33k ročně za traťovky by platil jen negramot, když existuje ingold). a že by příměstská doprava kolem londýna byla v anglii nedotovaná? to bych se divil.
Registrierter Benutzer Téoz  mail  
09.01.2014 (7:07)  
M:

srovnani zivotni urovne jste popsal dokonale, naprosto s vami souhlasim!

A s cenou auta...mate pravdu, ze cas je cenny (chapu tedy, ze z prahy do liberce vlakem jezdim temer jako jediny nerezijkar), ale ja velmi rad beru v potaz to, co mnozi ne - zivotni prostredi, tedy jak moc si nicime prirodu, ktera je pro nas dulezitejsi, nez si myslime! Tedy chapu, ze mnozi (a znam jich nemalo) nechteji VD jezdit kvuli "ztrate casu", je vsak otazka, jestli bychom se nemeli snazit te prirode skodit mene (je to slozite, prace, rodina...clovek proste jen chce stihnout hrozne moc). Navic cas se snazim zhodnotit jinak, zrovna ve vlaku do jde dobre, na kole taky, diky tomu mi nevadi, ze mne cesta zabere vice casu - mam z ni mnohem lepsi pocit, udelal jsem neco dobreho. Vsak chapu, ze na tohle kouka kazdy jinak! (a zivotni prostredi je velmi casto posledni vec, na kterou koukame).

Ja se snazim uvazovat tak, ze tim, ze necim jedu, tim vyjadruju podporu tomuto dopravnimu prostredku i budovani infrastruktury pro nej, nejvice se ted snazim chodit pesky, jezdit na kole, vlakem, MHD a regionalnimi autobusy...
09.01.2014 (1:43)  
ma tvuj podotek implikovat skutecnost, ze...
Nikoliv. Chtěl jsem naznačit, že pokud ČD inkasují od zákazníka 33k a jízdné tvoří třetinu příjmů, pak ČD inkasují celkem včetně dotací cca 100k, což je víc než anglických 60k. Nebo tam je v Británii doprava taky dotovaná? (Je mi jasné, že výpočet je pro trať Pha-Pce velice pofidérní, nicméně pro průměrnou 100km trať to tak nějak bude.)

kdyz tu cenu CD ted zvysi na 60 klacku rocne, tak to nikomu z Vas nebude vadit?
Když se mi současně zvedne plat na britskou úroveň, tak neřeknu ani slovo.
Registrierter Benutzer M 
09.01.2014 (1:13)  
Jinak mozna - kdyz si obycejnej zamestnanec v obycejnem meste zaplati obycejny byt/dum (nemyslim kupovat, proste v nem zit), zaplati si obycejne jidlo (coz teda ale neznamena stejne), obycejny internet (taky ne:), obycejny mobil, obycejnou televizi, obycejny tv poplatky, obycejny koberec, obycejne kladivo a vrtacku, obycejne auto a obycejnou pojistku na auto, ubycejnou dovolenou, obycejnou tenisovou raketu, obycejny vikend s kamosema v 1000 km vzdalenem meste, obycejnou permanentnku na svuj fotbalovej klub, obycejnej darek pro manzelku k narozeninam, obycejny plinky pro decka, obycejny misto pro rodice na hrbitove, obycejny knizky a obycejnou veceri jednou mesicne, tak na kolik kilometru jezdeni vlakem mu zbyde (pripadne kolik kilometru je uz v minusu)?

Jestli to nebylo dost ynteligentni, tak se omlouvam, ale jiny srovnani zivotni urovne mne uz nejak nenapada...
Registrierter Benutzer M 
09.01.2014 (1:04)  
Hosi, hosi. Teoz vyjmenoval tri zeme, kde pobyval asi dele, nez jen na dovolenou, takze k nakladech asi neco tusit bude.
A i z te dovolene se da usoudit, jak to asi bude. Muze si prumerny Brit dovolit vlak v Britanii vic nebo min nez prumerny Cech v Cesku? A pokud jde o kupni silu atp., tak kdyz se prumerny Brit a prumerny Cech potkaji na jakemkoliv miste na Zemi a ze zustatku sveho prijmu (po zaplaceni najmu, energii a jizdenek na vlak) si budou muset neco koupit - bude to dostupnejsi pro Brita nebo pro Cecha? Tolik k te zivotni urovni. Kdyby tam byla tak strasliva, tak by tam mozna nepribyvali imigranti, ale emigranti. Ostatne rpet tam podle mne nesel take kvuli tomu, ze se mu chtelo zazit strastiplny zivot, ne?:-)

Mimochodem, proc je median nepouzitelny? Snad ne, protoze na nej vetsina lidi nedosahne, ale ma mnohem mene:-))

A na druhe strane - auto je draha vec. Ale stejne tak drahe muze byt treba jezdit nekam misto 40 minut dve a pul hodiny, protoze ta VD proste neni uzpusobena mym potrebam a tech 110 minut ztracenych jinak se taky pak musi zapocist. Proste lze verit jen statistikam, ktere si sam zfalsuji:-)
Registrierter Benutzer Téoz  mail  
08.01.2014 (22:00)  
rpet:

ja se chtel totiz bavit o pomeru ceny vlaku a vyse prijmu u nas a jinde (Britanie, ...), to se mi zda do diskuze totiz tematicke, ze ma clovek dalsi jine vysoke naklady na bezny zivot na ostrovech chapu.

Jeste bych si pral, abyste diskutoval trochu s vlidnejsim a prijemnejsim stylem, ale to asi zustane jen (nejen) mym pranim...
Registrierter Benutzer Téoz  mail  
08.01.2014 (21:48)  
arj, spalda, Jiri Kocourek:

prave to, jak lide pocitaji cenu dopravy autem, je dost vazny problem zhlediska cenove konkurenceschopnosti verejna doprava vs. auto! Kdo opravdu vi, kolik provoz auta celkove stoji, vi, jak je to drahy dopravni prostredek... a taky to znamena, ze penez mame hodne, kdyz muzeme mit v cesku 4,4 milionu osobnich automobilu (dnes uz urcite vice...).

Vyuzivani auta ci vyuzivani vlaku (nebo treba kola) neni tak o cene, jako o mysleni, zvyklostech a pohledu na svet lidi, kteri tyto dopravni prostredky vyuzivaji - je proste malo lidi, co nemaji auto, protoze na nej nemaji penize! Samozrejme je mnoho dalsich faktoru (tarifni slozitost, doba jizdy, vzdalenost zastavky VD)

Z toho vseho vsak vychazi, ze vule jezdit autem je silne podporovana zvykem (spolecti automobility), lenosti a spechem, rekl dosti vystiznymi charakteristikami nasi dnesni spolecnosti... a jen tak se nam nebude chtit z auta vysedat!

Hezkou cestu nejlepe na jole a vlakem :)
Registrierter Benutzer rpet  mail  
08.01.2014 (21:41)  
@ Josef:

OK, takze se zaprasime do dva roky stareho tematu? budiz.
Registrierter Benutzer rpet  mail  
08.01.2014 (21:39)  
@ Teoz:

napsal jsi blbou otazku, a dostal na ni odpoved, jako jsi si zaslouzil.

median je hezka vec, ale v UK nepouzitelny, nebot deklarovana prumerna mzda ani zdaleka neodpovida realite a tim padem ani spotrebnimu kosi. a porovnani mezd v UK a CR neresi nase zivotni naklady, o kterych v CR ani netusite.

toz tak.
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 14      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko