Praha — Spolu s naším magazínem ŽelPage jste se tento týden mohli projet první třídou vlaků EuroCity a SuperCity dopravce České dráhy, business třídou vlaku InterCity RegioJet a, v neposlední řadě, business třídou vlaku LE dopravce LEO Express. Celý test zahrnoval dvě jízdy Praha – Olomouc a zpět v jeden, blíže nespecifikovaný den od poloviny prosince 2013 do poloviny ledna 2014. Z důvodu ochrany palubního personálu před možnými represemi nebyly uváděny přesné spoje a časy, a proto se omlouváme, že těm, kteří odváděli svoji práci na 100 %, nemůžeme vyjádřit uznání jmenovitě. V posledním dílu se zaměříme na souhrnné hodnocení – především na to, zda dopravci skutečně nabídli avizované služby, a jakou skutečnou hodnotu jejich produkt nabídl za zaplacenou cenu jízdného vyšší třídy.
Jak již zaznělo v předchozích dílech, tento test si neklade za cíl zmapovat dlouhodobou úroveň dopravců na nejvytíženější tuzemské dálkové lince. Místo toho se staví do role některého z nových zákazníků, které nebývalá nabídka spojení a služeb přilákala na železnici z jiných druhů dopravy. Více než dlouhodobý výkon konkrétní společnosti pak získává na váze první dojem, protože může rozhodovat mezi pokračující přízní a odchodem ke konkurenci. S momentálními nedostatky i prvkem náhody musí každý dopravce počítat, zároveň ale platí, že kvalitní příprava a dlouhodobá péče o svůj produkt se vždycky ve konečném výsledku odrazí, bez ohledu na individuální zaváhání. Na základě jediné zkušenosti často hodnotí i známé spotřebitelské magazíny, oproti nimž se aktuální seriál ŽelPage snaží nabídnout i trochu kontextu, aniž by zasahoval do aktuálních pozorování. Jak teda na trase Praha – Ostrava obstáli dopravci a jejich produkty?
Vlak EuroCity Českých drah
Dopravce si ve svých vlacích EC nestanovuje příliš velké cíle, díky čemuž je jejich plnění o to snazší a reálnější. V následující tabulce naleznete procentuální hodnocení deklarovaných služeb a také hodnocení základních aspektů při cestování konkrétním vlakem. Vše je zakončeno krátkým slovním hodnocením.
| Slibované služby na webu či v průvodci | |
|---|---|
| Obsluha vlakovým personálem, vlakuškou | ANO |
| Voda nebo teplý nápoj zdarma | ANO |
| Denní tisk zdarma | ANO |
| Řazený jídelní vůz s donáškou objednávek až na místo | ANO |
| Nabídka z pojízdného minibaru | NE |
| Hodnocené prvky při cestě | |
| Čistota vnější skříně vozu | 80 % |
| Čistota interiéru | 65 % |
| Čistota a vybavení toalet | 90 % |
| Funkčnost vybavení interiéru (zásuvky 230 V, klimatizace…) | 100 % |
| Doplňkové služby (Wi-Fi, hlášení, infosystém…) | 95 % |
| Catering | 80 % |
| Personál | 90 % |
| Celkové pohodlí jízdy (sedačky, jízdní vlastnosti, ergonomie místa apod.) | 30 % |
| Celkové hodnocení | 79 % |
| Hodnocení bonusového testu | 80 % |
| Pro zobrazení detailů jednotlivých kategorií přesuňte kurzor myši nad konkrétní řádek | celý článek) |
Obsluha vlakovým personálem i vlakuškou probíhala pravidelně během celé cesty, stejně tak byla nabídnuta voda nebo teplý nápoj a několik druhů denního tisku. Jídelní vůz byl řazen a nabízel možnost objednat si jídlo přímo na místo do vozu první třídy. Čistota vnější skříně vagonu byla průměrná, horší to již bylo s čistotou koberce a podlahy. Toalety byly dostatečně vybaveny hygienickými prostředky, avšak byla patrná zašlá špína na podlaze a také už nastala doba tekutého mýdla, a tak se klasická mýdlová kostka jeví jako nepříliš vhodné řešení pro vlaky této úrovně.
Všechny součásti interiéru byly funkční, stejně jako hlášení a infosystémy. Catering fungoval v pořádku, výhrady máme jen ke způsobu servírování příborů. Vlakuška ČD podávala excelentní výkon, 10 % je sraženo za nepříjemnou vlakvedoucí. Jízdní vlastnosti jsou v pořádku, ale vůz Apee je vše, jen ne vůz pro první třídu EC vlaků s ergonomicky přívětivým prostředím k čemukoliv.
V bonusovém testu hodnotíme kladně rychlost komunikace, méně však už schopnost ujít „extra míli“ navíc pro pohodlí klienta.
Vlak LE LEO Express
U černozlaté rodiny vozidel FLIRT, zejména pak u hodnocené business třídy, je toho ke zkoumání naslibovaných služeb již o něco více. Jak obstál nejmladší dopravce na trase Praha – Ostrava?
| Slibované služby na webu či v průvodci | |
|---|---|
| Ergonomická polohovatelná sedadla s koženým potahem a jídelním stolkem uzpůsobeným pro práci s notebookem |
ANO |
| Wi-Fi internet a intranet zdarma | NE |
| LCD obrazovky | ANO |
| Služby palubního personálu | ANO |
| Oddíly pro skupinové cestující s pevným stolkem | ANO |
| Denní tisk a časopisy zdarma | ANO |
| Studený a teplý nápoj, dezert či bageta zdarma | ANO |
| Police na velká zavazadla | ANO |
| Moderní a klimatizovaný interiér | ANO |
| Zásuvky 230 V | ANO |
| Hodnocené prvky při cestě | |
| Čistota vnější skříně vozu | 30 % |
| Čistota interiéru | 90 % |
| Čistota a vybavení toalet | 60 % |
| Funkčnost vybavení interiéru (zásuvky 230V, klimatizace…) | 100 % |
| Doplňkové služby (Wi-Fi, hlášení, infosystém…) | 70 % |
| Catering | 95 % |
| Personál | 100 % |
| Celkové pohodlí jízdy (sedačky, jízdní vlastnosti, ergonomie místa apod.) | 90 % |
| Celkové hodnocení | 79 % |
| Hodnocení bonusového testu | 50 % |
| Pro zobrazení detailů jednotlivých kategorií přesuňte kurzor myši nad konkrétní řádek | celý článek |
Ze svých slibů dopravce nesplnil možnost připojení k wifi, zatímco zábavně-informační portál není zrovna optimalizován pro chytré telefony s OS Android. LCD obrazovky pracovaly pouze v základním režimu. Police na velká zavazadla byla z části využívána jako odkladiště časopisů a jiných propriet. Vnější skříň jednotky byla příšerně špinavá, korunovaná nápisy ve špíně (včetně oken) a ptačím trusem. Interiér byl udržovaný, nicméně na stolku byla zaschlá káva. Toaleta byla v horším stavu, chyběl zde toaletní papír.
Všechny součásti interiéru byly plně funkční. Hlášení fungovalo, na LCD obrazovkách neběželo zpravodajství či zajímavosti podél trasy. Catering byl v pořádku, jen je škoda, že se v business třídě podává vcelku kvalitní káva v papírových kelímcích. Personál odváděl skvělou práci. Skvělé sedačky a příjemné prostředí kazily rány z toalety při každém spláchnutí vakuového WC. Dopravce se vůbec neobtěžoval odpovědět na dotaz ohledně ztráty předmětu.
Poznámka autora: Dne 30. ledna došlo k diskuzi s pracovníkem zákaznické linky LEO Express. Bylo nám sděleno, že k odpovědi došlo 49 minut po přijetí emailu ohledně ztráty předmětu ve vlaku. Odpovědní email však adresátovi (autorovi) již nedorazil. Proto jsme se rozhodli dodatečně upravit hodnocení bonusového testu dopravce z 0% na 50%
Vlak SuperCity Českých drah
Prémiové spoje majoritního dopravce v ČR by měly přinášet exkluzivní služby. Ano, služby ve vlaku SC jsou na vysoké úrovni, nicméně v komplexním měřítku je zde problém: být běžným cestujícím, který se bude řídit doporučením pracovníka na přepážce SC, tak bychom do vlaku SC pravděpodobně raději vůbec nenastoupili. Škoda, že si tím dráhy pokazily pro ně velmi dobře vypadající hodnocení.
| Slibované služby na webu či v průvodci | |
|---|---|
| Nejrychlejší spojení na trase | ANO |
| Nadstandardní péče o cestující | ANO |
| Klimatizované, velkoprostorové vozy | ANO |
| Aktivní systém naklápění vozových skříní | ANO |
| Internet zdarma s palubním portálem | ANO |
| Polohovatelná sedadla s individuálním osvětlením a el. ovládanými roletami | ANO |
| Možnost rezervace vybraného místa | ANO |
| Police na velká zavazadla | ANO |
| WC s uzavřeným systémem | ANO |
| Elektrické přípojky 230 V | ANO |
| Bistrovůz a občerstvení formou minibaru s donáškou na místo | ANO |
| Nápoj na uvítanou a občerstvení zdarma | ANO |
| Denní tisk zdarma | ANO |
| Hodnocené prvky při cestě | |
| Čistota vnější skříně vozu | 95 % |
| Čistota interiéru | 90 % |
| Čistota a vybavení toalet | 100 % |
| Funkčnost vybavení interiéru (zásuvky 230 V, klimatizace…) | 100 % |
| Doplňkové služby (Wi-Fi, hlášení, infosystém…) | 100 % |
| Catering | 95 % |
| Personál | 95 % |
| Celkové pohodlí jízdy (sedačky, jízdní vlastnosti, ergonomie místa apod.) | 100 % |
| Celkové hodnocení | 97 % |
| Hodnocení bonusového testu | 0 % |
| Pro zobrazení detailů jednotlivých kategorií přesuňte kurzor myši nad konkrétní řádek | celý článek |
České dráhy uvádí suverénně nejvíce slibů ohledně přepravy vlakem SC. Komentář zasluhují jen dva z nich: ať už si dráhy představují pod pojmem „nadstandardní péče o cestující“ představují cokoliv, je úroveň péče o zákazníka srovnatelná s ostatními dopravci, byť zcela jistě nadstandardní oproti ostatním vlakům ČD, a proto (možná trochu škodolibě) zůstává v tabulce odpověď ANO. Standardní nabídka menu z moderního minibaru, vyráběného přímo pro vlaky SC, neprobíhala. Vnější skříň jednotky byla příkladná, avšak záplaty se začínají přece jen množit víc, než je zdrávo.
Interiér byl čistý, až na nerezové patky stolků a nepořádek v zavazadlových policích. Oproti tomu toalety byly vycíděné a s dostatkem hygienických potřeb (i nadstandardních). Všechny součásti interiéru byly funkční, stejně jako hlášení a infosystém. Catering byl v pořádku, drobné mínus má personál za předčasné přinesení hlavního jídla před snědením polévky (některé posádky toto mají nacvičené). Personál fungoval poměrně dobře, jen bylo znát jeho nízké zastoupení na sedmivozové soupravě. Jízdním vlastnostem ani pohodlí se nedá prakticky nic vytknout, jízda je klidná a stolky jsou plně využitelné.
V bonusovém testu ovšem dopravce propadl na plné čáře, jelikož nám pracovnice na přepážce prioritního odbavení podala zcela nesprávné informace o odbavení, čehož nyní dráhy mohou litovat, jinak by se totiž umístily na prvním místě se skvělými 97 %.
Vlak InterCity RegioJet
Žlutý dopravce, který brázdí koleje pod heslem „O třídu lepší“, je předmětem mnoha kontroverzí, přičemž vzhledem k jeho marketingové strategii mu kritici často neopomenou vytknout sebemenší přešlap. Skuteční zákazníci však rovněž nešetří chválou, pokud je ve vlaku vše v pořádku. To byl případ i našeho testu, byť už to není taková prémiová úroveň, jako dřív.
| Slibované služby na webu či v průvodci | |
|---|---|
| Zdarma denní tisk a ekonomické časopisy | ANO |
| Zdarma voda a nápoj Aloe vera | ANO |
| Káva s drobným občerstvením | ANO |
| Francouzské čaje podle výběru | NE |
| Polohovatelné sedadla s koženým potahem | ANO |
| Jídelní stolek uzpůsobený pro práci s notebookem | ANO |
| Internet zdarma a připojení k zábavnímu portálu | ANO |
| Prostorné kupé pro čtyři osoby | ANO |
| Možnost volby tichého oddílu | ANO |
| Asistence při nástupu, obsluha až na místo | ANO |
| Hodnocené prvky při cestě | |
| Čistota vnější skříně vozu | 80 % |
| Čistota interiéru | 90% |
| Čistota a vybavení toalet | 90 % |
| Funkčnost vybavení interiéru (zásuvky 230 V, klimatizace…) | 100% |
| Doplňkové služby (Wi-Fi, hlášení, infosystém…) | 80 % |
| Catering | 95 % |
| Personál | 95 % |
| Celkové pohodlí jízdy (sedačky, jízdní vlastnosti, ergonomie místa apod.) | 60 % |
| Celkové hodnocení | 86 % |
| Hodnocení bonusového testu | 90 % |
| Pro zobrazení detailů jednotlivých kategorií přesuňte kurzor myši nad konkrétní řádek | celý článek |
Z nesplněných slibů dopravce jmenujme například chybějící drobné občerstvení ke kávě a taktéž nebyly nabídnuty inzerované francouzské čaje. Internet k dispozici sice byl, ale signál byl špatný, a to i přesto, že cesta probíhala ve voze ASmz Internet café, kde by měl být signál posílený. Vnější skříň nevypadala katastrofálně, ale určitě čistotou ani neoslnila. Čistota interiéru byla v pořádku, až na nepořádek pod sedačkami. Toalety taktéž poskytovaly přijatelný standard, ozvláštněný živou orchidejí, ale ke 100% hodnocení by na toaletě nesměly být pohozené rozmočené krabičky s ubrousky.
Funkčnost vybavení interiéru byla naprosto v pořádku, nicméně hlášení bylo občas nezřetelné. Catering taktéž dostál inzerovanému, avšak RegioJet jako jediný z dopravců neposkytuje teplá jídla. Personál byl na vysoké úrovni, bohužel však působil nejen na autora velmi vystresovaně, uspěchaně a unaveně. Pohodlí čtyřmístného kupé kazily rázy a vibrace od podvozku, který byl tzv „obutý“ (plochá místa na obvodu kola, způsobující rytmické rázy od podvozku).
O autorovi
Aleš Petrovský (23) pracoval 2,5 roku jako průvodčí a vlakvedoucí vlaků osobní dopravy u Českých drah. Potkávat jste jej mohli na osobních vlacích, ale i expresech z Prahy do Mnichova. Po úspěchu ve firemní soutěži na téma „Moderní způsoby komunikace se zákazníkem“ se Aleš dostal jako stážista i na Generální ředitelství ČD, kde mu nejvíce učarovaly oblasti řešení zákaznických podnětů, oddělení marketingu a také dispečink osobní dopravy. Zde také potkal první osobnost, která značně ovlivnila jeho další směrování profesního života – paní Jarmilu Němečkovou.
Po úrazu, kdy již dále nemohl vykonávat činnost vlakvedoucího, Aleš s díky odmítl pozici na call centru a přestoupil k dopravci RegioJet, kde chtěl nasbírat další cenné zkušenosti jako koordinátor kvality. Zde potkal další osobnost svého profesního života, Aleše Ondrůje, a utvrdil se v tom, že se chce opravdu uplatnit v oblasti zvyšování kvality služeb v ČR, zejména pak v dopravě. Po roce u RegioJetu Aleš na vlastní žádost odchází a začíná se opět věnovat zanechanému studiu na Univerzitě Pardubice.
Současně je také členem spolku ŽelPage a Společnosti pro veřejnou dopravu. Komunikovat jste s ním mohli také na dřívějším fanouškovském FB profilu ČD, či na oficiálním profilu RJ.
U pátrání po ztracené věci dopravce reagoval velmi rychle, avšak ztracená věc se nenalezla.
Závěrem seriálu
Celkové pořadí dopravců (bez započítání bonusového testu) je následující:
- České dráhy s vlakem SuperCity (97 %)
- RegioJet s vlakem InterCity (86 %)
- LEO Express s vlakem LE (79 %)
- České dráhy s vlakem EuroCity (79 %)
Celkové pořadí dopravců v bonusovém testu je následující:
- RegioJet s vlakem InterCity (90 %)
- České dráhy s vlakem EuroCity (80 %)
- LEO Express s vlakem LE (50 %)
- České dráhy s vlakem SuperCity (0 %)
Výsledek je poměrně překvapivý – na začátku testu jen málokdo čekal, že vlak EuroCity bude soupeřit o bramborovou medaili s LEO Expressem. Je vidět, že benjamínek mezi dopravci si své místo musí ještě vybojovat. Možnost k reparátu však budou mít dopravci již brzy, kdy zkouškou projdou levnější cestovní třídy všech tří dopravců.
I po sečtení všech výsledků je dobré připomenout, že každý zákazník přirozeně preferuje něco jiného. Kdo chce moderní interiér, pojede vlakem LE; kdo spěchá, zvolí vlak SC; kdo rád šetří a má rád hodně kávy, zvolí vlak IC RJ; a kdo není náročný a nemá rád povinné rezervace, může kdykoli usednout do spoje EC ČD.
Českým drahám s produktem SC výsledek pokazil zaměstnanec mimo vlak, avšak plně participující na zákaznickém servisu. Zde se ukazuje nutnost vhodného výběru profesionálního personálu nejen pro paluby vlaků, ale i pro obsazení přepážek pro odbavení
Autorský text.
Máte připomínky nebo nápady k pojetí testu? Jsou oblasti, na které by se měl autor lépe zaměřit? Neváhejte využít kontakty v modrém boxu či komentáře pod článkem.

Ještě k jízdním vlastnostem: nenašel jsem u Leoše žádné výhrady na chodové vlastnosti, přitom ta tramvajka fakt ve 160 moc příjemně nejede. (Leoš si přitom v onboard magazínu stěžuje, že uměj 190 km/h a SŽDC ho stošedesátkovým limitem zdržuje. Zažít v tom 190 bych asi nechtěl...) Co se obutí týče, u nás na FJB byly před příchodem Bbdgmee obuté neustále všechny hytláky a všem to bylo úplně putna. Dneska asi budou dál jezdit obuté tam, kam je v novém GVD šoupli.
A me hodnoceni?
Povazuji vsechny vyzkousene produkty za nadmiru velmi kvalitni, ano, kazdy nabizi trochu neco jineho (a dle subjektivnich osobnich pozadavku ma kazdy sve priority), ale rikat, ze jedno je sunt a druhy je super nejlepsi, to pri pokusu o nestrannost nelze! Nebojim se rict, ze vse predstavene bych klidne zaradil mezi velmi velmi kvalitni spoje i v celoevropske konkurenci!
Jsme obcas (nekdo casto) moc narocni...
Ano, shledavam, ze znacna cast naroda (mozna i zde diskutujicich) je nad miru narocna na kvalitu sluzeb... Kazdy bychom meli do sveho osobniho hodnoceni zanest reflexi a prihlednutim ke kontextu, ve kterem se ceska zeleznice nachazi! Tedy nebyt najednou rozmazlen kvalitou a kafickem (zejmena pro ty, co rikaji, ze temer nicim jinym, nez RJ nepojedou - to same pro cestujici SA). Celkova ceska zeleznice i spolecnost vychazi z toho, co nas v dejinach potkalo a prave v tomto kontextu je treba stav veci hodnotit (vozidel, koleji, ale i spolecnosti a lidi!!)! Tedy nemyslim si, ze mame nejlepsi drahu na svete, ale udelal se tu za 20 let (mozna vic bohuzel jen za posl. 10 let) velky kus prace (vcetne vsech vice ci mene povedenych rekonstrukci) a jak je videt, mirime dal! Meli bychom si predevsim cenit te prvni kvality zeleznice - ze nam nabizi tu vuci zivotnimu prostredi setrnou a celkove pohodlnou sluzbu - ze vubec jezdi a my jako spolecnost bychom si toho meli cenit a podporovat jeji rozvoj! Nebudme rozmazleni "kvalitou" (tam se mi nelibi tahle sedacka a tam zas jina a tam davaji kaficko a tam nedavaji filmy a tu musim pul hodiny cekat, tu maji stahovaci okenko a tu ne a tu to drnca atd atd) a nebudme lini na vlak dojit!
A vice nez konkurenci 3 zeleznicnich dopravcu na jedne trati bych si pral konkurenci zeleznice jako celku proti zejmena silnicni doprave, tedy at si dopravci s pomoci ministerstva dopravy rozdeli hlavni trate a nesoutezi mezi sebou na jedne trati, at soutezi na vsech koridorech s auty a autobusy! Avsak s tak rozmazlenou automobilovou spolecnosti to bude tezke prestoze vlak nabizi hodne! Ale kdyz to naucime nase deti, pujde to!
Drzim palce, ceska zeleznice :)
omlouvam se za delku, nejak jsem se rozepsal... :D
U RJ a LE vás ani nepustí do vlaku, když mají obsazené sedačky. Pokud kupuju místenky z Olomouce do Prahy, tak lhostejno jestli RJ,LE,SC,EC prostě vyberu místenku co je volná a sednu si. U ČD dokonce je větší šance na nákup místenky z Olomouce než u RJ, které má vyhrazené sloty (pokud už ne, tak se omlouvám). To béčko tam je kvůli posile, stejně tak třeba Bmee, ale kdyby tam nebylo, tak měří uličku o dost víc lidí, ale jedou... Pokud bychom měli ČD EC produktu něco vytknout, tak že těch vozů se stejnou nebo prostě lepší kvalitou (zásuvka+stoleček+klimatizace) není na vlaku příliš mnoho. Nicméně ve většině případů to teď většinou stačí. Pro cestu Ostrava - Praha si teď lidé vybírají jiné produkty a EC zůstává pro relace, kde konkurence není taková.
Josef Petrak: Ať si vybere B či Bdmpee, vždy to někomu přijde neobjektivní. Jak z toho ven?
Aby ten test mel nejakou vypovidaci hodnotu, tak by bylo treba nekolika testovacich jizd, nekolika ruznych lidi v nekolika ruznych casech, nekolika ruznych vozech... Samozrejme chapu, ze by to stalo cas i penize.
Pokud uz ma byt test provaden pouze jednou jizdou, tak je treba vybirat mezi vozy nejaky median, coz napriklad B urcite nebude.
Pak se dobře sedí na 57, když je WC mimo provoz.
Asi pro objektivitu by bylo fajn vzít losovací program, zadat rozpětí čísel 26 - 237 a nechat vylosovat číslo místa.
U ČD pak očíslovat nějak vagony na vlacích co připadají k úvahu a opět to nechat náhodě a losovacím programu.
Ono u ČD je sice fajn, jak píše Lo Wang, že někde jsou B, ale i něco lepšího. Ovšem pokud pojedou z Olomouce do Prahy a to lepší bude již obsazené, k čemu mi pak zase bude, že tam jsou - půjdu se do nich podívat a řeknu si, že to třeba na zpáteční cestě vyjde? Nehledě na to, že u ČD se může stát, že si ergonomii sedaček dvojky ani nezkusím, jen prostornost uličky. To u Leoše a RJ zase tak velký rozdíl v jednom vlaku není.
pan Petrovský odvedl velmi dobrou práci a patří mu za ní dík.
ad PR Radim jet:
je pravda, že v minulosti měli někteří autoři sklon psát články v duchu žlutého PR (teď neřeším jestli úmyslně nebo v důsledku přílišného nadšení ze soukromníka), ale tento test rozhodně do takové kategorie nepatří (dovolím si tvrdit, že ani většina současných článků na ŽP).
Pokud si test porovnám s vlastními zkušenostmi, tak do nich velmi přesně zapadá. Výsledky testu jsou v podstatě důsledkem achilových pat dopravců.
LE: když má LE ostré obraty a pobyt v Praze na hlavním se často redukuje jen na výměnu cestujících, těžko lze nějak kvalitně uklízet a důsledkem může být zaschlá káva...
ČD (bonusový test SC): co můžeme čekat od dopravce, který jeden den dělá reklamu výhodné nabídce KMB a za pár dní posílá tajnou poštou (UNIPOK) pokyn, že se ta nabídka nemá prodávat..... bohužel špatná informovanost je u ČD běžná, i když i to se lepší, sám jsem byl překvapen, jak hladce proběhlo zavedení "bezpapírové" jízdenky z eshopu
atd.
jediné co je na testu trochu podivné proč všichni dopravci byli testování na zapomenutou věc a jen SC na úplně jinou záležitost, to může u některých vbudit podezření, osobně si myslím, že nebyl od autora úmysl tím SC shodit
já se naopak vždy při jízdě Pendolínem na pivo těšil, točené Vám RJ ani LE nenabídne (doufám, že se nepletu a nezavedli to jako nějakou novinku)
PS: cenu 29 Kč / 0,3 litru nepovažuji za přemrštěnou, holt pokud si chci dát dobré kvalitní pivo, nemůžu čekat, že bude stát 5 Kč
Bylo by skvělé, kdyby si z tohoto seriálu něco odnesli i jednotlivcí dopravci.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











