..: Jízdní řád ČD 2015: Tarif a služby :..

Vzhled nového jízdního řádu ČD 2015, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePraha - V neděli 14. prosince vstoupí v platnost nový grafikon železniční dopravy. Tak jako každoročně, i letos se změna jízdního řádu nese i ve znamení novinek v oblasti tarifu a návazných služeb. U Českých drah je těchto novinek letos možná poněkud více než obvykle, přičemž tou nejvýznamnější z nich je pravděpodobně zavedení nového věrnostního programu ČD Body, který zákaznickou politiku největšího českého železničního dopravce přibližuje společnostem leteckým nebo i svému soukromému konkurentovi, společnosti LEO Express. Z tarifních změn cestující čeká zejména zlevnění velké řady Včasných jízdenek do Evropy či zavedení zcela nových cenových nabídek. V neposlední řadě však čekají zákazníky ČD i změny o poznání nepříjemnější, jako například povinné pořizování „nulových“ jízdenek pro děti do 6 let nebo takřka povinné ohlašování cesty předem pro skupiny nad 5 osob. Spíše kosmetickou změnou je pak už plošné jednoprocentní zdražení kilometrického jízdného.

ČD Body - na eShopu bez slevy, ale s výhodami

České dráhy slibovaly nový věrnostní program již v době, kdy na konci léta rušily dosavadní tříprocentní slevu při nákupu na svém eshopu. Nyní představily konkrétní detaily. Za každých 10 korun utracených v elektronickém obchodě ČD obdrží zákazník jeden bod, přičemž tyto body cestující dostane například i při samoobslužném zakoupení In-karty. Naopak u mezinárodních jízdenek dostane cestující paušálně 5 nebo 10 bodů podle toho, zdali se jedná o jízdenku do 50 kilometrů, či na další trasy. Body bude možné proměnit v bonusy, které budou mít podobu výrazných slev na jízdné či vstupné do vybraných železničně orientovaných muzeí či jiných míst s dopravní či drážní tematikou. Za 50 bodů tak člověk získá vstupenku do Království železnic za 30 korun, za 100 bodů například voucher na 90% slevu do Muzea ČD v Lužné u Rakovníka. Za 500 bodů už bude k mání Skupinová víkendová jízdenka za 65 korun a za 1500 bodů pak namátkou libovolná zpáteční jízdenka v 1. třídě v síti ČD rovněž s 90% slevou. Body za nákupy budou zákazníkům připsány při jakémkoliv registrovaném nákupu v eshopu ČD, v mobilním eshopu nebo i v aplikaci Můj vlak.

Kritici však poukazují zejména na to, že v bonusovém programu nebudou nijak zvýhodněni stálí zákazníci s In-kartou, jelikož systém výhod bude vázán pouze na uživatelský profil na eshopu Českých drah.

Návazné služby - ČD Parking i ČD Car

ČD Taxi, foto: České dráhy, a.s.Na již delší dobu zavedené návazné služby ČD Taxi či Airport Express České dráhy navazují zlevněným či zcela bezplatným parkováním. Po pilotním projektu v České Třebové, který již běží, se projekt nově rozšiřuje do Pardubic a v plánu je i Praha. Konkrétně v případě Pardubic budou moci cestující využít parkování zdarma zřejmě od února při zakoupení jízdenky na vzdálenost vyšší než 120 kilometrů. Podmínkou však bude, podobně jako u žluté konkurence, zakoupení jízdenky na eshopu a pravděpodobně i zvolení této služby předem.

Autobusová linka Airport Express spojující pražské hlavní nádraží s Letištěm Václava Havla bude v letní sezóně ještě dále posílena, a to na interval 15 minut ve většině dne. Mimo sezónu a v okrajových obdobích bude i nadále platit interval 30 minut. Zároveň se u tohoto spoje ruší zastávka na Dejvické.

České dráhy plánují také rozjet služby půjčování osobních automobilů na Slovensku, konkrétně ve stanicích Poprad-Tatry, Košice a Bratislava. Naopak poněkud za očekáváním zůstává nadále služba ČD Taxi. Současné ceny okolo 20 korun za kilometr jsou totiž minimálně v případě Prahy stejné nebo dokonce spíše vyšší než v případě, kdy si cestující objedná taxi sám přes dispečink většiny běžných taxislužeb.

1. třídou levněji, storno pro držitele In-karet zdarma

Po několika letech, kdy se snažily České dráhy svými kroky od cestování 1. třídou spíše odradit, přichází nyní obrat. Zatímco vloni zdražil roční časový doplatek do „jedničky“ na In-kartě o vysokých 25 procent, letos přichází zmenšení rozdílu mezi jednotlivými třídami u kilometrického tarifu. U cest nad 120 kilometrů bude nově totiž cenový odstup mezi 1. a 2. třídou pouze přibližně 30 procent, namísto dosavadních padesáti.

Je však pravdou, že rozdíl bude stejně i na dálkových trasách daleko větší, a to díky existenci Akčních a Včasných jízdenek, které existují jen pro 2. třídu. Například jízdenka z Prahy do Ostravy tak stojí 295 korun ve 2. třídě a i po zlevnění 625 korun v 1. třídě, což o více jak 100 procent vyšší cena.

Držitelům svých zákaznických karet přináší modrý dopravce také další příjemnou novinku v podobě bezplatného storna jízdenky, pokud bude částka vrácena v podobě kreditu na elektronickou peněženku na In-kartě.

Levněji do Rakouska, Německa i na Slovensko, ale…

Railjet ve Vídni, foto: ŽelPageV mezinárodní dopravě ČD snižují řadu cen Včasných jízdenek, kterými se snaží cestující motivovat k využívání železnice i při delších cestách do Evropy. Jízdenky z české metropole to Salcburku, Lipska, Grazu nebo Kłodzka tak zlevní o 5 eur, v dalších destinacích o 6–10 eur a v relaci Praha - Villach/Klagenfurt dokonce o 15 eur z 39 na 24 €. Zavádí se také nová relační sleva pro skupiny jedoucí z Ostravy do Krakova a v neposlední řadě je třeba zmínit adventní akční nabídky ČD Tip do Vídně a Drážďan, kdy přijde zpáteční jízdenka na 29, resp. 16 eur. V mírně odlišné podobě se vrací na scénu také vloni výrazně zdražená nabídka Wien Spezial, která se nově bude jmenovat Railjet Spezial a bude možné ji zakoupit mezi libovolnými dvěma stanicemi vlaků railjet v mezinárodní přepravě. Ceny však doposud dopravci nezveřejnili.

Nadále však hlavním problémem mezinárodní dopravy zůstává na naše poměry vcelku vysoká cenová hladina běžného tarifu SCIC-NRT, a to i třeba v přepravě mezi Českou republikou a Slovenskem, byť v tomto případě je ještě z běžného jízdného plošně uplatňována sleva. Zde jsou tak Dráhy v nemalé nevýhodě oproti soukromým dopravcům, kteří mají jednotný tarif pro celou mezinárodní linku, zatímco ČD nabízejí jen omezený počet výhodných akčních jízdenek a cestující, který přijde na pokladnu na poslední chvíli, prakticky nemá na výběr.

Redaktor MF Dnes na tiskové konferenci k novému jízdnímu řádu také položil vedení Českých drah nepříjemnou otázku: Jak to, že doposud jezdí České dráhy pod dotačním deštníkem z Prahy do Košic za určité ceny a od nového grafikonu budou jezdit bez dotací s jednotkou Pendolino za ceny o třetinu nižší? „Základní jízdné je běžné mezinárodní jízdné. Naše spoje jsou však uzpůsobené pro mnohé tarifní nabídky. To, že je zde určitá cenová nabídka s omezeným kontingentem je běžné i u leteckých a jiných dopravců,“ odpovídá Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu. Pro úplnost dodejme, že dnešní cena Včasných jízdenek se pohybuje kolem 625 korun, nová cena je 425 korun. Běžná mezinárodní jízdenka pak vyjde na částku kolem 1200 korun.

Jízdenky i pro děti do 6 let

Zatímco na Slovensku si musí nulové jízdní doklady pořizovat zájemci o bezplatnou přepravu z řad starších dětí, studentů či důchodců, u nás k tomu budou nuceni cestující s dětmi do 6 let. Tyto děti se totiž nadále sice budou přepravovat zdarma, ale pouze s konkrétním jízdním dokladem za nulovou cenu. Jako důvod uvádí Michal Štěpán z vedení Českých drah zejména získání statistických údajů o pohybech a cestách těchto cestujících.

Skupiny, nahlaste se!

Určité komplikace čekají také menší i větší skupiny, které pro své cestování chtějí použít vlaky ČD. Nově se totiž budou muset skupiny nad 5 osob 3 dny předem nahlásit dopravci, pokud budou chtít využít skupinovou slevu. I zde dopravce argumentuje potřebou získání dat a zejména možností operativně reagovat na pohyby a přepravy většího množství cestujících. Tato podmínka nebude podle sdělení Českých drah platit již od začátku platnosti nového jízdního řádu, ale ode dne vyhlášení, který dopravce včas oznámí. Naopak bonusem pro tyto cestující je možnost získání místenky zdarma, dnes se za ni platilo 20 korun za osobu.

Samotné nahlášení bude technicky probíhat tak, že cestující při registraci na internetu ČD obdrží unikátní kód, na základě kterého si poté bude moci na eshopu nebo i u pokladní přepážky nejpozději dva dny předem zakoupit jízdenku. Pokud tak neučiní, ohlášení se ruší.

Další změny

Stevardka a vlakvedoucí ve voze ARmpee, foto: Michal Jaroš - ŽelPage Mezi další změny v oblasti služeb se řadí například změna konceptu gastronomie na trase Praha - Ostrava - Žilina. Na většině expresů v této relaci totiž nově nebude řazen restaurační ani bistro vůz, občerstvení bude zajištěno pouze minibarem. Ten si nově budou zajišťovat dle svých slov České dráhy samy, a to prostřednictvím tzv. vlakušek, respektive stevardů. Ti budou cestujícím k dispozici také ve stanici Praha hl.n. u všech vlaků vyšší kvality v období 5:00 - 20:00, kde budou tito pracovníci poskytovat informační a asistenční servis cestujícím přímo na nástupištích u vlaků.

V průběhu roku se počítá také s rozšířením možnosti připojení k internetu prostřednictvím Wi-Fi. Kromě Pendolin a některých regionálních vlaků se tato možnost rozšíří také do všech railjetů v barvách ČD (ty rakouské by již internet na palubě mít měly) a rovněž do asi třicítky vozů na vlacích EC/IC/Ex v trase Praha - Ostrava - Žilina. Změn dozná také informační systém v jednotkách railjet, který by měl nově ukazovat aktuální informace o nástupišti a přípojích nebo zpoždění. Do budoucna se České dráhy budou snažit zlepšit a změnit právě vizuální podávání informací ve vozech na úkor jednorázových hlášení, která by se měla spíše omezit.

Zdroje: České dráhy, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 20.11.2014 (6:00)
Related newsopen/close

More on Služby Tarify

More from Česká republika (celá)


  1 ... 9 10 11 12 13      Zpráv na stránku:   
Registered user Sim 
20.11.2014 (12:23)  
bartik09 > pokud vim, ze pojede skolni vylet, objednam autobus. Za mych skolnich let mela klasicka karosa mela 45 mist, takze to bylo s dostatecnou rezervou pro tridu kolem 30ti deti i s personalem. A nikdo organizatora nebuzeroval za to, ze 2 deti onemocnely a nejedou, ani za to, ze jsme misto techto dvou nakonec vzali jeste 5 dalsich ze sousedni tridy. Tohle jsou presne ty veci, ktere u drahy "nejdou" resit.

Treba v pripade skautskych vyprav jezdi spousta decek i s rodici ... ale typicky v pripade prodlouzenych vikendu velka cast rodicu do posledni chvile nevi, jestli se jim povede utrhnout se z prace. Mit to fixovane nekolik dni predem je nemozne.

Dokud bude skupinova sleva ve stylu "cestujici je povinen" a pritom ve sve podstate nebude mit organizator ani moznost oznacit konkretni spoj, na zaklade cehoz by draha mohla (kdyby se chtelo) tento spoj posilit, je to vse jen urednicky siml s prakticky nulovym prinosem pro vsechny zucastnene.

Aby to mohlo nejak fungovat a pritom plnit ucel, melo by to byt:
- s moznosti ramcove predbezne ohlasky (cca tyden predem) nabidnout slevu na zaklade zalohove platby. Zaroven spolu s tim zarezervovat mista.
- konkretni jizdenky resit jako jednotlive, aby to mel pruvodci snazsi pri kontrole
- vlastni jizdenky zakoupit klidne az tesne pred odjezdem vlaku, sleva k temto jizdenkam by se vydavala na zaklade sparovani s ID zalohove platby
- v pripade rozdilu v poctu cestujicich v radu jednotlivcu by se storno vracelo v plne vysi a dokoupeni dalsich jizdenek by bylo se stejnou cenou
- v pripade rozdili v poctu cestujicich ve vetsim poctu by narustalo storno a kratila by se sleva pro dalsi cestujici; porad by to ale melo vychazet tak, ze dalsi cestujici zarazeni dodatecne do skupiny to maji levnejsi, nez kdyz si koupi svuj listek
- zohledneni slevovych aplikaci by platilo i v ramci skupinove jizdenky s tim, ze by slo bez storna vymenit jizdenku pro inkartoveho cestujiciho za bezinkartoveho a naopak (coz diky jednotlivym jizdenkam propojenym jen pres ID predhlasene skupiny neni problem)
- v pripade nenahlaseni konkretniho spoje nebo pri cestovani jinym nez nahlasenym spojem by byla celkova sleva nizsi (= motivace jet tim spojem, ktery dopravce posili) ... rozdil v cene by mohl byt v hodnote zalohy, ktera by byla vratna v pripade necestovani jinym spojem (vazat to na potvrzeni pruvodcim je pruser, pokud neprijde).
- v pripade, ze by dopravce nebyl schopen i pres nahlaseni predem zaridit, ze se cela skupina do vlaku vejde, by byl povinen zajistit nahradni dopravu

Za takovychto okolnosti by na tom dopravce urcite netratil (ve srovnani se soucasnym i planovanym stavem) a organizatorum skupinovych preprav by to usetrilo hodne starosti, coz je asi nejlepsi motivace. No a jako bonus by provozovatel ziskal dobrovolne avizo predem a jako bonus zdarma statisticka data, ktera ted nema. Jenze by se muselo chtit :-/

P.S. co je spatneho na rypavem dotazu, kdyz by se na jeho zaklade mel nekdo minimalne chytit za nos?
Registered user PN  mail  
20.11.2014 (12:04)  
Gowery: Pravda, já jsem nic podobného neorganizoval, ale otec vede TOM a matka často organizuje výpravy pro KČT, takže o tom něco vím. Netvrdím, že je to ideální, a souhlasím s tím, že pro určitou flexibilitu by měla být možnost vrácení nebo naopak přiobjednání určitého množství jízdenek bez sankce, ale koncepčně mi to předhlašování přijde rozhodně užitečnější, než současný stav, kdy se v jednom vlaku může najednou sejít několik neohlášených skupin a ČD už nemohou nic dělat. A skupiny, které chtějí ještě větší flexibilitu, si holt zaplatí za ten vlastní autobus. Na tom ostatně nevidím nic špatného.
20.11.2014 (12:02)  
upřesnění:

Wien Spezial loni zrušena nebyla, jenom podstatně zdražena, skoro o 100%, ale existuje dál.
20.11.2014 (11:59)  
Gowery:
Různých výletů apod. jsem už organizoval desítky a nikdy jsem neměl problém se včas předhlásit. Domluva s většinou KCOD fungovala bezvadně, stačil rámcový počet (jak lidí, tak kol).
Bohužel většina skupin na to zvysoka SERE, a právě a pouze jim teď budu spílat, až budu nucen dopředu znát přesný počet osob a budu absolvovat další buzerace.
Jen doufám, že to bude fungovat aspoň trochu inteligentně.

Únik do busu bych neočekával. Ten se totiž taky jaksi sám od sebe nezajistí (i když autobusoví dopravci si zejména školní výlety dost předchází), o jasně dané fixní ceně nemluvě.
20.11.2014 (11:56)  
Gowery - to tedy nevím, jakou skupinu organizujete.
Školní výlety - vědí dopředu, musí nahlásit rodičům, vybrat peníze...
Organizované skupiny - minimálně také musí ohlásit dopředu účastníkům, aby měli hotovost na jízdenky...

Berte to tak, že sleva není zadarmo. Ale získáte komfort místenek, což většina osazenstva ve vlaků nemá. Takže já, jako organizátor výletů, toto vítám a těším se jak mé skupiny konečně nebudou muset jezdit na stojáka...
20.11.2014 (11:55)  
Trakia:
Proto se krom počítání cestujících dělají i průzkumy skladby jízdních dokladů. Na základě toho se pak s určitou (ne)přesností jízdenky rozpočítat dají. Např. ve Švýcarsku toto zcela stačí pro rozúčtování peněz jednotlivým dopravcům.
Tady si zřejmě MD nechalo namluvit, že počty přepravených dětí chce znát přesně, tak se to bude počítat přesně...
20.11.2014 (11:53)  
Gowery: Tři dny předem, to je prostě likvidace a přesun do objednaných busů.
A ty objednavany busy se nemusej objednavat dopredu?
Registered user Trakia 
20.11.2014 (11:48)  
Mně přijde legrační,že to prodávání nulových jízdenek chtějí kvůli statistice.
Stejně nikdy nic nespočítají přesně.
Uvedu příklad.Když si koupím třeba měsíční jízdenku na dojíždění do práce,tak přece vůbec nevědí,kolikrát na ní vlastně jedu.Nemůžou vědět,kolik mám šichet.
Ono by mně vůbec zajímalo,jak tohle počítají.Jestli jako 1 os,když mám jeden papír,nebo třeba 30 os,když na to můžu jet každý den.A nebo třeba 60 os,protože když jedu do práce,tak jsem jako jedna osoba, ale z práce jsem už druhá osoba.
Registered user Gowery 
20.11.2014 (11:40)  
Lepší kultura cestování možná, ale pouze pro ty, kdo nejsou členy takových skupin. Protože skupiny přestanou ve vlaku zavazet a pojedou autobusem. Jestli je to dobře pro ČD, to ať posoudí ten marketingový mág, který tu k*k*tinu vymyslel.
Registered user Gowery 
20.11.2014 (11:38)  
PN: organizoval jste někdy cestu větší skupiny dětí? Třeba školní výlet, nebo výpravu skautského oddílu, nebo cokoli podobného? Jestli ne, tak plácáte prázdnou slámu. Tři dny předem, to je prostě likvidace a přesun do objednaných busů.
  1 ... 9 10 11 12 13      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko