..: Jízdní řád ČD 2015: Tarif a služby :..

Vzhled nového jízdního řádu ČD 2015, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePraha - V neděli 14. prosince vstoupí v platnost nový grafikon železniční dopravy. Tak jako každoročně, i letos se změna jízdního řádu nese i ve znamení novinek v oblasti tarifu a návazných služeb. U Českých drah je těchto novinek letos možná poněkud více než obvykle, přičemž tou nejvýznamnější z nich je pravděpodobně zavedení nového věrnostního programu ČD Body, který zákaznickou politiku největšího českého železničního dopravce přibližuje společnostem leteckým nebo i svému soukromému konkurentovi, společnosti LEO Express. Z tarifních změn cestující čeká zejména zlevnění velké řady Včasných jízdenek do Evropy či zavedení zcela nových cenových nabídek. V neposlední řadě však čekají zákazníky ČD i změny o poznání nepříjemnější, jako například povinné pořizování „nulových“ jízdenek pro děti do 6 let nebo takřka povinné ohlašování cesty předem pro skupiny nad 5 osob. Spíše kosmetickou změnou je pak už plošné jednoprocentní zdražení kilometrického jízdného.

ČD Body - na eShopu bez slevy, ale s výhodami

České dráhy slibovaly nový věrnostní program již v době, kdy na konci léta rušily dosavadní tříprocentní slevu při nákupu na svém eshopu. Nyní představily konkrétní detaily. Za každých 10 korun utracených v elektronickém obchodě ČD obdrží zákazník jeden bod, přičemž tyto body cestující dostane například i při samoobslužném zakoupení In-karty. Naopak u mezinárodních jízdenek dostane cestující paušálně 5 nebo 10 bodů podle toho, zdali se jedná o jízdenku do 50 kilometrů, či na další trasy. Body bude možné proměnit v bonusy, které budou mít podobu výrazných slev na jízdné či vstupné do vybraných železničně orientovaných muzeí či jiných míst s dopravní či drážní tematikou. Za 50 bodů tak člověk získá vstupenku do Království železnic za 30 korun, za 100 bodů například voucher na 90% slevu do Muzea ČD v Lužné u Rakovníka. Za 500 bodů už bude k mání Skupinová víkendová jízdenka za 65 korun a za 1500 bodů pak namátkou libovolná zpáteční jízdenka v 1. třídě v síti ČD rovněž s 90% slevou. Body za nákupy budou zákazníkům připsány při jakémkoliv registrovaném nákupu v eshopu ČD, v mobilním eshopu nebo i v aplikaci Můj vlak.

Kritici však poukazují zejména na to, že v bonusovém programu nebudou nijak zvýhodněni stálí zákazníci s In-kartou, jelikož systém výhod bude vázán pouze na uživatelský profil na eshopu Českých drah.

Návazné služby - ČD Parking i ČD Car

ČD Taxi, foto: České dráhy, a.s.Na již delší dobu zavedené návazné služby ČD Taxi či Airport Express České dráhy navazují zlevněným či zcela bezplatným parkováním. Po pilotním projektu v České Třebové, který již běží, se projekt nově rozšiřuje do Pardubic a v plánu je i Praha. Konkrétně v případě Pardubic budou moci cestující využít parkování zdarma zřejmě od února při zakoupení jízdenky na vzdálenost vyšší než 120 kilometrů. Podmínkou však bude, podobně jako u žluté konkurence, zakoupení jízdenky na eshopu a pravděpodobně i zvolení této služby předem.

Autobusová linka Airport Express spojující pražské hlavní nádraží s Letištěm Václava Havla bude v letní sezóně ještě dále posílena, a to na interval 15 minut ve většině dne. Mimo sezónu a v okrajových obdobích bude i nadále platit interval 30 minut. Zároveň se u tohoto spoje ruší zastávka na Dejvické.

České dráhy plánují také rozjet služby půjčování osobních automobilů na Slovensku, konkrétně ve stanicích Poprad-Tatry, Košice a Bratislava. Naopak poněkud za očekáváním zůstává nadále služba ČD Taxi. Současné ceny okolo 20 korun za kilometr jsou totiž minimálně v případě Prahy stejné nebo dokonce spíše vyšší než v případě, kdy si cestující objedná taxi sám přes dispečink většiny běžných taxislužeb.

1. třídou levněji, storno pro držitele In-karet zdarma

Po několika letech, kdy se snažily České dráhy svými kroky od cestování 1. třídou spíše odradit, přichází nyní obrat. Zatímco vloni zdražil roční časový doplatek do „jedničky“ na In-kartě o vysokých 25 procent, letos přichází zmenšení rozdílu mezi jednotlivými třídami u kilometrického tarifu. U cest nad 120 kilometrů bude nově totiž cenový odstup mezi 1. a 2. třídou pouze přibližně 30 procent, namísto dosavadních padesáti.

Je však pravdou, že rozdíl bude stejně i na dálkových trasách daleko větší, a to díky existenci Akčních a Včasných jízdenek, které existují jen pro 2. třídu. Například jízdenka z Prahy do Ostravy tak stojí 295 korun ve 2. třídě a i po zlevnění 625 korun v 1. třídě, což o více jak 100 procent vyšší cena.

Držitelům svých zákaznických karet přináší modrý dopravce také další příjemnou novinku v podobě bezplatného storna jízdenky, pokud bude částka vrácena v podobě kreditu na elektronickou peněženku na In-kartě.

Levněji do Rakouska, Německa i na Slovensko, ale…

Railjet ve Vídni, foto: ŽelPageV mezinárodní dopravě ČD snižují řadu cen Včasných jízdenek, kterými se snaží cestující motivovat k využívání železnice i při delších cestách do Evropy. Jízdenky z české metropole to Salcburku, Lipska, Grazu nebo Kłodzka tak zlevní o 5 eur, v dalších destinacích o 6–10 eur a v relaci Praha - Villach/Klagenfurt dokonce o 15 eur z 39 na 24 €. Zavádí se také nová relační sleva pro skupiny jedoucí z Ostravy do Krakova a v neposlední řadě je třeba zmínit adventní akční nabídky ČD Tip do Vídně a Drážďan, kdy přijde zpáteční jízdenka na 29, resp. 16 eur. V mírně odlišné podobě se vrací na scénu také vloni výrazně zdražená nabídka Wien Spezial, která se nově bude jmenovat Railjet Spezial a bude možné ji zakoupit mezi libovolnými dvěma stanicemi vlaků railjet v mezinárodní přepravě. Ceny však doposud dopravci nezveřejnili.

Nadále však hlavním problémem mezinárodní dopravy zůstává na naše poměry vcelku vysoká cenová hladina běžného tarifu SCIC-NRT, a to i třeba v přepravě mezi Českou republikou a Slovenskem, byť v tomto případě je ještě z běžného jízdného plošně uplatňována sleva. Zde jsou tak Dráhy v nemalé nevýhodě oproti soukromým dopravcům, kteří mají jednotný tarif pro celou mezinárodní linku, zatímco ČD nabízejí jen omezený počet výhodných akčních jízdenek a cestující, který přijde na pokladnu na poslední chvíli, prakticky nemá na výběr.

Redaktor MF Dnes na tiskové konferenci k novému jízdnímu řádu také položil vedení Českých drah nepříjemnou otázku: Jak to, že doposud jezdí České dráhy pod dotačním deštníkem z Prahy do Košic za určité ceny a od nového grafikonu budou jezdit bez dotací s jednotkou Pendolino za ceny o třetinu nižší? „Základní jízdné je běžné mezinárodní jízdné. Naše spoje jsou však uzpůsobené pro mnohé tarifní nabídky. To, že je zde určitá cenová nabídka s omezeným kontingentem je běžné i u leteckých a jiných dopravců,“ odpovídá Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu. Pro úplnost dodejme, že dnešní cena Včasných jízdenek se pohybuje kolem 625 korun, nová cena je 425 korun. Běžná mezinárodní jízdenka pak vyjde na částku kolem 1200 korun.

Jízdenky i pro děti do 6 let

Zatímco na Slovensku si musí nulové jízdní doklady pořizovat zájemci o bezplatnou přepravu z řad starších dětí, studentů či důchodců, u nás k tomu budou nuceni cestující s dětmi do 6 let. Tyto děti se totiž nadále sice budou přepravovat zdarma, ale pouze s konkrétním jízdním dokladem za nulovou cenu. Jako důvod uvádí Michal Štěpán z vedení Českých drah zejména získání statistických údajů o pohybech a cestách těchto cestujících.

Skupiny, nahlaste se!

Určité komplikace čekají také menší i větší skupiny, které pro své cestování chtějí použít vlaky ČD. Nově se totiž budou muset skupiny nad 5 osob 3 dny předem nahlásit dopravci, pokud budou chtít využít skupinovou slevu. I zde dopravce argumentuje potřebou získání dat a zejména možností operativně reagovat na pohyby a přepravy většího množství cestujících. Tato podmínka nebude podle sdělení Českých drah platit již od začátku platnosti nového jízdního řádu, ale ode dne vyhlášení, který dopravce včas oznámí. Naopak bonusem pro tyto cestující je možnost získání místenky zdarma, dnes se za ni platilo 20 korun za osobu.

Samotné nahlášení bude technicky probíhat tak, že cestující při registraci na internetu ČD obdrží unikátní kód, na základě kterého si poté bude moci na eshopu nebo i u pokladní přepážky nejpozději dva dny předem zakoupit jízdenku. Pokud tak neučiní, ohlášení se ruší.

Další změny

Stevardka a vlakvedoucí ve voze ARmpee, foto: Michal Jaroš - ŽelPage Mezi další změny v oblasti služeb se řadí například změna konceptu gastronomie na trase Praha - Ostrava - Žilina. Na většině expresů v této relaci totiž nově nebude řazen restaurační ani bistro vůz, občerstvení bude zajištěno pouze minibarem. Ten si nově budou zajišťovat dle svých slov České dráhy samy, a to prostřednictvím tzv. vlakušek, respektive stevardů. Ti budou cestujícím k dispozici také ve stanici Praha hl.n. u všech vlaků vyšší kvality v období 5:00 - 20:00, kde budou tito pracovníci poskytovat informační a asistenční servis cestujícím přímo na nástupištích u vlaků.

V průběhu roku se počítá také s rozšířením možnosti připojení k internetu prostřednictvím Wi-Fi. Kromě Pendolin a některých regionálních vlaků se tato možnost rozšíří také do všech railjetů v barvách ČD (ty rakouské by již internet na palubě mít měly) a rovněž do asi třicítky vozů na vlacích EC/IC/Ex v trase Praha - Ostrava - Žilina. Změn dozná také informační systém v jednotkách railjet, který by měl nově ukazovat aktuální informace o nástupišti a přípojích nebo zpoždění. Do budoucna se České dráhy budou snažit zlepšit a změnit právě vizuální podávání informací ve vozech na úkor jednorázových hlášení, která by se měla spíše omezit.

Zdroje: České dráhy, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 20.11.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12 13      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Jugy  mail  
20.11.2014 (12:56)  
Sim: Ne, na tom se neshodneme. Přínos dopravce bude ten, že při nenahlášené skupině utrží víc na jízdném. Kdo chce na skupině hodně ušetřit, musí nahlásit. Kdo chce flexibilní řešení bez byrokracie, ušetří méně. A dopravce má možnost zareagovat na zvýšenou poptávku. Mně to opatření přijde rozumné.

BTW: jak mám rozumět pojmům dopravce a provozovatel vlaku? Není to v tomto případě totéž?
registrovaný uživatel Gowery 
20.11.2014 (12:55)  
Sim: ... nebo aspoň nevymýšlením zbytečných a odrazujících komplikací.
20.11.2014 (12:54)  
Ja bych zobecnil to co pise M - nemate problem s tim objednat si bus pro 45 lidi s tim ze pak neresite, jestli 2 haranti onemocni a 5 vezmete z jiny tridy. Stejne tak si muzete objednat skupinovou jizdenku pro 45 lidi.

Sim: Jo ty pripominky beru a souhlasim, ze v podani CD to asi bude vseljaky.

EDIT: Aha, tak sme se konecne dostali ke korenu - bus je levnejsi.
registrovaný uživatel Sim 
20.11.2014 (12:50)  
Jugy, Tomáš Záruba > takze se shodneme na tom, ze planovane reseni je pro dopravce byrokraticky narocnejsi a protoze si s tim cestujici poradi po svem, zadny prinos z toho provozovatel vlaku mit nebude.

M > jaka je ta skupinova sleva? K cemu je mi platna skupinova jizdenka, ktera v konecnem dusledku je po rozpocitani na skutecny pocet cestujicich drazsi, nez jednotlive jizdne?

A v pripade toho busu ... ano, za bus je fixni cena; ovsem vesmes i pri polovicnim obsazeni nizsi, nez jednotlive vlakove jizdne pro stejny pocet lidi ... stejne jako nizsi, nez skupinove vlakove jizdne pro plny pocet lidi. A ze bus jede kdy ja potrebuji, resp. ze na me v pripade nejake komplikace pocka a neujede mi, je taky jedna z drobnosti, ktera ma nezanedbatelny vliv pri organizaci.

Samosebou taky rovnou uznavam, ze v pripade peskoturistickeho vyletu je nutne u busu platit i tu cast cesty, co jdeme pesky; u vlaku platim jen to, co se skutecne vezu. Ale furt to vychazi, ze bus je proste operativnejsi a flexibilnejsi nez vlak, takze by to mel dohanet nejak jinak - rychlosti, cenou, komfortem, doplnkovymi sluzbami.
registrovaný uživatel Gowery 
20.11.2014 (12:40)  
No tak to znamená, že jsem zbytečně vyhodil peníze a budu se dohadovat s rodiči příslušných rýmiček, že oni přece ráno jasně řekli, že syn nejede, tak chtějí peníze zpátky. A na to nemám morál.
registrovaný uživatel M 
20.11.2014 (12:35)  
Gowery - tentyz dotaz (kdyz spolu tak souznite) - kdyz nahlasite (oprava - zaplatite!) 30 lidi a pojede 28, tak se stane co - vyhodi vas z vlaku?
registrovaný uživatel M 
20.11.2014 (12:33)  
Sim - kdyz si koupis listky pro 45 lidi a nakonec vas pojede 28, tak to opravdu znamena, ze je ta jizdenka neplatna? Nebo co presne se snazis naznacit?

Pripadne, kdyz ty skauti pojedou tim busem a ti rodice se nedokazou utrhnout z prace, tak bude autobusak uplne happy, kdyz mu v patek vecer nahlasis "tak je nas 28, chceme mensi autobus a nizsi cenu"?
registrovaný uživatel Jugy  mail  
20.11.2014 (12:33)  
Zbytečně to dramatizujete: kdo nechce ohlašovat výlet dopředu, tak si holt tu svoji skupinu rozdělí na několik menších po pěti a každá pětice bude mít svoji skupinovou jízdenku. Sice to vyjde o něco málo dráž, ale zase je tam ta flexibilita, pokud přesně nevím, kolik lidí nakonec pojede. Nedělejte z komára velblouda.
20.11.2014 (12:32)  
Jsme v ČR, takže to dopadne z 90% tak, že se před odjezdem zkrátka zakoupí X skupinovek po (max.) 5 osobách. Kdo se se mnou vsadí, že ne?
registrovaný uživatel Gowery 
20.11.2014 (12:31)  
Chtěl jsem reagovat, ale pan Sim to popsal natolik dobře a přehledně, že mi nezbývá než plně a bezpodmínečně s jeho příspěvkem souhlasit.
Klíčová je totiž ta nutnost tři dny předem vědět, kolik lidí přesně (tedy nikoli plus mínus třeba tři) pojede. A to je v principu nemožné.
  1 ... 8 9 10 11 12 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko