..: 25.11.2014 — den, kdy byla splacena Pendolina :..

Pendolino, foto: Mojefoto.netPraha — Úterý 25. listopadu je sice běžným pracovním úterým, jako každé jiné, ale přesto si na Generálním ředitelství Českých drah dnes možná připijí skleničkou něčeho ostřejšího. Právě dnes totiž České dráhy zaplatí poslední splátku za jednotky řady 680, známé pod označením Pendolino. Právě nákup těchto rychlovlaků je nechvalně známý svou historií, kdy kvůli krachu někdejšího ČKD, které mělo původně vlaky s naklápěcí skříní pro České dráhy vyrobit, se notně prodražil a zároveň se i zmenšil počet ve výsledku dodaných souprav.

Kvůli jedné miliardě utopené v ČKD i dalším průtahům tak nakonec za původní plánovanou částku, která tehdy činila zhruba 4,4 miliardy korun, získaly České dráhy o tři soupravy méně, než bylo původně plánováno. Po nezdaru ČKD byly na stole dvě nabídky na dodávku vlaků s naklápěcí skříní. První podalo konsorcium firem vedených Fiatem Ferroviaria (dnešní Alstom), který za zbytek peněz nabídl dodání 7 souprav namísto původních 10. Druhou nabídku podalo sdružení kolem společnosti Siemens, které ovšem nabídlo dodávku dokonce pouze pěti souprav. Z těchto nabídek tak byla vybrána, jak už je známo, nabídka dnešního Alstomu. Snížení počtu jednotek o tři soupravy však fakticky znamenalo prodražení vlaků až o 42 % na jednu soupravu.

Právě tento fakt se následně promítl do hospodaření Českých drah, které byly zatíženy splácením úvěru, jenž představoval zhruba půl miliardy korun ročně. Ten je však právě dneškem, zhruba v třetině plánované životnosti jednotek řady 680, splacen.

Toto splacení syndikovaného úvěru u konsorcia bank pod vedením ČSOB ale není jedinou událostí posledních dní, která Českým drahám uleví od nákladného splácení závazků. Modrému dopravci se podařilo začátkem listopadu udat investorům také další emisi dluhopisů ve výši 180 milionů eur (v přepočtu zhruba 5 miliard korun). Emise byla ve dvou tranších: první v hodnotě 30 milionů eur na 10 let s úrokem 2,875 % a druhá ve výši 150 milonů eur na 15 let s úrokem 3,5 %. Jde tedy nyní o nejdéle splatné dluhopisy, které firma vydala, a zároveň se jí navíc podařilo je udat za druhý nejnižší úrok, jakého kdy při půjčení peněz České dráhy dosáhly. Peníze z této emise poslouží mimo jiné ke splacení krátkodobých úvěrů s vyšším úročením a sloučí je do dvou dlouhodobých. Mimo jiné má i tato operace posloužit k tomu, aby letos kulminovalo celkové zadlužení skupiny ČD, jež v tomto roce přesáhlo 34 miliardy korun.

Celkovému zadlužení Českých drah by se měla také věnovat reportáž v Událostech České televize.

Zdroje: České dráhy, Patria.cz


JiříK. | 25.11.2014 (6:00)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
Registered user pekař 
25.11.2014 (22:17)  
Ahtisaari: Bratislavy byla škoda, cestujících na Strele přibývalo, a to i v první třídě. Smutné je poslouchat zástupce ČD, kteří tvrdí, že tomu tak nebylo. Přitom v tom vlaku nikdy neseděli...
Registered user Nechic  mail  
25.11.2014 (20:10)  
Pendolina jsem si poslední dobou celkem oblíbil, rychlost mi i na hlavním koridoru přijde znatelná. Jasně, na Plzeň se to využije víc. Nevýhodou je místo na nohy u "single" sedaček a zima od velkých oken v zimě (hlavně ráno) zas u single ve dvojce. Stolečky mi jinak přijdou skvělé, místenky dnes už tolik nestojí a díky konkurenci z Pendolina nedělají ČD takový nadvlak jako dřív, protože o tolik lepší zas není.

Víc klopidel by v našich podmínkách mělo rozhodně smysl (nebránil bych se místo rychlíkopanterů koupit minipendolina jako má Slovinsko). Jen teda ne na Brno - Olomouc, ta trať je předurčena k záhubě jestli se s ní něco neudělá...
25.11.2014 (19:28)  
Ono je to spíš o tom, že když na trase Praha-Ostrava jede nenaklápěcí souprava +- stejně rychle, jako Pendolino, asi není klopení úplně potřeba. Cestující prostě ocení stále stejný standard, stejně jako u RailJetu. To se o EC/Ex říct nedá. Jednou Bmz, jindy B. A na Brno si to očividně také nenašlo svoji klientelu. Otázka zní, jakou JD by dnes Pendolino do Brna mělo? Tehdy to bylo 2:23. Ukázalo se však, že když jezdil D1E, tak jezdil (se štěstím) za dobu velmi podobnou. V trase na Plzeň a Cheb je to něco jiného...
25.11.2014 (19:21)  
Ahtisaari: Brno - Ostrava 1x680 denně 4 páry spojů přes Přerov nebo Olomouc(!)

Jo to bude dobré. 15:18 odjezd Pendolína z Brna. 16:50 příjezd do Olomouce a 17:44 do Ostravy. Bez přípojů do Kroměříže, bez obsluhy Přerova.
15:02 odjezd rychlíku do Ostravy. Příjezd rychlíku do Ostravy 17:25.
16:02 odjezd rychlíku do Ostravy. Příjezd rychlíku do Ostravy 18:25.
Abychom natáhli cestující do Pendolína, zrušíme rychlík s odjezdem 15:02. V Pendolínu přibyde 0 cestujícíh (ono to na Olomouc jezdí tak narvané, že pendolíno sotva bude stačit) a mínus 600 cestujících v rychlíku.

Naklápěním na jednokolejce dosáhneme toho, že se na křižování bude čekat o minutu dýl, nebo zasekáme protijedoucí vlak o 10-15 minut.
Jó ... kdyby byla dvojkoleka Brno-Přerov tak to bude lepší jezdit co půl hodiny na Ostravu než Pendolíno jednou za 4 hodiny a před ním půl hodiny díra pro zvýšení atraktivity spoje.
Registered user Bóřa 
25.11.2014 (18:49)  
Upřímně dost lituji toho, že ČD nemají Pendolin více. Pendolina jsou totiž přesně ten typ vlaků, který se hodí na české koridory a dokáže z těch mnohdy klikatých tratí svými dynamickými parametry a naklápěním vymáčknout nejlepší jízdní doby. Přesně pro takové tratě bylo Pendolino od počátku konstruováno. Pokud nebudou v dohledné době v ČR postaveny VRT (o nichž jsem přesvědčen, že se na nich ani nehrábne ještě minimálně 50 let), stál by podle mě další nákup naklápěček za úvahu.
25.11.2014 (17:47)  
ČB - H.Dvořiště tou slavnou optimalizací zabili na příštích 40 let.
25.11.2014 (17:45)  
Pendolino z mého pohledu:
- standard čistoty a služeb na palubě dobrý,
- místa na nohy a na práci pro mne moc ne.
- Tak nějak principielně mne štvou povinné místenky , které považuju za prachsprostý vejvar z cestujících, který mi v porovnání s cestováním v Bmz/Bpeer nedává žádnou přidanou hodnotu. Kdyby tomu říkali SC příplatek jako kdysi, možná bych to vzal na milost.
- Časově to u nás neudělalo nikde muziku takovou, aby člověk za ty prachy navíc měl důvod to považovat za dobrý způsob cesty. Na Košice to může být zajímavý, Cheb taky, Linz taky, ale já tím z Prahy do Tábora určitě jezdit nebudu.
25.11.2014 (16:57)  
Pikehead: Verifikace jiz neni nutna, neprovadi se. Spatny vliv na svrsek leda teoreticky. Vzhledem k zatizeni na napravu u jednotky rady 680 bych s timto polemizoval, aneb pomale jedouci naklad ci kdejaky "obuty, vyhrkany" rychlik na tom bude hure. Nevyhodou rady 680 muze byt drazsi udrzba a mensi vnitrni prostor.
25.11.2014 (16:32)  
NIcKON
Z Budějovic do Vídně přes Velenice jsou to "jen" tři a půl hodiny, takže pokud z Budějic do Vídně, tak určitě ne přes Linec. A plány na ČB - Horní Dvořiště s rychlostí až 200 km/h jsou, ale je to jenom na papíře a dlouho to tak určitě i zůstane.
25.11.2014 (16:28)  
bartik09, NIcKON: Linz by byla fakt zábava..:-)

Ale hrát si s možným využitím 680 je lákavé. Byvší Bratislava je jen začátek.
Ale ono stejně nakonec skončí jako D1/II Express přes HB :-)))))))
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko