Praha — Úterý 25. listopadu je sice běžným pracovním úterým, jako každé jiné, ale přesto si na Generálním ředitelství Českých drah dnes možná připijí skleničkou něčeho ostřejšího. Právě dnes totiž České dráhy zaplatí poslední splátku za jednotky řady 680, známé pod označením Pendolino. Právě nákup těchto rychlovlaků je nechvalně známý svou historií, kdy kvůli krachu někdejšího ČKD, které mělo původně vlaky s naklápěcí skříní pro České dráhy vyrobit, se notně prodražil a zároveň se i zmenšil počet ve výsledku dodaných souprav.
Kvůli jedné miliardě utopené v ČKD i dalším průtahům tak nakonec za původní plánovanou částku, která tehdy činila zhruba 4,4 miliardy korun, získaly České dráhy o tři soupravy méně, než bylo původně plánováno. Po nezdaru ČKD byly na stole dvě nabídky na dodávku vlaků s naklápěcí skříní. První podalo konsorcium firem vedených Fiatem Ferroviaria (dnešní Alstom), který za zbytek peněz nabídl dodání 7 souprav namísto původních 10. Druhou nabídku podalo sdružení kolem společnosti Siemens, které ovšem nabídlo dodávku dokonce pouze pěti souprav. Z těchto nabídek tak byla vybrána, jak už je známo, nabídka dnešního Alstomu. Snížení počtu jednotek o tři soupravy však fakticky znamenalo prodražení vlaků až o 42 % na jednu soupravu.
Právě tento fakt se následně promítl do hospodaření Českých drah, které byly zatíženy splácením úvěru, jenž představoval zhruba půl miliardy korun ročně. Ten je však právě dneškem, zhruba v třetině plánované životnosti jednotek řady 680, splacen.
Toto splacení syndikovaného úvěru u konsorcia bank pod vedením ČSOB ale není jedinou událostí posledních dní, která Českým drahám uleví od nákladného splácení závazků. Modrému dopravci se podařilo začátkem listopadu udat investorům také další emisi dluhopisů ve výši 180 milionů eur (v přepočtu zhruba 5 miliard korun). Emise byla ve dvou tranších: první v hodnotě 30 milionů eur na 10 let s úrokem 2,875 % a druhá ve výši 150 milonů eur na 15 let s úrokem 3,5 %. Jde tedy nyní o nejdéle splatné dluhopisy, které firma vydala, a zároveň se jí navíc podařilo je udat za druhý nejnižší úrok, jakého kdy při půjčení peněz České dráhy dosáhly. Peníze z této emise poslouží mimo jiné ke splacení krátkodobých úvěrů s vyšším úročením a sloučí je do dvou dlouhodobých. Mimo jiné má i tato operace posloužit k tomu, aby letos kulminovalo celkové zadlužení skupiny ČD, jež v tomto roce přesáhlo 34 miliardy korun.
Celkovému zadlužení Českých drah by se měla také věnovat reportáž v Událostech České televize.
Zdroje: České dráhy, Patria.cz

Praha-Ostrava-Český Těšín
2x 680
jen na časově nejnáročnější polohy (pracovní dny ráno a večer), zajetí do Těšína možné, Žilina s otazníkem, Košice s velkými otazníky.
Ať se na jednosystémové trati s minimálním klopením radši oranžová pobije s černou.
Brno - Ostrava
1x680
denně 4 páry spojů přes Přerov nebo Olomouc(!) s pohodovými obraty, dva systémy, využití klopení
Praha - Plzeň - Cheb - F. Lázně
1x680
v pracovní dny 4 páry spojů Pha-Plzeň s ostrými obraty, ale včetně jednoho výletu do Chebu
Víkend 3 páry Praha - Plzeň včetně jednoho výletu do Fr. Lázní
dva systémy, využití klopení
Praha - Tábor - Č.Budějovice - Linz
2x680
denně pět párů spojů s pohodovými obraty včetně
jednoho výletu do Lince
tři systémy, využití klopení.
+1x 680 záloha
Eh, to se to plánuje....:-)
Jaký je věkový průměr vozidel ČD a CDC? Rekonstrukce á-la Regionova NELZE považovat za nová vozidla... Třeba věkový průměr lokomotiv CDC, to je už dost vysoké číslo.
2) Bohuzel pri rekonstrukcich trati se v nekterych usecich ponekud zahadne a nepochopitlene prilis nepocitalo s naklapenim a tak usek napr. Ceska Trebova-Brno, kde by jeden cekal docela zasadni prinos v jizdni dobe, protoze pendolino by melo klopit celou trasu, tak pendolino sice klopi, ale "malo" a paradoxne zvyseni rychlosti je zde zdaleka nejnizsi oproti klasickym soupravam na nasich koridorech. A to bylo tehdy pendolino objednano temi stejnymi, kteri meli nastarosti rekonstrukci infrastruktury. Aneb jak hospodari stat a prava ruka nevi co dela leva. A pak se nedivme, ze jak CD tak CDCardo je doslova drceno soukromniky s 20 let starymi lokomotivami a ojetymi vagony.
A jinak pro naklápědla se musí trať i verifikovat (a předtím opravit), nejde to poslat na Lipenku s tím, že to tam bude smažit stovkou.
Chybí mi koncepce kdy by se řeklo, potřebujeme pár minut do systémového křižování, ale současná vozidla to nezvládnou, tak zkusíme požadovat rychlejší (nemusí se jednat jen o naklápěcí soupravy, ale i třeba o diesel jednotky, které by nahradily regionovy na tratích umožňující vyšší rychlost). Právě v těchto případech bych viděl největší smysl a přínos tendrů.
OK, nikdo by se za přijatelnou cenu nepřihlásil, tak by se jednalo o jiném řešení. Ale třeba by se nabídla Arriva, Jančura nebo někdo jiný s levnými repasy z ciziny.
Ostatně samotné České dráhy přiznaly, že soukromníci jsou při nákupu ojetin z ciziny ve výhodě...
Nebo snad někdo vlivný opravdu přemýšlí nad využitím naklápěcích souprav? V materiálu MD je u některých tratí psáno: "Ve strategickém výhledu přesahujícím plánovací horizont tohoto dokumentu by s ohledem na konkurenceschopnost spojení a trasování infrastruktury bylo vhodné nasazení vozidel s aktivním naklápěním vozové skříně."
Jaké technické překážky brání požadovat naklápěcí jednotky už v nejbližší době?
Pokud byste se chtel pokusit predejit zbytecnym dohadum, tak pouzijete napriklad vyrazu "jsou popularnejsi" nebo "jsou vic cool".
ad red bul - ty vyšší služby než má pendolino bych teda chtěl vidět. co do komfortu a šíře nabídky ve vlaku nemá pendolino konkurenci.
že to čecháčci, kteří chtějí jezdit co nejlevněji jak dobytek v přecpaných vlacích neocení, je druhá.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











