..: Rail Revenue představí novinky z cenotvorby v železniční dopravě :..

Rail Revenue 2014, foto: Terrapinn Beroun/Brusel (Redakční sdělení) – Magazín ŽelPage se v letošním roce stal mediálním partnerem konference Rail Revenue 2014, konané 12. – 13. listopadu 2014 v Bruselu. Rail Revenue Europe představí novinky a trendy v oblasti cenotvorby (pricing) a řízení příjmů (revenue management) v osobní železniční dopravě. Naše spolupráce není náhodná – ceny a tarifní politika dopravců jsou oblasti, kterým v magazínu dlouhodobě přikládáme velkou váhu. Společně s udržitelností provozu a kvalitou služeb je považujeme za klíčové faktory pro úspěch jakéhokoliv dopravce na současném trhu osobní dopravy. Jsme proto rádi za odbornou příležitost a chystáme se přinést informace z prezentací a diskusí v podání zástupců nejdůležitějších dopravců Evropy. Podle předběžného programu budou českou železnici reprezentovat dopravci LEO Express a RegioJet.

Za hranicí jednoduchých čísel

Cestující ve veřejné dopravě obvykle vnímá jediný ekonomický ukazatel: cenu jízdenky. Zda je tarif daný na rok dopředu, nebo se cena liší minutu od minuty, už obvykle koncovému zákazníkovi uniká. Lidé s aktivním zájmem o dění na železnici pak dokáží pojmenovat ještě několik veličin, od veřejných subvencí až po tarifní rozlišení podle produktu. Problematika cenotvorby a řízení výnosů ale zasahuje mnohem, mnohem dál – a právě proto chceme obsah Rail Revenue Europe zprostředkovat podrobněji.

Už dávno to není jen o tarifu…

Trochu elementárních pravidel na začátek: pokud chce dopravce dosáhnout zisku (profit) v dopravě, musí zohlednit nejen své příjmy (revenue), ale i náklady (costs). Počet jízdenek, plus případné subvence, plus příjmy z tarifní integrace (např. IDS), plus případné další podnikatelské aktivity, mínus veškeré náklady – to je ta nejzákladnější rovnice. Už dávno ale nežijeme v době, kdy to bylo takto jednoduché. Nástup konkurence na železnici, a s tím související tlak na koncové ceny, tlačí dopravce k většímu zájmu o aktivní optimalizaci; a jelikož snižovat náklady jde vždy jen do určité míry, otevírá se velkým i malým firmám zcela nový svět: řízení výnosů.

Doklady vázané na konkrétní spoj jsou jedním z příkladů toho, jak se dopravci pokouší řídit výnosy (yield management). Cílem je upřednostnit zákazníky, kteří za cestu zaplatí více, před těmi, kdo hledá nejnižší cenu v krátkých trasách. V takové situaci do hry vstupuje i pravděpodobnost: objeví se do vyjetí spoje zákazník ochotný zaplatit víc? Bude zájemce o levné cestování ochoten zvolit místo v spoji mimo špičku? Kolik bude ochotný platit cestující za flexibilní jízdenku nebo lepší služby? Jak motivovat k množstevním nákupům (skupinovým rezervacím), které dostupnou kapacitu vlaku rychleji zaplní, pokud možno v co nejdelší trase?

Jak jsme měli možnost vidět i v Česku, ne vždy je cenotvorba striktně logická. Vlastně proti obchodní logice často působí marketingové oddělení dopravce formou promo nabídek či akčních cen pro zviditelnění nebo získání cestujících od konkurence. Na opačném konci zase existují metody, jak od cestujícího vybrat víc, než jen cenu jízdenky – zdroje dodatečného příjmu (ancillary revenue). Tyto nepřímé zdroje obratu už delší dobu fungují v civilním letectví, teprve nedávno se ale začaly objevovat na dráze, a i to hlavně na trzích s větší konkurencí. Přesun do vyšší třídy, zvýhodněná druhá místenka, dodatečné služby, občerstvení nebo návazná doprava za drobný příplatek jsou ale přitom způsobem, jak může dopravce zlepšit svou bilanci, aniž by sáhl na úzkostlivě střežené základní ceny jízdného.

Informace z místa konference Rail Revenue, stejně jako oznámení před zahájením, zveřejníme na našem Twitter kanálu @ZelPage, pod klíčovým slovem #RailRevenue, případně na Facebooku ŽelPage.

Zdroj: Terapinn, ŽelPage


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 10.10.2014 (19:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Pozvánky ŽelPage

Weitere aus Evropa


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Oto 
12.10.2014 (20:11)  
I naprosto triviální věc jako rozúčtování lomeného jízdného tu nikdo nezprovoznil za roky. ČD to sama platit zjevně u Chapsu nechce,

Rozúčtování lomeného jízdného přece ČD umí, viz http://jizdenka.idos.cz.
Technicky zřejmě není problém přidat do UNIPOKU těch pár stanic "Pardubice Regiojet a.s.", jako tam je "Karlovy Vary GWTR a.s.", dejme tomu za nejvyšší hodnotu tarifu Regiojet Standard.
Ale nechtějí, protože to pro ně nemá žádný význam, jim kvůli tomu žádné tržby nepřibudou (získají trošku provize, ztratí ale některé cestující), konkurenční dopravci by ovšem přišli levně k rozsáhlé pobočkové síti.
A bez nějakého rámce od koordinátora by to vedlo akorát k dalším problémům. Řešilo by se, jak moc aktivně mají pokladní ČD takové jízdenky prodávat, práva z takové přepravní smlouvy, atd.
12.10.2014 (19:59)  
Tomáš Záruba: Je mi líto, ale pletete se Vy.

Copak dopravce, co je v závazku, má zasmluvněnou kapacitu, ale ceník je objednateli volný, neprovádí cenotvorbu? Je přece cílem minimalizovat ztrátu a prodat ten vlak tak, aby linka měla maximální výnos. Nebo se ty ceny berou mávnutím zázračného proutku bez rozmyslu?

Ministerstvo přece v zakázkách na rychlíky tarif nediktuje. Pouze chce, aby se umělo lomit/uznat/přeúčtovat s ČD/ostatními v závazku.
12.10.2014 (19:57)  
Tomáš Záruba: Je mi líto, ale pletete se Vy.

Copak dopravce, co je v závazku, má zasmluvněnou kapacitu, ale ceník je objednateli volný, neprovádí cenotvorbu? Je přece cílem minimalizovat ztrátu a prodat ten vlak tak, aby linka měla maximální výnos. Nebo se ty ceny berou mávnutím zázračného proutku bez rozmyslu?
12.10.2014 (19:27)  
Cenotvorba nerovná se open access na Ostravu.

To se ovšem významně pletete. Kdykoliv je řeč o cenotvorobě, nutně se dojde k rozporu mezi cíli. Tedy "odvézt vždy všechny" (kde je otevřený systém v pohodě) versus "mít co největší obsazenost" (kdy jsou povinné místenky nutnost, a když už jsou, tak vždycky přijde nějaký chytrák se všemi těmi yield managementy a podobnými moderními hrůzami). A protože ta pohotová kapacita vedoucí k nižší obsazenosti = ziskovosti je skoro vždy to, co převáží mezi ziskem a ztrátou, tak je tu takřka rovnítko s debatou "objednávka vs. open-access" (byť mohou být výjimky v bohatších zemích, tuším třeba Westbahn).
A samozřejmě z konstrukce tarifu plynou i různé stupně použitelnosti dané dopravní služby pro návazné relace. Takže debata o tom "jak tarifovat", aniž by se zároveň řeklo, co má být vlastně úkolem železnice, je podle mě holý nesmysl.

Jinak zdůrazňuju, že jakkoli teď na "soukromníky" (a Pendolino) nepřímo nadávám, nejsem vůči nim vyhraněn ideologicky. Velice rád budu jezdit s RJ na delší cestu, už kvůli tomu že z Rakouska dostal skutečně to lepší. Ale až nebudu muset ohledně jízdenek nic řešit předem.
12.10.2014 (19:14)  
Starouš
Jeden má za sebou dotace z dceřiné firmy (což i dokonce veřejně přiznává)...Takže "podvádí"
Tomu nerozumím:
Ten jeden má dceřinou firmu, která dostává dotace, které používá jinak, než by měl?
Nebo firma na dopravu má dceřinou firmu kvůli dotacím?
Nebo zisk z dceřiné firmy používá pro dopravu místo toho, aby si ho užíval jinak
Jak tedy vlastně "podvádí"?

Sim
JP se bude usmívat….Proste se rad usmiva.
Bingoooo!!!!

Lukáš Hradecký
Začnu takovým připodobněním, jinotajem, alegorií:
příkladově v Pardubicích na hlavním nádraží budeme mít stánek se zákusky.
Mohly by to být stánky s pardubickým perníkem? Ty tam tři byly určitě byly! A bylo to přesně jak popisujete: Ve dvou se prodavači tvářili naštvaně, ve třetím byli ochotní. Hádejte, před kterým stála fronta. Podotýkám, že ten perník stál všude stejně
12.10.2014 (18:11)  
Tomáš Záruba: Super a kdo to udělá? ČD se tváří, že na vše stačí samy, jen potřebují tak 3-4 desetiletky. MD se tváří, že se to udělá samo. Pak je tu X dopravců, co nabízí lidi, zkušenosti, kapitál a jen se jim nadává.

I naprosto triviální věc jako rozúčtování lomeného jízdného tu nikdo nezprovoznil za roky. ČD to sama platit zjevně u Chapsu nechce, externí systémy odmítají všichni svorně a MD do toho taky nechce nalít peníze, ani z OPD, kdyby je to nestálo nic. Ale pořád se tváříme, že to vyřeší "dohoda o uznávání jízdného". Prdlajs. Canc papíru nic nevyřeší.

A jinak ukrutně odbíháme od tématu. Cenotvorba nerovná se open access na Ostravu. Čekal bych, že to lidi v místní komunitě poberou. Ale asi zas jen hážu hrách.
12.10.2014 (17:59)  
A tak si myslím, že je na čase přestat se primárně zajímat o "spravedlivou soutěž" mezi dopravci, a hledět prioritně na dostupnost služeb pro cestující, dopady na objednávku veřejné dopravy jako celek, kapacitu dopravní cesty a další věci. A KONEČNĚ jít civilizovaným směrem = výhradní koncese na linku (služby) a soutěže.

Jinak musím říct, že upřímně zírám, kolik a jinak dost inteligentních lidí si v tom dnešním marasmu na Ostravě ještě libuje. To je snad nějaká variace na Stockholmský syndrom nebo co - aneb na ztrátu svobody operativního rozhodnutí se časem zapomene, ale za "zlepšení" v podobě trochu uživatelsky přívětivějšího rozhraní pro přerezervace máte pocit, že jste snad něco dostali navíc nebo jak. Houby, jen se ve vězení trochu vymalovalo! Představte si, co kdyby se tento "vynález" rozmohl šířeji: jak by se asi v různých kombinacích vyprodáno/nevyprodáno postávalo v Praze X hodin mezi vlaky Ostrava - Praha a Praha - Plzeň, dejme tomu? Co problematika "posledního přípoje" nebo vůbec řešení přípojů při dvou přepravních smlouvách? Nebo "jen" nemožnost jet při zpoždění jinými vlaky dříve? Fakt tohle nikomu nedochází?
Jestli někdo tak moc potřebuje sedět v povinně místenkovém vlaku, "aby mu tam nepřekáželi lidi v uličkách", tak - pominu-li myšlenku, že v 1. třídě by se to správně nikdy nemělo stát - co třeba mít povinně místenkové, aspoň, jen některé vozy?
12.10.2014 (15:31)  
Lukáši Hradecký,
váš příklad se stánkem v Pardubicích je jistě správný. Akorát v případě soutěže na trati z Prahy do Ostravy bychom museli diskvalifikovat všechny dopravce :-) Jeden má za sebou dotace z dceřiné firmy (což i dokonce veřejně přiznává), druhý má bohatého tatínka a třetí dotuje svoji "zábavu" z provozu ostatních tratí (což ovšem veřejně popírá). Takže "podvádí" všichni a jde jenom o to, kdo víc a přijatelněji. (To nehodnotím.)
Registrierter Benutzer Sim 
12.10.2014 (13:37)  
Lukáš Hradecký > takze podle vas, pokud budete vsichni tri prodavat zakusky, vy a pan Babis se budete na zakazniky mracit a JP se bude usmivat ... je to spatne? Vzdyt preci on z toho usmevu nic nema, neni to nijak zpoplatneno. Ba co vic, stoji ho to energii navic a usmiva se i na ty zakazniky, kteri jsou nabruceni jako dva jeho konkurenti. A tuto energii nevezme jen tak zbuhdarma ze vzduchu, tuto energii si musi ukrast jinde.

Je zajiste spravne takoveho prodavace vyradit ze hry, vzdyt se usmiva a tem dvema zamracenym kazi ksefty, protoze lide chodi radeji k nemu. A on, pritom, previt toho zneuziva, protoze to dela jen pro svou zalibu. Proste se rad usmiva.
12.10.2014 (13:32)  
rpet: Já ten tvůj magazín nesleduju. :)

Lukáš Hradecký: Jestliže cenotvorba není možná, jak potom ty ceny vznikají? To už se dostáváme k otázce, co bylo dřív, vejce, nebo slepice... cena, nebo cena u konkurenta. To je na mě moc metadiskuse. A té si veďte tady beze mě.

Já sbírám nápady, protože dříve nebo později budou potřeba a padnou na úrodnou půdu.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko