Beroun/Brusel (Redakční sdělení) – Magazín ŽelPage se v letošním roce stal mediálním partnerem konference Rail Revenue 2014, konané 12. – 13. listopadu 2014 v Bruselu. Rail Revenue Europe představí novinky a trendy v oblasti cenotvorby (pricing) a řízení příjmů (revenue management) v osobní železniční dopravě. Naše spolupráce není náhodná – ceny a tarifní politika dopravců jsou oblasti, kterým v magazínu dlouhodobě přikládáme velkou váhu. Společně s udržitelností provozu a kvalitou služeb je považujeme za klíčové faktory pro úspěch jakéhokoliv dopravce na současném trhu osobní dopravy. Jsme proto rádi za odbornou příležitost a chystáme se přinést informace z prezentací a diskusí v podání zástupců nejdůležitějších dopravců Evropy. Podle předběžného programu budou českou železnici reprezentovat dopravci LEO Express a RegioJet.
Za hranicí jednoduchých čísel
Cestující ve veřejné dopravě obvykle vnímá jediný ekonomický ukazatel: cenu jízdenky. Zda je tarif daný na rok dopředu, nebo se cena liší minutu od minuty, už obvykle koncovému zákazníkovi uniká. Lidé s aktivním zájmem o dění na železnici pak dokáží pojmenovat ještě několik veličin, od veřejných subvencí až po tarifní rozlišení podle produktu. Problematika cenotvorby a řízení výnosů ale zasahuje mnohem, mnohem dál – a právě proto chceme obsah Rail Revenue Europe zprostředkovat podrobněji.
Už dávno to není jen o tarifu…
Trochu elementárních pravidel na začátek: pokud chce dopravce dosáhnout zisku (profit) v dopravě, musí zohlednit nejen své příjmy (revenue), ale i náklady (costs). Počet jízdenek, plus případné subvence, plus příjmy z tarifní integrace (např. IDS), plus případné další podnikatelské aktivity, mínus veškeré náklady – to je ta nejzákladnější rovnice. Už dávno ale nežijeme v době, kdy to bylo takto jednoduché. Nástup konkurence na železnici, a s tím související tlak na koncové ceny, tlačí dopravce k většímu zájmu o aktivní optimalizaci; a jelikož snižovat náklady jde vždy jen do určité míry, otevírá se velkým i malým firmám zcela nový svět: řízení výnosů.
Doklady vázané na konkrétní spoj jsou jedním z příkladů toho, jak se dopravci pokouší řídit výnosy (yield management). Cílem je upřednostnit zákazníky, kteří za cestu zaplatí více, před těmi, kdo hledá nejnižší cenu v krátkých trasách. V takové situaci do hry vstupuje i pravděpodobnost: objeví se do vyjetí spoje zákazník ochotný zaplatit víc? Bude zájemce o levné cestování ochoten zvolit místo v spoji mimo špičku? Kolik bude ochotný platit cestující za flexibilní jízdenku nebo lepší služby? Jak motivovat k množstevním nákupům (skupinovým rezervacím), které dostupnou kapacitu vlaku rychleji zaplní, pokud možno v co nejdelší trase?
Jak jsme měli možnost vidět i v Česku, ne vždy je cenotvorba striktně logická. Vlastně proti obchodní logice často působí marketingové oddělení dopravce formou promo nabídek či akčních cen pro zviditelnění nebo získání cestujících od konkurence. Na opačném konci zase existují metody, jak od cestujícího vybrat víc, než jen cenu jízdenky – zdroje dodatečného příjmu (ancillary revenue). Tyto nepřímé zdroje obratu už delší dobu fungují v civilním letectví, teprve nedávno se ale začaly objevovat na dráze, a i to hlavně na trzích s větší konkurencí. Přesun do vyšší třídy, zvýhodněná druhá místenka, dodatečné služby, občerstvení nebo návazná doprava za drobný příplatek jsou ale přitom způsobem, jak může dopravce zlepšit svou bilanci, aniž by sáhl na úzkostlivě střežené základní ceny jízdného.
Informace z místa konference Rail Revenue, stejně jako oznámení před zahájením, zveřejníme na našem Twitter kanálu @ZelPage, pod klíčovým slovem #RailRevenue, případně na Facebooku ŽelPage.
Zdroj: Terapinn, ŽelPage
| 10.10.2014 (19:00)
Berte to PROSÍM jako návod k zamyšlení, nikoli jako útok.
Začnu takovým připodobněním, jinotajem, alegorií:
příkladově v Pardubicích na hlavním nádraží budeme mít stánek se zákusky.
Já, Vy a pan Babiš - 3 stánky budou stát vedle sebe a my všichni budeme usilovat o to, aby k nám chodili lidé a my mohli žít z profitu = money from profit.
Pan Babiš, protože vlastní Dezu ve Valmezu, bude nám to kazit, PROTOŽE NEBUDE PODNIKAT, (jako my), ALE STÁNEK BUDE MÍT PRO RADOST, ZÁLIBU NEBO ŠKODOLIBOST, a ztrátu zasanuje z jiné SBU (z Dezy) a zákusky dá za podnákladové ceny.
Proto si myslím, že kouzla s čísly ve výsledovce a rozvahovce, co předvedl pan příkladový Babiš by ve Švýcarsku neobstály, protože tohle není soutěž.
Jeden se rozhodl to kazit, dal cenu kterou subvencuje z jiné SBU. Toto není podnikání, ale záliba. Nejsem socialista, ale jsem pro rovnost příležitostí. Takže pokud soutěží Černý, Žlutý a Modrý dopravce a jeden z nich ztrátu dotuje, měl by takový hráč být z ringu vyřazen.
Ta ztráta totiž přechází na všechny a z dojných krav jsou hladoví psi = debts of the business
Proto cenotvborba v takovém podnikatelsko - NEpodniktelském prostředí není možná
jen můj názor - jen můj subjektivní úhel pohledu.
rpet: ano přestě jste to vystihl ... naprosto
a už jsi o Little Red četl? Ne? - tím chci říct, že v březnu 2015 LR končí ;)
http://dopravni-magazin.cz/velka-britanie-little-red-konstantne-ve-strate-maji-nejnizsi-vytizenost-letu/
vyšlo to před čtyřmi dny...
Nemáte úplně pravdu s tím, že mimošpičkové tarify nefungují a nikdo je nepoužívá. Já třeba ano. V pravidelné přepravě (práce, studenti - koleje), samozřejmě těžko, ale pokud si chci udělat výlet (zachlastat s přáteli žijícími v Praze, například), proč bych se nepřizpůsobil v tom, jestli tak učiním v pátek nebo v sobotu, když mi na to Leo pro nízkou obsazenost dá pořádnou slevu?
já mám na to vlastní poučku (lítám Manchester...):
jste na dovolené a máte hromadu času? jeďte s National Express (14 hodin cesty za £80 zpátečka a lavičkou v noci u Victorie...)
Nejste na dovolené a nemáte hromadu času? leťte s FlyBe ( 3 hoďky se vším všudy za £140 zpátečka...).
Je vám to jedno, nebo jste nesvépravný? Jeďte vlakem. Cesta 7 hodin, lupen £140 JEDNOSMĚRNÝ.
ale zase. upřímně přiznávám, že mě strašlivě láká caledonian sleeper, ten zážitek musí bejt fantastickej. ale na cenu se mě neptej, protože ta mě vždycky spolehlivě vytočí :X
Bud musim byt nekde v dany den a cas - pak muzu uhybat jen do minusu, proste muzu jet driv (samosebou, pokud mam moznost*) a zaridit v danem miste vic veci najednou. Nebo jen vim, ze v nejakem intervalu bych mel jet a je na me, jestli pojedu driv, nebo pozdeji.
Vse je jen o tom, jak si cenim sveho casu a/nebo sve nervy (ktere si nechci nechat cuchat cestovanim ve spicce). A covek se proste musi rozhodnout, co chce vice; jet v teoreticky optimalni cas (= zpravidla hned po praci, ve spicce), nebo usetrit si nervy a jako bonus par korun k tomu v pripade, ze pojedu mimo spicku?
Mezi námi, marketing je od toho, aby prodával služby s marží, ne, aby tahal lidi, co platí (skoro) podnákladové ceny. A v tomto ohledu vidím, že ani jeden dopravce tady nevyčerpal možnosti, které se nabízí.
rpet: Pořád dokola. :) Vás ostrovany pořád zkouší s cenama trumfovat DB. Která je na tom tak "dobře", že už se dá levněji i lítat po Německu, když jsme u toho.
Tomáš Záruba: Čistě mezi námi, chápu, co na tom vadí dopravním inženýrům. Sám teď čekám na volné sedadla v nedělní 1016, kam bych se bez povinného místenkování vlezl... do uličky, takže bych stejně ten vlak nevolil, protože chci mít jistotu sedadla. A to i hodně dalších lidí a proto jsou za IRT doklady rádi. Klíčem je flexibilita storna/přerezervace. :) A to je někdy věc, kterou neumí dopravci správně nacenit a prodat.
Takže jediným výsledkem je zdražení pro většinu cestujících (ve špičce), nepřehlednost, neplatnost nebo různé polodementní doplatky síťových/traťových jízdenek, zkrátka podstatně vyšší pravděpodobnost volby jiného dopravního prostředku.
To je tak, když se jako top kritérium postaví různé pseudoukazatele typu "obsazenost na sedačkokilometr", vedoucí ke zkracování vlaků pod rozumné meze a současně vyprodanosti (nebo "nastojákovitosti") těch vlaků a v těch dnech, kdy to cestující zajímá především. Aneb výsledky působení dráhou nepolíbených "univerzálních manažerů" co aby předvedli, jak to vezmou do ruky, umí leda zavádět poučková moudra jaksi bez racionální úvahy, co konkrétně se asi tak bude dít a do jaké míry dává "optimalizace" i vzhledem k výkyvům poptávky
(byť v rámci vlaku a dne a období roku) ještě smysl. Ale to už je trochu mimo téma...
ve většině případů jsou tyhle konference docela zábavné. Hlavy ze střední a východní evropy tam budou lkát, jak je byznys neskutečně těžký (když je trh tak chudý). pak tam nastoupí hlavy ze západní evropy a postěžují si, že to sice není úplně v pr***li, ale taky by mohlo bejt líp, případně hůř. načež tam naběhnou borci z ostrovního ghetta, který všechny ostatní ujistí, že byznys je fajn a cenotvorba easy (a trapně zapomenou zmínit, že uplatňují ze zásady jízdné, které je nejvyšší v evropě, a které rozhodně svědčí o tom, že ty ceny jsou fakt tvořený pro cestující).
následně půjdou sežrat bufet a zalejou to panákem, o čemž média budou informovat jako o přínosném a inovativním setkání, z něhož zcela jistě vyplynou úžasné a světlé zítřky.
no a my, tedy plebs, si to přečtem na iděsu (nebo jinde...), zamáčknem slzu dojati jejich hrdinstvím a péčí a pohledem z okna zkontrolujeme své plechové mastodonty vědouc, že ještě prostě nenastal ten správný okamžik to auto vyměnit za vlak...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










