Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.
První místo bez boje
Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.
Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.
Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.
Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Opravdu totožných? Tady vidím společné (a užší) opěrky rukou, na rozdíl u samostatných v railjetu a podle orientačního měření na raildays (předpokládám, že jde o totožné sedadla), jsou i sedáky trochu užší. Takže spíš stejný design a řada, ale úplně stejné mi nepřišly.
Nemohla by redakce tohoto portálu začít být alespoň trochu objektivní? Kdyby takový vagon ukázaly ČD, LE nebo Arriva tak by se zde takovým oslavným ódám jistě netěšil.
RegioJet v Berlíně ukázal, jak má vypadat 2. třída.
Stejně jak Ampz má RJ i toto vedené jako třídu druhou hlavně z důvodu možnosti proplácení studentských slev, ale je fajn že tam právě tyto sedadla od Grammera jsou.
LCD obrazovky jsou sice fajn pro lidi, kteří se nedokáží zabavit ve vlaku samy, ale rozhodně to není něco z čeho by si měl celý svět sednout na zadek.
Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety.
Aha, takže vlaky SC pendolino nebo ČD railjet pro cestující žádným "šokem" nebyly. Jen žlutý dopravce umí "šokovat" cestující.
Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století.
Aha, takže ČD railjet je vlastně průměrný vlak, který jakémukoliv vagonu společnosti RegioJet nesahá ani po paty. Dovolím si připomenou že CD railjet je vlak na 230 km/h s tlakotěsnou skříní, včetně přechodů, s podvozky SF400, oddílem pro vozíčkáře, na které Radim z vysoka sere, řídící vozem, oddílem pro kola a business class (kvůli OBB a značce railjet).
Co se týče sedaček ve druhé třídě railjetu je to sice skutečně shit, ale jsou tam z důvodu požadavku OBB. Stejně jako regiojet měl v tom Bmpz sedačky, které vyžadovaly DB, Grammer ICE 3000 to jaksi nebyly.
Bmpz RegioJet jsou moc pěkný vagonky, ale zase bych nedělal z komára komármuta, to protěžování RegioJetu na úkor jiných železničních dopravců v ČR je už vážně trapný. Už si jen počkat s čím zas přijde Jéňa Sůra.
Petr Mares:
O Business by som sa neobaval, stale bude komfortnejsi (sice bude chybat zabavny system - hoci doinstalovat by sa mal dat - ale bude sukromnejsi a menej napratany) a RJ moze este mierne navysit uroven sluzieb v tej triede a bude to v pohode. Ale predaj relaxu bude naozaj mozno problematicky.
A Regiojet rozhodně nic neukázal, vystavovatelem je fa Molpir, s.r.o. Takže titulka po vzoru iDnes
ythomas: nezapomeň na poměrně reálné spekulace o tom, že to není novostavba ale kompletní přestavba něčeho jiného. Potom ta cena může být úplně jinde ;-)
"Pokud je firma svým pánem a vybírá si podle svého bez vypisování VŘ a dalších úředních obstrukcí, které celý proces prodražují" - ano, ale to mluvíte o firmě, která hospodaří s vlastními prostředky a ne s "erárem".
Takže rozlišujme, prosím.
Držím palce, aby vše vyšlo, a rád si v dohledné době osobně vyzkouším.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.























