..: FOTO: RegioJet v Berlíně ukázal, jak má vypadat 2. třída :..

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet velkoprostor, foto: Josef Petrák Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.

První místo bez boje

Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.

Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet čtyřsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet dvojsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet obsazenost WC, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet exteriér, foto: Josef Petrák

Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.

Bmpz RJ: Uspořádání 2+2, celkem 80 míst, vše polohovatelné, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz dopravce RegioJet - systém individuální zábavy, zásuvky, nabíjecí USB port a dvě lampičky, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz RJ - prostor pro nohy je srovnatelný s pendolinem ČD, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Vůz je stavěn pro rychlost 200 km/h s podvozky Fiat, foto: Juraj Kováč

Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Palubní portál ve voze Bmpz RJ, řešení dodává společnost Molpir, foto: Juraj Kováč Čtecí lampičky se aktivují dotykem, rolety konečně blokují větší část světla z exteriéru, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Na spodní straně AVoD obrazovky je další praktická lampička, intenzitu lze regulovat, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Buňka WC je bez oken, ale prostorná a stylově nasvícena modrými LED, foto: Juraj Kováč 

Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 23.9.2014 (12:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 ... 29 30 31 32 33      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JiP 
23.09.2014 (13:38)  
To M. Hruska: At je to jak je to, tak je to nebetycny kontrast s tim, co predvadi CD. Tento vagon je na urovni 21. stoleti ! Pan Jancura je prvni co pochopil jak na to. Nezapomenu na par jeho vet, kterymi vse presne vystihl - CD udelaji jakz takz slusnou prvni tridu a pak ruznymi oskubavkami udelaji tridu druhou. My delame skvelou druhou tridu a tu pak jeste velepsime na 1. Take dekuji za zvolene sedacky-skvely vyber ! Ne ty prkenice, ktere jsou ve vagonech CD. Vzdyt ani Railjet nema sklopne sedacky-NECHAPU, NEHORAZNE. Ale to je presne dle zminene filozofie CD. Drzim palce a ce nejvice takovych vlaku na ceske zeleznici! Jeste by to do cela chtelo ale nejakou slusnou lokomotivu na 160....at to pekne frci.
23.09.2014 (13:37)  
kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE

Opravdu totožných? Tady vidím společné (a užší) opěrky rukou, na rozdíl u samostatných v railjetu a podle orientačního měření na raildays (předpokládám, že jde o totožné sedadla), jsou i sedáky trochu užší. Takže spíš stejný design a řada, ale úplně stejné mi nepřišly.
registrovaný uživatel thingie  mail  
23.09.2014 (13:37)  
Kdo je teda autorem vizuální podoby? Rumunské studio nebo Kotas? Na variantu dva je tam podezřele málo devadesátkových paskvilů.
23.09.2014 (13:32)  
Musím reagovat na tento článek.

Nemohla by redakce tohoto portálu začít být alespoň trochu objektivní? Kdyby takový vagon ukázaly ČD, LE nebo Arriva tak by se zde takovým oslavným ódám jistě netěšil.

RegioJet v Berlíně ukázal, jak má vypadat 2. třída.

Stejně jak Ampz má RJ i toto vedené jako třídu druhou hlavně z důvodu možnosti proplácení studentských slev, ale je fajn že tam právě tyto sedadla od Grammera jsou.

LCD obrazovky jsou sice fajn pro lidi, kteří se nedokáží zabavit ve vlaku samy, ale rozhodně to není něco z čeho by si měl celý svět sednout na zadek.

Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety.

Aha, takže vlaky SC pendolino nebo ČD railjet pro cestující žádným "šokem" nebyly. Jen žlutý dopravce umí "šokovat" cestující.


Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století.

Aha, takže ČD railjet je vlastně průměrný vlak, který jakémukoliv vagonu společnosti RegioJet nesahá ani po paty. Dovolím si připomenou že CD railjet je vlak na 230 km/h s tlakotěsnou skříní, včetně přechodů, s podvozky SF400, oddílem pro vozíčkáře, na které Radim z vysoka sere, řídící vozem, oddílem pro kola a business class (kvůli OBB a značce railjet).

Co se týče sedaček ve druhé třídě railjetu je to sice skutečně shit, ale jsou tam z důvodu požadavku OBB. Stejně jako regiojet měl v tom Bmpz sedačky, které vyžadovaly DB, Grammer ICE 3000 to jaksi nebyly.

Bmpz RegioJet jsou moc pěkný vagonky, ale zase bych nedělal z komára komármuta, to protěžování RegioJetu na úkor jiných železničních dopravců v ČR je už vážně trapný. Už si jen počkat s čím zas přijde Jéňa Sůra.
23.09.2014 (13:32)  
Myslím si, že ČD mohou se svými Pendoliny hodit ručník do ringu
23.09.2014 (13:27)  
Wow, tak nakoniec to vyzera dost dobre. Zacnem vazne uvazovat o vymene dopravcu, hoci doteraz som predpokladal ze skor zostanem u ZSSK.

Petr Mares:
O Business by som sa neobaval, stale bude komfortnejsi (sice bude chybat zabavny system - hoci doinstalovat by sa mal dat - ale bude sukromnejsi a menej napratany) a RJ moze este mierne navysit uroven sluzieb v tej triede a bude to v pohode. Ale predaj relaxu bude naozaj mozno problematicky.
23.09.2014 (13:23)  
Vůz je to pěkný, to ano, ale jásot bych brzdil. 10 kousků fakt moc vidět nebude a v ČR ještě méně ;-)

A Regiojet rozhodně nic neukázal, vystavovatelem je fa Molpir, s.r.o. Takže titulka po vzoru iDnes

ythomas: nezapomeň na poměrně reálné spekulace o tom, že to není novostavba ale kompletní přestavba něčeho jiného. Potom ta cena může být úplně jinde ;-)
23.09.2014 (13:22)  
Pokud nebude nějaká podoba "zákona o veřejných zakázkách", tak všechny zakázky skončí "malou domů" a vyhozenými penězi (daňových poplatníků!).

"Pokud je firma svým pánem a vybírá si podle svého bez vypisování VŘ a dalších úředních obstrukcí, které celý proces prodražují" - ano, ale to mluvíte o firmě, která hospodaří s vlastními prostředky a ne s "erárem".

Takže rozlišujme, prosím.
registrovaný uživatel Petr Mareš  mail  
23.09.2014 (13:15)  
Vypadá to dobře, jen sem zvědav jak se bude prodávat Business a Relax, když tohle půjde (hádám) jako velkoprostor do Standardu.
registrovaný uživatel acolmiztli  mail  
23.09.2014 (13:09)  
Vůz vypadá nádherně, skutečně se mi z fotografií líbí. Pokud přežije úspěšně období dětských nemocí, osvědčí se v provozu a bude brzy následován zbytkem objednávky, bude situace win-win-win. Regiojet bude mít ve flotile přepychové vozy, rumunský výrobce se prosadí na trhu a ukáže se jako schopný dodávat kvalitu za rozumnou cenu a zákazník bude jezdit vozem, za který by se nemuseli stydět ani na "Západu".

Držím palce, aby vše vyšlo, a rád si v dohledné době osobně vyzkouším.
  1 ... 29 30 31 32 33      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko