..: FOTO: RegioJet v Berlíně ukázal, jak má vypadat 2. třída :..

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet velkoprostor, foto: Josef Petrák Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.

První místo bez boje

Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.

Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet čtyřsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet dvojsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet obsazenost WC, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet exteriér, foto: Josef Petrák

Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.

Bmpz RJ: Uspořádání 2+2, celkem 80 míst, vše polohovatelné, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz dopravce RegioJet - systém individuální zábavy, zásuvky, nabíjecí USB port a dvě lampičky, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz RJ - prostor pro nohy je srovnatelný s pendolinem ČD, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Vůz je stavěn pro rychlost 200 km/h s podvozky Fiat, foto: Juraj Kováč

Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Palubní portál ve voze Bmpz RJ, řešení dodává společnost Molpir, foto: Juraj Kováč Čtecí lampičky se aktivují dotykem, rolety konečně blokují větší část světla z exteriéru, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Na spodní straně AVoD obrazovky je další praktická lampička, intenzitu lze regulovat, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Buňka WC je bez oken, ale prostorná a stylově nasvícena modrými LED, foto: Juraj Kováč 

Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 23.9.2014 (12:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 ... 27 28 29 30 31 ... 33      Zpráv na stránku:   
23.09.2014 (15:14)  
V plné nahotě konfrontace fungování železničního dopravce soukromého a státního. Poznámka o cenové relaci vozů už je jen třešnička pro dokreslení, jak lze osobní žel. dopravu provozovat.
Každý vůz má nějaké mouchy, tento RJ taky nebude ve všem ideální, ale prvotně to vypadá dobře. Co mě trklo, je například WC mísa, která je podobná u rekovozů ČD. Velikost WC mísy nesporně navrhovala zapšklá stará panna, vedoucí feministického hnutí, která se rozhodla to pánské části cestujících pořádně opepřit, :-).
registrovaný uživatel zdenda 
23.09.2014 (15:13)  
Sim: jenže za 400 si listek koupite vy, ale určitě ne tolik lidí jako teď. O Ostravě se kdysi hovořilo jako o jediné trati, která může vydělávat. A zatím se ukazuje, že při volném trhu se toto proroctví zatím nenaplňuje. Kvůli neschopnosti státu to regulovat tak, aby na tom byl dobře dopravce i cestující. Jak jde vidět například u IDS JMK v autobusech, lze dosáhnout velmi kvalitního výsledku i tam, kde je regulace absolutní, tedy dopravce jen naplńuje to, co po něm chce ten, kdo platí kompenzaci ze ztráty osobní dopravy. Jančura by tam byl schopen vydělat, ale musel by jezdit sám.
Bachman: čím větší firma, tím méně kontrolovatelný chod firmy, čím více lidí ve firmě, tím více neschopných lidí. A čím více neschopných, tím více šlendriánu. Trpí tím firmy soukromé i veřejné. A čím větší firma, tím více se řídí setrvačností a fungování je byrokratičtější a zkostnatělejší.
23.09.2014 (15:09)  
Sim: Když ti cestující před tebou zatáhne roletu, tak moc koukat ven nebudeš. :-)

A dotaz na ty, co jsou na Inno - Má to vnitřní CCTV a jak širokou to má uličku mezi sedadly? Přijde mi nějaká celkem úzká.
registrovaný uživatel Sim 
23.09.2014 (15:01)  
Borovička > v cem je problem s reklamami? Myslim bez rypani ... ja nejak nevidim problem delat si cokoliv jineho, pokud me to neotravuje i zvukem. To nejde koukat treba ven nebo si cist knizku/noviny?

Bachmann > keby takéto vozne 2. triedy mali ZSSK a ČD aspoň na IC vlakoch, bol by som šťastný.
... ehm, jak bych to ... keby aspon take boli ako 1.trieda ;-)
23.09.2014 (15:01)  
Prečo tu vo všetkých diskusiách, kde sa to zvrhne na tému štátny dopravca vs. súkromník, začnete niektorí z vás používať LOŽ??? A keď ešte začnete spochybňovať princípy verejného obstarávania, tak už mám fakt nervy.

Ako sa môže malý železničný dopravca riadiť ľahšie ako veľký dopravca? Väčšina z vás o ekonomike a prevádzke železničnej dopravy asi nevie absolútne nič. Obdivujem majiteľov a manažérov (a to mám na mysli aj nákladných dopravcov), čo sa na železničnú dopravu v SR a ČR dali.

Zistite si, ako s rastúcim množstvom rušňov, vozňov a personálu zrazu výrazne klesajú jednotkové náklady na údržbu, opravy, prenájom, prestoje, réžiu, prevádzku, personálne náklady a aj cena obstarávaného majetku. Jednotkové náklady veľkých dopravcov sú (resp. mali by byť) úplne niekde inde ako u malej spoločnosti. Tisíckrát radšej byť manažérom u veľkého dopravcu (a ešte štátnom- prakticky bez možnosti bankrotu) ako v malej súkromnej firme, lebo niekedy už jedno zlé rozhodnutie môže položiť celú firmu.

A k tomuto vozňu: keby takéto vozne 2. triedy mali ZSSK a ČD aspoň na IC vlakoch, bol by som šťastný.
23.09.2014 (14:57)  
kto má čumeť na reklamu furt. - přesně tak, kvůli reklamně před ksichtem se žlutým busůn vyhýbám. Někam to jinak ale dnes nejde.
registrovaný uživatel Sim 
23.09.2014 (14:56)  
JiP > to mi je vcelku fuk, komu to ctyrkilo dam, pokud za ty penize dostanu adekvatni sluzbu.
registrovaný uživatel JiP 
23.09.2014 (14:53)  
To Zdenda: Divit se nebudu, ale pokud bych se mel rozhodovat jestli dam 400 CD nebo Jancurovi, tak radsi Jancurovi, protoze vim, ze za to neco, na rozdil od CD, dostanu.
registrovaný uživatel Sim 
23.09.2014 (14:52)  
Petr Mareš > Ona stejně rozhoduje cena jízdenky. Z mého pohledu pojedu radši o 10% levněji v Bdmpee než v téhle parádě.
Coz je jedine dobre, aspon budem oba spokojeni - ja si rad priplatim, nebudu prekazet vam a vy zase blokovat misto me ;-)

zdenda > Současný stav je neřízená destrukce a někteří se budou moc divit, až tady místo za stovku budou jezdit zase za 400.
Pokud za tech 400 bude soucasna uroven sluzeb, komfort, spolehlivost a cistota, porad na tom cestujici vydela oproti "dobe predzlute" ... tam si za tech 400 covek koupil listek do loterie a realita byla casto velmi vzdalena tomu, co covek vidi v promo casopise :-/
registrovaný uživatel Petr Mareš  mail  
23.09.2014 (14:50)  
Ona stejně rozhoduje cena jízdenky. Z mého pohledu pojedu radši o 10% levněji v Bdmpee než v téhle parádě.

Stejně je to plné zbytných fíčur, které cestujícím k ničemu nejsou. Neřešte přiblblé lampičky, ale co třeba příjem GSM signálu? To je věc, co lidi štve, nikoliv chybějící zábavné cosi ...
  1 ... 27 28 29 30 31 ... 33      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko