Plzeň — Několik dní po příslibu bavorského ministra dopravy o uvolnění finančních prostředků a vyslovení podpory k projektu nové rychlostní tratě mezi Českem a Mnichovem se v Holýšově na Domažlicku uskutečnila prezentace Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) k plánovaným úpravám stávající tratě 180. Plány modernizace dříve vzbudily vlnu nevole, neboť se místní obyvatelé obávali rozsáhlých záborů pozemků a demolic kvůli stavbě. Na prezentaci vystoupil Pavel Paidar, náměstek ředitele Stavební správy západ, který přítomné informoval, že na české straně dojde pouze k takovým úpravám, jaké známe například z tratě 170 v úseku mezi Plzní a Chebem. Trať tak bude celkově elektrifikována a na několika místech také zdvoukolejněna, přičemž maximální možná traťová rychlost by se měla pohybovat v úrovni do limitu 140 km/h pro standardní vozy a do 160 km/h pro vozy s naklápěcí skříní.
Elektrifikace dalších tratí, které plánuje SŽDC:
- Plzeň - Domažlice
- Kladno - Praha
- Jihlava - Třebíč - Brno
- Brno - Veselí nad Moravou - Uherské Hradiště
- Staré Město u Uh. Hradiště - Bojkovice město
- Újezdec u Luhačovic - Luhačovice
- Ostrava - Frýdek-Místek - Valašské Meziříčí
- Frýdek-Místek - Český Těšín
- Studénka - Příbor - Veřovice
- Olomouc - Uničov - Šumperk
Z původního plánu zcela nové rychlostní trati tak tímto rozhodnutím sešlo. Elektrifikace současného úseku z Plzně na západ by měla proběhnout v letech 2019 až 2025. Nově vybudovány budou pouze přeložky mezi Plzní a Zbůchem a dále dílčí úseky Chotěšov - Stod, Radonice - Domažlice, či Domažlice - Domažlice město. Doba jízdy expresních souprav mezi Domažlicemi a Plzní se tak zkrátí na 35 minut oproti současným 45 minutám. V podobném duchu pak s největší pravděpodobností proběhne práce i na německé straně od státních hranic do Schwandorfu.
Pavel Paidar však dodal, že čistě vysokorychlostní trať by v budoucnu vzniknout také mohla, zůstává zatím jako rezerva v územním plánu. „Zatím je tato varianta nerealizovatelná. Váže se na to dohody s německou stranou a rozsáhlé úpravy na jejich území,“ uvedl Paidar. Trať 180 tak bude řešena obdobně, jako již zmíněný úsek tratě 170 z Plzně do Chebu. Tam před modernizací jezdily dokonce mezinárodní vlaky, ty se tam však po ní paradoxně již nevrátily.
SŽDC však z evropského fondu OPD plánuje opravit a zmodernizovat daleko více tratí, z dotací by se mělo využít až 44 miliard korun. Přehled tratí, které by měly být modernizovány, respektive elektrifikovány, přinášíme v boxu vpravo.
Zdroje: Finanční noviny, Český rozhlas, Česká televize [1], [2].

no Ty vlaky jsou poněkud pohádka nebo spíš scifi, když se má rušit úsek Plzeň-Chrást (nebo je změna??)
jinak trať na Radnice podle mě potenciál pro příměsto má, při splnění několika důležitých podmínek
právě proto jsem trochu zklamán, že není na západ (mimo směr Dresden) pořádná trať, zejména kvůli nákladní dopravě, možná opravdu není problém v elektrifikaci/elektrizaci, ale dostatečné a bezproblémové kapacitě....
Pokud by prelozky oblouku a modernizace probehla v podobnem duchu jako na 170 mezi Berounem a Rokycany, bude to proti soucasnemu stavu sice nikoliv revoluce, ale evoluce presto znatelna. A koneckoncu, pak by mohl byt (aspon hypoteticky) realizovan projekt "zapadniho pendolina", kdy by nase slavna klopidla mohla konecne vyuzit svuj potencial a prevzit plne vozbu dalkove vrstvy na tratich Praha - Plzen - Cheb/Domazlice/Klatovy. Soucasna dvojice vystrelu je sice pouzitelnejsi, nez jeste nedavna dvojice "proti proudu", ale diky nesystemovosti to celek spis narusuje, nez aby mu to pomahalo.
Welcome in The Czech Republic
je to strašná škoda, místo do Evropy s novou tratí vstupujem na BALKÁN s novým kolejovým ložem, pražci a kolejemi.
Nevím, kdo první začal rozlišovat pojmy elektriz(s)ace a elektrifikace železnic, ale pavděpodobně to bylo tak, že historicky se používal obecně pojem elektrisace (pro všechno) a pak se začal čím dál tím více používat pojem elektrifikace. A v tu chvíli se pravděpodobně nějací železničáři nudili, udělali konferenci a tam se dohodli, že elektrifikaci na železnici budou říkat elektrizace :-)
Pár odkazů:
- užívání pojmu elektrisace obecně:
http://aleph.nkp.cz/F/PK1NNCD3CATASG2NU2PT4LTL56NS5GLMJ73AHQ46AG9PA2BIA1-15425?func=full-set-set&set_number=049797&set_entry=000006&format=999
(dokonce i politici): http://www.psp.cz/eknih/1918ns/ps/stenprot/117schuz/s117001.htm
- užívání pojmu elektrifikace železnic:
http://aleph.nkp.cz/F/PK1NNCD3CATASG2NU2PT4LTL56NS5GLMJ73AHQ46AG9PA2BIA1-00989?func=full-set-set&set_number=049905&set_entry=000022&format=999
Pokud bychom se měli probírat výklady pojmů, tak asi nejaktuálnějším dílem je Technický slovník naučný (2001 až 2005), kde je vyložen pouze pojem "elektrifikace drah", a v tom významu, o kterém tady spousty přispěvatelů tvrdí, že se pro něj používá pojem "elektrizace drah".
Proto odpusťme těm, kteří používají pojem elektrizace. Je to sice pojem obecně zastaralý, ale rozumíme mu. A snažme se důsledně používat pojem elektrifikace, který je správný, jasný a obecně převládající.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










