..: Modernizace tratě 180 proběhne pouze ve stávající stopě :..

754.057, Výhybna Radonice, trať 180, foto: Vítek_V Plzeň — Několik dní po příslibu bavorského ministra dopravy o uvolnění finančních prostředků a vyslovení podpory k projektu nové rychlostní tratě mezi Českem a Mnichovem se v Holýšově na Domažlicku uskutečnila prezentace Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) k plánovaným úpravám stávající tratě 180. Plány modernizace dříve vzbudily vlnu nevole, neboť se místní obyvatelé obávali rozsáhlých záborů pozemků a demolic kvůli stavbě. Na prezentaci vystoupil Pavel Paidar, náměstek ředitele Stavební správy západ, který přítomné informoval, že na české straně dojde pouze k takovým úpravám, jaké známe například z tratě 170 v úseku mezi Plzní a Chebem. Trať tak bude celkově elektrifikována a na několika místech také zdvoukolejněna, přičemž maximální možná traťová rychlost by se měla pohybovat v úrovni do limitu 140 km/h pro standardní vozy a do 160 km/h pro vozy s naklápěcí skříní.

Elektrifikace dalších tratí, které plánuje SŽDC:

  • Plzeň - Domažlice
  • Kladno - Praha
  • Jihlava - Třebíč - Brno
  • Brno - Veselí nad Moravou - Uherské Hradiště
  • Staré Město u Uh. Hradiště - Bojkovice město
  • Újezdec u Luhačovic - Luhačovice
  • Ostrava - Frýdek-Místek - Valašské Meziříčí
  • Frýdek-Místek - Český Těšín
  • Studénka - Příbor - Veřovice
  • Olomouc - Uničov - Šumperk

Z původního plánu zcela nové rychlostní trati tak tímto rozhodnutím sešlo. Elektrifikace současného úseku z Plzně na západ by měla proběhnout v letech 2019 až 2025. Nově vybudovány budou pouze přeložky mezi Plzní a Zbůchem a dále dílčí úseky Chotěšov - Stod, Radonice - Domažlice, či Domažlice - Domažlice město. Doba jízdy expresních souprav mezi Domažlicemi a Plzní se tak zkrátí na 35 minut oproti současným 45 minutám. V podobném duchu pak s největší pravděpodobností proběhne práce i na německé straně od státních hranic do Schwandorfu.

Pavel Paidar však dodal, že čistě vysokorychlostní trať by v budoucnu vzniknout také mohla, zůstává zatím jako rezerva v územním plánu. „Zatím je tato varianta nerealizovatelná. Váže se na to dohody s německou stranou a rozsáhlé úpravy na jejich území,“ uvedl Paidar. Trať 180 tak bude řešena obdobně, jako již zmíněný úsek tratě 170 z Plzně do Chebu. Tam před modernizací jezdily dokonce mezinárodní vlaky, ty se tam však po ní paradoxně již nevrátily.

SŽDC však z evropského fondu OPD plánuje opravit a zmodernizovat daleko více tratí, z dotací by se mělo využít až 44 miliard korun. Přehled tratí, které by měly být modernizovány, respektive elektrifikovány, přinášíme v boxu vpravo.

Zdroje: Finanční noviny, Český rozhlas, Česká televize [1], [2].


Vítek_V | 22.5.2015 (6:00)
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from ČR Plzeňský


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
Registered user Kakov 
26.05.2015 (23:54)  
Pikehead: tak pokud já vím, výhledově kraj plánuje investice do radnické tratě, mimo jiné odstranění úvrati ve Stupně, ale obávám se, aby zajížďka přes Ejpovice (vzdor tunelu) neprodloužila jízdní dobu nad únosnou mez. Zastávka v Dýšiný nevím jestli je nějaký terno.
26.05.2015 (23:26)  
KK: dá se to, ale do Radic s dvěma úvratěma. Jestli tam poved chce poslat ten radnický šukafon, tak asi jo...
Registered user Kakov 
25.05.2015 (21:47)  
Kuzma:

no Ty vlaky jsou poněkud pohádka nebo spíš scifi, když se má rušit úsek Plzeň-Chrást (nebo je změna??)

jinak trať na Radnice podle mě potenciál pro příměsto má, při splnění několika důležitých podmínek
Registered user Kakov 
25.05.2015 (21:43)  
Sim:

právě proto jsem trochu zklamán, že není na západ (mimo směr Dresden) pořádná trať, zejména kvůli nákladní dopravě, možná opravdu není problém v elektrifikaci/elektrizaci, ale dostatečné a bezproblémové kapacitě....
Registered user Kuzma 
25.05.2015 (21:17)  
Jsem místní a budu "poškozen" přeložkou PLZ-Zbuch. Právě prvních 15 km trati je bezkonkurenčně nejvytíženější. První tři obce od Plzně mají dohromady cca 15000 obyvatel. Proto není divu, ze se na trati pravidelně objevuje Os ve složení 754 + 5×Bdt+Bds nebo 3×Pesa. Tohle narovnání trati odstraní. Podle studie POVEDu budou zavedeny vlaky v trase H.Huť - Nýřany - Plzeň - Ejpovice - Radnice.Do Radnic dnes jezdi sólo 810. Nějak si to nedokážu představit. Jen doufám, že zlepšení parametrů konečně dokope CD a DB k deALEXIZACI.
Registered user Sim 
25.05.2015 (16:30)  
Karel Kovářík, Lukáš Hradecký > ja bych s tim vynasenim soudu jeste chvili pockal. Sam sice nejsem nadseny z toho, ze to bude i nadale v podstate jednokolejka, ale kdyz se na to podivame z druhe strany, v podobnych parametrech je nyni i 170 z Plzne na Cheb a nejaky echt pruser v tom nevidim. Vnitro potencial vidim vetsi na Klatovy nez na Domazlice, a pro ctyri pary mezinarodnich vlaku nemusi jednokolejka znamenat omezeni. Otazkou spis je, kudy se maji do budoucna tahat naklady.

Pokud by prelozky oblouku a modernizace probehla v podobnem duchu jako na 170 mezi Berounem a Rokycany, bude to proti soucasnemu stavu sice nikoliv revoluce, ale evoluce presto znatelna. A koneckoncu, pak by mohl byt (aspon hypoteticky) realizovan projekt "zapadniho pendolina", kdy by nase slavna klopidla mohla konecne vyuzit svuj potencial a prevzit plne vozbu dalkove vrstvy na tratich Praha - Plzen - Cheb/Domazlice/Klatovy. Soucasna dvojice vystrelu je sice pouzitelnejsi, nez jeste nedavna dvojice "proti proudu", ale diky nesystemovosti to celek spis narusuje, nez aby mu to pomahalo.
Registered user Kakov 
25.05.2015 (11:36)  
Lukáš Hradecký:

Welcome in The Czech Republic
25.05.2015 (11:18)  
na té trati jsou ostré oblouky, tomu snad nikdo nevěří, že by ve stávající stopě byla rychlost 140km/h

je to strašná škoda, místo do Evropy s novou tratí vstupujem na BALKÁN s novým kolejovým ložem, pražci a kolejemi.
Registered user junkrs 
24.05.2015 (16:06)  
No osobně jsem myslel, že aspoň na přeložce Plzeň-Zbůch už se to na těch 160 udělá, ale z článku to tak nevypadá :-(
24.05.2015 (14:34)  
Když je ta neděle kolem oběda...

Nevím, kdo první začal rozlišovat pojmy elektriz(s)ace a elektrifikace železnic, ale pavděpodobně to bylo tak, že historicky se používal obecně pojem elektrisace (pro všechno) a pak se začal čím dál tím více používat pojem elektrifikace. A v tu chvíli se pravděpodobně nějací železničáři nudili, udělali konferenci a tam se dohodli, že elektrifikaci na železnici budou říkat elektrizace :-)

Pár odkazů:
- užívání pojmu elektrisace obecně:
http://aleph.nkp.cz/F/PK1NNCD3CATASG2NU2PT4LTL56NS5GLMJ73AHQ46AG9PA2BIA1-15425?func=full-set-set&set_number=049797&set_entry=000006&format=999
(dokonce i politici): http://www.psp.cz/eknih/1918ns/ps/stenprot/117schuz/s117001.htm

- užívání pojmu elektrifikace železnic:
http://aleph.nkp.cz/F/PK1NNCD3CATASG2NU2PT4LTL56NS5GLMJ73AHQ46AG9PA2BIA1-00989?func=full-set-set&set_number=049905&set_entry=000022&format=999

Pokud bychom se měli probírat výklady pojmů, tak asi nejaktuálnějším dílem je Technický slovník naučný (2001 až 2005), kde je vyložen pouze pojem "elektrifikace drah", a v tom významu, o kterém tady spousty přispěvatelů tvrdí, že se pro něj používá pojem "elektrizace drah".

Proto odpusťme těm, kteří používají pojem elektrizace. Je to sice pojem obecně zastaralý, ale rozumíme mu. A snažme se důsledně používat pojem elektrifikace, který je správný, jasný a obecně převládající.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko