..: Modernizace tratě 180 proběhne pouze ve stávající stopě :..

754.057, Výhybna Radonice, trať 180, foto: Vítek_V Plzeň — Několik dní po příslibu bavorského ministra dopravy o uvolnění finančních prostředků a vyslovení podpory k projektu nové rychlostní tratě mezi Českem a Mnichovem se v Holýšově na Domažlicku uskutečnila prezentace Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) k plánovaným úpravám stávající tratě 180. Plány modernizace dříve vzbudily vlnu nevole, neboť se místní obyvatelé obávali rozsáhlých záborů pozemků a demolic kvůli stavbě. Na prezentaci vystoupil Pavel Paidar, náměstek ředitele Stavební správy západ, který přítomné informoval, že na české straně dojde pouze k takovým úpravám, jaké známe například z tratě 170 v úseku mezi Plzní a Chebem. Trať tak bude celkově elektrifikována a na několika místech také zdvoukolejněna, přičemž maximální možná traťová rychlost by se měla pohybovat v úrovni do limitu 140 km/h pro standardní vozy a do 160 km/h pro vozy s naklápěcí skříní.

Elektrifikace dalších tratí, které plánuje SŽDC:

  • Plzeň - Domažlice
  • Kladno - Praha
  • Jihlava - Třebíč - Brno
  • Brno - Veselí nad Moravou - Uherské Hradiště
  • Staré Město u Uh. Hradiště - Bojkovice město
  • Újezdec u Luhačovic - Luhačovice
  • Ostrava - Frýdek-Místek - Valašské Meziříčí
  • Frýdek-Místek - Český Těšín
  • Studénka - Příbor - Veřovice
  • Olomouc - Uničov - Šumperk

Z původního plánu zcela nové rychlostní trati tak tímto rozhodnutím sešlo. Elektrifikace současného úseku z Plzně na západ by měla proběhnout v letech 2019 až 2025. Nově vybudovány budou pouze přeložky mezi Plzní a Zbůchem a dále dílčí úseky Chotěšov - Stod, Radonice - Domažlice, či Domažlice - Domažlice město. Doba jízdy expresních souprav mezi Domažlicemi a Plzní se tak zkrátí na 35 minut oproti současným 45 minutám. V podobném duchu pak s největší pravděpodobností proběhne práce i na německé straně od státních hranic do Schwandorfu.

Pavel Paidar však dodal, že čistě vysokorychlostní trať by v budoucnu vzniknout také mohla, zůstává zatím jako rezerva v územním plánu. „Zatím je tato varianta nerealizovatelná. Váže se na to dohody s německou stranou a rozsáhlé úpravy na jejich území,“ uvedl Paidar. Trať 180 tak bude řešena obdobně, jako již zmíněný úsek tratě 170 z Plzně do Chebu. Tam před modernizací jezdily dokonce mezinárodní vlaky, ty se tam však po ní paradoxně již nevrátily.

SŽDC však z evropského fondu OPD plánuje opravit a zmodernizovat daleko více tratí, z dotací by se mělo využít až 44 miliard korun. Přehled tratí, které by měly být modernizovány, respektive elektrifikovány, přinášíme v boxu vpravo.

Zdroje: Finanční noviny, Český rozhlas, Česká televize [1], [2].


Vítek_V | 22.5.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Šepli  mail  
24.05.2015 (10:41)  
Rozlišení pojmů je myslím jasné, v článku by měl autor použít jen slovo elektrizace, ale osobně mě nejvíce zaujalo kouzelné slovo BUŤTO...
registrovaný uživatel Keprt 
23.05.2015 (23:02)  
Kolmix: před 80, možná i před 60, lety mělo smysl na dráze rozlišovat elektrifikaci a elektrizaci, ale má to smysl ještě dnes? Není na čase vrátit elektrizaci zpátky do fyziky?
registrovaný uživatel Kolmix  mail  
23.05.2015 (20:47)  
Josef Petrák - Wikipedii nemůžete brát jako bernou minci, snahu je sice nutné ocenit, ale v odbornějších záležitostech tam je chybek povícero.

Elektrizace a Elektrifikace synonyma rozhodně nejsou, právě proto byl terminus technikus "Elektrizace" zaveden, aby daný jev odlišil od "Elektrifikace". Je to koneckonců totéž, co např. pojmy "Motorifikace" (např. průmyslových provozů) a "Motorizace" (např. dopravy). Stačí se trošku začíst do odborné literatury ;-)
Ostatně - všiml jste si, že např. názvy projektů se NIKDY nenazývají Elektrifikace trati XYZ? ;-)

myrha - Není to tak dávno, co jsem na brněnském SUDOPu nahlížel do projektů zdvoukolejnění trati Brno - Přerov a plánuje se:
- celá trať od Brna má být střídavá až těsně po vjezd do Přerova
- v Kojetíně má být buťto styk AC/DC od Kroměříže těsně před stanicí, anebo dvojice kolejí se samostatným nástupištěm v místě stávajícího skladiště, které budou (narozdíl od zbytku stanice) stejnosměrné.
- Nezamyslice mají mít obdobně první dvě koleje před staniční budovou stejnosměrné, zbytek střídavý.
Pak už jen sprostředkovaně vím, že by se výhledově měl celý Přerov, včetně Ferdinandky od Nedakonic a Zlínky přepnout na AC a styk soustav by se měl posouvat dále na sever až někam pod Hranice.
23.05.2015 (15:48)  
Zase takové megalomanské projekty. Jako tunel pod Ještědem. Kdyby místo toho plánování a pindání zadrátovaly tratě, které to potřebují i s ohledem na nákl. dopravu. Třeba Nymburk-Ml. Bol.
23.05.2015 (15:32)  
Já myslím, že vzhledem k okolnostem je to dobré řešení. Pokud Němci nemají zájem o VRT, tak je to pěkně drahá sranda, která v nejbližších 20 letech nemá moc smysl.

Otázka je, zda je pravda, že "Němci nemají zájem o VRT" nebo spíš platí "když vidí u nás tu tragedii, tak nemají zájem o VRT".

Je ovšem pravda, že tato trať je více v našem zájmu, než v jejich. Možná bychom měli my něco přispět i na úsek německý, stejně jako Čína přispěje na modernizaci železnic v Rusku vedoucích z Číny ...
23.05.2015 (10:21)  
Osobně radši dojedu vlakem až do místa, než bych musel řešit, jak se spolehlivě dostanu na vzdálené nádraží na VRT. Není třeba cíleně likvidovat funkční regionální síť a místo ní blokovat rychlou trať pomalými vlaky. Kde ta síť již chybí, dá se takovým řešením do jisté míry nahradit, ale nemělo by se to převracet naruby tak, jako se stezkami pro kola (pěkná myšlenka využití již zrušených a v dohledné době neobnovitelných tratí, která se u nás zvrhla v nadšení tratě rušit a těmito stezkami nahrazovat). Měli bychom si vážit i toho, co už funguje.
registrovaný uživatel CART 
23.05.2015 (9:29)  
OF - stejnou logikou bych mohl já protestovat proti dálnici pod mým oknem, která slouží primárně tranzitní dopravě...
Nemluvě o tom, že na novostavbách VRT německého stylu se staví co 30 km zastávky pro "osobní" vlaky jezdící 200, obsluhující právě ty mezilehlé regiony.
Pro modernizaci názoru "to je jen pro Pražáky" doporučuji podívat se třeba na trať Nürnberg-Ingolstadt...
registrovaný uživatel Kakov 
23.05.2015 (6:58)  
JiP: nechapu ze trat nebude dvojkolejna

protože existujou místa (např. Chotěšov), kde zdvojkolejnění nelze provést ve stávající stopě a nějaké nové trasy se úředníci bojí....

jinak samozřejmě dvojkolejnost by téhle trati velmi prospěla
registrovaný uživatel JiP 
23.05.2015 (4:36)  
Me se predevsim libi, jak se jeden dozvi, ze trate se zmodernizuji ve stavajici stope protoze bude prece VRT, napr. Plzen-Praha, abychom se pak dozvedeli ze VRT nebude a nebo v horizntu dalsich 30-50 let. Uzasne. Kdyz uz chteji ten usek modernizovat ve stavajici stope, proc se neprovedou alespon dilci prelozky, aby tratova rychlost nespadla pod 120 km/h, coz je dulezite z pohledu rychlosti nakladnich vlaku (prosim resim rychlost nakladnich vlaku, vubec neresim tragicnost teto rychlosti v kontextu obvykle rychlosti osobnich vlaku od nas na zapad), coz umozni pokud bude trat provedena v patricnych parametrech konstantnich 160 km/h pro vlaky s naklapeci skrini. A uz vubec nechapu ze trat nebude dvojkolejna v cele sve delce. Jestli si nekdo mysli, ze snad tato jednokolejka, spolecne s tou pres Cheb je i pro nakladni dopravce pritazlive resenive srovnani s jizdou po jiz hotove dalnici, tak se vubec nedivim, ze stav nasi dopravy je jaky je. Tato trat mela byt kapacitni spojnici nasi zeme se zapadem, bohuzel kapacitni spojeni na zapda bude dale toliko v rezii silnicni dopravy a jiz existujici dalnice.
registrovaný uživatel of 
23.05.2015 (0:17)  
Já myslím, že vzhledem k okolnostem je to dobré řešení. Pokud Němci nemají zájem o VRT, tak je to pěkně drahá sranda, která v nejbližších 20 letech nemá moc smysl. A ani se nedivím domorodcům: "postavíme vám skrz obec/za obcí rychlodráhu a po ní si budou svištět Pražáci a Mnichováci (s nadsázkou) a vy se budete do Plzně do práce každý den dál drkotat po staré trati". Takto to má podle mě relativně velký vliv na komfort a rychlost cestování lidí z přilehlých obcí KAŽDÝ DEN jezdících do Plzně do kolbenky či do škol.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko