Plzeň — Několik dní po příslibu bavorského ministra dopravy o uvolnění finančních prostředků a vyslovení podpory k projektu nové rychlostní tratě mezi Českem a Mnichovem se v Holýšově na Domažlicku uskutečnila prezentace Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) k plánovaným úpravám stávající tratě 180. Plány modernizace dříve vzbudily vlnu nevole, neboť se místní obyvatelé obávali rozsáhlých záborů pozemků a demolic kvůli stavbě. Na prezentaci vystoupil Pavel Paidar, náměstek ředitele Stavební správy západ, který přítomné informoval, že na české straně dojde pouze k takovým úpravám, jaké známe například z tratě 170 v úseku mezi Plzní a Chebem. Trať tak bude celkově elektrifikována a na několika místech také zdvoukolejněna, přičemž maximální možná traťová rychlost by se měla pohybovat v úrovni do limitu 140 km/h pro standardní vozy a do 160 km/h pro vozy s naklápěcí skříní.
Elektrifikace dalších tratí, které plánuje SŽDC:
- Plzeň - Domažlice
- Kladno - Praha
- Jihlava - Třebíč - Brno
- Brno - Veselí nad Moravou - Uherské Hradiště
- Staré Město u Uh. Hradiště - Bojkovice město
- Újezdec u Luhačovic - Luhačovice
- Ostrava - Frýdek-Místek - Valašské Meziříčí
- Frýdek-Místek - Český Těšín
- Studénka - Příbor - Veřovice
- Olomouc - Uničov - Šumperk
Z původního plánu zcela nové rychlostní trati tak tímto rozhodnutím sešlo. Elektrifikace současného úseku z Plzně na západ by měla proběhnout v letech 2019 až 2025. Nově vybudovány budou pouze přeložky mezi Plzní a Zbůchem a dále dílčí úseky Chotěšov - Stod, Radonice - Domažlice, či Domažlice - Domažlice město. Doba jízdy expresních souprav mezi Domažlicemi a Plzní se tak zkrátí na 35 minut oproti současným 45 minutám. V podobném duchu pak s největší pravděpodobností proběhne práce i na německé straně od státních hranic do Schwandorfu.
Pavel Paidar však dodal, že čistě vysokorychlostní trať by v budoucnu vzniknout také mohla, zůstává zatím jako rezerva v územním plánu. „Zatím je tato varianta nerealizovatelná. Váže se na to dohody s německou stranou a rozsáhlé úpravy na jejich území,“ uvedl Paidar. Trať 180 tak bude řešena obdobně, jako již zmíněný úsek tratě 170 z Plzně do Chebu. Tam před modernizací jezdily dokonce mezinárodní vlaky, ty se tam však po ní paradoxně již nevrátily.
SŽDC však z evropského fondu OPD plánuje opravit a zmodernizovat daleko více tratí, z dotací by se mělo využít až 44 miliard korun. Přehled tratí, které by měly být modernizovány, respektive elektrifikovány, přinášíme v boxu vpravo.
Zdroje: Finanční noviny, Český rozhlas, Česká televize [1], [2].

Vždyť je to obojí srovnatelné.
Zejména se těším na dráty končící v zast. Bojkovice město. :-) :-) :-)
Však SŽDC tratě jen konzervuje a oprašuje. Proč dělat přeložky, když 60 km/h je přece slušná rychlost.
Jedna kolej pro rychlíky, taktové osobáky a nedejbože i náklad...
Hmm tak to je modernizace morálně a technicky patříci do začátku 90 let a ne projekt pro 21. století.
Můžeme se tady těšit na jízdní dobu Praha-Mnichov 5 a půl hodiny ?
Správné by bylo postavit alespoň jednu kolej VRT se rezervou pro druhou a teprv pak se začít vrtat ve staré trati.
Jedině rychlá trať tímto směrem umožní, aby se konečně ve větší míře jezdilo do západní Evropy vlakem. Trať na Berlín totiž vede na sever, ne na západ ...
Trať 180 tak bude řešena obdobně, jako již zmíněný úsek tratě 170 z Plzně do Chebu. Tam před modernizací jezdily dokonce mezinárodní vlaky, ty se tam však po ní paradoxně již nevrátily.
To není tolik paradoxní, když si uvědomíme, ža za hranicemi končí dráty. Ale "do 10 let" tam být mají ...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











