..: Osobní vlak na Masarykově nádraží nedobrzdil, vjel na nástupiště :..

Vykolejení příměstské soupravy CityElefant na pražském Masarykově nádraží, 14. 7. 2015, foto: Drážní inspekce Praha — V úterý 14. 7. 2015 ve 23:13 nedobrzdila elektrická jednotka 471.040, řazená na vlaku Os 8616, při příjezdu na 3. kolej pražského Masarykova nádraží a projela návěst Stůj i zarážedlo na konci kusé koleje. Motorový vůz dojel setrvačností až na nástupiště a vykolejil oběma podvozky. Při nehodě byli zraněni tři lidé, dva lehce, jeden muž byl se zraněním nohou odvezen k ošetření do nemocnice. Ihned po nehodě bylo nádraží uzavřeno až do dopoledních hodin následujícího dne. Kolem deváté hodiny začalo přijímat vlaky v nezávislé trakci na 6. a 7. kolej, provoz se vrátil k normálu v 15 hodin. Přeběžný odhad škody činí 4,2 milionu, z toho 4 miliony na vlakové soupravě, zbytek na infrastruktuře. Podle prvních závěrů nezafungovalo automatické cílové dobrzďování soupravy, zatím se ale neví, proč.

Podobné nehody se příměstským soupravám CityElefant stávají v poslední době častěji. V srpnu 2014 projela jedna z nich zarážedlo na pražském smíchovském nádraží, před měsícem pak jiná nedobrzdila na pražském hlavním nádraží. V živé paměti máme rovněž tragickou nehodu v Ústí nad Labem 28. 6. 2010, při níž zemřel strojvedoucí a došlo k úplnému zničení řidicího vozu 971.005, stejně jako kolizi stroje 471.003, který 23. 8. 2011 narazil v Praze-Libni do posunovací lokomotivy 742.330. Pamatujeme si i srážku řidicího vozu 971.074 na Os 9329 v Poříčanech, který 30. 12. 2014 nerespektoval návěst Stůj a najel bokem do lokomotivy 362.161 na projíždějícím rychlíku 983, kterou následně vyšinul.

Vykolejení příměstské soupravy CityElefant na pražském Masarykově nádraží, 14. 7. 2015, foto: Drážní inspekce Vykolejení příměstské soupravy CityElefant na pražském Masarykově nádraží, 14. 7. 2015, foto: Drážní inspekce Vykolejení příměstské soupravy CityElefant na pražském Masarykově nádraží, 14. 7. 2015, foto: Drážní inspekce Vykolejení příměstské soupravy CityElefant na pražském Masarykově nádraží, 14. 7. 2015, foto: Drážní inspekce Vykolejení příměstské soupravy CityElefant na pražském Masarykově nádraží, 14. 7. 2015, foto: Drážní inspekce

Oprava textu (15. 7. 2015 16:50): V sprnu 2014 projela zarážedlo v Praze-Smíchově jednotka RegioNova, nikoliv souprava CityElefant. Omluvte, prosím, chybu v původním textu.

Zdroje: Dřážní inspekce, iDnes.cz


NIcKON Poslat mail autorovi | 15.7.2015 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Praha


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Machy  mail  
15.07.2015 (15:35)  
JiP: Přesně takto jsem to myslel, díky za upřesnění :-).
registrovaný uživatel Hajnej 
15.07.2015 (15:33)  
JiP: AVV je dobry system, ale bohuzel ne s kombinaci elefant + voda na kolejich.
To je divný, že už jsem se 471 za deště párkrát jel a na kolejích se udržel (dokonce i na benešovské, o které se kdysi tradovalo, že na ní 471 "nedokáže" jezdit vůbec).

Nasledne jsou prokluzy temer pravidelnou zalezitosti pri kteremkoliv brzdeni za mokra a AVV okamzite selhava a rizeni musi prevzit strojvedouci. Za mokra je AVV na elefantem dost nespolehlive.
Jak už jsem psal: chce to použít omezovače tahu. Od toho tam jsou - a od toho je tam ten fíra.
Pokud bychom měli AVV naučit automaticky reagovat i na tohle, tak už tam ten fíra za chvíli nebude muset bejt vůbec...
registrovaný uživatel Hajnej 
15.07.2015 (15:25)  
Machy: Prý tam při tomto režimu dojde častokrát k chybové hlášce typu "Systém není schopen automatického řízení, převezměte ruční řízení"
Naprosto ukázkový příklad zkreslení typu tichá pošta...
Jak již bylo řečeno, přesné znění je "Systém AVV ztratil orientaci, přepni do AUT, brzdit nutno ručně".
Objevuje se nejčastěji při nepřečteném MIBu a pokud strojvedoucí řízení nepřevezme, následuje brzdění (dokonce hned, těch 5 s bývalo kdysi na 163.034). Poslední část hlášky tedy neznamená, že pokud fíra nezabrzdí, tak vlak pojede furt pryč, ale je to připomenutí, že až to fíra přepne, tak na to nemá zapomenout.

Stačí asi, aby se pod Elefant "plivlo" a ztratí potřebnou přilnavost.
Tak to opravdu nestačí. Ale je dobrým zvykem v případech, kdy se Elefant při rozjezdu smeká, mu omezit tažnou sílu. Pokud se na to někdo vykašle a nechá skluzovku trápit (a nanejvýš si vypne akustickou signalizaci), tak si samozřejmě koleduje o smyk mnohem víc, než kdyby dělal to, co má.
registrovaný uživatel JiP 
15.07.2015 (15:23)  
A jinak ono slavne AVV je dobry system, ale bohuzel ne s kombinaci elefant + voda na kolejich. To je stale stejny problem, kdy elefant, ktery by mel mit vyborny pomer adheze/hmotnost/pocet hnanych naprav ma tento pomer bohuzel velmi spatny. Nasledne jsou prokluzy temer pravidelnou zalezitosti pri kteremkoliv brzdeni za mokra a AVV okamzite selhava a rizeni musi prevzit strojvedouci. Za mokra je AVV na elefantem dost nespolehlive.
registrovaný uživatel JiP 
15.07.2015 (15:17)  
Mam take podobnou osobni zkusenost s elefantem. Cekal jsem na zastavce, elefant zastavkou projel mozna 50-60km/h evidentne intenzivne brzdici a zastavil mozna cca 100-150m za zastavkou. Do vlaku jsme kvuli projetemu prejezdu i navestidlu museli vsichni s pruvodcim dojit po trati (uz neslo couvat) s vysvetlenim a omluvou ze selhalo AVV.
registrovaný uživatel Machy  mail  
15.07.2015 (15:17)  
Aleš Liesk: Jojo, jak řikám, už je to více jak 3 roky, takže omluvte mé nepřesnosti :-). Jen jsem si na to vzpomněl, jak to vyprávěl :-).
15.07.2015 (14:59)  
Machy:že při použití automatického dobrždění do stanice dochází častokrát u Elefantů k výpadku tohoto systému
To je zajímavý, že se nám to ještě nedoneslo, když se k nám donese každá kravina typu "v Horní Dolní je nakopnutej MIB".

Systém není schopen automatického řízení, převezměte ruční řízení".
To má být "Systém ztratil orientaci. Převezmi řízení, brzdi ručně"

Stačí asi, aby se pod Elefant "plivlo" a ztratí potřebnou přilnavost
"Ztráta přilnavosti" s tím má společného převelice málo, ledaže by "od strojmistrů" naklouzal tolik, že by nevyšla dráhová tolerance. A to se při vědomí, že se tam jezdí většinou výběhem či malým tahem, stane dost těžko.
Dále, když se tahle hláška objeví, tak do 5 sekund mašina zabrzdí úplným provozním zabrzděním a zastaví "v půlce peronu".

Pokud se hláška objeví až za posledním MIBem, tak to může znamenat poškozený MIB. Reakce se stejná - 5 sekund a prásk.
To by ale hlásily všechny mašiny a my bychom to do druhého dne měli na stole.

Já bych si osobně tipnul na scénář podobný vyjetí Krakena v roce 2001 (?).
Vyčkal bych oficiálních závěrů.
registrovaný uživatel optus 
15.07.2015 (14:49)  
No něco podobného s menšími následky se stalo v květnu na hlaváku. Tehdy to odnesly jen nárazníky ve šturcu. Tady musel být pěkně rozhulákaný, když se mu podařilo dostat celý vůz na peron...

Mohlo to dopadnout třeba takhle :
http://goo.gl/ZZ1RW0
registrovaný uživatel arj 
15.07.2015 (14:25)  
Farkač Karel: tato mimořádnost určitě sníží hodnotu bezpečnějšího provozu na železnici oproti silničnímu provozu jen minimálně.

Tato mimořádnost změní statistiku železničních mimořádností v řádu 2 % (3 zranění z každoročního celkového počtu kolem 150-160); ve srovnání se silnicí prakticky není vůbec relevantní (přes 20 tisíc LZ za rok).

Jenže současně došlo k přerušení provozu na celé dopoledne - a to už se dotýká odhadem 12-15 tisíc cestujících (Masaryčka odbavuje 38 tisíc osob/den, minus prázdniny, výluka na půl dne) ... a to už je srovnatelné s tím, když je uzavřena na půl dne D1 obousměrně někde mezi Popovicemi a křižovatkou D1xI/3.
Takže fakt si myslíte, že tohle by měly sdělovací prostředky pominout? A k "létajícímu betonu" - přečtěte si komentáře pod články v novinách ... většinou jsou to dotazy "proč zavírají na půl dne celé nádraží kvůli tomu, že vlak na jedné koleji projede na nástupiště?"
registrovaný uživatel Machy  mail  
15.07.2015 (14:18)  
Pamatuju si, jak mi jeden známý strojvedoucí asi před 3 lety, tedy zcela nezávisle na této události říkal něco ve smyslu, že při použití automatického dobrždění do stanice dochází častokrát u Elefantů k výpadku tohoto systému. Prý tam při tomto režimu dojde častokrát k chybové hlášce typu "Systém není schopen automatického řízení, převezměte ruční řízení". A mluvil tehdy i o tom, že speciálně na Masarykově nádraží se to stávalo velmi často. Stačí asi, aby se pod Elefant "plivlo" a ztratí potřebnou přilnavost.

Tipnul bych si, že tato nehoda měla podobný scénář :-).
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko