Praha — V úterý 14. 7. 2015 ve 23:13 nedobrzdila elektrická jednotka 471.040, řazená na vlaku Os 8616, při příjezdu na 3. kolej pražského Masarykova nádraží a projela návěst Stůj i zarážedlo na konci kusé koleje. Motorový vůz dojel setrvačností až na nástupiště a vykolejil oběma podvozky. Při nehodě byli zraněni tři lidé, dva lehce, jeden muž byl se zraněním nohou odvezen k ošetření do nemocnice. Ihned po nehodě bylo nádraží uzavřeno až do dopoledních hodin následujícího dne. Kolem deváté hodiny začalo přijímat vlaky v nezávislé trakci na 6. a 7. kolej, provoz se vrátil k normálu v 15 hodin. Přeběžný odhad škody činí 4,2 milionu, z toho 4 miliony na vlakové soupravě, zbytek na infrastruktuře. Podle prvních závěrů nezafungovalo automatické cílové dobrzďování soupravy, zatím se ale neví, proč.
Podobné nehody se příměstským soupravám CityElefant stávají v poslední době častěji. V srpnu 2014 projela jedna z nich zarážedlo na pražském smíchovském nádraží, před měsícem pak jiná nedobrzdila na pražském hlavním nádraží. V živé paměti máme rovněž tragickou nehodu v Ústí nad Labem 28. 6. 2010, při níž zemřel strojvedoucí a došlo k úplnému zničení řidicího vozu 971.005, stejně jako kolizi stroje 471.003, který 23. 8. 2011 narazil v Praze-Libni do posunovací lokomotivy 742.330. Pamatujeme si i srážku řidicího vozu 971.074 na Os 9329 v Poříčanech, který 30. 12. 2014 nerespektoval návěst Stůj a najel bokem do lokomotivy 362.161 na projíždějícím rychlíku 983, kterou následně vyšinul.
Oprava textu (15. 7. 2015 16:50): V sprnu 2014 projela zarážedlo v Praze-Smíchově jednotka RegioNova, nikoliv souprava CityElefant. Omluvte, prosím, chybu v původním textu.
Zdroje: Dřážní inspekce, iDnes.cz
| 15.7.2015 (12:00)
To je divný, že už jsem se 471 za deště párkrát jel a na kolejích se udržel (dokonce i na benešovské, o které se kdysi tradovalo, že na ní 471 "nedokáže" jezdit vůbec).
Nasledne jsou prokluzy temer pravidelnou zalezitosti pri kteremkoliv brzdeni za mokra a AVV okamzite selhava a rizeni musi prevzit strojvedouci. Za mokra je AVV na elefantem dost nespolehlive.
Jak už jsem psal: chce to použít omezovače tahu. Od toho tam jsou - a od toho je tam ten fíra.
Pokud bychom měli AVV naučit automaticky reagovat i na tohle, tak už tam ten fíra za chvíli nebude muset bejt vůbec...
Naprosto ukázkový příklad zkreslení typu tichá pošta...
Jak již bylo řečeno, přesné znění je "Systém AVV ztratil orientaci, přepni do AUT, brzdit nutno ručně".
Objevuje se nejčastěji při nepřečteném MIBu a pokud strojvedoucí řízení nepřevezme, následuje brzdění (dokonce hned, těch 5 s bývalo kdysi na 163.034). Poslední část hlášky tedy neznamená, že pokud fíra nezabrzdí, tak vlak pojede furt pryč, ale je to připomenutí, že až to fíra přepne, tak na to nemá zapomenout.
Stačí asi, aby se pod Elefant "plivlo" a ztratí potřebnou přilnavost.
Tak to opravdu nestačí. Ale je dobrým zvykem v případech, kdy se Elefant při rozjezdu smeká, mu omezit tažnou sílu. Pokud se na to někdo vykašle a nechá skluzovku trápit (a nanejvýš si vypne akustickou signalizaci), tak si samozřejmě koleduje o smyk mnohem víc, než kdyby dělal to, co má.
To je zajímavý, že se nám to ještě nedoneslo, když se k nám donese každá kravina typu "v Horní Dolní je nakopnutej MIB".
Systém není schopen automatického řízení, převezměte ruční řízení".
To má být "Systém ztratil orientaci. Převezmi řízení, brzdi ručně"
Stačí asi, aby se pod Elefant "plivlo" a ztratí potřebnou přilnavost
"Ztráta přilnavosti" s tím má společného převelice málo, ledaže by "od strojmistrů" naklouzal tolik, že by nevyšla dráhová tolerance. A to se při vědomí, že se tam jezdí většinou výběhem či malým tahem, stane dost těžko.
Dále, když se tahle hláška objeví, tak do 5 sekund mašina zabrzdí úplným provozním zabrzděním a zastaví "v půlce peronu".
Pokud se hláška objeví až za posledním MIBem, tak to může znamenat poškozený MIB. Reakce se stejná - 5 sekund a prásk.
To by ale hlásily všechny mašiny a my bychom to do druhého dne měli na stole.
Já bych si osobně tipnul na scénář podobný vyjetí Krakena v roce 2001 (?).
Vyčkal bych oficiálních závěrů.
Mohlo to dopadnout třeba takhle :
http://goo.gl/ZZ1RW0
Tato mimořádnost změní statistiku železničních mimořádností v řádu 2 % (3 zranění z každoročního celkového počtu kolem 150-160); ve srovnání se silnicí prakticky není vůbec relevantní (přes 20 tisíc LZ za rok).
Jenže současně došlo k přerušení provozu na celé dopoledne - a to už se dotýká odhadem 12-15 tisíc cestujících (Masaryčka odbavuje 38 tisíc osob/den, minus prázdniny, výluka na půl dne) ... a to už je srovnatelné s tím, když je uzavřena na půl dne D1 obousměrně někde mezi Popovicemi a křižovatkou D1xI/3.
Takže fakt si myslíte, že tohle by měly sdělovací prostředky pominout? A k "létajícímu betonu" - přečtěte si komentáře pod články v novinách ... většinou jsou to dotazy "proč zavírají na půl dne celé nádraží kvůli tomu, že vlak na jedné koleji projede na nástupiště?"
Tipnul bych si, že tato nehoda měla podobný scénář :-).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.















