Praha - V novém jízdním řádu, který bude platit od 9.12., vyjede o 12% více dálkových vlaků, přibude nové spojení do Bazileje a přímé vozy do Amsterodamu. Bude jezdit 5 nových expresů mezi Prahou a Brnem a s novými rychlíky se setkají cestující na většině důležitých tras v ČR.
Zákazníci ČD budou moci využívat speciální tarifní nabídku do Německa, která cestu velmi výrazně zlevní. Do Brna bude možné jet vlakem už za 35 Kč. V novém jízdním řádu je 8.374 vlaků (7.600 osobních vlaků, 436 rychlíků, 241 spěšných vlaků, 33 spojů EuroCity, 26 Expresů, 20 vlaků SuperCity, 12 spojů InterCity a 6 nočních EuroNight). Rychlíky a Expresy vozí ČD na základě objednávky Ministerstva dopravy, osobní a spěšné vlaky objednávají jednotlivé krajské úřady. Ministerstvo a kraje také určují počty spojů i jejich časové polohy.
Praha - O více než půl miliardy korun si polepšily České dráhy, které se letos poprvé dostaly do zisku. Za tři čtvrtletí letošního roku vykázaly zisk 43 milionů korun a zlepšily se i v počtu přepravovaných osob. Ekonom Karel Potměšil ze společnosti Cyrrus pozitivní finanční výsledky připisuje především zvýšeným platbám od ministerstva dopravy. To si od ČD objednává rychlíkové spoje, za které letos zaplatí celkem tři a půl miliardy korun - tedy zhruba o miliardu více než loni. O stamiliony korun více letos za regionální dopravu platí i kraje, přičemž dráhy počítají s růstem dotací i v blízké budoucnosti. Do plusové bilance v tomto roce se promítá i výraznější snižování počtu zaměstnanců v uplynulých letech: od roku 2003 jejich počet klesl téměř o 20% na současných 55 tisíc.
Olomouc - Olomoucký kraj zakročil proti zpožďování vlaků ve svém regionu. ČD udělí pokutu ve výši asi 5,4 milionu korun. Je to vůbec poprvé v Česku, co se kraj takto postavil železnici.
Hejtmanství opatření už schválilo, chybí mu jen podpis. Podle radního Petra Poláška pak musí ČD peníze uhradit v řádu několika dnů.
"Rozhodli jsme se tak na základě výkazů, které nám dodávají samy České dráhy. Za květen bylo zpožděných asi 16 spojů, v září kolem 50," říká Polášek. Nejčastěji jde o vlaky na trase Nezamyslice - Olomouc, nebo spoje na Hranicku.
Studenec - Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje, který zasahuje od letošního července až na území kraje Vysočina do stanice Náměšť nad Oslavou, bude v budoucnosti zřejmě prodloužen až do Studence.
„V obvodu naší stanice došlo letos v lednu k významné změně. Na území kraje Vysočina dosáhla takzvaná jihomoravská integrace. Výhod využívají obyvatelé Kralic a Rapotic a od července jezdí vlaky IDS až po Náměšť nad Oslavou. Ve výhledu je prodloužení až do Studence, nicméně další integrace je závislá na rozhodnutí státní správy a samosprávy, potažmo kraje," říká přednosta stanice Třebíč Albín Servít.
Brno - Již od 9.12. cestující čekají další změny v cestování. Ředitel jihomoravského integrovaného systému Kordis Jaromír Holec sděluje, že zavedou pravidelnější spoje na trasách Rájec-Jestřebí – Blansko – Brno a Vranovice – Brno - Tišnov. Některé vlaky totiž vypravovali v hodinovém intervalu. Nový vlakový spoj linky S1 Kuřim – Slatina, zajistí lepší cestování zaměstnanců z průmyslové zóny a bude teprve druhým v zemi, který bude sloužit jako MHD. Aby bylo spojení rychlejší, vynechají vlaky hlavní nádraží.
Karlovy Vary a Ústí nad Labem - Další 2 moderní motorové jednotky Regionova nasadily ČD do pravidelného provozu v Ústeckém kraji. Cestující se s nimi setkají na trati mezi Rakovníkem, Louny a Mostem. „Dvě Regionovy už v Ústeckém kraji jezdí. Každý den vyráží na trať Děčín - Rumburk, teď se s nimi setkají i cestující na opačné straně našeho kraje,“ říká hejtman Jiří Šulc.
„K dnešnímu dni už jezdí v celé ČR 40 RegioNov. Stejně jako předchozí 2 jednotky ponesou i tyto logo a webovou adresu kraje a název RegioNova, Ústecký kraj,“ doplňuje Jiří Kolář, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Praha - Každý desátý vlak v Česku nepřijede včas. Hejtmanům došla trpělivost a hodlají zpoždění regionálních lokálek pokutovat.
Trpělivost před nedávnem došla Olomouckému kraji. Rozhodl se pokutovat ČD za zpoždění regionálních vlaků, na něž přispívá stovkami milionů korun, o pokutování ČD však uvažují také další hejtmani. České dráhy většinou zpoždění omlouvají rekonstrukcí hlavních tratí, na kterých nabírají zpoždění rychlíky a následně regionální vlaky, kraje to ale odmítají.
Nesovice - Neodpovídající stav železničního svršku a spodku a konec životnosti některých výhybek si vynutil rekonstrukci kolejiště ve stanici Nesovice na trati 340. V září byla zahájena její první část. Náměstek generálního ředitele SŽDC Miroslav Konečný říká, že cílem je maximální posílení bezpečnosti železničního provozu. Výpravní budova v Nesovicích by se měla upravit pro přestupy na autobus.
Česká republika - Blíží se konec října, který bývá spojen se zmenou letního času na zimní. Letos se v noci ze soboty 27. na neděli 28. října dotkne deseti nočních dálkových vlaků Českých drah. Ručičky hodin se posunou o hodinu zpět, dálkové vlaky tedy budou uprostřed noci hodinu čekat na odjezd podle SEČ. Pokud by vlaky nezůstaly stát, jely by po změně času ve zbytku trasy o hodinu dříve.
Žďár nad Sázavou - O nádraží ve Žďáru nad Sázavou není zájem. Ani po opakovaných výběrových řízeních se totiž nenašel nikdo, kdo by měl zájem si ho dlouhodobě pronajmout a také opravit. České dráhy proto stanici vyřadily z projektu Živá nádraží, díky kterému staré železniční stanice postupně získávají nový vzhled.
Markéta Krausová z tiskového odboru ČD říká, že modernizace žďárského nádraží by měla být provedena jiným způsobem, například ve spolupráci se samosprávami.
Budova byla postavena před 40 lety na trati, po níž jezdí i rychlíky mezi Prahou a Brnem. Denně jí projde několik tisíc cestujících; zázemí poskytuje i pro sousední autobusové nádraží. Větší opravy se ale zatím neprováděly.
Praha - Všechny vlaky od Kralup nad Vltavou a Kladna od úterní půlnoci opět zajíždí na Masarykovo nádraží v Praze. Končí tak letní výluka, kterou si vyžádala obnova kolejiště a zabezpečovacího zařízení ve stanici.
Praha - Zavolat si z vlaku občas bývá problém, i když se telefonní operátoři chlubí téměř 100% pokrytím ČR. České dráhy proto v současné době testují řešení v podobě zesilovače mobilního signálu, který by dostatečně silný signál ve vagonech mohl zajistit. Jedním z důvodů rušeného signálu jsou metalizovaná okenní skla, která se používají především u vlaků vyšší kategorie, včetně Pendolina. Ta se používají proto, aby utlumila sluneční paprsky, přesněji aby zabránila průniku tepla do vagonu. Bohužel souběžně s teplem tato skla zeslabují i mobilní signál.
Česká republika - Evropská unie má ráda železnici a svou přízeň neváhá projevit také miliardami eur, které do modernizace kolejí investuje. Na své si přijde i česká železniční síť. Do roku 2013 může na její obnovu jít z Operačního programu dopravy až 72 miliard korun.
To je téměř polovina všech peněz, které EU do rozvoje dopravy v ČR investuje. Takový penězovod se už nikdy v historii nebude opakovat. SŽDC tak už může plánovat, do čeho bude v následujících letech investovat.
Pardubice - V sobotu 6.10. po půl deváté ráno skočil muž pod vlak v blízkosti železniční zastávky Pardubice-Černá za Bory. Rychlík v plné rychlosti v prostoru zastávky smetl třiapadesátiletého muže z Pardubicka. Podle prvotních zpráv přímo z místa nehody existuje velmi pravděpodobná možnost, že muž skokem pod kola lokomotivy spáchal sebevraždu. Policie však tuto událost dosud nepotvrdila s tím, že věc je teprve v počátku šetření. Nehoda zhruba na hodinu a půl zastavila provoz na hlavní trati Praha - Ostrava.
Kyjov - Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje se opět rozšíří. Na svém jednání to již v polovině září schválili jihomoravští zastupitelé. Sjednocené jízdné budou moci od července příštího roku využívat cestující z dalších až 61 obcí na východě Vyškovska a na Kyjovsku. Krajský radní zodpovědný za dopravu Jaroslav Pospíšil uvádí, že poprvé rozšíření schválili v takovém předstihu.
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Öffentliches Ausnutzung ohne klaren Genehmigung des Autors nicht gestattet.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












