..: All news and reports - Česká republika (celá) :..

railjet za Brnem, foto: Martin Grill Česká Třebová/Praha — Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) ve čtvrtek 21. února vyslaly do ČR soupravu netrakční jednotky Siemens Viaggio Comfort s lokomotivou řady 1216 nesoucí reklamu firmy Kapsch. Na trase Vídeň - Brno - Česká Třebová - Otrokovice - Vídeň railjet vykonal zkušební jízdu jak v taženém, tak sunutém režimu. Nejednalo se ale o první jízdu tohoto vlaku u nás - vlastní silou dojel v minulosti do Velimi, stejně jako do Ostravy na veletrh Czech Raildays. ČD chtěly test provést bez publicity, nicméně deník E15 prolomil ve středu embargo. Dráhy slibují veřejnosti prezentaci jednotky ÖBB v dubnu tohoto roku. Mezi tím se rýsují informace o nasazení souprav v ČR. Jako termín spuštění provoz Praha - Vídeň - Graz je určena polovina prosince 2014, nicméně první souprava je už nyní ve stádiu realizace. České dráhy a ÖBB se navíc dohodly na použití produktu railjet - do ČR podle všeho budou zajíždět také rakouské soupravy. České jednotky budou ale mít mírně odlišný interiér. Podle dostupných nákresů bude prémiová Business Class redukována na 6 míst v uspořádání 3 a 3 proti sobě. Naopak první třída bude mít v čelním voze kapacitu 32 míst.

Bistrovůz ARmpee832, info. systém UniControls, foto: Josef Petrák Praha — Boj o zákazníky na české železnici pokračuje. Změnu ceníku připravily pro své zákazníky jak České dráhy, tak i RegioJet. Třetí dopravce, LEO Express, prozatím zůstává opodál a vynakládá veškeré síly na odstranění všech nedostatků, mezi které dle dosavadních poznatků patří často nefunkční internet, problémový audiovizuální systém či nedostatečné zásobení. Pro zákazníky Českých drah jsou připraveny nové akční jízdenky, s nimiž bude možné levněji cestovat kromě dosavadních relací také do Mostu, Litvínova, Chomutova, Českých Budějovic i Kroměříže. RegioJet sáhl po razantním zlevnění svých jízdenek v tzv. „modrých kupé“ – kupé 2. třídy původně rakouských vozů řad ABmz a Bmz. Kromě avizovaného snížení cen však došlo i ke zdražování, a to u spojů jedoucích ve špičkové časy.

Logo RegioSpider, foto: České dráhyPraha — Další z vozidel Českých drah dostalo název, který ctí tradici z posledních let, kdy se nové vlaky pro regionální dopravu pojmenovávají na základě předobrazů ze světa fauny. Motorové vozy řad 840 a 841 s obchodním názvem Regio-Shuttle RS1 od firmy Stadler, které jsou provozovány na Vysočině, v Libereckém a Pardubickém kraji, tak dostaly nové označení RegioSpider (pavouk). Název navazuje na předchozí názvy jako RegioPanter, RegioShark či CityElefant a vychází mimojiné z anket mezi cestujícími. Primárně odkazuje na to, že RegioSpider se rozlézá do několika krajů a do svých sítí chytá nové zákazníky. S trochou nadsázky mohou také sloupky oken RegioSpiderů připomínat pavučinu a stejně jako má pavouk osm noh, tak tyto vozidla pohání osm kol na 4 nápravách. České dráhy pak vymyslely i další přirovnání, například se tyto vlaky spouští i po nejstrmější české trati 036, úseku Kořenov - Tanvald.

Logo KMD, foto: KMD KroměřížObčanské sdružení Kroměřížská dráha vás tímto zve ve čtvrtek 21. února 2013 od 15 hodin do přednáškového sálu knihovny v Kroměříži (Slovanské nám. 3920), kde seznámí veřejnost se svojí činností, představí obnovu někdejší lesní železnice v Rajnochovicích a také projekt na záchranu jedenáct kilometrů dlouhé železniční tratě Kojetín – Tovačov, tedy známé Tovačovky, před zrušením. Zároveň do konce února probíhá v téže kroměřížské knihovně výstavka prezentující aktivity tohoto sdružení.

Doprava - tiskový list, foto: Česká pošta Praha — Vlaky a známky; kombinace, která, jak se na první pohled zdá, nejde příliš k sobě. Ale opak je pravdou. Od doby, kdy se objevily první poštovní známky, se postupně, po portrétu panovníka, přidávaly různé motivy. A vlaky nebyly výjimkou. Česká pošta píše svou historii od ledna 1993. Pojďme tedy lehce zrekapitulovat, s čím jste se mohli setkat. Představíme si jednotlivé známky i obálky prvního dne (FDC). Obálky prvního dne vycházejí v den, kdy se vydává příslušná známka. Známka je na obálce nalepena a opatřena poštovním razítkem vytvořeným speciálně pro tuto příležitost a doplněna grafickým motivem vztahujícím se ke známce. Takovouto obálku můžete – i přesto, že známka už je orazítkovaná – použít a poslat do tří měsíců od data vydání.

Interiér vozu Bdmpee ČD, foto: Adam Vanting Šumperk — Vozový park Českých drah poprvé po šestnácti letech doplní velkoprostorové vozy 2. třídy pro dálkovou dopravu. Stane se tak rok poté, co největší dopravce v zemi zadal zakázku na modernizaci čtyřiceti starších vagonů společnosti Pars nova ze skupiny Škoda. První z rekonstruovaných vozů nového označení Bdmpee teď oba partneři představili ve výrobním závodě v Šumperku, kde nyní probíhají přestavby původní řady Bmee z let 1986 a 1987, vyrobené ve východoněmeckém Bautzenu pro tehdejší elitní výkony ČSD. Nejpodstatnější změnou je nové uspořádání interiéru do velkoprostorové konfigurace s 80 místy k sezení. V příčném rozložení 2+2 se tak kapacita vozů navýší z původních 66 sedadel, jež u části těchto vozů v 90. letech nahradily zcela původní sezení s 88 místy v 11 oddílech. Změna koncepce interiéru s sebou nese i jeho novou, modernější podobu; navíc doplněnou klimatizaci, elektrické zásuvky a informační systém. Všechny tyto úpravy si pochopitelně vyžádaly také kompletní výměnu elektroinstalace a dílčích technických celků vozů, zatímco podvozky GP200 byly, obdobně jako u příbuzné řady ARmpee, doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu. Jediné, co vozům zůstalo, je maximální rychlost – 160 km/h.

Nehody a mimořádnosti – exkluzivně, foto: Martin Grill a Lukáš Procházka Praha — Velké omezení čeká cestující v Praze a Středočeském kraji, jakož i zpoždění v dálkové dopravě. Zhruba v 9 hodin došlo v obvodu stanice Praha hl.n. ke stržení trolejového vedení rychlíkem 670 z Brna a poškozen při události byl i jeden z kotevních sloupů. Veškerá doprava je značně omezena a vlaky jsou operativně ukončovány na okolních nádražích. Dle odjezdových tabulí SŽDC se na hlavním nádraží jezdí velmi omezeně pouze mezi 5. a 7. nástupištěm. Odhady obnovení provozu jsou zatím poměrně neurčité, na webu Českých drah je aktuálně uveden čas ukončení oprav a obnovení provozu v 18 hodin. Postiženo bude odhadem 250 spojů, některé jsou a budou zcela odřeknuty, jiné vedeny náhradními soupravami v části trasy a další zpožděny.

29.1.2013 - 21:00 - Petr Žaluda zůstává ve vedení ČD dalších 5 let

Petr Žaluda, foto: ČD Praha — Na úterním jednání dozorčí rady Českých drah byl jednohlasně zvolen Petr Žaluda do čela představenstva firmy na dalších pět let. Při volbě neměl žádného protikandidáta. Bývalý šéf pojišťovny AXA a současný generální ředitel Českých drah tak zůstává v čele dopravce až do roku 2018. Před pěti lety, v roce 2008, kdy do Českých drah nastoupil, se začalo masivně investovat do vozidel, ať již do modernizací, revitalizací nebo koupí nových strojů. Zároveň si dlouhodobými smlouvami s kraji zajistily dráhy velmi slušnou finanční pozici, kterou značnou měrou podpořily odprodejem části majetku Správě železniční dopravní cesty. Do karet drahám tehdy hrál také fakt, že se převodem pod SŽDC snížily i personální náklady na zhruba 9000 zaměstnanců řídících provoz, kteří přešli právě k SŽDC. ČD se tak díky tomu mohly již plně soustředit pouze na provozování dopravy. V poslední době je však značnou vadou na kráse nelichotivá situace v dceřiné společnosti ČD Cargo, která se zejména pod vedením bývalého ministra dopravy Gustava Slamečky dostala do záporných červených čísel a za loňský rok do hospodářské ztráty před zdaněním ve výši zhruba 2 miliard.

Zdroje: ŽelPage, ČD, iDNES.cz, IHNED.cz [1], [2], [3]

162.119 RegioJet, Nedakonice, 29. 1. 2011, foto: RegioJet Praha — Dopravce RegioJet po veřejné upomínce od deníku MF Dnes zveřejnil výroční zprávu za rok 2011. Dokument na webových stránkách pokrývá hospodaření v období příprav a zahájení provozu, ze kterého se dozvíte, že firma v předminulém roce hospodařila s čistou ztrátou necelých 60 milionů korun. Připomeňme si, že provoz byl spuštěn v omezeném rozsahu na konci třetího kvartálu. Od 26. 9. 2011 byly v provozu pouhé tři páry a další spoje se přidávaly na konci října a v polovině prosince. Během roku firma vynaložila prostředky do akvizice a zaškolení personálu, pořízení a vybavení osobních vozů stejně jako vybudování provozního a obchodního zázemí.

Nový cyklus České televize Tajemství železnic, foto: Česká televize Praha — Poslední lednovou sobotu se na Dvojce České televize představil nový cyklus o železnici nazvaný Tajemství železnic. Pořadem provází známý herec a moderátor Martin Dejdar, se kterým se v každém z celkem devíti dílů vydáme na zajímavá místa, kde se psaly železniční dějiny. V tom prvním, který nese název Osudným tunelem Jana Pernera, navštívíme nejen východočeskou Choceň, jak již název napovídá, ale i zrušené nádraží Chrast u Chrudimi město; podíváme se na místo největší železniční tragédie u Stéblové i do podzemí dělostřelecké tvrze Bouda.

27.1.2013 - 14:00 - O drážních hasičích, jejich práci, možném rušení i budoucnosti

požár lokomotivy radotín, foto: Vítek_VPraha — Dříve Hasičský záchranný sbor Českých drah, nyní pod hlavičkou SŽDC, letos oslaví výročí 60 let od svého založení. Co je jejich náplň práce, jak se jednotka utvářela, vznikala a nyní vlastně funguje, co obnáší jejich specifická činnost na železnici a je dobré je rušit, či slučovat s republikovým Hasičským záchranným sborem? Na tyto a další otázky pro oborový portál požáry.cz ve video pořadu Červená Kawka odpovídal Václav Porkát, kterého vyzpovídal jeden z tamních redaktorů, Martin Kavka. Na tento zajímavý rozhovor se můžete podívat přímo na stránkách požárů.cz.

Zdroj: Požáry.cz

Rychlá železnice i v České republice (kniha), foto: CEDOP Praha — Železnice v České republice zaspala. Mimo běžné opravy tratí probíhají podstatě pouze jejich rekonstrukce na tzv. koridory. S realizovanými přeložkami však ani na těchto tratí nedosahujeme nijak vysokých rychlostí, díky nimž by bylo možné dosáhnout výraznějších zkrácení jízdních dob vlaků, jak je tomu obvyklé nejen ve vyspělejší části Evropy. Nové tratě, na rozdíl od dálnic, se v Česku prakticky nestaví, poslední postavenou tratí byl úsek Brno - Havlíčkův Brod. Některé tratě vedou daleko od sídel, mimo hlavní směry potřeby obyvatel. Chybí řada spojení, tratě mají nevyhovující parametry a mnohdy i nedostatečnou kapacitu. Proto potřebuje Česká republika zásadním způsobem modernizovat celou železniční síť. Vysokorychlostní železnice má zásadní postavení nejen v mezinárodní dopravě, ale o nic menší v dopravě vnitrostátní. Vysokorychlostní tratě se nijak významně neliší od těch stavěných pro nižší rychlosti včetně investičních nákladů. Cena stavby se odvíjí především od rozsahu umělých staveb, zejména mostů a tunelů. Ve volném terénu jsou tratě levnější než dálnice, v žádném případě ne průměrně vyšší při plánované realizaci v České republice. Díky vysokorychlostním tratím může také dojít ke snížení spotřebované energie.

První třída se nachází za stanovištěm strojvedoucího a je od oddílu druhé třídy oddělena prosklenou stěnou, foto: Matouš Danielka Praha — České dráhy zveřejnily celoroční přehled nových a modernizovaných vozidel, která v průběhu kalendářního roku 2012 nasadily do provozu s cestujícími. Ačkoliv se nejvíc novinek začalo objevovat na kolejích až v jeho druhé polovině, resp. v jeho samém závěru, stal se loňský rok rekordním, co se týče objemu investic do omlazení vozového parku Českých drah. Celkově se tak na kolejích objevilo 242 vozů a lokomotiv v celkové hodnotě téměř 8 miliard. O rok dřív to bylo 5,3 miliardy korun. To je zatím největší roční objem financí, který kdy byl do obnovy vozového parku vložen. S tím jde ruku v ruce i snižování průměrného věku vozidlového parku dopravce o 2 roky. Rok předtím to bylo o rok a půl. Průměrný věk vozidel v současnosti činí 23,4 roku. Pokud by České dráhy chtěly dosáhnout západoevropského průměru, muselo by jim loňské tempo vydržet ještě dalších 4 až 5 let.

16.1.2013 - 17:32 - LEO Express zavede většinu chybějících spojů

Jednotka LE 480.002 v Pardubicích, foto: Matouš Danielka Praha — Dopravce LEO Express zavede od pátku 18. ledna dalších šest spojů mezi Prahou a Bohumínem, které původně měly být provozovány již od začátku platnosti jízdního řádu 9. prosince 2012. Důvodem postupného rozšiřování provozu bylo pomalejší oživování a ladění souprav Stadler FLIRT, než dopravce původně očekával. V provozu bude nadále chybět devátý nedělní spoj LE 1362 v 15.22 z Bohumína, jehož zavedení by si vyžadovalo provoz bez záložní soupravy; tu si ovšem dopravce zatím chce ponechat vždy k dispozici, aby v nouzových situacích nemusel zajišťovat náhradní přepravu od smluvního partnera České dráhy. Za dosud blokovanou, ale nevyužitou dopravní cestu LEO Express zatím neplatil, neboť SŽDC tyto sankce prozatím nevybírá s odvoláním na několik běžících správních řízení u Drážního úřadu.

Zdroj: LEO Express, iDNES.cz

1014.013-5 ÖBB v Břeclavi Praha/Brno - České dráhy tradičně zvolily změnu jízdních řádů, 9. prosince 2012, jako vhodný termín pro úpravy ceníků jednotlivých nabídek. Při této úpravě reagovaly nejen na konkurenci nových dopravců i dálkových autobusů provozovaných na stejných trasách, ale také růst sazeb daně z přidané hodnoty na 15 % a 21 % nebo vývoj obsazenosti svých vlaků. Ve veletoči přejmenovaných produktů pak zapadly i zajímavé novinky, které mohou některé služby u drah zatraktivnit. A hlavně je na místě si říct, že dráhy po hbité reakci na vstup RegioJetu sice drží pozici nejlevnějšího dopravce na trati Praha - Ostrava, ale na fakt, že oba konkurenti nyní jezdí za poměrně vyšší ceny, už zdražením nereagovaly.

« Newer messages | 1 ... 28 29 30 31 32 ... 154 | Older messages »    
ŽelPage - Czech railway webzine
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage
:. Sign inopen/close
 
 
  
 
Forgot your password?   
Register   
:. Current train position - Czech Rep.open/close
Current train position - Czech Rep.
 
:. Searchopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Weather for Photographersopen/close
Photographing conditions
in the Czech Republic

Sun
rises at 08:00
sets at 16:06