Praha — České dráhy zveřejnily celoroční přehled nových a modernizovaných vozidel, která v průběhu kalendářního roku 2012 nasadily do provozu s cestujícími. Ačkoliv se nejvíc novinek začalo objevovat na kolejích až v jeho druhé polovině, resp. v jeho samém závěru, stal se loňský rok rekordním, co se týče objemu investic do omlazení vozového parku Českých drah. Celkově se tak na kolejích objevilo 242 vozů a lokomotiv v celkové hodnotě téměř 8 miliard. O rok dřív to bylo 5,3 miliardy korun. To je zatím největší roční objem financí, který kdy byl do obnovy vozového parku vložen. S tím jde ruku v ruce i snižování průměrného věku vozidlového parku dopravce o 2 roky. Rok předtím to bylo o rok a půl. Průměrný věk vozidel v současnosti činí 23,4 roku. Pokud by České dráhy chtěly dosáhnout západoevropského průměru, muselo by jim loňské tempo vydržet ještě dalších 4 až 5 let.
| Modernizovaná vozidla dodaná v roce 2012 | |||
|---|---|---|---|
| Řada | Jednotek | Vozů | Poznámka |
| Bfhpvee295 | 24 | Sysel | |
| Bbdgmee236 | 15 | ||
| Bdtn757 | 22 | ||
| WRmee814/WRmee816 | 13 | ||
| 814 | 36 | 72 | Regionova |
| 842 | 22 | ||
| 750.7 | 5 | ||
Minulý rok byl zejména ve znamení dokončení modernizace motorových vozů řady 810 na Regionovy a rozjezd všech dodávek zcela nových vozidel pro regionální dopravu. Právě jednotek RegioPanter a RegioShark by mělo nejvíc přibýt na tratích až v letošním roce, naproti tomu budou v průběhu jara po letech dodány poslední dvě jednotky CityElefant. V druhé polovině roku 2012 začaly být také dodávány modernizované jídelní a bezbariérové vozy, jejichž dodávky budou pokračovat i v průběhu letoška.
| Nová vozidla uvedená v roce 2012 do provozu | |||
|---|---|---|---|
| Řada | Jednotek | Vozů | Poznámka |
| 380 | 4 | zkušební provoz | |
| 440, 640, 650 | 5 | 14 | RegioPanter zkušební provoz |
| 471 | 6 | 18 | CityElefant |
| 840, 841 | 21 | RegioShuttle | |
| 844 | 6 | 12 | RegioShark zkušební provoz |
Kromě nasazování nových a modernizovaných vozidel, které spolu s vyřazováním těch nejstarších pomáhá snižovat věk vozového parku, provádějí České dráhy i drobnější opravy. To sice vozidla nijak neomladí, přesto přispívají k jejich lepšímu vnímání ze strany cestujících. Mezi tyto úpravy patří například známé revitalizace rychlíkových vozů z východoněmeckého Bautzenu. Tyto ale byly v loňském roce přistavovány do dílen již jen jednotlivě na rozdíl od dřívějších velkých sérií, jako tomu bylo v roce 2011. Ke konci roku pak nové potahy sedadel dostalo zhruba 30 vozů řad Bee272 a Bee273. Stejně tak bylo u modernizovaných jídelních vozů WRmee816 přistoupeno k dílčím změnám v provedení, jako reakce na připomínky ze strany dopravce a cestujících. Vozy obdržely pozměněné barvy a materiály v interiéru, stejně jako nový typ stolků bez středového žlabu.
Zhruba od června 2013 by se měly do flotily dálkových vlaků také pomalu připojit první modernizované vozy řad Bdmpee a ABpee. Na tyto dodávky by pak měly navázat první kusy jednotek Viaggio Comfort v provedení pro České dráhy. Tyto se také stanou prvními soupravami ČD vybavených prémiovými oddíly Business Class konceptu railjet s 6 místy k sezení.
Co se týká aktuálně běžících výběrových řízení na 7 elektrických jednotek pro Jihomoravský kraj a modernizaci vozů řad Bp, Bdt a starších rakouských Bmz, či dvou jednotek řady 560, tyto soutěže ČD zatím nijak nekomentují a jejich osud zatím není znám. Stejně tak doposud nebylo vypsáno již dříve avizované VŘ na modernizaci 75 ks vozů Bdmtee, o kterém se ještě těsně před svým odvoláním zmiňoval Antonín Blažek, ve smyslu, že rozsah modernizace těchto vozů byl přehodnocen a i tyto vozy mají po modernizaci disponovat klimatizací.
Zdroj: České dráhy

Ale nějak se jim ztratil jeden rok. Prostě každý vůz za rok zestárne, takže nějaké oslavné články a prognózy jsou trochu mimo. Ano lze vyřadit z evidence to co je nejstarší.Lze dát do evidence co je zatím nasmlouvané. Ale co dál? Rok jim to vydrží a po Silvestru to bude tam kde to bylo, všechno zestárne. Prostě nějak nevidím kupovat normální prostá Béčka pro lidi. A to v řádech do 100 ks ročně, takhle to bude každá ves jiný pesa.
Ono to zas tak jednoduché nebude, když se Italové rozhodli dát některým vlakům 4 třídy. :D
Taky sem na ně moc zvědavej. Ty Bmeečka na Ostravu už by zasloužili výměnu. A neměly bejt ty ABpeečka nakonec taky řidičáky? Jako na rychlíky UNL-Kolín, Plzeň-Brno, Brno-Olomouc.
asi v tuto chvíli nedokáže nikdo říci do jaké míry mohou být mé dojmy mylné?
Kdy ty zázraky konečně uvidíme? Půl roku do zavedení do provozu, to už by snad mohli mít pár exemplářů kompletních. Bude do té doby nějaký veletrh? :-)
Jen se nebojte, ona už na to EU vymyslí nějakou tu nezávaznou ale striktně vyžadovanou směrnici. :-D
Jinak doufejme, že rozumní dopravci neopomenou u dveří namalovat rozumné "alternativní" značení 2, 1 a 1+.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











