..: První soukromý rychlík bude konkurovat Pendolinu :..

Pendolino - Ilustrační fotoPraha - Na české koleje vyjede první soukromý rychlík. Za půl roku chce na lukrativní trať Praha - Ostrava nasadit svůj RTExpress soukromá železniční společnost Railtrans. "Počítáme s devíti páry vlaků po dvou hodinách denně," uvedl jednatel firmy Petr Šimral.

Železnici v Česku nadále kralují především státní České dráhy. Soukromé vlaky jezdí jen na některých menších regionálních tratích. Na jedné z nich působí i Railtrans, která se jinak zaměřuje hlavně na nákladní vlakovou dopravu.

Teď si brousí zuby na větší sousto a svým rychlíkem RT Express chce konkurovat horké novince Českých drah, rychlovlaku Pendolino.

Levnější než České dráhy - Za cestu prvním soukromých expresem lidé zaplatí méně než v případě pendolina. "Ve druhé třídě by cena neměla převýšit úroveň kilometrické banky Českých drah," uvedl Šimral. To je 250 korun. Za pendolino se u Českých drah připlácí ještě 200 korun.

Narozdíl od jiných rychlíků a regionálních spojení nebude Railtrans na RT Express pobírat od státu dotace. "Trať z Ostravy do Prahy je asi jedinou v republice, kde se díky počtu cestujících dá jezdit bez dotací," míní Šimral.

To potvrzuje i Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností, podle něhož je v republice ještě jedna podobná trať. "Při troše šikovnosti si o to říká i trať z Prahy do Brna, i když na ní je větší konkurence automobilové dopravy. Do Ostravy je vlak výhodnější," vysvětlil Mužík.

České dráhy dostávají dotace od státu na stejné trati na rychlíky a osobní vlaky, bez příspěvku jezdí jen vlaky Pendolino a InterCity nebo EuroCity. Za použití tratě musí platit dopravci Správě železniční a dopravní cesty, kilometr přijde podle váhy vlaku na nejméně 6,50 koruny.

Šimralova firma chce vynikat především službami, každý vagon první třídy bude mít například vlastního stevarda. "Vlak bude mít různé vagony, od kuřáckých až po vozy pro matky s dětmi," dodal Šimral.

Nové vlaky Railtransu budou po cestě zastavovat jen v Olomouci a cestu z hlavního města do Ostravy zvládnou za 3 hodiny a 37 minut, tedy o dvacet minut pomaleji než pendolino.

České dráhy říkají, že se konkurence nebojí. "Nabídka Českých drah na trase Praha - Ostrava je zcela bezkonkurenční z hlediska rychlosti přepravy i nabízeného servisu," říká mluvčí drah Aleš Ondrůj. Podle něj se navíc spojení zrychlí až pod tři hodiny.

Lokomotiva zatím nemá povolení k provozu - Plány Railtransu mohou ještě zkomplikovat státní úřady. Firma pro své rychlíky vybrala německé lokomotivy Siemens, které dosud nemají povolení k provozu na českých kolejích. "Česká lokomotiva není k dispozici," vysvětlil Šimral. Typy vagonů zatím firma vybírá.

Firma už si zažádala o místo na lukrativní trati. Podle náměstka pro dopravní cestu ze Správy železniční dopravní cesty Miroslava Konečného by technicky neměl být problém, aby se soukromé vlaky na trať mezi Prahou a Ostravou vešly.

Railtrans se chce podívat i na další železniční spojení v republice. Zatím jezdí jen s nedotovaným vlakem z Liberce do Žitavy, kde úspěšně konkuruje Českým drahám. I když přiznává, že bez dotací je jejich provoz ztrátový.

Cesta z Liberce do Hrádku s Českými drahami přijde na 34 korun, Railtrans si účtuje dvacetikorunu. Zajímá se i o další tratě, které stát nebo kraje dotují.

O vlacích přemýšlí i Student Agency - Soukromí železniční dopravci, kteří vozí i cestující, jsou v Česku zatím spíše výjimkou. Soukromé vlaky jezdí jen na regionálních tratích. Viamont na Karlovarsku a Trutnovsku, na Moravě působí Connex Morava aOKD Doprava.

Žádný zatím nejezdí rychlíkové nebo expresní spoje. O vstupu na železnici uvažuje například i převážně autobusová společnost Student Agency.

"S Railtransem jsme jednali, ale půjdeme vlastní cestou. Chceme mít nové soupravy," řekl Jančura, který vlastní vlaky chystá v prosinci roku 2008.

Konkurence na dráze není v řadě zemí EU ještě zcela běžná, přesto soukromých dopravců přibývá. Například v Německu vypravuje expresy firma Connex k Baltskému moři, v Anglii jezdí na každé trati několik konkurenčních dopravců včetně například dceřiné firmy Virgin Trains miliardáře Richarda Bransona.

Zdroj : iDnes.cz


Mates | 19.4.2006 (6:03)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
20.04.2006 (2:09)  
to 240.025: No rekl bych, ze neplanuje zastavovani v Pardubkach z techto duvodu:

Za prve jsou Pardubice o krapet mensi, na druhou stranu kousek je HK, takze tim ta velikost odpada. Ale ma to svuj smysl. Z Pardubic je to "kousek" do Prahy a do Prahy jsou pomerne dobre spoje, jak bus, tak vlakove, dale z Pardubek, HK a okoli se rysuje v pristim roce dokonceni dalnice dalnice do Prahy. Jde o to, ze Praha je velke mesto a jeste hlavni, vetsina lidi tudiz z Pardubek za praci, kulturou a nakupy vyrazi bud do HK, nebo pak uz rovnou do Prahy, nikoliv do Ostravy ci Olomouce. A jak uz jsem rekl, na Prahu to spojeni je vcelku dobre. Naopak z Olomouce do Prahy je busove spojeni horsi (i kdyz uz ted jezdi zlute busiky, ktere ho lehce zlepsily), dale po dalnici ( pres Brno), je to pekna streka, dale je Olomouc spojena dobre dalnici s Brnem, vlaky na teto relaci nemaji sanci (drahe, jedou tech 80km hodinu a pul, kdeyto bus 45 minut atd.). V blizkosti Olomouce neni velke mesto, jsou zde vetsi mesta (Prerov, Prostejov, Sternerk, dal Zlin, ovsem krome Zlina spis slouzi Olomouc jako centrum pro ty ostatni, ostatne je to krajske mesto). Z Olomouce se tedy do vetsich mest jezdi do Brna, nebo do Ostravy. Do Brna bud autem, nebo busem. Na Ostravu ovsem bude dalnice az za nejake tri roky. Bus tam jede pomerne dlouho, autem je to za trest. Kdo se neprojel po Tresa Hranice - Novy Jicin - Ostrava, tak nepochopi. Sice vetsi cast ctyrproudovka, ale rozmlacena, plna kamionu, na kazdem kroku zuzeni, oprava, dira, bouracka (on i zluty busik se na teto trase vysekal), proto vlakove spojeni Olomouc - Ostrava je vcelku lukrativni, ac asi lidi vice jezdi za nakupy do Brna (vetsi, subjektivne hezci, bliz), tak prece jenom celkem dost studentiku studuje v Ostrave a obcas tam clovek zajede kvuli necemu. Obcas clovek ale musi i do Prahy (letiste - to uz prebira Viden, i na nakupy je nekterym olomoucakum Viden blizsi, statni urady, sluzebne apod.).

K cemu tolik plku? Je to jednoduche. Z Pardubic moc lidi nema potrebu jezdit jak do Ostravy, tak do Olomouce ("turiste" zajiste ano, ale ti netvori ty dulezite zaakzniky), spise do Prahy. Ale toto spojeni uz je dobre zajistene. Naopak z Olomouce je potreba jak kvalitniho spojeni do Ostravy, tak take do Prahy. Proto asi tato volba. Az bude R35 s HK do Olomouce, bude to mit vlak zase horsi, busy pofrci vrchem, auta taky, clovek se vyhne namahave a delsi trase pres Brno, ted je volba jednodussi, vlak ma nesporne vyhody pro Olomoucaky jak pri ceste do Prhay, tak do Ostravy.
registrovaný uživatel comar 
19.04.2006 (23:47)  
Rodny: pochybuju, ze by do te doby stihli sehnat a schvalit vlastni vozy. Ten pronajem vypada mnohem realneji. Hlavne jsou ty rakouske a nemecke vozy vetsinou uz schvalene. V Nemecku je posledni dobou predelavano hodne IC na ICE (i kdyz to kvuli trati stejne zadne zrychleni neprinasi...), takze DB-IC vozu je v Nemecku rozhodne dost. Najit par souprav na pronajem jinemu dopravci by urcite nebyl problem.
19.04.2006 (22:17)  
A s jakými vozy bude RT jezdit?Bude mít nějaké vlastní vozy nebo si pronajme rakouské či německé vozy?
19.04.2006 (21:45)  
240.025: Už se to tu psalo. Railtrans chce v prvním roce použít loko ES64F4 (140 km/h) a teprve v dalším roce, resp. až budou vyrobeny a schváleny, tak loko ES64U4 (Taurus), ty mají max. rychlost 200-230 km/h.
19.04.2006 (19:10)  
V Pardubkách se podle mě zastavovat bude pouze u některých "prázdnějších" spojů. RT na to příjde, že je lepší mít ve vlaku o několik cestujících více a dojet o cca 3 min později.
registrovaný uživatel M 
19.04.2006 (19:05)  
Moje tipy
1.protoze nerostou na stromech
2.protoze "prednost maji cestujici jedouci do vzdalenejsich zastavek"
19.04.2006 (19:04)  
A nemá plánovaná řada konstrukční rychlost 140?
19.04.2006 (19:00)  
A nebyla by celkově výhodnější souprava pro rychlost 160? Proč RT použije loko s Vmax 140, když je tam 160? Jaký by byl časový rozdíl? A proč se nebude zastavovat v pardubicích.... taky je to skoro 100-tis metropole jako Olomouc...
19.04.2006 (18:30)  
Dave751
Za starýho Rakouska tady nebyl bordel!!! To si vyprošuju!
19.04.2006 (17:47)  
Více železničních dopravců??? To tady bude bordel jako za starýho Rakouska.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko