..: První soukromý rychlík bude konkurovat Pendolinu :..

Pendolino - Ilustrační fotoPraha - Na české koleje vyjede první soukromý rychlík. Za půl roku chce na lukrativní trať Praha - Ostrava nasadit svůj RTExpress soukromá železniční společnost Railtrans. "Počítáme s devíti páry vlaků po dvou hodinách denně," uvedl jednatel firmy Petr Šimral.

Železnici v Česku nadále kralují především státní České dráhy. Soukromé vlaky jezdí jen na některých menších regionálních tratích. Na jedné z nich působí i Railtrans, která se jinak zaměřuje hlavně na nákladní vlakovou dopravu.

Teď si brousí zuby na větší sousto a svým rychlíkem RT Express chce konkurovat horké novince Českých drah, rychlovlaku Pendolino.

Levnější než České dráhy - Za cestu prvním soukromých expresem lidé zaplatí méně než v případě pendolina. "Ve druhé třídě by cena neměla převýšit úroveň kilometrické banky Českých drah," uvedl Šimral. To je 250 korun. Za pendolino se u Českých drah připlácí ještě 200 korun.

Narozdíl od jiných rychlíků a regionálních spojení nebude Railtrans na RT Express pobírat od státu dotace. "Trať z Ostravy do Prahy je asi jedinou v republice, kde se díky počtu cestujících dá jezdit bez dotací," míní Šimral.

To potvrzuje i Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností, podle něhož je v republice ještě jedna podobná trať. "Při troše šikovnosti si o to říká i trať z Prahy do Brna, i když na ní je větší konkurence automobilové dopravy. Do Ostravy je vlak výhodnější," vysvětlil Mužík.

České dráhy dostávají dotace od státu na stejné trati na rychlíky a osobní vlaky, bez příspěvku jezdí jen vlaky Pendolino a InterCity nebo EuroCity. Za použití tratě musí platit dopravci Správě železniční a dopravní cesty, kilometr přijde podle váhy vlaku na nejméně 6,50 koruny.

Šimralova firma chce vynikat především službami, každý vagon první třídy bude mít například vlastního stevarda. "Vlak bude mít různé vagony, od kuřáckých až po vozy pro matky s dětmi," dodal Šimral.

Nové vlaky Railtransu budou po cestě zastavovat jen v Olomouci a cestu z hlavního města do Ostravy zvládnou za 3 hodiny a 37 minut, tedy o dvacet minut pomaleji než pendolino.

České dráhy říkají, že se konkurence nebojí. "Nabídka Českých drah na trase Praha - Ostrava je zcela bezkonkurenční z hlediska rychlosti přepravy i nabízeného servisu," říká mluvčí drah Aleš Ondrůj. Podle něj se navíc spojení zrychlí až pod tři hodiny.

Lokomotiva zatím nemá povolení k provozu - Plány Railtransu mohou ještě zkomplikovat státní úřady. Firma pro své rychlíky vybrala německé lokomotivy Siemens, které dosud nemají povolení k provozu na českých kolejích. "Česká lokomotiva není k dispozici," vysvětlil Šimral. Typy vagonů zatím firma vybírá.

Firma už si zažádala o místo na lukrativní trati. Podle náměstka pro dopravní cestu ze Správy železniční dopravní cesty Miroslava Konečného by technicky neměl být problém, aby se soukromé vlaky na trať mezi Prahou a Ostravou vešly.

Railtrans se chce podívat i na další železniční spojení v republice. Zatím jezdí jen s nedotovaným vlakem z Liberce do Žitavy, kde úspěšně konkuruje Českým drahám. I když přiznává, že bez dotací je jejich provoz ztrátový.

Cesta z Liberce do Hrádku s Českými drahami přijde na 34 korun, Railtrans si účtuje dvacetikorunu. Zajímá se i o další tratě, které stát nebo kraje dotují.

O vlacích přemýšlí i Student Agency - Soukromí železniční dopravci, kteří vozí i cestující, jsou v Česku zatím spíše výjimkou. Soukromé vlaky jezdí jen na regionálních tratích. Viamont na Karlovarsku a Trutnovsku, na Moravě působí Connex Morava aOKD Doprava.

Žádný zatím nejezdí rychlíkové nebo expresní spoje. O vstupu na železnici uvažuje například i převážně autobusová společnost Student Agency.

"S Railtransem jsme jednali, ale půjdeme vlastní cestou. Chceme mít nové soupravy," řekl Jančura, který vlastní vlaky chystá v prosinci roku 2008.

Konkurence na dráze není v řadě zemí EU ještě zcela běžná, přesto soukromých dopravců přibývá. Například v Německu vypravuje expresy firma Connex k Baltskému moři, v Anglii jezdí na každé trati několik konkurenčních dopravců včetně například dceřiné firmy Virgin Trains miliardáře Richarda Bransona.

Zdroj : iDnes.cz


Mates | 19.4.2006 (6:03)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Bram 
19.04.2006 (9:48)  
Mezinárodní jízdné? Proč? Je dost vysoké a vlakem přes hranici pak nikdo nejezdí. Všimněte si, že kdyby nebylo jízdné SONE/Schöneswochenende ticket, tak přes hranici ČR/SRN nejezdí osobními vlaky nikdo. Obdobné je to s dálkovou dopravou. Můžu mít jízdné několikrát vyšší než je u autobusu a o o něco vyšší než v letadle, ale pak se nesmím divit, že mým vlakem nikdo nejezdí. Jízdné musí být stanoveno tak, aby vlak byl v dané relaci alternativou a také jsem na něm vydělával. Jinak nemá cenu takový spoj provozovat.
registrovaný uživatel lada 
19.04.2006 (9:20)  
to Twix:
Jenze ona takova trat se hleda dost tezko. A to jste jeste zapomnel na to, ze ho musi nejdriv do toho zahranici vubec pustit a jeste musi aspon zhruba vyhovovat kapacita pendolina, ktera se neda menit...
19.04.2006 (9:04)  
Všimněte si, že jízdní doby RTExpressu dimenzované na 140 km/h bez naklápění jsou jen o 10 minut delší než pendolina, a to ještě Railtrans údajně chtěl mírně kratší doby. To půjde pendolino vážně do háje, v tom lepším případě teda na tratě kam se hodí, tj. kde:
1) využije víc než jeden napájecí systém
2) využije podstatně víc naklápění
3) bude tržit z mezinárodního jízdného
Už abychom se toho nasazení 680 do Berlína / Vídně / Norimberku :-) dočkali.
19.04.2006 (8:45)  
Slibotechnové ČD slíbí klidně pendolíno do každého hlavního města EU a regionovu do každého krajského města ČD. Realita je jinde, protože výstavka je putovní. Pokud, ale v rámci chytrého marketingového tahu budou jezdít SCP pendolíny napřesrok třeba Bratislavu (i když podél dálnice se blbě konkuruje), tak železniční konkurence zaplesá nad tím, kde jim chytrý marketing ČD připraví nábor cestujících pro další štaci (a budou bombasticky levnější).
19.04.2006 (8:38)  
M; Petryk: Pojďte, půjdeme do toho. Napřed ale musíme SŽDC přesvědčit, že pro tak hustý provoz se vyplatí trať elekrifikovat. Tam se to trošku protáhne (jsou tam dva tunely), potom ale koupíme několik Ešusů a budeme za vodou. :-))))))))))) P.S. A ještě otevřeme nedávno zavřenou hospodu u nádraží v Ledečku a jedno pivo bude pro naše cestující grátis.
registrovaný uživatel J.K.  mail  
19.04.2006 (8:35)  
Petryk: Naštěstí jsou ČD kvetoucím sadem altruismu a proto do toho Ledečka stále jezdí. Samotného mě dojímá, jak obětavá ta firma je. Zatne zuby a bude do Ledečka zadarmo a jen pro blaho místních jezdit až do skonání světa!
registrovaný uživatel lada 
19.04.2006 (8:22)  
Me u toho pendolina fascinuje, jak zaroven
1) CD stale neco kecaji o mistech jako Berlin, Dresden, Wien, Bratislava a ze pry si to v zahranici na sebe nekolikanasobne vydela a jeste budeme vsichni radi, ze je mame.
2) Neustavaji svymi PR zpravami budovat znacku "SC Pendolino" a mezi Ostravou a Prahou by mely podle navrhu jezdit pristi rok uz dokonce 4 pendolina oproti soucasnym trem.

Jestli se RT-Express stane realitou a bude jezdit za 250 Kc bez buzeraci s prukazkama a rychleji nez klasicka IC/EC, tak z toho budou mit CD docela problem. PR lzim tiskoveho mluvky se musim jen smat.
registrovaný uživatel Bram 
19.04.2006 (8:03)  
Raději to napíšu též zde: Jsem zvědav, jak se zachovají ČD, neb s pendolinem asi mnoho lidí při současné cenové nabídce jezdit nebude. Také jsem zvědav na reakci fy. SA. Já jen doufám, že ČD nevivinou tlak na drážní úřad, aby hnací vozidla pro RTEx. neschválil. I když bych se příliš nedivil, kdyby již tento tlak byl vyvíjen. Přeci jen, pendolina stály mnoho peněz a byl kolem nich velký humbuk.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
19.04.2006 (8:03)  
OT: Dnes ve čtvrt na dvě jsem u Jablunkova-Návsí viděl z Laborce, jak hasiči někoho vysbírávají z druhé koleje. Nevíte o tom někdo něco bližšího?
registrovaný uživatel M 
19.04.2006 (6:48)  
Kup vagony, lokomotivy a zacni... Je to zlatej dul, udelas terno
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko