..: První soukromý rychlík bude konkurovat Pendolinu :..

Pendolino - Ilustrační fotoPraha - Na české koleje vyjede první soukromý rychlík. Za půl roku chce na lukrativní trať Praha - Ostrava nasadit svůj RTExpress soukromá železniční společnost Railtrans. "Počítáme s devíti páry vlaků po dvou hodinách denně," uvedl jednatel firmy Petr Šimral.

Železnici v Česku nadále kralují především státní České dráhy. Soukromé vlaky jezdí jen na některých menších regionálních tratích. Na jedné z nich působí i Railtrans, která se jinak zaměřuje hlavně na nákladní vlakovou dopravu.

Teď si brousí zuby na větší sousto a svým rychlíkem RT Express chce konkurovat horké novince Českých drah, rychlovlaku Pendolino.

Levnější než České dráhy - Za cestu prvním soukromých expresem lidé zaplatí méně než v případě pendolina. "Ve druhé třídě by cena neměla převýšit úroveň kilometrické banky Českých drah," uvedl Šimral. To je 250 korun. Za pendolino se u Českých drah připlácí ještě 200 korun.

Narozdíl od jiných rychlíků a regionálních spojení nebude Railtrans na RT Express pobírat od státu dotace. "Trať z Ostravy do Prahy je asi jedinou v republice, kde se díky počtu cestujících dá jezdit bez dotací," míní Šimral.

To potvrzuje i Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností, podle něhož je v republice ještě jedna podobná trať. "Při troše šikovnosti si o to říká i trať z Prahy do Brna, i když na ní je větší konkurence automobilové dopravy. Do Ostravy je vlak výhodnější," vysvětlil Mužík.

České dráhy dostávají dotace od státu na stejné trati na rychlíky a osobní vlaky, bez příspěvku jezdí jen vlaky Pendolino a InterCity nebo EuroCity. Za použití tratě musí platit dopravci Správě železniční a dopravní cesty, kilometr přijde podle váhy vlaku na nejméně 6,50 koruny.

Šimralova firma chce vynikat především službami, každý vagon první třídy bude mít například vlastního stevarda. "Vlak bude mít různé vagony, od kuřáckých až po vozy pro matky s dětmi," dodal Šimral.

Nové vlaky Railtransu budou po cestě zastavovat jen v Olomouci a cestu z hlavního města do Ostravy zvládnou za 3 hodiny a 37 minut, tedy o dvacet minut pomaleji než pendolino.

České dráhy říkají, že se konkurence nebojí. "Nabídka Českých drah na trase Praha - Ostrava je zcela bezkonkurenční z hlediska rychlosti přepravy i nabízeného servisu," říká mluvčí drah Aleš Ondrůj. Podle něj se navíc spojení zrychlí až pod tři hodiny.

Lokomotiva zatím nemá povolení k provozu - Plány Railtransu mohou ještě zkomplikovat státní úřady. Firma pro své rychlíky vybrala německé lokomotivy Siemens, které dosud nemají povolení k provozu na českých kolejích. "Česká lokomotiva není k dispozici," vysvětlil Šimral. Typy vagonů zatím firma vybírá.

Firma už si zažádala o místo na lukrativní trati. Podle náměstka pro dopravní cestu ze Správy železniční dopravní cesty Miroslava Konečného by technicky neměl být problém, aby se soukromé vlaky na trať mezi Prahou a Ostravou vešly.

Railtrans se chce podívat i na další železniční spojení v republice. Zatím jezdí jen s nedotovaným vlakem z Liberce do Žitavy, kde úspěšně konkuruje Českým drahám. I když přiznává, že bez dotací je jejich provoz ztrátový.

Cesta z Liberce do Hrádku s Českými drahami přijde na 34 korun, Railtrans si účtuje dvacetikorunu. Zajímá se i o další tratě, které stát nebo kraje dotují.

O vlacích přemýšlí i Student Agency - Soukromí železniční dopravci, kteří vozí i cestující, jsou v Česku zatím spíše výjimkou. Soukromé vlaky jezdí jen na regionálních tratích. Viamont na Karlovarsku a Trutnovsku, na Moravě působí Connex Morava aOKD Doprava.

Žádný zatím nejezdí rychlíkové nebo expresní spoje. O vstupu na železnici uvažuje například i převážně autobusová společnost Student Agency.

"S Railtransem jsme jednali, ale půjdeme vlastní cestou. Chceme mít nové soupravy," řekl Jančura, který vlastní vlaky chystá v prosinci roku 2008.

Konkurence na dráze není v řadě zemí EU ještě zcela běžná, přesto soukromých dopravců přibývá. Například v Německu vypravuje expresy firma Connex k Baltskému moři, v Anglii jezdí na každé trati několik konkurenčních dopravců včetně například dceřiné firmy Virgin Trains miliardáře Richarda Bransona.

Zdroj : iDnes.cz


Mates | 19.4.2006 (6:03)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel alfín  mail  
19.04.2006 (15:55)  
To bude super !!!
registrovaný uživatel starec  mail  
19.04.2006 (15:43)  
V Prndolínu: Vyšší/tluščí člověk dvě hodiny seděti = křivici dostati!1 Chudáci moje Kolena a kolena pokračujete k jezeru... .
Vítám klasickou kupé konkurenci s pořádnými vozy na delší štreky. Jak jinak... OK.
registrovaný uživatel Worel 
19.04.2006 (14:54)  
Twix:
Košičan+Fatra (EC)+Vsacan (EC). Do Ostravy má jezdit EC/IC z Prahy cca 6,10,14,15:30,18.
registrovaný uživatel M 
19.04.2006 (13:21)  
Honza S. - dobre, udelame na to komanditni spolecnost, ale komanditista budu ja:-))
19.04.2006 (13:08)  
Karel Chýla: Odklonění se týká snad jen toho Košičanu, které může být cestujícím z českého "vnitrozemí" na Slovensko lhostejné a pochybuju že v jeho časových polohách se příliš využívá v relaci Ostrava - Slovensko. Ale je to "zajímavé", postavit koridor a pak začít vozit EC vlaky jinudy...

Samozřejmě že z Prahy do Ostravy jezdí většina lidí vlaky IC (třeba na KMB za 250 Kč), osmivozový Hutník je slušně využitý a v SC Pendolinu s "pár" místy k sezení na sebe koukají sedadla.
editor nebo admin ŽP Karel Chýla  mail  
19.04.2006 (12:31)  
Navíc loko + klasický kvalitní vozy jsou stokrát lepší, než pendolino...
editor nebo admin ŽP Karel Chýla  mail  
19.04.2006 (12:30)  
já si myslím, že hlavní mínus ČD je odklonění dálkových vlaků přes Horní Lideč... Pokud si dobře pamatuju, tak značná část frekvence byla Praha - Ostrava - Praha a ted se budou snazit ty lidi poslat buď pendolinem nebo jiný IC, ale spis na tom videla Railtrans s RTExpressem...
registrovaný uživatel Bram 
19.04.2006 (11:10)  
Staraá paní, mluvte za ČD :). Každému trochu myslícímu člověku bylo jasné, že pendolino jedoucí v trase Pha - Ova je zbytečnost. A pro koridor č.1 je ( i při umožnění zajíždění na síť OeBB, DB netz a ŽSR jeho význam sporný, spíš ale žádný. Zkrácení jízdních dob například na úseku Č. Třebová - Brno bude také malé ( v úseku Brno - Blansko dokonce žádné ), neb když se podíváte na rychlostní profil trati, tak se zde v krátkých sledech střídají rychlosti 140, 120 a 80.
19.04.2006 (10:28)  
No vzhledem k tomu, že koridor na Ostravu je rekonstruován na naprosté minimum oblouků a navíc je celá trať pod stejným napájením 3kV=, jeví se nasazování třísystémového naklápěcího Pendolina jen jako ve věcné rovině zbytečný a spíš čistě marketingový tah: na nejpoužívanější trať se nasadí reklamně dobře prodejná souprava. A proč? Protože pro ni není jiné efektivnější uplatnění. Skutečný časový efekt má nasazení Pendolina na tratích, kde se na napřimování oblouků hodně ušetřilo, tedy především Brno-Třebová.
Podle mého není schvalování v cizině jedinou překážkou v provozu. Já být odpovědný za DB/OeBB, tak tam prostě tak hloupě řešenou jednotku nikdy nepustím v kategorii EC/IC: spousta místa do stran a málo před sebe, nízká kapacita, krajní nepohodlí pro případné stojící cestující, kreténsky řešený fast-food bufet na stání bez oken, absence oddílů (kupé), nemožnost kouřit tak, aby to nezabralo 2/7 soupravy. Nebo bych aspoň dělal obstrukce, aby se jejich nasazení co nejvíc oddálilo a dopravce si to třeba rozmyslel.
Když to shrnu, tak ze samotné koncentrace souprav Pendolino na ostravskou větev je zřejmé, že jsme za horentní sumu koupili něco, co vlastně tolik nepotřebujeme a nemáme reálnou představu o uplatnění té věci.
registrovaný uživatel vb007 
19.04.2006 (10:03)  
Hurá konkurence dávám 4 za trochu pozdní načasování, ale jinak moc pěkný, škoda že nechtěj jezdit do Brna, zvlášť při ceně 40 za 1l nafty by to nemuselo být špatný.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko