Kraj Vysočina - Příprava územního plánu kraje Vysočina stále vázne kvůli záměru na stavbu vysokorychlostní železniční trati. O vymezení jejího koridoru v regionu se krajská samospráva s ministerstvem dopravy nemůže dohodnout již asi dva roky. Krajští politici chtěli schválit koncept rozvojového dokumentu letos, protože od ledna začne platit nový stavební zákon a některé přípravné práce se pak budou muset opakovat. Hejtman Miloš Vystrčil dnes novinářům řekl, že se územní plán možná nepodaří dokončit ani v příštím roce. „Všechna jednání se dostala do bodu nula, protože se mění parametry, na něž má být trať konstruována,“ vysvětlil hejtman.
Podle něj ministerstvo nyní zvažuje stavbu trati pro vlaky s podstatně nižší rychlostí, než původně předpokládaných více než tři sta kilometrů v hodině. Ochranný koridor kolem trati by se pak namísto dosud požadovaných šesti set metrů mohl snížit třeba na desetinu. „Co bude dál, lze těžko předjímat. Stát nám situaci nijak neusnadňuje,“ konstatoval Vystrčil. K vybudování moderní dráhy, která by měla urychlit mezinárodní dopravu v Evropě, se vláda zavázala koncem devadesátých let. Obě z dosud navrhovaných tras na Vysočině vedou přes Havlíčkobrodsko, Jihlavsko a Žďársko. Se zastávkami v kraji se nepočítalo.
Podle původního požadavku měl kraj pro trať zablokovat šedesát kilometrů čtverečních, tedy asi sto kilometrů dlouhý pás. Tím by se podle krajských politiků zastavil rozvoj tohoto území, aniž by bylo jasné, kdy by se trať mohla skutečně stavět. Při předloňském projednávání konceptu územního plánu se proti dráze vyslovilo i pětapadesát obcí Vysočiny, kterých se záměr dotýká. Přes tyto rozpory se kraj nyní s ministerstvem dopravy, Českými dráhami a Správou železniční dopravní cesty dohodl na společném memorandu o spolupráci v železniční dopravě na Vysočině. Podle hejtmana spolupráce pomůže zajistit lepší dopravní obslužnost pro občany. Na ztráty v osobní dopravě letos České dráhy z krajské pokladny dostaly 240 milionů korun; v příštím roce se má příspěvek zvýšit o šest milionů.

Ano, mas pravdu - Rakusane, Nemci, Anglicani nebo Americani by byli nadseni. Nove postavena dalnice v sousedstvi je prece snem kazdeho spravneho obcana. Jen ti mali Cesi to nechapu a jsou tak hrozne vyjimecni...
Tomhle se říká NIMBY efekt z anglického Not In My Backyard (= ne na mém dvorku) - jak napsal Adama, všichni chtějí obchvaty, dálnice, koridory a kdesi cosi, ale jakmile to má vést kolem jejich zahrádky, tak zakládají občanské sdružení a iniciativy, vedou protesty, demonstrace a petice. Je to prostě ubohost. Bohužel si jaksi neuvědomují, že v naší poměrně dost hustě osídlené zemi jaksi nelze vést dopravní stavby "zemí nikoho" jako třeba v Kanadě. Vždy to u nás povede kolem něčího dvorku. A argument typu "nebude to sloužit lidem v kraji, tak to tu nechceme" mi přijde tak neskutečně stupidní, že se mi až nechce věřit, že to myslí někdo vážně. A kudy tedy má ta VRT vést? Má se snad Vysočina podkopat stokilometrovým tunelem, aby se snad neotřela ani jedním pražcem o její líbeznou krajinu? To mi zavání nepatřičným regionalismem. Jinudy než přes Vysočinu VRT mezi Prahou a Brnem vést nemůže. Ale jak se zdá, tak uvažovat v rámci celorepublikového zájmu na takové dopravní stavbě je nad malost místních lidí. Ti prostě nepovolí stavbu ve svém regionku, protože oni z toho nic nemají a že to pomůže přetížené dopravě mezi Prahou a Brnem (a potažmo i jim, ale to si neuvědomují) je nezajímá. Ubohost nad ubohost.
Jiná je samozřejmě otázka, zda by přece jen nebylo inteligentnější vést VRT přes Jihlavu, v které by se jistě zastávka hodila, ale nemůže přeci tento problém být hlavním faktorem o existenci VRT na Vysočině. Ostatně mě jako středočecha se vlastně také VRT nijak netýká, protože Praha je samostatný kraj, ale ani náhodou mě nenapadne protestovat proti vedení VRT po území Středních Čech. Připadal bych si jako pitomec.
Boze boze, kdy uz lidi pochopi, ze vsemu je treba neco obetovat. Ja budu mit za dvorkem dalnici, nekdo jiny elektrarnu a ten treti pres cestu Kaufland. Kazdy obetuje neco a bude elektrarna, dalnice i Kaufland. Ale to by to bylo moc jednoduche, radsi budem u vseho dvacet let vriskat. "Tady ne, tady ne!," jak male deticky.
Milan91: Nechápu, co by bylo tragického na odklonu tranzitní dopravy - každý tranzit je nežádoucí. Na železnici jej ale můžeme narozdíl od silnice částečně využít. A taky by asi bylo pokrytecké se vehementně snažit ho odsunout kamkoli jinam, když sami ho kdekoli jinde také tvoříme - kupodivu u aut se tomuhle pokrytectví daří - lidé chtějí dálnice pro svá auta, ale nikoli za svými domy. Škoda, že vlaky nějak za "svoje" neberou, takže tratě nechtějí nikde...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











