Praha - Soukromí železniční dopravci si chtějí stěžovat vládě na České dráhy, které od nich hodlají vybírat poplatky za použití nádraží cestujícími. Poplatek od 170 do 470 korun za vůz a jedno zastavení považují za diskriminující a hlavně likvidační. Podle Českých drah se musí externí dopravci spolupodílet na nákladech na provoz nádraží, která hodlají používat.
Dráhy nádraží získaly při transformaci železnice. V jiných zemích je přitom obvyklé, že zařízení související s fungováním železnice, jako jsou například nástupiště či čekárny, spravuje nezávislý provozovatel dopravní cesty a poskytuje je všem dopravcům za rovnoprávných podmínek.
České dráhy podle Aleše Ondrůje odmítají hradit náklady na cestující externích dopravců z jízdného respektive z dotací od státu či krajů na dopravní obslužnost. Od nového JŘ proto ČD zavedly čtyři kategorie poplatků, které za soukromé vozy bude vybírat.
Soukromí dopravci si rovněž stěžují na příliš zastaralý zabezpečovací systém na železnici, který jim při současných předpisech neumožní využití moderních elektrických lokomotiv. Kvůli tomu například ve čtvrtek nevyjel soukromý rychlík společnosti Railtrans mezi Prahou a Ostravou, kterým DÚ neschválil moderní lokomotivy Siemens.
Sdružení železničních společností je dobrovolným sdružením právnických i fyzických osob, které podnikají v oboru provozování drah a drážní dopravy. Sdružuje zhruba 20 firem a spolků. Vedle Railtransu mezi ně patří například Connex Česká železniční, Jindřichohradecké místní dráhy nebo Česká severní dráha.
zdroj: ČTK, ČT24
| 5.12.2006 (9:27)
Když budou zodpovědní i za řízení, tak nebude na koho házet vinu, budou si to modernizovat sami sobě, modernizací budou moct snížit vlastní stavy zaměstnanců, tudíž se jím prostředky vrátí. Pokud bude provoz řídit někdo třetí, tato automotivace se vytratí.
SŽDC předat veškerou dopravní cestu včetně nádražních budov, pozemků,atd.
3. subjekt by měl zaměstnance na řízení provozu výpravčí, dispečery, ...
Nerikam, ze jde o neresitelnou vec. Jen rikam, ze je to resitelne jedine skrze vyssi jizdne (nebo vyssi dotace, coz je ale asi jeste horsi varianta) a vyjadruji obavu, zda-li by takove reseni cestujici uvitali.
Teoreticky (duraz na toto slovo) by to slo rozdelenim jizdneho na "pojistene" (zpozdeni=>vraceni penez) a "nepojistene". Jenze co treba s pripadem, kdy zpozdeny vlak znamena ulitle letadlo a s tim spojene dalsi, vyssi, naklady? Proste dokonale konkurencni prostredi, nulove transakcni naklady, Coasuv teorem, internalizace externalit a kdo vi co jeste jsou proste teorie
Ten plan s odskodnovanim a pojistovanim je zajimavy. Ale JEN na papire. Bohuzel...
Pokud jde o tu lednicku, tak to je ale to, co jsem napsal pod onim bodem "D" (tj. nakaldy na vraceni jizdneho (pojisteni a spoluucast) by se promitly do cen jizdneho. Krome vyrovnani od statu neexistuje zpusob, jak se to da vyresit jinak... Bohuzel tento nejdulezitejsi dusledek zavedeni "ochrany cestujicich" v tom prehledu chybi:-(
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










