Libouchec - Vlaky na trati z Děčína do Oldřichova u Duchcova mají ustoupit přeložce silnice I/13. Čtyři doposud projednávané varianty obchvatu obce Libouchec, vzhledem k trasování chráněnou krajinnou oblastí, nebyly schváleny. A tak vznikl pátý návrh, který počítá se zrušením tratě číslo 132 a její úplnou likvidací.
První snahy o výstavbu obchvatu Libouchce začaly téměř před deseti lety. "Měli jsme i varianty s osmikilometrovým tunelem, ale to nebylo jak finančně, tak i bezpečnostně přijatelné," řekl starosta Libouchce Jiří Štěrba. Jak dokládá přiložená interaktivní mapa, obec se nachází na rozhraní chráněných krajinných oblastí České středohoří a Labské pískovce, kterým se plánovaný obchvat nemůže vyhnout. Nejnovější varianta počítající se zrušením místní tratě má proto velké šance na schválení.
Na železniční trati, která vede z Oldřichova u Duchcova přes Telnici a Libouchec do Děčína, je v současnosti provozováno 6 párů vlaků. Provoz byl v minulosti značně omezen. Milan Franc z odboru dopravy Krajského úřadu míní, že frekvence cestujících na trati rok od roku pozvolna klesá. "Provoz není využíván pro hromadnou dopravu. Denně se ve vlacích vozí jen několik lidí. A to podle mne není hromadná přeprava," obhájil záměr rušení tratě. "Jde o ekologicky a také ekonomicky nejschůdnější variantu," dodal Milan Franc. Zatímco linkové autobusy projíždí přímo centry obcí, vlak má nádraží daleko od obcí. Ústecký kraj ročně dotuje ztrátu z provozu na této trati 15 miliony Kč. Zrušení tratě kraj zamýšlí v horizontu šesti až deseti let.
Vlaky se často ruší jen podle ekonomické situace
Od prvních okamžiků návrhu výstavby obchvatu a rušení tratě ví své i starosta Telnice Jaroslav Doubrava. "Jsem zásadně proti rušení vlaků. Železniční trať je svým způsobem technickým dědictvím. V některých případech se nelze ohlížet jen na ekonomickou stránku situace," uvedl. Domnívá se, že význam železnice po zavedení mýtného opět stoupne a dopravci budou chtít ve větší míře přepravovat náklady pro železnici. "V době, kdy v této lokalitě vznikají nové průmyslové lokality, si myslím, že železnice bude výhodou," dodal. Trať má i významný turistický potenciál, například stanice Jílové u Děčína se nabízí k výletu na nedaleký Děčínský Sněžník. Západní část trati mezi Telnicí a Krupkou prochází poblíž východní části Krušných hor.
O rušení tratě, vzhledem k počátkům jednání, zatím neví ani České dráhy. Jejich mluvčí sdělil, že nejde o vhodné řešení. "Starostové a kraj by měli hledat jiné alternativy. Svým záměrem by region připravili o formu ekologické dopravy," řekl Aleš Ondrůj. Ústecký kraj zatím ujišťuje, že jde pouze o variantní řešení. Milan Franc z odboru dopravy nastínil, že by bylo možné zbytek tratě využít jako cyklostezku anebo částečně v úseku z Oldřichova do Telnice železniční provoz ponechat. V prosinci 2002 byl v souvislosti s výstavbou dálnice D8 z Ústí nad Labem směrem do Německa uveden do provozu nový železniční most.
zdroj: Ústecký deník, SÚDOP, Mapa oblasti, Jízdní řád ČD, Občanské sdružení Horní Oldřichov
| 30.12.2006 (18:00)
ale nejsme tu od toho,abysme to vyšetřovali...tady si musí do svědomí vstoupit právě ti kompetentní a mocní,kteří stačí jedna věta k radikálnímu rozhodnutí o takovýchto věcech :-(
http://www.sho.nazory.cz/
Je to asi první občanské sdružení snažící se zastavit nějakou dopravní stavbu, se kterým souhlasím :-) Doufejme, že v budoucnosti nekonvertuje k ekoterorismu. Přeji mu hodně úspěchů.
Jméno toho radního už asi nikdo nezjistí...
co se týká "poplašné zprávy",tak ten článek byl uveden oficiálním deníkem, který jen zpracoval názor KÚ(resp. úředníka KÚ). Tady přece nejsou "poplašní" novináři ani Atolix,který to nám ostatním prezentuje (a jsem za to rád,protože bych se o téhle problematice na Ústecku asi jen tak hned nedozvěděl)...Tady "poplašnou zprávu" do světa vypotil především ten úředník KÚ, který by za ni měl nést zodpovědnost,pokud není pravdivá...Už teď je jisté,že ji někdo vyslovil...a možná je to dobře...radši předem poplašit,než být nepříjemně a hlavně nečekaně překvapen
Kdyby to někoho zajímalo, tak EIA (k těm 4 variantám) je zde: http://www.ceu.cz/eia/is/info.asp?kodAkce=MZP072
V informacích blízkým Ústeckému kraji se proslýchá, že byl jedním radním podán návrh na zrušení železnice č 132, po jejímž tělese by měl být vybudován dálniční přivaděč z Děčína. Z obdobného důvodu se navrhovalo na začátku milénia o zrušení trati 087 z Litoměřic směrem na Ploskovice, kde měla být po železničním tělese vedena přeložka silnice I/15.
Není tomu dávno, co se na různých webech objevily "poplašné zprávy" o výrazné redukci provozu na moldavské trati - nakonec se možná i díky nim podařilo zachovat provoz na stávající úrovni...
Atolix: Kde jinde? Já to na žádných oficiálních místech zatím nenašel.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










