..: Lokálce z Děčína do Oldřichova hrozí přeměna na silniční obchvat :..

Motorový vůz 810 - ilustrační obrázekLibouchec - Vlaky na trati z Děčína do Oldřichova u Duchcova mají ustoupit přeložce silnice I/13. Čtyři doposud projednávané varianty obchvatu obce Libouchec, vzhledem k trasování chráněnou krajinnou oblastí, nebyly schváleny. A tak vznikl pátý návrh, který počítá se zrušením tratě číslo 132 a její úplnou likvidací.

První snahy o výstavbu obchvatu Libouchce začaly téměř před deseti lety. "Měli jsme i varianty s osmikilometrovým tunelem, ale to nebylo jak finančně, tak i bezpečnostně přijatelné," řekl starosta Libouchce Jiří Štěrba. Jak dokládá přiložená interaktivní mapa, obec se nachází na rozhraní chráněných krajinných oblastí České středohoří a Labské pískovce, kterým se plánovaný obchvat nemůže vyhnout. Nejnovější varianta počítající se zrušením místní tratě má proto velké šance na schválení.

Na železniční trati, která vede z Oldřichova u Duchcova přes Telnici a Libouchec do Děčína, je v současnosti provozováno 6 párů vlaků. Provoz byl v minulosti značně omezen. Milan Franc z odboru dopravy Krajského úřadu míní, že frekvence cestujících na trati rok od roku pozvolna klesá. "Provoz není využíván pro hromadnou dopravu. Denně se ve vlacích vozí jen několik lidí. A to podle mne není hromadná přeprava," obhájil záměr rušení tratě. "Jde o ekologicky a také ekonomicky nejschůdnější variantu," dodal Milan Franc. Zatímco linkové autobusy projíždí přímo centry obcí, vlak má nádraží daleko od obcí. Ústecký kraj ročně dotuje ztrátu z provozu na této trati 15 miliony Kč. Zrušení tratě kraj zamýšlí v horizontu šesti až deseti let.

Vlaky se často ruší jen podle ekonomické situace

Od prvních okamžiků návrhu výstavby obchvatu a rušení tratě ví své i starosta Telnice Jaroslav Doubrava. "Jsem zásadně proti rušení vlaků. Železniční trať je svým způsobem technickým dědictvím. V některých případech se nelze ohlížet jen na ekonomickou stránku situace," uvedl. Domnívá se, že význam železnice po zavedení mýtného opět stoupne a dopravci budou chtít ve větší míře přepravovat náklady pro železnici. "V době, kdy v této lokalitě vznikají nové průmyslové lokality, si myslím, že železnice bude výhodou," dodal. Trať má i významný turistický potenciál, například stanice Jílové u Děčína se nabízí k výletu na nedaleký Děčínský Sněžník. Západní část trati mezi Telnicí a Krupkou prochází poblíž východní části Krušných hor.

O rušení tratě, vzhledem k počátkům jednání, zatím neví ani České dráhy. Jejich mluvčí sdělil, že nejde o vhodné řešení. "Starostové a kraj by měli hledat jiné alternativy. Svým záměrem by region připravili o formu ekologické dopravy," řekl Aleš Ondrůj. Ústecký kraj zatím ujišťuje, že jde pouze o variantní řešení. Milan Franc z odboru dopravy nastínil, že by bylo možné zbytek tratě využít jako cyklostezku anebo částečně v úseku z Oldřichova do Telnice železniční provoz ponechat. V prosinci 2002 byl v souvislosti s výstavbou dálnice D8 z Ústí nad Labem směrem do Německa uveden do provozu nový železniční most.

zdroj: Ústecký deník, SÚDOP, Mapa oblasti, Jízdní řád ČD, Občanské sdružení Horní Oldřichov


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 30.12.2006 (18:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Služby

Weitere aus ČR Ústecký


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Johny A.  mail  
30.12.2006 (19:51)  
Myslím že to s tou sociálně kulturní f-cí železnice je to pravda. Je to moc hezky formulováno. Pochopitelně se najdou místa, kde to tak není, ale v úhrnu to určitě platí. Všiměte si, že místa, kam nevede železnice (nebo je zrušena), jsou obvykle pěkné mrtvé díry...viz třeba Miletín, Vysoké Veselí atp. (bez urážky:-)), a vždycky už asi budou a turisté se tam nikdy taky moc rojit nebudou... (určitě se záhy vyrojí spousta komentářů které to budou vyvracet:-)))
30.12.2006 (19:41)  
Nesouhlasím, že jde o poplašnou zprávu - píše se o tom i jinde (nezávisle na odkazovaných zdrojích ve zprávě). Nikde netvrdím, že se ta náhrada silničním obchvatem skutečně v budoucnu stane, ale pokud ano, tak už přece bude dávno pozdě (myslím, že je určitě lepší upozornit na to, že ta trať je v ohrožení, nyní). V případě zmiňovaného Libouchce či například Chlumce u Chabařovic lze jen stěží železnici označit za duchovní místo obce, avšak i na této trati se najdou obce, v jejichž životě má železnice své nezanedbatelné místo...
Registrierter Benutzer Space 
30.12.2006 (19:29)  
1/ Nezlobte se na mě, ale tohle je poplašná zpráva jako prase. Klíčové je, kdo neschválil ty varianty (a neschválil je definitivně, nebo "dosud neschválil"?) a kdo vymyslel tu nesmyslnou variantu s rušením trati. To ale v článku není. Nejedná se náhodou o výplody novinářské fantazie? Na všechny 4 varianty běží posuzování EIA dokumentace. Není to náhodou tak, že řízení bylo kvůli něčemu zastaveno (to si ještě zjistím a napíšu) a novináři se nudili, tak udělali poplašnou reportáž?
2/ Pokud je mi známo, tak nejde jen o obchvat té vesnice, ale o přeložení celé silnice 13 od dálnice do Děčína (= ekologičtější trasa než současná hlavní příjezdová cesta vedená špatně odvětrávaným labským údolím přes krajské město). Vedení mimo sídla (Libouchec, Jílové) je nutné, protože se očekávají intenzity okolo 16 000 vozidel. S místní frekvencí to nijak nesouvisí, takže rušení trati je trochu "mimo mísu" (stejně jako dopravní koncepce kraje, co se objednávání spojů týče).
3/ Kdo je to ten Jaroslav Doubrava? Není také senátorem za KSČM? Pokud ano, tak bych chápal ty na veřejnost vždy zabírající kecy o mýtném a významu železnice - je na nich hodně pravdy, to ano, ale bohužel nesouvisí ani s touto konkrétní silnicí, ani s touto konkrétní tratí :-) Při bližším zkoumání naopak posílují význam té silnice a to asi pan Doubrava nechtěl...
30.12.2006 (19:07)  
pěkný článek ale myslím že až příliš neobjektivní...Železnice=duchovní místo obce...No nevím nevím. Držet lokálky jenom proto, že je to tradiční doprava, kterou už dnes málokdo využívá, nevím nevím. Myslím, že Ústecký kraj jedná stejně s železniční ale i s autobusovou dopravou. Problém je spíš celkově v chybějící koncepci. Kdyby všude např. existovali IDS jako třeba v okolí prahy nebo brna...Prostě by měli být trasy, kde bude jezdit jen vlak a trasy, kde bude jezdit jen autobus. A ne dotovat oboje....
30.12.2006 (19:22)  


Děkuji a rád bych dodal, že názor pana Doubravy, starosty Telnice, je uveden v článku kurzívou (podobně jako názory dalších zúčastněných stran). Podle vyjádření Ústeckého kraje je snaha soustředit investice do železniční dopravy a posílit provoz především na páteřních tratích, kde budou jezdit pouze vlaky - více viz. zde: http://www.zelpage.cz/comment.php?id=3538&w=n
30.12.2006 (18:57)  
Rád bych všechny čtenáře upozornil, že velmi zajímavý článek o aktuálním dění na železnici v Ústeckém kraji vyšel zde: http://www.dopravni.net/view.php?cisloclanku=2006122003
30.12.2006 (18:54)  
On Ústecký kraj nemá zrovna železnici moc v oblibě a s autobusama jsou tam problémy také, ale asi to většině vyhovuje....
30.12.2006 (18:39)  
tak já jsem asi jeden z mála, který po této trase jezdím a to v úseku Děčín-Jílové. Autobusová doprava je však častější a obzvláště o víkendech jede např. krátce po sobě vlak a autobus a pak dvě hodiny nic, což považuji za chybu. Popravdě řečeno zrušení tratě by nebyl až takovej problém, ale problém je v tom, že nebude náhrada autobusy např. v úseku Jílové-Telnice atp....
Registrierter Benutzer DC 
30.12.2006 (18:33)  
To je jasný, že frekvence cestujících klesá, když je nový JŘ takový paskvil - první vlak do Děčína až na půl osmou a zpátky pouhé tři vlaky za celé odpoledne. I ty nejskalnější příznivci železnice radši jedou busem... :-(. Nutno dodat, že JŘ je přesně podle představ krajského úřadu...
30.12.2006 (18:30)  
Payus: Ano, je to dost smutné, hlavně kvůli principu, že kvůli silničnímu obchvatu jedné obce by se měla zrušit celá železniční trať:-(. Možná by bylo schůdné řešení postavit v dotyčném úseku obchvat a vlaky vést novou přeložkou blíže k obci (čímž by se zároveň vyřešil i problém vzdáleného nádraží), ale obávám se, že občanům obce by se to nelíbilo...
Korrespondent oder ŽP Mitglied Payus  mail  
30.12.2006 (18:15)  
hezká zpráva ;-)
...ale pro železnici smutná...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko