..: Viadukt je brzdou elektrifikace :..

Ilustrační obrázekZnojmo - Dlouho plánovaná rekonstrukce znojemského viaduktu se odkládá. Stejný osud postihl také samotné dokončení elektrifikace trati ze Šatova do Znojma. Na vině je zdržení schvalování projektové dokumentace a stavebního povolení. „Místo v září začnou opravy až příští rok,“ uvedl přednosta Železniční stanice Znojmo Pavel Karšulín. Železniční trať Šatov - Znojmo je součástí důležitého spojení Znojma s Vídní. Šatov byl přitom propojen elektrifikovanou železnicí s rakouským Retzem již loni.

Elektrifikace zbytku tratě ze Šatova do Znojma v mnohém závisí na opravě znojemského viaduktu. „Po stránce technické i projekční je to nejsložitější úkol,“ řekl dříve ředitel Správy železniční dopravní cesty Olomouc Jiří Mlynář. Znojemský viadukt je nejvyšším mostem kraje a jedním z nejvyšších v zemi. Viadukt zesílí nová ocelová konstrukce, protože na stávající nelze umístit trolej.

Elektrifikace tratě se kvůli náročné opravě viaduktu prodraží, bude stát 1,25 miliardy korun. Asi za 2 roky by pak na trase Znojmo – Vídeň mělo projet v každém směru 15 vlaků denně. Doposud zde jezdily pouze 4 motoráky. Kvalitní spojení zhruba 100 km tratě mezi Vídní a Znojmem zkrátí dobu jízdy asi o 15 minut.

zdroj: Mladá fronta DNES


Adys Poslat mail autorovi | 25.2.2007 (20:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Stavby a projekty

Ďalšie z regiónu ČR Jihomoravský


  1 2      Zpráv na stránku:   
28.02.2007 (16:28)  
Vida, tak to nakonec rozhodl DÚ. Ona je ta trať taky "zálohou" při nesjízdnosti Ferdinandky pro nákladní dopravu.
Jestliže v roce 1978, tedy před 29 lety stála lok řady 150 (Ex E 499.2 4,5 milinu Kčs, dneska by stála tak 100 milionů) tak cena toho nového viaduktu může být skutečně nejméně destinásobná proti ceně "Ivančického viaduktu".
Pokud si ještě postupně vzpomínám, tak před zřízením toho provizorka se vedly dlouhé diskuse o tom, jak by měla vypadat nová konstrukce z hlediska památkářů. Problém byl hlavně v ceně.
Pro mostaře je patrně nejjednoduším řešením prostá ocelová konstrukce, ti památkáři tam ovšem chtěli něco podobou blízkého původnímu mostu.
registrovaný užívateľ DJ 
28.02.2007 (10:21)  
Elektrizace každé trati je do budoucna dobrou investicí, protože té ropy prostě bude méně a méně, zato u elektřiny je zdrojů její výroby vždy více. Navíc-z Retzu do Šatova se už jezdí elektricky, pokračování "drátů" do Znojma je logickým pokračováním, které brzdí jen ten most. Navíc-stojí tam od roku 1992 a je brán jako provizorium, takže se stále jezdí po téměř už patnáct let starém provizoriu.
27.02.2007 (10:20)  
Já osobně v té ekonomické analýze zase takový problém nevidím. Trať patří SDŽC a ta vybírá poplatky za provoz na ní. Pokud by vše fungovalo jak má, pak elektrifikací tratě si může říct o vyšší poplatky, protože dopravcům se sníží náklady. Jsou tu i vedlejší vlivy, které je třeba nějak finančně ocenit, jak sníže ná produkce zplodin, popřípadě zrychlení spojení atd.
registrovaný užívateľ ANKU 
27.02.2007 (9:55)  
Jan Beneš: Já si naopak myslím, že nehraje absolutně žádnou roli, kdo to platí a kdo na tom bude jezdit. Ty peníze od SFDI můžete stejně dobře použít i na jiné železniční stavby. Ekonomická analýza by měl být základ pro každou stavbu, i pokud by výsledek třeby byl, že se to nevyplatí (i po započítání všech těch trochu abstraktnějších položek jako ovzduší, ochrana hluku,...), tak to neznamená, že se nemá stavět, jenom musí být jasná společenská vůle a zájem tu stavbu i přes její nevýhodnost mít.
27.02.2007 (2:26)  
Ten provizorní vojenský most přes Dyji, o který se jedná, má prodlouženou životnost od Drážního úřadu do 31.12.2010. Pokud se do té doby neprovede jeho zásadní rekonstrukce, pak se trať bude muset bezpodmínečně uzavřít - to je prostě holý fakt. Konstrukce tak gigantického viakuktu stojí běžně ve stovkách milionů korun. Jenom pro srovnání podobně rozměrný Ivančický viadukt stál před 30 lety 62 mil. Kčs. Samotné natažení "měďěné pavučiny" není tak drahé jako tzv. vyvolané investice mezi které patří rekonstrukce železničního spodku, svršku a zabezpečovacího zařízení včetně dálkového ovládání.

Dopravní infrastrukturu platí SFDI. Mezi příjmy SFDI patří zejména převody výnosů silniční daně, převody podílu z výnosu spotřební daně z uhlovodíkových paliv a maziv a převody výnosů z poplatků za použití vybraných druhů dálnic (elektronické mýto a dálniční známky). Nechápu, jak můžete v takovém případě počítat návratnost investice, když "sponzor" této elektrizace bude de facto kamionová doprava, vlastník trati bude SŽDC a jezdit tam budou rychlíky ÖBB?
26.02.2007 (22:48)  
Fajn, tedy náhrada mostního provizoria je nutná, pokud se trať nemá zrušit. To beru.
Ale co ta eletrifikace? Chtěl bych vidět (jak říká odborně Chemik) ekonomickou analýzu toho projektu a její srovnání s jinými neel. tratěmi. Jezdil jsem po téhle trati pracovat do Rakouska a 3 celníci v Retzu spolu s vlakovým personálem byli téměř vždy v přesile proti cestujícím. A proto se má počet vlaků zčtyřnásobit?
Co takhle tratě Zábřeh n.Mor/Jeseník, HK-Liberec, Olomouc-Opava a pokud chceme zůstat v regionu tak Znojmo-Břeclav? Obávám se, že Znojmo-Retz má z nich zdaleka nejmenší počet výkonů.
registrovaný užívateľ Chemik 
26.02.2007 (22:25)  
Chytrej způsob na to existuje,jmenuje se ekonomická analýza a měla by vyjít kladná i pro dopravní stavby, vodovody a podobně.Ale není to tak jednoduché jako navrhoval Doktůrek.Jde o to, že se jako příjmy ohodnotí třeba nižší hlučnost nebo ušetřená nafta.
26.02.2007 (18:50)  
Vážení, víte co je tam vůbec za most ?
Takzvané vojenské mostní provizorko, které tam stavělo někdejší Železniční vojsko (kdy to bylo už zcela přesně nevím, ale minimálně 15 let tam stojí) jako "dočasnou" náhradu za původní mostní konstrukci, která prostě dožila. Proto je na mostě jen 30 km rychlost.
Jednotlivé prvky kovové konstrukce, které jsou "jen" sešroubovány, byly při privatizaci zahrnuty do privatizovaného majetku a svého času hrozilo, že Stavební obnova železnic (zprivatizovala majetek) most rozebere … nevím jaké jsou dnes právní vztahy, zda se prodloužila nájemní smlouva nebo zda musela SŽDC odkoupit fakticky zprivatizovaný most.
Podobný most najdete v Praze Holešovicích přes Vltavu = tramvajový most do Troje.
Takže ta "oprava" mostu spočívá v demontáži vojenského provizorka na prvočinitele a postavení úplně nového mostu.
registrovaný užívateľ Qaws 
26.02.2007 (17:03)  
A kdo říká, že zde bude jezdit jen těch 15x2 vlaků :-O To jsou jen osobáky do Vídně! Ale nějak pánové zapomínáte, že je to významná trať pro nákladní dopravu! A určitě dojde časem i k elektrifikaci Znojmo - Okříšky a to bude další usnadnění pro rakety (rychlých nákladů). A další + -jde o nejkratší vzdálenost mezi Prahou a Vídní..
registrovaný užívateľ Cypher 
26.02.2007 (12:50)  
Re NIcKon Myslím,že pokud by se to dělalo z důvodu skleníkových plynů.Tak by to nic nepomohlo.Největší znečišťovatelé,kteří si hrají na vládce světa (USA) nepodepsali Kijotský protokol.Takže nějaké u nás,která se eletrifikuje pozbývá významu.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko