..: Před 157 lety se narodil Tomáš Garrigue Masaryk :..

Deska na stochovském nádražíStochov / Lány - V neděli 4.3.2007 se uskutečnil Den Tomáše G. Masaryka při příležitosti 157. výročí narození prvního československého prezidenta. Akce se koná každoročně a v posledních letech se jízdy parního vlaku účastnil i současný prezident Václav Klaus, který však dal tentokrát přednost zahraniční cestě do USA a v neděli odletělel novým letadlem Airbus A-319, které nahradilo ruský stroj Tu-154. V případě, že vlakem cestuje prezident republiky, podléhá souprava zvláštnímu režimu - je pod kontrolou 24 hodin před začátkem akce, musí projít bezpečnostní kontrolou a během cesty je doprovázena ochrankou.

Plakáty vytištěny, ale informace neplatily

Zvláštní parní vlak Sp 35506I přesto, že se Den TGM koná každý rok, letos byly přípravy celé akce na znatelně nižší úrovni než v minulých letech. České dráhy byly pouze dopravcem celé akce, kterou organizovala labskoústecká sekce Klubu českých turistů. Navíc tradičně nasazovaná lokomotiva Albatros byla vyslána na cestu Vlárským průsmykem a tak v neděli byl zvláštní parní vlak do Lužné u Rakovníka veden lokomotivou 434.2186 zvanou Čtyřkolák. "Musíme si uvědomit, že příprava jakékoliv nostalgické jízdy těchto rozměrů je velmi náročná. Například tato akce přišla na více než 120 tisíc korun, samozřejmě bez nároku na zisk," sdělil ŽelPage Alois Kašpar z odboru osobní dopravy a přepravy Českých drah. "Je nutné zdůraznit, že 50% všech nostalgických jízd se koná v Praze a blízkém okolí," dodal Kašpar.

Při rozhovoru s Aloisem Kašparem jsme se ptali i na aktuální problémy železnice v Praze a Středočeském kraji. Zde zástupce ředitele odboru osobní dopravy a přepravy ČD pro hl. m. Prahu a Středočeský kraj opět zopakoval problémy s nedostatečnou kapacitou železniční sítě a nedostatkem souprav. V letošním roce počítají ČD se 7 novými soupravami 471 CityElefant, z nichž nejméně 5 zůstane v Praze. Sám Alois Kašpar považuje za svou osobní prohru, že 2 CityElefanty jezdí v Moravskoslezském kraji (s tímto názorem souhlasí i autoři tohoto článku) a pravděpodobně v průběhu roku tam další 2 jednotky začnou jezdit. Určitě potěšující zprávou je, že České dráhy chtějí Jízdní řád 2008/2009 koncipovat již se zprovozněným Novým spojením (dokončení je plánováno v srpnu příštího roku).

Salónní vůzAle vraťme se zpět ke Dni TGM. Výměna lokomotiv z Albatrosu na Čtyřkolák byla také důvodem změny jízdního řádu. Zachován byl ranní odjezd z Prahy Masarykova nádraží a při cestě tam došlo pouze k drobným úpravám, neboť na postrk byl nasazen Brejlovec 752 001-8. Ten již ale nebyl řazen na zpáteční cestě, a proto došlo k prodloužení jízdních dob. Vlak měl naplánován delší pobyt v Kladně a původně plánovaný příjezd do Prahy Masarykova nádraží v 16:28 hod. byl posunut až na 17:06 hod.



Žst. StochovTato opatření způsobila, že informace uvedené na plakátech, které se honosily logy řady společností, neplatily. Proto byly vytištěny informace o změně jízdního řádu, které byly v ranních hodinách hlášeny rozhlasem na Masarykově nádraží. Zejména starší osoby si stěžovaly také na skutečnost, že slibované kyvadlové autobusy mezi Stochovem a Lány nejezdily. A zajímavým způsobem byl načasován i pietní akt na lánském hřbitově. Začátek byl naplánován na 14:30 hod. a parní vlak z 2 km vzdáleného stochovského nádraží odjížděl ve 14:44 hod., tedy o 14 minut později...

Salónním vozem se svezl hejtman Bendl

Interiér salónního vozu za přítomnosti pánů Sedláčka a KašparaZatímco prezident Václav Klaus vyrazil v neděli ráno na letiště Praha Ruzyně, hejtman Středočeského kraje Petr Bendl se vydal na nádraží Praha Dejvice, odkud pokračoval parním vlakem až do Stochova. Odpoledne se pak zúčastnil pietního aktu na lánském hřbitově. Redaktoři ŽelPage cestovali salónním vozem řazeným ve vlaku Sp 35506 za doprovodu zástupce ředitele odboru osobní dopravy pro hl. m. Prahu a Středočeský kraj Aloise Kašpara z Prahy Masarykova nádraží do Prahy Dejvic.

Salónní vůz (51 54 89-40 080-1) smí jezdit nejvyšší rychlostí 140 km/h. V provozu byl v letech 1930 - 1967. K jeho záchraně došlo v roce 1969 a revitalizace proběhla v roce 1991 v Českých Velenicích. Výrobcem byla společnost Ringhoffer Praha Smíchov. Autorem návrhu interéru je architekt Jonáš. Vůz spadá pod DKV České Budějovice.

Petr Bendl po příjezdu do StochovaCesta z Prahy do Stochova netrvala ani hodinu a půl, byla velmi příjemná a počasí se po deštivé noci umoudřilo a začalo být jasno a slunečno. Po příjezdu do Stochova přivítala hejtmana starostka obce a požádala jej o zápis do kronik, které byly připraveny k podpisu v Masarykově salónu na stochovském nádraží. "Prezidentská čekárna TGM byla zřízena v roce 1930 při adaptaci budovy stanice Lány, přejmenované 1.5.1961 na stanici Stochov. Stavební práce prováděla pražská firma Ing. Oskar Ježek, interier čekárny a vybavení nábytkem zajistila firma Arch. B. Pisch - továrna uměl. nábytku a dekorací Praha II, Václavské nám. 13," uvádí se na informační tabuli u dveří při vstupu do salónku.

Lány byly zaplaveny návštěvníky

Masarykův salonek ve StochověVe Stochově vystoupila značná část cestujících, zbytek pokračoval do Železničního muzea v Lužné u Rakovníka. Ze Stochova vyrazili turisté většinou pěšky do Lán. V obci Mikroregionu Křivoklát, která má 1.630 obyvatel a leží 421 m n. m., bylo zpřístupněno Muzeum TGM, zámecký park, který je součástí letního sídla prezidenta republiky či lánský hřbitov, kde je hrob rodiny Masarykových.

Parní vlak měl plánovaný odjezd ze Stochova ve 14:44 hod., ale kvůli připojování salónního vozu, který zde byl při ranní jízdě odstaven, a kvůli křižování s Regionovou, odjel vlak ze Stochova krátce po 15. hod. Díky tomu se zkrátil čtyřicetiminutový pobyt v Kladně a do Prahy Masarykova nádraží přijel vlak včas, šest minut po sedmnácté hodině.

Zámek Lány s Hradní stráží v popředíJe nutné vyzdvihnout aktivní přístup GŘ ČD, které se snažilo odstranit alespoň elementarní nedostatky v přípravách celé akce. Vždyť jen jediný plakát nevalné kvality na Masarykově nádraží a informovanost tamních zaměstnanců hovořila za vše. Věřme, že v roce 2008 bude vše zorganizováno lépe a v roce 2010 při 160. výročí narození bude vše dokonalé!

Sedmý březen je v českém kalendáři vyhrazen všem Tomášům a před 157 lety se narodil jeden z nejvýznamnějších - Tomáš Garrigue Masaryk, jehož typickým pozdravem Nazdar! Nazdar! Nazdar! ukončujeme tento článek.


CSPSV | 7.3.2007 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Dindy 
12.03.2007 (7:26)  
Adam: No dobře tak jsem se mírně seknul v počtech, ale to nemění na faktu že máme právo cestovat solidními vlaky :-) a ne starými použitými vykopávkami
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
08.03.2007 (13:08)  
Adam, topič: Tuž ja, šak Ostravsko-Karvisnky revir taky znam enem v souvislosti s uhlim, ne s populací ;o)
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
08.03.2007 (12:13)  
Adam: Sfarali do dolu a ešče nevyfarali. :-D
dopisovatel nebo člen ŽP Adam  mail  
08.03.2007 (9:59)  
Dindy: Kecas taky dobre pindy. Moravskoslezsky kraj ma cca 1,250 mil. obyvatel, ale "ostravsko-karivnsky revir" ma podle tebe dva miliony? A kde jsou? Se byli schovat, jak bylo scitani lidu? :-D Dej si obklad na celo. :-D
registrovaný uživatel Dindy 
08.03.2007 (7:41)  
Když už jsme u těch slonů tak u nás na Ostravsku máme taky nárok občas slušně cestovat a když se spočte celý Ostravsko-Karvinský revír tak tady bydlí na 2 miliony lidí.
07.03.2007 (20:34)  
Miroslave, zapomněl jsi ve výčtu škůdců železnice na Římana - ten je pro změnu z Frýdku, jinak naprostý souhlas. Pro ty co nadávají na ČD vzkazuju, pánové štěkáte na nepravý strom, že ČD je tam co je mají zásluhu hlavně níže jmenovaní.
07.03.2007 (19:20)  
Osobní prohrou a dokladem nezájmu o potřeby řadových občanů ze strany soudruhů Bendla [hlavně. že se tehle lupen jede exhibovat jednou za rok do Aza 080 (být tam Klaus, tak ho to ani v nejčerněším snu nenapadne) - co kdyby tak jezdil denně do práce z Kladna vozidly rodiny 810 a MHD (podobnost s chovánám někdejších funkcionářů KSČ nepochybně zcela náhodná > jak se dopravil Bendl do Dejvic a ze Stochova do Kladna ?????)] a Tošenovského (nikoli Aloise Kašpara, ten je v této – především politické hře, zcela bezvýznamný hráč – spíše je figurka v PT obecenstvu), že ve Středočeském a Moravskoslezském kraji jezdí tam málo (v MS kraji jen dvě) EJ řady 471.
Proč oba kraje, tedy jejich představitelé, nenavrhnou krajskému zastupitelstvu, že se kraje budou finančně podílet (obvyklý je 50 % podíl z ceny) na nákupu nových EJ 471 pro zkvalitnění osobní dopravy …
Na jiném místě ŽelPage se psalo o tom, jak je kritizována skutečnost, že ve vlacích vedených EJ 471 musí cestující na trati Opava – Ostrava stát a v I. tříde je volno. To si snad někdo myslí, že těch pár míst v první třídě TO vytrhne. Proč nedá pokyn hejtman Tošenovský svým lakotným služebníkům, aby objednali a ZAPLATILI více vlaků mezi Ostravou a Opavou, aby vážení obyvatelé MS kraje nemuseli jezdit ve vlaku jako dobytek (ten ovšem ve skutečnosti cestuje pohodlněji, protože pro přepravy dobytka jsou stanoveny maximální počty kusů v jednom voze) > tedy ve 30 minutovém intervalu nebo se nezakoupí další jednotky, aby jezdily 2 x 471. Tím spíše, že výroba EJ 471 dává obživu obyvatelům MS kraje …
07.03.2007 (16:28)  
Vemte si do Ostravy všechny SlonoChbotoEšusoLedničky ať je od nich v Praze klid. Toužit po nich může jedině ten, kdo s nimi nemusí jezdit. V zimě je v nich mráz a ještě fouká ledový vzduch. Padají koše. Na WC nedrží prkýnka. Od č 018 se hádám s průvodčím když použiju WC ve stanici. Uvnitř to kňourá. V prvním voze prská brzdič. Skřípou. Zapáchá brzdové obložení. Vřískají sirénky i při otvírání. Když mám 2 tašky a krosnu musím mačkat tlačítko nechci říct čím. Nahoře to protivně houpe. Nahoře se pokaždé praštím do kebule(nebo někdo jiný a protivně nadává). Dole je slyšet každý krok z horního podlaží. Na krajích zapáchá WC. Výměna cestujících je těžkopádná. V noci není vidět ven. V uličce překáží nohy. Neplatiči si úspěšně hrají na schovávanou s průvodčím. Atd atd....
07.03.2007 (15:37)  
Twix: ja nejsu severomoravak, bydlim na jižní morave ale dotknul se moravy a to mi vadi
registrovaný uživatel Semík  mail  
07.03.2007 (15:20)  
No nechci rýpat, ale to že souprav je málo je vina ČD. Pokud vím tak výrobce je schopen ročně dodat až 18 souprav. Proč si teda stěžujeme, že loni se dodalo 6 a letos dodá 7. Jsem pro ať si každý kraj koupí svého slona. A jestli pražáci chcou 2 nikdo jim v tom nebrání.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko