Stochov / Lány - V neděli 4.3.2007 se uskutečnil Den Tomáše G. Masaryka při příležitosti 157. výročí narození prvního československého prezidenta. Akce se koná každoročně a v posledních letech se jízdy parního vlaku účastnil i současný prezident Václav Klaus, který však dal tentokrát přednost zahraniční cestě do USA a v neděli odletělel novým letadlem Airbus A-319, které nahradilo ruský stroj Tu-154. V případě, že vlakem cestuje prezident republiky, podléhá souprava zvláštnímu režimu - je pod kontrolou 24 hodin před začátkem akce, musí projít bezpečnostní kontrolou a během cesty je doprovázena ochrankou.
Plakáty vytištěny, ale informace neplatily
I přesto, že se Den TGM koná každý rok, letos byly přípravy celé akce na znatelně nižší úrovni než v minulých letech. České dráhy byly pouze dopravcem celé akce, kterou organizovala labskoústecká sekce Klubu českých turistů. Navíc tradičně nasazovaná lokomotiva Albatros byla vyslána na cestu Vlárským průsmykem a tak v neděli byl zvláštní parní vlak do Lužné u Rakovníka veden lokomotivou 434.2186 zvanou Čtyřkolák. "Musíme si uvědomit, že příprava jakékoliv nostalgické jízdy těchto rozměrů je velmi náročná. Například tato akce přišla na více než 120 tisíc korun, samozřejmě bez nároku na zisk," sdělil ŽelPage Alois Kašpar z odboru osobní dopravy a přepravy Českých drah. "Je nutné zdůraznit, že 50% všech nostalgických jízd se koná v Praze a blízkém okolí," dodal Kašpar.
Při rozhovoru s Aloisem Kašparem jsme se ptali i na aktuální problémy železnice v Praze a Středočeském kraji. Zde zástupce ředitele odboru osobní dopravy a přepravy ČD pro hl. m. Prahu a Středočeský kraj opět zopakoval problémy s nedostatečnou kapacitou železniční sítě a nedostatkem souprav. V letošním roce počítají ČD se 7 novými soupravami 471 CityElefant, z nichž nejméně 5 zůstane v Praze. Sám Alois Kašpar považuje za svou osobní prohru, že 2 CityElefanty jezdí v Moravskoslezském kraji (s tímto názorem souhlasí i autoři tohoto článku) a pravděpodobně v průběhu roku tam další 2 jednotky začnou jezdit. Určitě potěšující zprávou je, že České dráhy chtějí Jízdní řád 2008/2009 koncipovat již se zprovozněným Novým spojením (dokončení je plánováno v srpnu příštího roku).
Ale vraťme se zpět ke Dni TGM. Výměna lokomotiv z Albatrosu na Čtyřkolák byla také důvodem změny jízdního řádu. Zachován byl ranní odjezd z Prahy Masarykova nádraží a při cestě tam došlo pouze k drobným úpravám, neboť na postrk byl nasazen Brejlovec 752 001-8. Ten již ale nebyl řazen na zpáteční cestě, a proto došlo k prodloužení jízdních dob. Vlak měl naplánován delší pobyt v Kladně a původně plánovaný příjezd do Prahy Masarykova nádraží v 16:28 hod. byl posunut až na 17:06 hod.
Tato opatření způsobila, že informace uvedené na plakátech, které se honosily logy řady společností, neplatily. Proto byly vytištěny informace o změně jízdního řádu, které byly v ranních hodinách hlášeny rozhlasem na Masarykově nádraží. Zejména starší osoby si stěžovaly také na skutečnost, že slibované kyvadlové autobusy mezi Stochovem a Lány nejezdily. A zajímavým způsobem byl načasován i pietní akt na lánském hřbitově. Začátek byl naplánován na 14:30 hod. a parní vlak z 2 km vzdáleného stochovského nádraží odjížděl ve 14:44 hod., tedy o 14 minut později...
Salónním vozem se svezl hejtman Bendl
Zatímco prezident Václav Klaus vyrazil v neděli ráno na letiště Praha Ruzyně, hejtman Středočeského kraje Petr Bendl se vydal na nádraží Praha Dejvice, odkud pokračoval parním vlakem až do Stochova. Odpoledne se pak zúčastnil pietního aktu na lánském hřbitově. Redaktoři ŽelPage cestovali salónním vozem řazeným ve vlaku Sp 35506 za doprovodu zástupce ředitele odboru osobní dopravy pro hl. m. Prahu a Středočeský kraj Aloise Kašpara z Prahy Masarykova nádraží do Prahy Dejvic.
Cesta z Prahy do Stochova netrvala ani hodinu a půl, byla velmi příjemná a počasí se po deštivé noci umoudřilo a začalo být jasno a slunečno. Po příjezdu do Stochova přivítala hejtmana starostka obce a požádala jej o zápis do kronik, které byly připraveny k podpisu v Masarykově salónu na stochovském nádraží. "Prezidentská čekárna TGM byla zřízena v roce 1930 při adaptaci budovy stanice Lány, přejmenované 1.5.1961 na stanici Stochov. Stavební práce prováděla pražská firma Ing. Oskar Ježek, interier čekárny a vybavení nábytkem zajistila firma Arch. B. Pisch - továrna uměl. nábytku a dekorací Praha II, Václavské nám. 13," uvádí se na informační tabuli u dveří při vstupu do salónku.
Lány byly zaplaveny návštěvníky
Ve Stochově vystoupila značná část cestujících, zbytek pokračoval do Železničního muzea v Lužné u Rakovníka. Ze Stochova vyrazili turisté většinou pěšky do Lán. V obci Mikroregionu Křivoklát, která má 1.630 obyvatel a leží 421 m n. m., bylo zpřístupněno Muzeum TGM, zámecký park, který je součástí letního sídla prezidenta republiky či lánský hřbitov, kde je hrob rodiny Masarykových.
Parní vlak měl plánovaný odjezd ze Stochova ve 14:44 hod., ale kvůli připojování salónního vozu, který zde byl při ranní jízdě odstaven, a kvůli křižování s Regionovou, odjel vlak ze Stochova krátce po 15. hod. Díky tomu se zkrátil čtyřicetiminutový pobyt v Kladně a do Prahy Masarykova nádraží přijel vlak včas, šest minut po sedmnácté hodině.
Je nutné vyzdvihnout aktivní přístup GŘ ČD, které se snažilo odstranit alespoň elementarní nedostatky v přípravách celé akce. Vždyť jen jediný plakát nevalné kvality na Masarykově nádraží a informovanost tamních zaměstnanců hovořila za vše. Věřme, že v roce 2008 bude vše zorganizováno lépe a v roce 2010 při 160. výročí narození bude vše dokonalé!
Sedmý březen je v českém kalendáři vyhrazen všem Tomášům a před 157 lety se narodil jeden z nejvýznamnějších - Tomáš Garrigue Masaryk, jehož typickým pozdravem Nazdar! Nazdar! Nazdar! ukončujeme tento článek.

Proč oba kraje, tedy jejich představitelé, nenavrhnou krajskému zastupitelstvu, že se kraje budou finančně podílet (obvyklý je 50 % podíl z ceny) na nákupu nových EJ 471 pro zkvalitnění osobní dopravy …
Na jiném místě ŽelPage se psalo o tom, jak je kritizována skutečnost, že ve vlacích vedených EJ 471 musí cestující na trati Opava – Ostrava stát a v I. tříde je volno. To si snad někdo myslí, že těch pár míst v první třídě TO vytrhne. Proč nedá pokyn hejtman Tošenovský svým lakotným služebníkům, aby objednali a ZAPLATILI více vlaků mezi Ostravou a Opavou, aby vážení obyvatelé MS kraje nemuseli jezdit ve vlaku jako dobytek (ten ovšem ve skutečnosti cestuje pohodlněji, protože pro přepravy dobytka jsou stanoveny maximální počty kusů v jednom voze) > tedy ve 30 minutovém intervalu nebo se nezakoupí další jednotky, aby jezdily 2 x 471. Tím spíše, že výroba EJ 471 dává obživu obyvatelům MS kraje …
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











