Praha - Nářky cestujících na úroveň cestování na železnici neberou konce. Pokud však chce Česko dosáhnout v kvalitě železniční dopravy úrovně obvyklé v západní Evropě, musí investovat zhruba 100 miliard do obnovy souprav pro osobní přepravu. Spočítalo to ministerstvo dopravy. "Musí to být do 15 let, jinak to nemá smysl," řekl náměstek ministra Petr Šlegr. Pokud by se obnova vozového parku protáhla, Česko by náskok nikdy nedohnalo.
Pro porovnání: České dráhy v loňském rocde investovaly do obnovy vagonů pro osobní přepravu 2 miliardy. Z toho stát poskytl na dotacích zhruba 400 milionů. Dráhy by na současný objem přepravy potřebovaly sto nových příměstských vlaků. Náměstek chce proto prosadit zvýšení výdajů státu na obnovu vagónů na 4 miliardy korun ročně. Peníze na modernizaci by podle něj dráhy získaly buď jako dotaci, nebo by si soupravy koupily samy a své výdaje promítly do nákladů na dopravu, již si objednávají kraje a ministerstvo.
"Třeba Švýcarské dráhy dostávají na financování dopravní obslužnosti v přepočtu 6x větší prostředky od objednavatelů než je u nás - přičemž cena nových vozidel se nijak neliší," souhlasí mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Pokud se ČD nepodaří rychle zlepšit úroveň cestování, můžou na to doplatit odlivem cestujících. "Je třeba změnit zápornou zpětnou vazbu, kdy kvůli zhoršujícímu se vozovému parku cestující méně využívají veřejnou dopravu a tím je stále méně peněz na nové vozy," uvedl pro Deníky Bohemia stínový ministr dopravy ČSSD Petr Moos. Nedostatek peněz na nové vagony podle něj může vyřešit vstup soukromých firem do železniční dopravy nebo nákup souprav Českými drahami na leasing.
zdroj: Deníky Bohemia
| 20.3.2007 (18:00)
Tristni priklady, kdy CD dostaly za statni prachy nove vozy a nebyly schopny je vyuzit, jsou dostatecnym duvodem:
- 843, z niz byla jeste nedavno snad pulka dlouhodobe odstavena; nyni jich je nepojizdnych nejmene 3ks (z cca 20ks serie je to dost)
- 471, z 25 dodanych kusu jich je vzdy nejakych cca 5, ale i treba 7 mimo provoz na vsechny mozne neduhy. Jednotky jsou spinave, nefunguji na nich WC, dvere, odpadaky... lidove prirovnani "chovat se jako kurva k decku" je zcela na miste
- 680, vyhozene prachy za pitomost, kterou ceske zeleznice potrebovaly asi ze vseho nejmin
Prachy by mely jit regionalnim podnikum, ktere se budou ve spolupraci s krajem starat o regionalni dopravu, ne komunistickym pitomcum z CD, kteri hospodarit opravdu neumi a nikdy umet nebudou.
Nicméně jak bylo v článku uvedeno o švýcarských železnicích, rád bych výše uvedené poněkud poupravil. Švýcarsko výrazně vybočuje z tradiční evropské dopravní politiky. Švýcaři si cca před 10 lety odhlasovali v celonárodním referndu, že budou výrazně upřednostňovat železniční dopravu před dopravou individuální i nákladní silniční. Toto rozhodnutí naštěstí tvrdě zahrnuli i do svých zákonů včetně ústavy. Protože je tedy švýcarsko velmi výrazně orientováno na ochranu svého přírodního bohatství, výše uvedené kroky jsou vcelku logické. Nicméně nelze takto srovnávat hospodářsky vyspělé Švýcarsko se současnou ČR, která se uplynulých 18 let vzpamatovávala z dob socialismu. Možná by bylo proto vhodnější zde uvést srovnání s některým jiným státem např. s Maďarskem, Slovenskem, Polskem, Slovinskem, jenže v těchto zemích jsou na tom s železniční dopravou mnohdy velice podobně jako ČR (zde bych dokonce ČR označil možná jako jakéhosi průkopníka).
Taky bych to udělal stylem objednáme,zaplatíme pro vás Bmz dostanete x kusů v dobu y.Verze R 471 na 160 což je její konstrukční rychlost by byla ideální,stačilo by pozměnit interiér.Pro příměstkou 140 stačí.471 by bylo potřeba asi 80 kusů,Bmz 300,nový 380 50ks.
Dále by byly potřeba motory typu Dm12,Desiro a malé el.jednotky tak pro 50 lidí.Na 090 pantáky 460 se dvěma 060 a v nich večer např.21:30 hod-5 lidí je nesmysl.
Nicméně nové vozidla potřebují reko tratě,takže je potřeba říct i za b,kolik půjde sŽDC přes SFDI,aby jsme ty nový vozidla hned neoddělali.
Zastávky jsou hustě za sebou.Spotřeba energie od rychlosti 120 km/hod jde kvadraticky nahoru a taková rychlost začíná být ekonomická až od ujeté vzdálenosti min.7 km.Pokud by 471 měly převahu meziměstské vzdálenosti a používaly by se na rychlíky nebo spěšňáky-potom by měla rychlost 160 km/hod teprve význam.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










