Jablůnka na Vsetínsku - Hořící tahač uvízl včera po půlnoci na přejezdu v Jablůnce na Vsetínsku. Když oheň likvidovali hasiči, narazila do vozu lokomotiva. Před přijíždějící lokomotivou stačili hasiči přejezd včas opustit. Jako první přijel na místo požárů rychlý zásahový vůz hasičů ze Vsetína. Po několika minutách hašení se ale ozval známý zvuk světelného výstražného zařízení přejezdu a spustily se závory. Velitel zásahu okamžitě přikázal ukončit hašení a urychleně opustit prostor přejezdu i se zásahovým vozem.
Za chvíli přijela lokomotiva, která čelně narazila do boku zadní části hořícího tahače. Náraz lokomotivy odhodil nákladní tahač až do prostoru druhé koleje. Lokomotivě se podařilo zastavit až po dalších sto metrech. Při požáru a nehodě nebyl nikdo zraněn. Pouze strojvedoucí utrpěl lehký šok. Hasiči se po srážce lokomotivy s tahačem vrátili zpět do kolejiště a požár uhasili. Podařilo se jim zabránit dalšímu rozšíření požáru na zadní nápravu vozu a na nádrže s palivem.
zdroj: iDnes
Doplněno 7.5.2007, 17:00 - Vyjádření Drážní inspekce
Jak sdělil mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar, dosavadní průběh šetření ukazuje, že se nehodě dalo zabránit. Nebýt pomalé a nepřesné komunikace železničářů, kteří po ohlášení od hasičů okamžitě nepřerušili provoz, ke střetnutí vůbec nemuselo dojít. Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje informaci o uvízlém kamionu na železničním přejezdu ohlásil včas a zcela korektně, v přenosu a vyhodnocení informací selhaly pravděpodobně až České dráhy, které dopravu na trati mezi Valašským Meziříčím a Vsetínem přes opakovanou urgenci hasičů nedokázaly zastavit ani deset minut od ohlášení.
zdroj: www.dicr.cz
Doplněno 7.5.2007, 23:30 - Stanovisko Českých drah k noční nehodě u Valašského Meziříčí (celé znění)
Dnes v noci (7.5.2007) došlo cca v 0:11 hodin ke střetu lokomotivy s hořícím kamionem na trati v úseku Valašské Meziříčí – Jablůnka. V současnosti sestavují vyšetřovatelé podrobný časový snímek sledu událostí a vše je předmětem vyšetřování. Postup ze strany ČD – kroky jako je vypnutí proudu v trakčním vedení a vyhlášení tzv. generální stop (situace, kdy jsou všechny vlaky na trati pomocí radiového signálu okamžitě zastaveny) jsou standardními postupy v takových situacích. I při vypnutém proudu v trakčním vedení lze vlak bezpečně zastavit. České dráhy s veškerou vážností tuto nehodu šetří, standardním krokem při vyšetřování je také to, že výpravčí ze stanice Jablůnka a Valašské Meziříčí byli ještě v noci postaveni mimo službu. Součástí vyšetřování je samozřejmě i zjišťování případné spoluzodpovědnosti zaměstnanců ČD. Další informace poskytnou České dráhy hned, jak vyšetřování přinese další poznatky.
zdroj: České dráhy
Doplněno 7.5.2007, 23:40 - Novinky.cz
Server Novinky.cz uvádí, že doprava mezi Vsetínem a Valašským Meziříčím byla jak na silnice, tak na železnici po nehodě znemožněna. Ve 2:15 hod. byla obnovena silniční a o čtvrt hodiny později i železniční doprava. Celkové škody přesáhnou podle předběžných informací jeden milión korun. Tahač je celý zdemolovaný, na lokomotivě předběžně vznikla škoda asi za 150.000 korun. Podle fotografií by se mělo jednat o lokomotivu 163 004-5.
zdroj: Novinky.cz

Lebo najprv treba vyrozumieť hoci len jedného výpravcu zo sused. staníc, tí by oznámili, či je na trati k priecestiu nejaký vlak, mohli ihneď vypnúť trolej, vylúčiť trať. koľaj, vyrozumieť aj žel. hasičov, a následne až potom o prípade vyrozumieť el. a vl. dispečerov , až potom oznámiť prípad kontrolnému disp., žel. polícii a p.
opět z mé vlastní zkušenosti (elektrárna, rozvody tepla a světla - i to funguje v reálném čase a je to součástí "Havarijního plánování"):
Systém ČD, jak jste ho nastínil:
1) Všichni zaměstnanci - to je průsšvih pro a) ty všechny zaměstnance b) a tím i vnitřně pro organizaci
2) Osvědčilo se "Dispečerské pracoviště" - se směnovým a územním nadhledem, přehledem (vizualizováno "na PC"), pravomocemi a prostředky rozhodnout a provést zásah. (Další komunikace jen profesionální, "neveřejná". Nedílné je aktivovat "Tiskovou mluvku" a dotazy z obecné sféry nelítostně přeměrovat na ni. Dispečer/Směnový inženýr dále řídí provoz, dává pokyn k odstavení a zabezpečení zařízení, aktivuje "Havarijní službu", připravuje znovunastolení provozního stavu a nemá čas se vykecávat = organizace ho svým systémem chrání, aby se věnoval podstatnému).
3) Důsledně vyžadována profesionální komunikace (v Německu příkladně zvaná "Komandosprache"
4) S vnější vazbou důsledně a průkazně seznámeno "Oprávněné okolí" zejména v rámci havarijního plánování a zde lze požadovat (vyžadovat) formalizaci komunikace = sdělení a pak je organizace/zaměstnanec lépe chráněn proti "volnější formě sdělení" - viz Vraňany.
tu uvodní část příspěvku jsem myslel jako rejpnutí do všech diskutujících ...
nějaký čas jsem u dráhy dělal a vím jak to chodí ...
a rozhodně bych si nedovolil urážet práci kohokoliv, ono každy jsme jen člověk, a člověk je tvor chybující, některé chyby ovšem mají hrozivé následky ..... ale myslím že zde není nikdo kdo by nikdy neudělal chybu, otázka je jen zda se té chybě dalo předejít, jakým způsobem, a hlevně se z té chyby poučit a zavést opatření aby se to již nemohlo opakovat ... a toto myslím obecně a věřím že se mnou budete souhlasit.
Jak to asi bylo:
HZS ČR zřejmě kontaktoval HZS ČD v Přerově, ti kontaktovali SDC SEE Vsetín s žádostí o vypnutí proudu, následně HZS ČD a. s. v nejlepším případě výpravčího Valmez a Jablůnka, ale spíše (soudě podle času) kontaktovala vedoucího dispečera RCP Ostrava, ten v lepším případě výpravčího ve Valmezu nebo Jablůnce, v horším případě kontaktoval provozního dispečera řídícího tuto trať a ten následně výpravčího.
Systém ČD na ohlašování mimořádných událostí je však nastaven takto:
Mimořádná událost -> každý zaměstnanec ČD a.s. -> výpravčí na ohlašovacím pracovišti a pak na stejné úrovni:
HZS, PČR, ZS, Vedoucí dispečer RCP, Zaměstnanec neh. pohotovosti UŽST, DKV, SDC. Další etapu svolávání má vedoucí disopečer RCP (RIBŽD, ředitel RCP, nehodový vlak apod.) a poslední etapa svolávání je na RIBŽD ti kontaktují DI ČR.
Takže hasiči by podle ohlašovacího plánu ČD měli kontaktovat výpravčího. Úsudky o tom jestli je to dobře nebo špatně nechám na Vás.
Proč se nedovolali ? Protože jestli volali na čísla ve Zlatých stránkách, tam jsou většinou telefonní čísla na informace o službách cestující veřejnosti a ne na výpravčího, a proto (bylo po půlnoci) se nikam nedovolali, protože tito lidé jsou v noci "zbyteční" podle managementu ČD.
Ad Jiří Kareš:
Vaše řešení s čudlem u přejezdu je opravdu nejrychlejší, a myslím, že i v dnešních poměrech na ČD snadno realizovatelné s jedním velkým ALE: Jak zajistit toto tlačítko proti zneužití ? V metru jsou stanice pod dohledem kamer, ale přejezdy u ČD ne, bohužel.
Odmyslíme li sci fi čudl, taková věc jako zastavení provozu na trati by měla být jištěna ověřovacím telefonátem (strana která žádá zastavení např. neví - nemá ověřeno jestli porovoz zastavit lze okamžitě z obou stran apod, záchranný tým se pak pošle k hašení požáru kde zřejmě není zastavený provoz na trati (nedovolali se) nebo jsou pochybnosti (dráhy jsou posichrovaný ale, věřte nevěřte...)věděli řadoví hasiči v těchto případech že jedou hasit(vyprošťovat - odtahovat) na přejezd kde nemusí být zastavená železniční doprava???? Ne... v případě u Vsetína dle zprávy v televizi museli přeparkovat techniku (ve Vraňanech dorazili "naštěstí" pozdě).Tudíž nevěděli, jinak by se na přejezdu chovali jinak. To je hrozný hazard.
Ad Nolth A:horší by bylo kdyby hasiči sehnali číslo na dráhu a volali do nějakého zamčeného kanclu na nádraží, kde se noční neslouží......to se omluvit nedá, ale za to by nemohl výpravčí.
jdu spát
Pevně věřím, že nemáte pravdu. Ono totiž, když "chytrý" udělá, co má, a nic se nestane, tak se o tom většinou nedovíte, protože to není pro média zajímavé.
jinak milos a miloš jsme dve ruzne osoby, ja su rodily hostivicak (trat 120), zatim nefotim, ale laka me to zkusit, pokud cas a nadseni dovoli...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











