Jablůnka na Vsetínsku - Hořící tahač uvízl včera po půlnoci na přejezdu v Jablůnce na Vsetínsku. Když oheň likvidovali hasiči, narazila do vozu lokomotiva. Před přijíždějící lokomotivou stačili hasiči přejezd včas opustit. Jako první přijel na místo požárů rychlý zásahový vůz hasičů ze Vsetína. Po několika minutách hašení se ale ozval známý zvuk světelného výstražného zařízení přejezdu a spustily se závory. Velitel zásahu okamžitě přikázal ukončit hašení a urychleně opustit prostor přejezdu i se zásahovým vozem.
Za chvíli přijela lokomotiva, která čelně narazila do boku zadní části hořícího tahače. Náraz lokomotivy odhodil nákladní tahač až do prostoru druhé koleje. Lokomotivě se podařilo zastavit až po dalších sto metrech. Při požáru a nehodě nebyl nikdo zraněn. Pouze strojvedoucí utrpěl lehký šok. Hasiči se po srážce lokomotivy s tahačem vrátili zpět do kolejiště a požár uhasili. Podařilo se jim zabránit dalšímu rozšíření požáru na zadní nápravu vozu a na nádrže s palivem.
zdroj: iDnes
Doplněno 7.5.2007, 17:00 - Vyjádření Drážní inspekce
Jak sdělil mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar, dosavadní průběh šetření ukazuje, že se nehodě dalo zabránit. Nebýt pomalé a nepřesné komunikace železničářů, kteří po ohlášení od hasičů okamžitě nepřerušili provoz, ke střetnutí vůbec nemuselo dojít. Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje informaci o uvízlém kamionu na železničním přejezdu ohlásil včas a zcela korektně, v přenosu a vyhodnocení informací selhaly pravděpodobně až České dráhy, které dopravu na trati mezi Valašským Meziříčím a Vsetínem přes opakovanou urgenci hasičů nedokázaly zastavit ani deset minut od ohlášení.
zdroj: www.dicr.cz
Doplněno 7.5.2007, 23:30 - Stanovisko Českých drah k noční nehodě u Valašského Meziříčí (celé znění)
Dnes v noci (7.5.2007) došlo cca v 0:11 hodin ke střetu lokomotivy s hořícím kamionem na trati v úseku Valašské Meziříčí – Jablůnka. V současnosti sestavují vyšetřovatelé podrobný časový snímek sledu událostí a vše je předmětem vyšetřování. Postup ze strany ČD – kroky jako je vypnutí proudu v trakčním vedení a vyhlášení tzv. generální stop (situace, kdy jsou všechny vlaky na trati pomocí radiového signálu okamžitě zastaveny) jsou standardními postupy v takových situacích. I při vypnutém proudu v trakčním vedení lze vlak bezpečně zastavit. České dráhy s veškerou vážností tuto nehodu šetří, standardním krokem při vyšetřování je také to, že výpravčí ze stanice Jablůnka a Valašské Meziříčí byli ještě v noci postaveni mimo službu. Součástí vyšetřování je samozřejmě i zjišťování případné spoluzodpovědnosti zaměstnanců ČD. Další informace poskytnou České dráhy hned, jak vyšetřování přinese další poznatky.
zdroj: České dráhy
Doplněno 7.5.2007, 23:40 - Novinky.cz
Server Novinky.cz uvádí, že doprava mezi Vsetínem a Valašským Meziříčím byla jak na silnice, tak na železnici po nehodě znemožněna. Ve 2:15 hod. byla obnovena silniční a o čtvrt hodiny později i železniční doprava. Celkové škody přesáhnou podle předběžných informací jeden milión korun. Tahač je celý zdemolovaný, na lokomotivě předběžně vznikla škoda asi za 150.000 korun. Podle fotografií by se mělo jednat o lokomotivu 163 004-5.
zdroj: Novinky.cz

smím zabásnit? ... a pak i s pomocí stále pohledné šéfové šli nakopat zadnici těm ouředlníkům, kteří, ač to legislativa ukládá, nezabezpečili na straně sborů a hodných/zlobivých (nehodící se škrtněnte dle vlastního gusta) řádný komunikační kanál.
Ano, i u nás na vsi se všichni dobrovolní hasiči z okolí znají se všemi profesionály z HZS v "pověřené obci" a ti zase se členy jiných sborů a umějí si hezky pokecat a rozumí si. Mám důvod se domnívat, že když bude "Lojza z dolního baráku" na výletě, budou mít problém, kam zavolat, když se má vypnout elektrika, o vlaku nemluvě. V případě téměř sousední obce Vraňany jsem to zažili ...
Hasili profici - věděli že je to pod proudem a věděli že hasit naftu vodou je s prominutím kravina. První tam dojel Jeep (max. 2,5 tuny - tím zabržděného tiráka neodtáhnete). Čím hasili? Pěnou nebo přáškem nebo CO2. Tohle všechno můžou mít a mají v tom Jeepu. Přáškové a CO2 jsou vhodné pro hašení elektrických zařízení pod poroudem > mohli hasit i pod trolejí pod napětím a prášek i CO2 se hodí pro hašení nafty.
K odtažení tahače (6 tun) potřebujeme něco co má alespoň 10 tun (Tatra). Na tyči nepřipadá v úvahu - musel by zajet na přejezd. Na laně...
Kamera najíždí na detail, Simír běží s lanem. Střih na hasiče stojícího zboku, stříká vodní clonu aby odstínil žár. Střih na Simíra jak holou rukou vytahuje rozpálený kolík z vidlice, nasunuje do ní smyčku lana, zasunuje kolík, zastrkává závlačku. Střih na hasičské auto, kamera najede detail navijáku jak se roztáčí. Střih, Simír nasedá do hasičské Tatry (kdo zapnul naviják?) Střih, záběr na kola Tatry jak se pamlu roztáčejí. Střih, záběr na tahač, zablokovaná kola kloužou po asfaltě - kamera nájezd na detail smýkajícího se zadního kola, kamera jede zpět, maxidetail na víčko nádrže. Střih, tahač je ještě zadkem na kolejích, kamera se otáčí na přijíždějící lokomotivu, ta projíždí po právě uvolněné koleji. Střih, Simír vysedá z Tatry, ani si neumazal sako. Fantasmagorie? :-D
Tirák vůbec nemusel být místní. Jediné co mohl vědět je název poslední obce, kterou projel. To byla Jablůnka. To, že 100 m za přejezdem začíná obec bystřička jaksi neměl šanci zjistit, dopr. značka "Začátek obce: Bystřicka" není v noci osvětlená a tudíž není potmě vidět. Takže hlásil žel. přejezd za Jablůnkou.
Z pohledu nádražáka je jeden přejezd ještě ve stanici, druhý asi o kilometr dál (křížení se silnicí do Pržna) a jeden s křížem - na pole (asi 3,5 km od žst Jablůnka) a terpve pak dotyčný, 4 km od Jablůnky a 200 m od Bystřičky.
Co všechno se mohlo podělat.... Už aby tam byla hotová nová silnice.
Možno v tom je problé !
Lebo hasiť pod trolejom vodou, bez uzemnenia, len na telefonické oznámenie, kedy oznámenie o vypnutí došlo k zásahovému vozidlu až počas hasenia, to nie je profesionálny postup hasičov !
Tzv. "Havarijní plánování" se na státní úrovni (přehodili to na kraje) děje v pozměněné podobě od roku cca 2002. Z vlastní zkušenosti vím (energetika, teplárenství):
1) Některé instituce dávaj nesprávná čísla (neobsazená mimo ranní směnu všedního dne).
2) Jiné instituce tedy buď nemají správnou "adresu" kam volat, nebo i jejich lidé nejsou mentálně schopni - (to není o ČD, myslím lidskou blbost) - komunikovat způsobem na druhém konci drátu uchopitelným
3) Přístup "zavolám tam, tím jsem z obliga", i když zavolám nesprávně - je běžný.
Může do diskuse někdo "od Drah" říci, kam má ten operační z HZS či PČR volat, kdo je to správné styčné místo, OPRÁVNĚNÉ vydat příkaz k zastavení dopravy? Navíc, v logice drah a ne (jak bohužel žije ostatní občanstvo) v logice pověřených obcí, bývalých okresů a krajů? Dráha má možnost (ti, co píší a schvalují fóršrifty) toto sdělit partnerům (HZS, PČR atd) a pak VYŽADOVAT, aby havarijní hlášení bylo předáno řádně (i formulačně), byť oprávněné pracoviště leží v úplně jiném kraji - viz Vraňany atd.
Copak lze postihnou výpravčího, že z důvodu jiného zaneprázdnění nezvedl "veřejný telefon"? To těžko. Prostředky určené k řízení dopravy však respektovat musí.
Netvrdím, že na ČD je vše eńo-ňůňo. Ale Dráha nevyužívá dostatečně možností daných obecnou legislativou, aby lépe chránila své zaměstnance, majetek, zařízení i sebe samu. Ta změna by mohla být v tom, že z ulity povyleze a bude definovat jedno jednoznačný komunikační interface pro danou geografickou oblast. Není vhodné, aby to byl "první výpravčí, signalista nebo drážní hasič, který náhodou zdvihne neslužební (nedrážní) telefon.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











