..: Stará železniční trať nejspíše zanikne :..

Ilustrační obrázekPřibyslav - Železniční trať Přibyslav - Sázava nejspíše nemine zánik. Vlečku, kterou ještě do loňského roku využíval pro výletní jízdy Klub přátel kolejových vozidel z Brna, nechá majitel zlikvidovat. Okolní obce, jež chtěly trať odkoupit a opravit, na její záchranu nemají peníze. Zatím chybí i životaschopný projekt. „Jsem skeptický, nadšení a elán z loňského roku jako by vyprchaly,“ zklamaně konstantuje přibyslavský starosta Jan Štefáček. „Po volbách to úplně uhaslo,“ souhlasí starosta Sázavy František Ledvinka. „Skoro rok s námi nikdo nejednal,“ přikyvuje i Wolfgang Macourek, ředitel sázavské společnosti SaZ, jež vlečku vlastní. Jeho společnost už nechce čekat další rok a chce se letos pustit do demontáže svršku. „Trať zarůstá a už kvůli bezpečnosti bychom měli letos železnici demontovat,“ dodává.

Žďár nad Sázavou nepomůže, trať je pro něj daleko

Ze stagnace Štefáček obvinil radnici ve Žďáru nad Sázavou. Zatímco obce v okolí chtějí na atrakci vystavět projekt rozvoje turistického ruchu v regionu, kladné žďárské stanovisko nemají. „Bez pomoci Žďáru se takový projekt nemůže uskutečnit,“ říká Štefáček. „Je to absurdní nesmysl, to zcela odmítám,“ ohrazuje se proti nařčení žďárský starosta Jaromír Brychta. „Ukažte mi město, jež by dalo miliony na trať, která leží 9 km od jeho hranic,“ argumentuje. Přesto se jako zastánce výletní železnice snažil myšlenku na pomoc obcím prosadit. „V radě můj návrh neprošel, snažil jsem se ho alespoň naslepo střelit v zastupitelstvu, ale ani zastupitelé však nebyli podpoře nakloněni,“ popisuje podzimní martyrium. Žďárské od pomoci odrazují odhady nákladů na odkoupení a opětovné zprovoznění trati. První sumy se pohybovaly nad 20 miliony korun. „To už i má podpora klesá, vždyť ve městě máme rozdělané akce za stovky milionů,“ poukazuje Brychta.

Malou naději má i náhradní řešení na využití trati. Po vytrhání kolejí by na náspu chtěly obce mít cyklostezku. „Tento nápad přijde na řadu, až definitivně padne zprovoznění trati. Bude ale záviset, jak majitel pojme demolici. Pokud zlikviduje i všech 25 mostů, je zbytečné o cyklostezce uvažovat,“ přemítá Štefáček. „Podle mých dosavadních rozhovorů s vlastníkem zmizí mosty i s tratí,“ říká František Ledvinka. Macourek ale říká, že to zatím není jisté. Do takových detailů jsme ještě nešli. Ve firmě máme nyní trošku jiné starosti.

zdroj: Mladá fronta DNES


Adys Poslat mail autorovi | 12.5.2007 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel heme 
14.05.2007 (6:39)  
hmm tak kdyz by ti nestacilo kus srotu misto sterku a vytrhanejch mostu,barbar potom bude nekdo jiny
13.05.2007 (22:25)  
To Heme:
A občas by pomohli i sběrači šrotu, že? Barbare!
registrovaný uživatel heme 
13.05.2007 (21:26)  
Furt lepší,kdyby se ta trať neprodala a firma SaZ ji nerušila.Trať by ležela ladem a časem by zahynula sama tak,jak to chce sma příroda a ne tam stavět cyklostezku,naruší to tu romantiku přírody a krajiny v okolí,je to nesmysl
13.05.2007 (19:35)  
Pánové, nevím jak vy. Jsem invalidní důchodce a s almužnou, kterou dostávám vyjdu jen tak tak, ale tu tisícovku, pokud to k záchraně téhle nádherné trati pomůže, klidně vypláznu. Ony jsou věci, které se penězi měřit nedají a pokud budeme chtít vyžít jen z toho, co vynáší, budeme sice materiálně bohatí, ale jinak hodni pouze opovržlivého soucitu kulturního zbytku světa.
13.05.2007 (15:39)  
No řekněme čistě teoreticky, že byste těch xx mega sehnali. A co dál? Trať je ve špatném stavu, opravy by spolkly částku mnohonásobně vyšší. Kde tu seženete?
13.05.2007 (13:04)  
marcel1970: Ano tratě se možná budou přibližovat k obcím, ale spíše ty většího významu. Těžko někdo bude přibližovat lokálku s potenciálem jedné 810 desetkrát denně....
13.05.2007 (10:40)  
Nekolik malo kilometru odsud v Novem Veseli zije Milos Zeman, vsichni si k nemu jezdi pro radu, ze by treba by i mistnim poradil jak se k tomuto projektu postavit a kam se obratit.
13.05.2007 (10:30)  
To se rozhodne muze stat. Ale mozna za 10-20 let se taky muze stat ze se trate (krome tehle) budou reaktivovat, tahat bliz k obcim zahrnovat hromadne do IDS.
13.05.2007 (10:21)  
Ono se budeme za deset dvacet let divit, jaké tratě budeme zachraňovat. A po této trati už ani pes neštěkne...Jestli je to dobře nebo špatně, to už je na zvážení....
13.05.2007 (9:58)  
Ted me tak napadaji ruzne tipy na vyuziti - samozrejme nejaky ten muzejne-rekreacni provoz, trat by mohla slouzit jako cvicna trat se skolicim strediskem pro nejakou zeleznicni prumyslovku, nabidnout i treba v zahranici, nabidnout trat pro ruzna setkani drezin, slapadel atd., samozrejme filmari snad budou potrebovat zeleznici do filmu, simulace zahranych akci atd. atd.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko