..: Stará železniční trať nejspíše zanikne :..

Ilustrační obrázekPřibyslav - Železniční trať Přibyslav - Sázava nejspíše nemine zánik. Vlečku, kterou ještě do loňského roku využíval pro výletní jízdy Klub přátel kolejových vozidel z Brna, nechá majitel zlikvidovat. Okolní obce, jež chtěly trať odkoupit a opravit, na její záchranu nemají peníze. Zatím chybí i životaschopný projekt. „Jsem skeptický, nadšení a elán z loňského roku jako by vyprchaly,“ zklamaně konstantuje přibyslavský starosta Jan Štefáček. „Po volbách to úplně uhaslo,“ souhlasí starosta Sázavy František Ledvinka. „Skoro rok s námi nikdo nejednal,“ přikyvuje i Wolfgang Macourek, ředitel sázavské společnosti SaZ, jež vlečku vlastní. Jeho společnost už nechce čekat další rok a chce se letos pustit do demontáže svršku. „Trať zarůstá a už kvůli bezpečnosti bychom měli letos železnici demontovat,“ dodává.

Žďár nad Sázavou nepomůže, trať je pro něj daleko

Ze stagnace Štefáček obvinil radnici ve Žďáru nad Sázavou. Zatímco obce v okolí chtějí na atrakci vystavět projekt rozvoje turistického ruchu v regionu, kladné žďárské stanovisko nemají. „Bez pomoci Žďáru se takový projekt nemůže uskutečnit,“ říká Štefáček. „Je to absurdní nesmysl, to zcela odmítám,“ ohrazuje se proti nařčení žďárský starosta Jaromír Brychta. „Ukažte mi město, jež by dalo miliony na trať, která leží 9 km od jeho hranic,“ argumentuje. Přesto se jako zastánce výletní železnice snažil myšlenku na pomoc obcím prosadit. „V radě můj návrh neprošel, snažil jsem se ho alespoň naslepo střelit v zastupitelstvu, ale ani zastupitelé však nebyli podpoře nakloněni,“ popisuje podzimní martyrium. Žďárské od pomoci odrazují odhady nákladů na odkoupení a opětovné zprovoznění trati. První sumy se pohybovaly nad 20 miliony korun. „To už i má podpora klesá, vždyť ve městě máme rozdělané akce za stovky milionů,“ poukazuje Brychta.

Malou naději má i náhradní řešení na využití trati. Po vytrhání kolejí by na náspu chtěly obce mít cyklostezku. „Tento nápad přijde na řadu, až definitivně padne zprovoznění trati. Bude ale záviset, jak majitel pojme demolici. Pokud zlikviduje i všech 25 mostů, je zbytečné o cyklostezce uvažovat,“ přemítá Štefáček. „Podle mých dosavadních rozhovorů s vlastníkem zmizí mosty i s tratí,“ říká František Ledvinka. Macourek ale říká, že to zatím není jisté. Do takových detailů jsme ještě nešli. Ve firmě máme nyní trošku jiné starosti.

zdroj: Mladá fronta DNES


Adys Poslat mail autorovi | 12.5.2007 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel heme 
13.05.2007 (9:52)  
13.05.2007 (9:47)  
Nejlepsi by bylo kdyby trat zacinala uz v Hamrech, existuje vubec jeste teleso? to by ji pak Zdar mel uz na svem katastru, jestli tedy Hamry patri ke Zdaru, tusim ale ze ne.
registrovaný uživatel heme 
13.05.2007 (8:53)  
Hele to fakt není špatnej nápad s tou KŽC.Vydržte.Jak jsem psal 21.5.2007 je ta schúze a já se pak starosty obce Sázava zeptám,jsem s ním v kontaktu.Dokonce zkusil bych napsat KŽC a pak starostovi,pro mne to problém nebude...
12.05.2007 (22:57)  
Ad Venca B.
To vubec neni spatnej napad, kde ze to jezdi? nekde u Kourimi ne, tady by meli aspon trat!
12.05.2007 (22:54)  
Podle me prispevky, ze by stat mel neco udelat, tady nejsou na miste. Stat uz udelal - pred 15 lety nebo kdy se toho zbavil a bylo mu u ..., ze je to eventuelne urcite technicke dedictvi. Ted to patri SaZ a ta za to chce penize. A to asi co nejdriv. Je ke cti starostum blizkych obci, kteri by chteli trat zachovat pro turisticke ucely, ale ti asi neuspeji u vsech svych volicu, protoze asi vetsina ma jiste jine priority nez aby nejakej vlacek vozil nadsence kolem jejich baraku. Podle me je to jen zlomek, ale dulezity, sirsi podpory verejnosti. Jedno se asi neda uprit Klubu pratel kolejovych vozidel - kdyby oni neorganizovali nekolik let ruzne jizdy a nevyvijeli cinnost na teto trati, kdovi? Nikdy nezapomenu svuj zazitek v kabine Karkulky pri jizde ze Sazavy do Pribyslavi.
12.05.2007 (22:36)  
Tak at to koupí drážní šroták KŽC no.
12.05.2007 (22:28)  
"Stará železniční trať nejspíše zanikne" - nezanikla by kdyby se trosku chtelo. Ma nekdo napad? Mohla by se zde otevrit diskuse k eventuelnimu reseni, jak odkoupit a zachranit nebo jen to vzit jako informaci a vzpominat.
12.05.2007 (21:51)  
Bylo by skvele kdyby se trat zachovala. Stat nic neda - viz jak dopadly zubrnice. Jedina moznost jak zachovat zeleznici je budto presvedcit stat superprojektem, coz zatim nikdo nema, cyklostezka je jedine co kazdeho napadne ale to je uz snad neco jineho. Jedna z moznosti je presvedcit cca 10.000 zel. fandu, aby si koupil cca 1 metr zeleznice za 1.000 CZK, kdyz by SaZ prodalo za 10.000.000 (jen svrsek). Zachovani teto zeleznice by bylo dobrym kontrastem k planovane vysokorychlostni trati asi za 10 let, ktera bude event. vest kolem Velke Losenice nebo tak nejak.
12.05.2007 (21:27)  
Datel: No když se ale podíváme na počet takovýchto druhů památek, které v ČR chátrá, tak jich je mnohem více, než památek typu železniční trať. Navíc na hrady a zámky jde mnohem méně peněz než na železnici, i když je to poněkud nesrovnatelné...
Prostě se domnívám, že na projekty takovéhoto typu by stát neměl dávat peníze. Sbírka to klidně, ale z veřejného rozpočtu ani korunu. Tímto směrem se totiž cestovní ruch opravdu nezvýší....
registrovaný uživatel Datel 
12.05.2007 (19:15)  
mates11: To bychom mohli stejně říct, o kde jakém hradu a zámku či památce, na kterou jdou peníze od státu...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko