..: Pražští zelení chtějí městské vlaky :..

EJ 471 CityElefant projíždí stavbou Nové spojení; autor: topičPraha - Česká metropole se zřejmě již brzy dočká mnohem většího zapojení železnice do městské dopravy, než tomu bylo doposud. Tvrdí to alespoň úterní vydání deníku Právo. Jeho pražská regionální mutace uvádí, že koncepce městské železnice umožní rychlé a pohodlné cestování napříč celým městem a bude podobná berlínskému S-Bahnu.

Praha disponuje již nyní téměř dvěma stovkami kilometrů kolejí, které křižují celou metropolí. Nyní je ale jejich využití pro běžnou dopravu jen malé. To se ale může změnit již v brzké době, jelikož je podpora městské železnice jedním z bodů programového prohlášení městské rady.

„Ta myšlenka má širší politickou podporu, nejde jen o snahu zelených,“ řekla deníku Právo zastupitelka za Stranu zelených Petra Kolínská. Modernizace vlakových tratí je podle odborníků nepoměrně levnější oproti výstavbě metra. Podle Kolínské i dalších příznivců železnice je už dnes vidět, že se příměstské vlaky, například ve směru na Kralupy či na Beroun velmi osvědčily. „Vlaková doprava by se ale mohla výrazně rozšířit i uvnitř města, vedle napojení středočeských měst okolo Prahy by se tak dosáhlo kvalitního spojení například mezi Dejvicemi, Braníkem, Vysočany, Hostivaří, Smíchovem či Vršovicemi,“ poznamenala pro Právo Kolínská. Již nyní jsou rozdíly v cestovní době obrovské. Z Hostivaře na Hlavní nádraží se lze dostat osobním vlakem za 13 minut, stejná cesta MHD do centra trvá minimálně trojnásobek. Také deník Právo tvrdí, že by se cestovní časy mezi vzdálenějšími lokalitami, kde je nyní nutno využít MHD, případně kombinaci s vlakem, mohly snížit na polovinu i více.

Začít se má s Buštěhradkou

Regionova v Praze, autor: Louis ArmstrongZnámou a možná i první z tratí, která se do městské železnice zapojí, je trať č. 120, která spojuje centrum Prahy s Kladnem. Její rekonstrukce je sice již ve schváleném územním plánu, včetně odbočky na letiště Ruzyně, stále je ale předmětem sporů. „Praha 6 ji v jednu chvíli postavila do opozice k výstavbě metra směrem k letišti, nyní ale dochází ke kompromisu, takže to má budoucnost,“ řekla Právu Kolínská.

Praha 6 totiž považuje prodloužení metra za klíčové, kvůli obrovské dopravní zátěži ve svém centru, kam dnes denně proudí tisíce aut právě ze směru od Kladna. Starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa (ODS) ale již v poslední době připouští, že mohou vznikat oba projekty paralelně, chce ale, aby trať zůstala jednokolejná. Kompromis sice zelené těší, namítají však, že jednokolejná trať nebude konkurenceschopná, navíc je podle nich zbytečné, aby vedlo metro až na letiště, a navrhují jeho konečnou na Petřinách. „Modernizovaná trať by mohla být hotová již v roce 2013, pro cestující z letiště navíc nabídne potřebný komfort, což je pro metro problém,“ míní Kolínská.

Zatímco souprava metra pojme asi 450 cestujících, z nichž polovina stojí a není vybavena dostatečným prostorem pro zavazadla, běžný příměstský vlak má místo k sezení pro 620 lidí a vybaven pro přepravu kufrů je. Letiště bez kolejového spojení je podle zelených v Evropě naprostou raritou.

zdroj: Právo


Honza Beránek / JTB | 31.5.2007 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Racek 
31.05.2007 (14:22)  
Výpravčí: "počkej až od nového grafikonu v Brně zprovozní městskou linku Slatina - Kuřim (mimo Brno hl. n.)"

To je co za šotovizi??
31.05.2007 (14:13)  
M: Jen počkej až od nového grafikonu v Brně zprovozní městskou linku Slatina - Kuřim (mimo Brno hl. n.) v řazení 210 a 2*Bdmtee. To bude nával :-D
31.05.2007 (14:02)  
waszyn: V Malém atlase železničních vozidel z roku 2000 je poznámka, že pro trať na letiště si bude jednopodlažní elektrické jednotky pořizovat Česká správa letišť... Já ale nevěřím, že tato společnost bude používaná vozidla vlastnit nebo provozovat.
31.05.2007 (13:44)  
Foxx: metro je taky kolejová doprava, myslim, že ten kdo se zajímá o železnici na metro kvůli tomuhle nezanevře ;-). Ovšem je to tak že na letiště je prostě lepší rychlodráha, nebo klasická železnice chcete-li. Je to levnější, komfortnější, kapacitnější. Souhlasim se zelenýma s tim že protáhnout metro - ano, ale až na letiště? To mi příde dost ujetý.
Jenom nechápu výtky Prahy 6 co se týče jednokolejnosti, rep. proč mermocmocí chtěj aby trať na letiště byla jednokolejná... Přeci má trať až někam k Veleslavínu zahloubená ne? Pokud ne tak sorry, ale mam ten dojem že v plánech to tak bylo, čili nevidim důvod proč se čílej kvůli koleji navíc když bude pod zemí
registrovaný uživatel waszyn 
31.05.2007 (13:25)  
foxx:
doufam pokud se tam ty koleje natahnou, ze tam nase mile CD nenasadi moderni castecne nizkopodlazni motorovou jednotku :)
hlavne ale doufam, ze vlaky na letiste vubec tato spolecnost nebude provozovat, pac by meli taxikari velice silnou konkurenci co se tyce toho, kdo dokaze turistovi nejvice znechutit pobyt v nasem hlavnim meste.
idealni by bylo neco jako Talent a alternativni dopravce, klidne i treba s ucasti dopr.podniku, letiste Praha..
registrovaný uživatel Foxx  mail  
31.05.2007 (13:17)  
Krásné je jak tady spousta lidí šmahem píše že metro na letiště je blbost. Jakpak se asi na stejnou věc dívají na metrowebu :-) Ale to je jen šťournutí. Neberte mě prosím vážně.
Jenom doufám pokud vlak na letiště bude, že se nezachovají jako jinde ve světě a pěkně narazí cenu jízdného. Ať se cesťák prohne..
registrovaný uživatel M 
31.05.2007 (12:46)  
Jiri z Adamova - vlak z Kenigu na hlavni jede 13 minut, salina 17. Jenze salin jede do hodiny deset a vlaky tak tri. A to nemluvim o tom, ze u nadrazi Kralovo Pole taknak vubec nic neni a clovek by se tam napred musel odnekud dopravit. Takze pokud nekdo jezdi KP-HN vlakem, tak to musi byt pak hardcore fanousek:-))

V Praze je to uz trosku o necem jinym. Ja pouzivam hlavni-Hostivar. Ale opet - metro jezdi co pet minut, vlak jednou za 30 nebo 60 minut, takze vlakem to vyjde rychleji jenom nekdy... Zatim

Akorat nevim, proc se zde (pravda, ne mistni vinou:-) uz ponekolikate objevuje blud, ze letiste bez kolejoveho spojeni je v Evrope raritou. V pripade Zelenych si to vysvetluji tak, ze letadla jako (udajne) neekologicky prostredek nevyuzivaji a nemaji proto prehled...
31.05.2007 (12:45)  
Pánové pan předseda SZ Burzik šel do vlády se stranou,který je celá doprava a ekologie ukradená,ty lidi co tam jsou je jim to jedno a nikdy jim na tom nezáleželo.Kdyby ano tak by nemohli souhlasit a blokovali by rušení tratí u nás.Oni jen k tomu pomáhájí,páč jsou pomocnou rukou ODS tedy takové zelené Béčko ODS.Jejich činy nulový,jen kecy jednou do roka o podpoře železnic a kde nic tu nic.Bohužel realita.
Ten expert z Prahy 6 to se jen tak nevidí metro na letiště je zbytečný, to chce rychlodráhu a to dvojkolejnou, jednokolejka je na nic a to že by se vybudovalo obojí když není peniz ani na jedno je snad vtip nebo modrogumokolní mozek.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
31.05.2007 (11:46)  
ad aron, racek:

matně si vzpomínám, že takto zněly původní vstupy pro reko Hl.n. Františka Josefa Wilsona = "průjezdné příměstské vlaky" zahrnující (2kolejné) navazující směry v závislé trakci, zejména Kolin - Beroun, Benešov - Kralupy (Roudnice/Lovosice). A to bylo tutově někdy v 70. letech - zdroj tehdejší "Železničář". Pacifik a Buštěhradka se do toho obávám se moc nepočítaly.

Diskutováno a veřejně popisováno bylo zejména v období ouplné reko trakčního vedení na Hl.n.

ad milos:

potvzuji, četl jsem "novinářskou fikci" o Alwegu po hájveji číslo jedna .....
registrovaný uživatel milos  mail  
31.05.2007 (11:31)  
babilon: pocital! s jednim z navrhu nekdy pred patnacti lety bylo vlakove spojeni prahy s brnem pomoci noveho koridoru umistenem v delicim pruhu D1 :- )) a mam pocit, ze slo dokonce o jakousi vizi maglevu... :- ))
lidi napadne vselicos - ale takovy brainstorming nemusi byt nekdy naskodu...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko