Praha - Česká metropole se zřejmě již brzy dočká mnohem většího zapojení železnice do městské dopravy, než tomu bylo doposud. Tvrdí to alespoň úterní vydání deníku Právo. Jeho pražská regionální mutace uvádí, že koncepce městské železnice umožní rychlé a pohodlné cestování napříč celým městem a bude podobná berlínskému S-Bahnu.
Praha disponuje již nyní téměř dvěma stovkami kilometrů kolejí, které křižují celou metropolí. Nyní je ale jejich využití pro běžnou dopravu jen malé. To se ale může změnit již v brzké době, jelikož je podpora městské železnice jedním z bodů programového prohlášení městské rady.
„Ta myšlenka má širší politickou podporu, nejde jen o snahu zelených,“ řekla deníku Právo zastupitelka za Stranu zelených Petra Kolínská. Modernizace vlakových tratí je podle odborníků nepoměrně levnější oproti výstavbě metra. Podle Kolínské i dalších příznivců železnice je už dnes vidět, že se příměstské vlaky, například ve směru na Kralupy či na Beroun velmi osvědčily. „Vlaková doprava by se ale mohla výrazně rozšířit i uvnitř města, vedle napojení středočeských měst okolo Prahy by se tak dosáhlo kvalitního spojení například mezi Dejvicemi, Braníkem, Vysočany, Hostivaří, Smíchovem či Vršovicemi,“ poznamenala pro Právo Kolínská. Již nyní jsou rozdíly v cestovní době obrovské. Z Hostivaře na Hlavní nádraží se lze dostat osobním vlakem za 13 minut, stejná cesta MHD do centra trvá minimálně trojnásobek. Také deník Právo tvrdí, že by se cestovní časy mezi vzdálenějšími lokalitami, kde je nyní nutno využít MHD, případně kombinaci s vlakem, mohly snížit na polovinu i více.
Začít se má s Buštěhradkou
Známou a možná i první z tratí, která se do městské železnice zapojí, je trať č. 120, která spojuje centrum Prahy s Kladnem. Její rekonstrukce je sice již ve schváleném územním plánu, včetně odbočky na letiště Ruzyně, stále je ale předmětem sporů. „Praha 6 ji v jednu chvíli postavila do opozice k výstavbě metra směrem k letišti, nyní ale dochází ke kompromisu, takže to má budoucnost,“ řekla Právu Kolínská.
Praha 6 totiž považuje prodloužení metra za klíčové, kvůli obrovské dopravní zátěži ve svém centru, kam dnes denně proudí tisíce aut právě ze směru od Kladna. Starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa (ODS) ale již v poslední době připouští, že mohou vznikat oba projekty paralelně, chce ale, aby trať zůstala jednokolejná. Kompromis sice zelené těší, namítají však, že jednokolejná trať nebude konkurenceschopná, navíc je podle nich zbytečné, aby vedlo metro až na letiště, a navrhují jeho konečnou na Petřinách. „Modernizovaná trať by mohla být hotová již v roce 2013, pro cestující z letiště navíc nabídne potřebný komfort, což je pro metro problém,“ míní Kolínská.
Zatímco souprava metra pojme asi 450 cestujících, z nichž polovina stojí a není vybavena dostatečným prostorem pro zavazadla, běžný příměstský vlak má místo k sezení pro 620 lidí a vybaven pro přepravu kufrů je. Letiště bez kolejového spojení je podle zelených v Evropě naprostou raritou.
zdroj: Právo

aron: "kdyby byla vůle tak os.např. ze směru Beroun/Benešov by mohli už dnes projíždět do směrů Kolín/Lysá"
To by sice mohli, ale museli by jezdit Smíchov - Vršovice - Malešice - Běchovice, resp. Hostivař - Malešice - Libeň - Vysočany. Jak by se lidi dostali do centra?
Tramvaj na letiště není až tak vhodné řešení kvůli jízdní době a přepravnímu komfortu. Má se ale prodlužovat přes sídliště na Dlouhou Míli, s tím souhlasím. Mimochodem, bylo při výstavbě nového terminálu letiště Ruzyně počítáno se stanicí rychlodráhy/metra?
"Berlinský S-Bahn" důsledně již doby před 1. světovou válkou odděluje své koleje, někdy i těleso od ostatních vlaků a kříží zpravidla mimoúrovňově. (pomiňme, že Berlin je na placatině). Berlinský S-Bahn má vlastní napájecí soustavu s kolejnicí jako metro. Podobně je to v Hamburgu.
Když už si brát vzor, tak tam, kde "S-Bahn" je příměstská doprava, zpravidla v závislé trakci 15kV, zajišťovaná panťáky nebo patráky s řídícím vozem (tažené/sunuté), širokými dveřmi pro výměnu cestujících, peronizací a je-li to možné, opět oddělené koleje od dálkové dopravy.
Fandím zkapacitnění a využití příměstské dopravy, včetně Buštěhradky na úkor metra. Smím-li poprosit, ne vozidla na bázi řady 810 a jejich derivátů. A raději ani žádný z nyní dostupných motoráků.
A neklást si cíle typu "berlinská S-Bahn". To by obsahově znamenalo např. 4 (ne tři, ale čtyři) koleje z Běchovic do Kolina, ale taky do Kralup a pak aspoň 3 do Roudnice, další 2 koleje (nebo onen "dálkový tůůnel) směr Beroun, samozřejmě 4 z Phy Hostivař do Benešova. Pha - Kladno = nejméně tři (2x příměstská, 1x náklad) a takhle by se dalo básnit a hrát si na pány Negrelliho, Gerstnera a Lista 21. století.
Zpusob dopravy (vlak-doufejme rychly) je navrzen tam proto, aby co nejrychleji a v nejvetsim mnozstvi premistil cestujici z dulezitych dopravnich uzlu (letiste, nadrazi), aby tak odpadla casove narocna, po jednotlivcich (taxi) ci jen desitkach (busy)prepravujici nedodstatecna stavajici doprava.
Lidi se asi tramvajemi zaobirali, ale behem 1 minuty to zavrhli ;).
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











