Praha - Česká metropole se zřejmě již brzy dočká mnohem většího zapojení železnice do městské dopravy, než tomu bylo doposud. Tvrdí to alespoň úterní vydání deníku Právo. Jeho pražská regionální mutace uvádí, že koncepce městské železnice umožní rychlé a pohodlné cestování napříč celým městem a bude podobná berlínskému S-Bahnu.
Praha disponuje již nyní téměř dvěma stovkami kilometrů kolejí, které křižují celou metropolí. Nyní je ale jejich využití pro běžnou dopravu jen malé. To se ale může změnit již v brzké době, jelikož je podpora městské železnice jedním z bodů programového prohlášení městské rady.
„Ta myšlenka má širší politickou podporu, nejde jen o snahu zelených,“ řekla deníku Právo zastupitelka za Stranu zelených Petra Kolínská. Modernizace vlakových tratí je podle odborníků nepoměrně levnější oproti výstavbě metra. Podle Kolínské i dalších příznivců železnice je už dnes vidět, že se příměstské vlaky, například ve směru na Kralupy či na Beroun velmi osvědčily. „Vlaková doprava by se ale mohla výrazně rozšířit i uvnitř města, vedle napojení středočeských měst okolo Prahy by se tak dosáhlo kvalitního spojení například mezi Dejvicemi, Braníkem, Vysočany, Hostivaří, Smíchovem či Vršovicemi,“ poznamenala pro Právo Kolínská. Již nyní jsou rozdíly v cestovní době obrovské. Z Hostivaře na Hlavní nádraží se lze dostat osobním vlakem za 13 minut, stejná cesta MHD do centra trvá minimálně trojnásobek. Také deník Právo tvrdí, že by se cestovní časy mezi vzdálenějšími lokalitami, kde je nyní nutno využít MHD, případně kombinaci s vlakem, mohly snížit na polovinu i více.
Začít se má s Buštěhradkou
Známou a možná i první z tratí, která se do městské železnice zapojí, je trať č. 120, která spojuje centrum Prahy s Kladnem. Její rekonstrukce je sice již ve schváleném územním plánu, včetně odbočky na letiště Ruzyně, stále je ale předmětem sporů. „Praha 6 ji v jednu chvíli postavila do opozice k výstavbě metra směrem k letišti, nyní ale dochází ke kompromisu, takže to má budoucnost,“ řekla Právu Kolínská.
Praha 6 totiž považuje prodloužení metra za klíčové, kvůli obrovské dopravní zátěži ve svém centru, kam dnes denně proudí tisíce aut právě ze směru od Kladna. Starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa (ODS) ale již v poslední době připouští, že mohou vznikat oba projekty paralelně, chce ale, aby trať zůstala jednokolejná. Kompromis sice zelené těší, namítají však, že jednokolejná trať nebude konkurenceschopná, navíc je podle nich zbytečné, aby vedlo metro až na letiště, a navrhují jeho konečnou na Petřinách. „Modernizovaná trať by mohla být hotová již v roce 2013, pro cestující z letiště navíc nabídne potřebný komfort, což je pro metro problém,“ míní Kolínská.
Zatímco souprava metra pojme asi 450 cestujících, z nichž polovina stojí a není vybavena dostatečným prostorem pro zavazadla, běžný příměstský vlak má místo k sezení pro 620 lidí a vybaven pro přepravu kufrů je. Letiště bez kolejového spojení je podle zelených v Evropě naprostou raritou.
zdroj: Právo

sám v Praze používám vlak i jako MHD,třeba z Kyjí nejrychlejší možnost na Liben a centrum
kapku bych to parafrazoval ...
"koncepcne se podoba s-bahn, provedenim ceske lokalce" :-D ... nevim, treba to vtipne neni, uvidime ...
kazdopadne, at uz tam trat je, mame pendolino co jezdi Viden, Ostravu, ale v Praze je to na letiste jeste dobrou hodku, kdyz mate stesti :-! ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











