..: Rekonstrukce Masarykova nádraží mate cestující a provokuje novináře :..

Ilustrační obrázek Praha - "Je to pořádný zmatek. Myslíte si, že jedete vlakem na Masarykovo nádraží, ale skončíte v Holešovicích. Nevíte proč, ani jak se odtud dostanete do centra," píše v pražské mutaci MF DNES redaktor Petr Zelený. A má v podstatě pravdu. Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení na předměstském nádraží v centru vyhnala vlaky mířící na Kralupy a na Kladno na jiná pražská nádraží a cestující se o tom dozvídají často na poslední chvíli.

Webové stránky ČD sice informovaly v předstihu a i oblíbený vyhledávač idos.cz je zaznamenal, v knižních jízdních řádech však není o dvouměsíční odstávce ani zmínka a označení výluky na samotném nádraží je poměrně diskutabilní. Zkusili jsme se proto podívat, jak je o zbloudilého cestujícího postaráno přímo na Masarykově nádraží.

Jediným viditelným zdrojem informací je hlavní informační tabule, která v jednom ze svých okének o výluce velmi stručně informuje. Výlukový jízdní řád téměř nelze nalézt, proto jsme se zkusili dopátrat informací jinde. ČD centrum je zavřené a cestující jsou odkázání na pokladnu číslo 6. Je 17:40, za patnáct minut by měl z Masarykova nádraží jet R 782 do Ústí nad Labem. Než si redaktor ŽelPage odstojí frontu, uběhne dalších pět minut, na jejichž konci mu otrávená pokladní sdělí, že vlak jede v 17:59 z Holešovic. Cestu poradí až po opakovaném dotazu. Jděte na Hlavní na metro," říká, ale vzápětí dodává, že stejně asi není šance se tam dostat včas.

Výluka Masarykova nádraží byla chystána již delší dobu dopředu, ale v knižním jízdním řádu o ní není ani zmínka. Tento fakt ostře kontrastuje s tím, kolik prostoru se v něm dává mimořádným jízdám, které projedou tratí jednou dvakrát do roka. A tak jsme si tak trochu nevážně spočítali, kolik popsaného papíru by to znamenalo navíc.

Tak například spoji Ex 1040, který má v režii společnosti RailTrans osmkrát ročně vyrazit z Masarykova nádraží do Varnsdorfu, je věnováno v KJŘ u tratě 090 přesně 2 x 10,8 centimetrů čtverečních místa. Poznámka o tom, že od 1.VII. do 31.VIII. bude Masarykovo nádraží vyloučeno, by přitom zabrala na každém z dvanácti listů věnovaných trati 090 jen něco přes 2 centimetry a v součtu by se rovnala zhruba tomu, co je věnováno těmto mimořádným vlakům.

Taková legrace to ale v reálu není. Ještě několik dnů po zahájení výluky se na Pragotronech na trati 090 daly zahlédnout údaje o "Praze Masarykovo nádraží", přičemž staniční rozhlas to prokazatelně uváděl na pravou míru jen v Děčíně. První den výluky byly prakticky všechny vlaky regionální i dálkové dopravy bez výjimky vybaveny směrovkami z a do Masarykova nádraží. Informační systémy na stanicích podávaly informace natolik typicky kostrbatým systémem (dále upozorňujeme cestující, vlak jede do Masarykova nádraží přes Holešovice a Libeň atd.), že potřebnou informaci stěží rozšifroval i každodenní dojíždějící.

Dejme slovo opět MfD:

...Skupinka výletníků s batohy na zádech se ve středu v hale holešovického nádraží nad mapou radí, jak dojet co nejsnáze tam, kam potřebují. „Pojedeme na Křižíkovu,“ rozhodne nakonec jeden z nich a ostatní ho váhavě následují. „Je pravda, že spousta lidí se tu bezradně točí v kruhu a teprve pak se zeptají na cestu. Když to tu znáte, je to v pohodě. Ale když je tu někdo poprvé a doma si naplánoval cestu z Masarykova nádraží, tak se nestačí divit, kde se to octnul,“ připouští pokladní Martin Polák.

Bezradnost cestujících je pochopitelná – změny nejsou nikde pořádně označené. Na vstupních dveřích visí jen jediný papír velikosti školního sešitu, který varuje před výlukami. Letáky jsou navíc jen v češtině. Cizinci, kterých v nádražní hale u kufrů postává poměrně dost, se nedozvědí nic. Mezi nimi i mladá Japonka, která zoufale hledá informační okénko nebo tabuli. Bez úspěchu. Pomůže jí až kolemjdoucí.

Změna trasy vlaků přinesla kromě zmatků i další nepříjemnost – výrazně se prodloužily fronty u okének. „Co výluky začaly, tak máme odhadem tak o polovinu víc práce než jindy. A i když jsme o změnách věděli asi měsíc předem, tak se na takový nápor dá těžko předem připravit,“ myslí si pokladní Polák...

Situace se pozvolna zlepšila

Na změnu trasy a cílové stanice si ČD zvykají jen pozvolna. Na webových stránkách sice akuální informace zveřejnily v předstihu, ale ještě více než dva týdny po zahájení výluky je možné objevit po celých Čechách soupravy s chybnými směrovými tabulemi. Pragotrony na nádražích v regionech obvykle referují o "Praze Masarykovo nádraží", ačkoli akustické hlášení je již obvykle správné. Lze se proto tázat, zda ČD udělaly pro správnou orientaci cestujících dost, na druhé straně se ale nabízí i otázka, zda bylo bezpodmínečně nutné na nedlouhé časové období sahat k finančně náročným úpravám. To ale nechť posoudí až čtenář.

Zdroj: MfD, ŽP


Honza Beránek / JTB | 24.7.2007 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
24.07.2007 (15:14)  
drevak: Řekl bych, že většina spojů ML je zrušena z toho důvodu, že v naprosto shodné trase v naprosto shodný čas jedou nyní Os na Kralupy/Roudnici. K čemu by měla jet 814 (810) v X:10 z Holešovic do Roztok, když v X:14 jede 451 (471). Bylo by to trochu zbytečné.
24.07.2007 (15:03)  
TomášK: přesně tak, hlásí se to ve stanicích (na 120), průvodčí to řikaj taky, co by se s tim dalo celkem lehce dělat je vyvěsit ty letáky i do vlaků co jsou takhle postižený.
na letáky se spousta lidí vykašle, páč na to nemaj čas, přehlídnou to a vůbec si jich nevšimnou nebo je to prostě nezajímá. Když jsou letáky ve vlaku, asi to praští do očí víc lidi.
24.07.2007 (15:01)  
Ad Regionova: Osobní vlaky Praha-Kralupy ve 14:10, 18:10 a 19:10 mají v JŘ už od začátku platnosti omezení, že nejedou o prázdninách. O tom by se samozřejmě dalo debatovat, ale s výluku to nemá nic společného.
Oproti tomu chaos na městské lince je špatný, překousl bych nějaký minutový posun kvůli nástupištím, ale úplná likvidace některých spojů je špatná.
Na TGM jsem neměl tu potřebu zatím cestovat, ale v Ústí n.L. jsem slyšel hlášení několikrát a vždy správně, podobně vývěska i s výlukovým JŘ visí jak na hlavním tak na západním nádraží.
Co by to asi chtělo je s výrazným předstihem hlásit po nádražích nejen v Praze a na dotčených tratích, že bude výluka. Podobně do dělá např. pražský dopravní podnik, když se chystá výluka, tak o ní člověk slyší hlášení v každé druhé stanici.
Jinak bych si ale také rýpl. Cestující, který není schopen trefit z Holešovic do centra, musí být značně mdlé inteligence.
24.07.2007 (14:59)  
V Kralupech pouštěli již na konci června dlouhé (cca 2 minutové) hlášení o výluce a o tom jak co a kam pojede.
Dále u každého vlaku se kromě toho, že jede do Holešovic a na Libeň hlásí "Upozorňujeme cestující, že vlak je dočasně veden mimo st.Praha Masarykovo, upozorňujeme cestující, že v úseku Holešovice-Masarykovo budou z prov.důvodů přepraveni MHD". Takže v Kralupech bych řekl, byla informovanost velmi dobrá.
Navíc již někoho napadlo, že by mohly platit v metru jízdenky na vlak, takže počáteční nesmysly s vydáváním jen jednoho lístku na MHD i na zpáteční jízdenku byly po 14 dnech zdárně odstraněny.
24.07.2007 (15:48)  


Ano, zmiňují se zde Kralupy a celá 120, z nichž ovšem vlaky míří ve valné většině na Masaryčku. Jinde už to ale taková legrace není...
24.07.2007 (14:46)  
A jak jinak než letáky po nádražích a nádražním rozhlasem a informacemi v IDOSu byste chtěli informovat cestující?
Nevím jak na kralupské trati, ale na kladenské to je z letáků a hlášení jasné, navíc to většina vlakvedoucích melduje při kontrole lístků ...
Samozřejmě, vždy se najde někdo, kdo to přehlédne, nebo kdo vývěsky zásadně nečte. Viz výluky v MHD, uzávěry silnic, ...
24.07.2007 (14:39)  
Yves: ono to není o tom odkud jsi, kolikrát si byl v Praze atp... Nýbrž o čístém selském rozumu, bystrosti a vychcanosti ;)
24.07.2007 (14:38)  
Rail-2005: ČD s tim vůbec nezaspala.Tu výluku jsem si našel 14 dní předem a 4 dny před rekunstrukcí na Masarykově nádraží dali vědět všemi způsoby (stačilo se pořádně podívat,je to tam na každym kroku!!!!!!!!).

Rail-2005,Yves: V Praze je metro a mhd blbě udělaný,aby u toho člověk byl půl dne.Kdo neni pražák jako já a jiný,tak by nám trochu ďáli problémy s tim přesunem (nejsem žádnej debil).A nejsem sám.Je tu i mnoho jiných lidí,který by ti toto napsali.
24.07.2007 (14:37)  
Uznávám, že ČD mají v tomto směru, co se týká informovanosti cestujících, i jiných směrech ještě nemalé rezervy, ale když to tady tak čtu, tak proč někdo z Vás, co se tu po ČD vozíte, nedá na GŘ ČD nějaký podnět, jak by se to dalo zlepšit.
24.07.2007 (14:27)  
Jakub Košmider: Tak Vám navrhuji, aby jste jel do Budapešti a zkusil se tam na Keleti zeptat, jak se dostanete na Nugati. Garantuji Vám, že se z toho vzteky poserete, pač se tam nedomluvíte německy ani anglicky natož česky. Mě to trvalo, loni, když jsem byl v Budapešti poprví v životě, přes půl hodiny, něž sem se dopídil kudy se tam dostanu.
registrovaný uživatel Yves 
24.07.2007 (14:17)  
Rail-2005: seš dobrej týpek. Běž si kamaráde stoupnout do metra k prodejním automatům a ukaž mi mimopražáka, kterej chápe systém jízdenek do metra. 85% lidí si řekne kašlu na to, zmáčkne nějakej čudl a jde prostě do metra a 15% lidí tam studuje mapy ve vitrínách a stráví tam minimálně 10 minut čuměním na nepochopitelné mapy. Nevím odkud seš, ale chtěl bych tě vidět třeba u nás v relativně malé Třebíči, jak by jsi pochopil systém MHD, kdybych tě vyklopil na třeb. nádraží. :) Myslím, že u ostatních prostředků MHD v to bude podobné. Není tak lehké přepravovat se po Praze. Nemluvím sice moc o sobě, protože to tam znám, ale vím jak to tam vypadá a jak tam lidí soptí a ptají se mě ve všech jazycích, co si mají koupit.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko