Praha - "Je to pořádný zmatek. Myslíte si, že jedete vlakem na Masarykovo nádraží, ale skončíte v Holešovicích. Nevíte proč, ani jak se odtud dostanete do centra," píše v pražské mutaci MF DNES redaktor Petr Zelený. A má v podstatě pravdu. Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení na předměstském nádraží v centru vyhnala vlaky mířící na Kralupy a na Kladno na jiná pražská nádraží a cestující se o tom dozvídají často na poslední chvíli.
Webové stránky ČD sice informovaly v předstihu a i oblíbený vyhledávač idos.cz je zaznamenal, v knižních jízdních řádech však není o dvouměsíční odstávce ani zmínka a označení výluky na samotném nádraží je poměrně diskutabilní. Zkusili jsme se proto podívat, jak je o zbloudilého cestujícího postaráno přímo na Masarykově nádraží.
Jediným viditelným zdrojem informací je hlavní informační tabule, která v jednom ze svých okének o výluce velmi stručně informuje. Výlukový jízdní řád téměř nelze nalézt, proto jsme se zkusili dopátrat informací jinde. ČD centrum je zavřené a cestující jsou odkázání na pokladnu číslo 6. Je 17:40, za patnáct minut by měl z Masarykova nádraží jet R 782 do Ústí nad Labem. Než si redaktor ŽelPage odstojí frontu, uběhne dalších pět minut, na jejichž konci mu otrávená pokladní sdělí, že vlak jede v 17:59 z Holešovic. Cestu poradí až po opakovaném dotazu. Jděte na Hlavní na metro," říká, ale vzápětí dodává, že stejně asi není šance se tam dostat včas.
Výluka Masarykova nádraží byla chystána již delší dobu dopředu, ale v knižním jízdním řádu o ní není ani zmínka. Tento fakt ostře kontrastuje s tím, kolik prostoru se v něm dává mimořádným jízdám, které projedou tratí jednou dvakrát do roka. A tak jsme si tak trochu nevážně spočítali, kolik popsaného papíru by to znamenalo navíc.
Tak například spoji Ex 1040, který má v režii společnosti RailTrans osmkrát ročně vyrazit z Masarykova nádraží do Varnsdorfu, je věnováno v KJŘ u tratě 090 přesně 2 x 10,8 centimetrů čtverečních místa. Poznámka o tom, že od 1.VII. do 31.VIII. bude Masarykovo nádraží vyloučeno, by přitom zabrala na každém z dvanácti listů věnovaných trati 090 jen něco přes 2 centimetry a v součtu by se rovnala zhruba tomu, co je věnováno těmto mimořádným vlakům.
Taková legrace to ale v reálu není. Ještě několik dnů po zahájení výluky se na Pragotronech na trati 090 daly zahlédnout údaje o "Praze Masarykovo nádraží", přičemž staniční rozhlas to prokazatelně uváděl na pravou míru jen v Děčíně. První den výluky byly prakticky všechny vlaky regionální i dálkové dopravy bez výjimky vybaveny směrovkami z a do Masarykova nádraží. Informační systémy na stanicích podávaly informace natolik typicky kostrbatým systémem (dále upozorňujeme cestující, vlak jede do Masarykova nádraží přes Holešovice a Libeň atd.), že potřebnou informaci stěží rozšifroval i každodenní dojíždějící.
Dejme slovo opět MfD:
...Skupinka výletníků s batohy na zádech se ve středu v hale holešovického nádraží nad mapou radí, jak dojet co nejsnáze tam, kam potřebují. „Pojedeme na Křižíkovu,“ rozhodne nakonec jeden z nich a ostatní ho váhavě následují. „Je pravda, že spousta lidí se tu bezradně točí v kruhu a teprve pak se zeptají na cestu. Když to tu znáte, je to v pohodě. Ale když je tu někdo poprvé a doma si naplánoval cestu z Masarykova nádraží, tak se nestačí divit, kde se to octnul,“ připouští pokladní Martin Polák.
Bezradnost cestujících je pochopitelná – změny nejsou nikde pořádně označené. Na vstupních dveřích visí jen jediný papír velikosti školního sešitu, který varuje před výlukami. Letáky jsou navíc jen v češtině. Cizinci, kterých v nádražní hale u kufrů postává poměrně dost, se nedozvědí nic. Mezi nimi i mladá Japonka, která zoufale hledá informační okénko nebo tabuli. Bez úspěchu. Pomůže jí až kolemjdoucí.
Změna trasy vlaků přinesla kromě zmatků i další nepříjemnost – výrazně se prodloužily fronty u okének. „Co výluky začaly, tak máme odhadem tak o polovinu víc práce než jindy. A i když jsme o změnách věděli asi měsíc předem, tak se na takový nápor dá těžko předem připravit,“ myslí si pokladní Polák...
Situace se pozvolna zlepšila
Na změnu trasy a cílové stanice si ČD zvykají jen pozvolna. Na webových stránkách sice akuální informace zveřejnily v předstihu, ale ještě více než dva týdny po zahájení výluky je možné objevit po celých Čechách soupravy s chybnými směrovými tabulemi. Pragotrony na nádražích v regionech obvykle referují o "Praze Masarykovo nádraží", ačkoli akustické hlášení je již obvykle správné. Lze se proto tázat, zda ČD udělaly pro správnou orientaci cestujících dost, na druhé straně se ale nabízí i otázka, zda bylo bezpodmínečně nutné na nedlouhé časové období sahat k finančně náročným úpravám. To ale nechť posoudí až čtenář.
Zdroj: MfD, ŽP

jinac jak tak sleduji ceska media, japonci si zrejme oblibili cestovani ve vlacich CD (mozna jim to prijde dobrodruzne), protoze co se srazily vlaky v cercanech, tak podle reportera aktualne.cz s nim ve voze cestovala japonka, kterou pak chudak taky nikdo neinformoval co se deje a proto si radeji nehodu zakreslila
co se tyce narku nad informovsanosti zahranicnich turistu, kteri se nedomluvi cesky - to uz je nejaky cesky folklor, stale si sypat popel na hlavu a hledat, co jsem kde udelal blbe a v cem me ti cizinci zase musou pomluvit. jako opatreni navrhuji vytisteni letaku ve vsech svetovych jazycich (ne jen EN,D,FR ale opravu vsech, tedy cinsky , japonsky, svahilsky, vlamsky, irsky .... doplnte jaky dalsi chcete), aby jsme si zase nekde v zahranici netrhli ostudu.
a jen tak mimochodem mi prosim sdelte, kde ve svete mi v turistickych informacich ci u ruznych prepravcu bezne poradi cesky. zkousel jsem to v blbych drazdanech cca 40km od hranic a neslo to cesky ani anglicky, vyhradne nemecky, tak prosim jdete do pr... s temi narky zahranicnich turistu, turista s tim pocita, ze muze mit potize s dorozumenim se
No a pokud jde o Frantiky, tak ti jsou proste jaci jsou. Francie je nejnavstevovanejsi zeme sveta uz tak, tak co by se nemahali s nejakym prekladanim. Jenze my nejnavstevovanejsi zeme sveta nejsme a penizky z cestovniho ruchu se nam setsakramenstky hodi a nazor "kdyz sem cizinci jedou, tak at se uci cesky" povazuji za extremne pitomy...
PS: Jina vec tykajici se tohoto konkretniho prikladu je, ze zlehka pochybuji, ze Masarykovo nadrazi je zaplneno cizinci touzicimi po vyletu do Kralup nebo Kladna...
Pokud toto není možné, tak holt musím počítat s tím, že na místě budu potřebovat trochu času, abych se rozkoukal a zjistil nějaké informace z místních vývěsek (letáky, tabla, mapy adt.)
Ad pražské metro: To bych chtěl vidět ty lidi, co by dělaly třeba v Paříži, Londýně nebo Vídni, když je pro ně pražské metro složité. Náhodou je krásné, prostorné a jestli je dobře značené, to ať posoudí jiní.. Já myslím, že ano.
Akorat to s tema jazykama ti trochu nevyslo. Uplne zhave vidim, jak se ucis finsky, recky a litevsky zaroven. No, co bys tam delal, ze...
Tripolis - tak tohle byl hodne dobrej priklad. 1-0:-))
Na druhou stranu, nejake info jsem trebas v Holesovicich i metru (nebo proste nekde) mam pocit zaznamenal, takze bych to v tomto pripade s vrazdenim CD neprehanel. Tedka se v Brne predelava druhy nejvetsi uzel MHD - informace o tom celkem byly, ale stejnak jsou nekteri lide zaskoceni. takhle je to ale se vsim. Az se vypne analogovy vysilani, tak vsadim boty, ze budou lidi, kteri si budou myslet, ze je konec sveta, protoze nebudou mit tucha, co se deje. Jedine, ze by Nova vysilala "reklamy na konec analogu" behem filmu...
Ad cestovani v ciczich zemich:
napr. v Parizi je v metru takovy chaos, ze bych to nikomu nepral. I co se tyce listku. Myslim, ze nase tri linky metra jsou proti parizskym asi patnacti docela sranda.
Kdyz uz jste zminovali Madarsko, je to presne tak, jak tu nekdo psal. Dojel jsem na nadrazi Budapest-Kölenföld (nebo jak se to jmenuje) a take jsem byl celkem v ... A nikdo vam neporadi, nebot ani spravne neprectete nazev nadrazi (ruzne dlouhe prehlasky). Takze u nas je to celkem pohoda.
Spíše stojí za pozornost, proč se v první tiskové změně kursbuchu objeví tabulky týkající se výluky na trati 142, případně 098, ale jaksi tam nejsou zapracovány výluky na trati 220, 221 (včetně odklonů vlaků 100, 101, 206, 207 - v IDOSu zapracovány jsou …), podobně se to týká výluky na Masarykově nádraží …
Takže u jedné trati to jde, u jiné to nejde …
"Alibismus" ČD by pak mohl být postaven alespoň na tom, že je problémem cestujícího, že si nanafasuje tiskovou opravu a neprovede případné opravy. Nicméně vývěsné jízdní řády pro příslušné tratě by byly v aktuálním stavu, takže pak bude "alibismus" postaven na tom, že je chyba cestujícícho, že si nepřečte vývěsný jízdní řád.
Předělat "klasický" Pragotron není tak jednoduché, musí se naděrovat příslušné štítky, jimíž se ten systém ovládá … Pokud na existujícím "klasickém" Pragotronu nejsou lišty s nápisem Praha Libeň nebo Praha Holešovice, tak je třeba ty lišty namontovat, pokud to kapacita ještě umožňuje …
Podstatné je, že si cestující už nemusí jít fasovat jízdenku na náhradní přepravu MHD … ale může použít pro jízdu mezi ŽST jízdenku na vlak …
Argumenty s cizinci jsou lichá … V Itálii nebo Francii jsou informace jen v "mateřském jazyce".
V sobotu ve 21.07. měla v Itálii ve 21.00 začít stávka trvající 24 hodin; nevšiml jsem si, že v 17.00 by byla cestující veřejnost nějak zásadně informována v italštině nebo dokonce v cizím jazyce.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
