..: Rekonstrukce Masarykova nádraží mate cestující a provokuje novináře :..

Ilustrační obrázek Praha - "Je to pořádný zmatek. Myslíte si, že jedete vlakem na Masarykovo nádraží, ale skončíte v Holešovicích. Nevíte proč, ani jak se odtud dostanete do centra," píše v pražské mutaci MF DNES redaktor Petr Zelený. A má v podstatě pravdu. Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení na předměstském nádraží v centru vyhnala vlaky mířící na Kralupy a na Kladno na jiná pražská nádraží a cestující se o tom dozvídají často na poslední chvíli.

Webové stránky ČD sice informovaly v předstihu a i oblíbený vyhledávač idos.cz je zaznamenal, v knižních jízdních řádech však není o dvouměsíční odstávce ani zmínka a označení výluky na samotném nádraží je poměrně diskutabilní. Zkusili jsme se proto podívat, jak je o zbloudilého cestujícího postaráno přímo na Masarykově nádraží.

Jediným viditelným zdrojem informací je hlavní informační tabule, která v jednom ze svých okének o výluce velmi stručně informuje. Výlukový jízdní řád téměř nelze nalézt, proto jsme se zkusili dopátrat informací jinde. ČD centrum je zavřené a cestující jsou odkázání na pokladnu číslo 6. Je 17:40, za patnáct minut by měl z Masarykova nádraží jet R 782 do Ústí nad Labem. Než si redaktor ŽelPage odstojí frontu, uběhne dalších pět minut, na jejichž konci mu otrávená pokladní sdělí, že vlak jede v 17:59 z Holešovic. Cestu poradí až po opakovaném dotazu. Jděte na Hlavní na metro," říká, ale vzápětí dodává, že stejně asi není šance se tam dostat včas.

Výluka Masarykova nádraží byla chystána již delší dobu dopředu, ale v knižním jízdním řádu o ní není ani zmínka. Tento fakt ostře kontrastuje s tím, kolik prostoru se v něm dává mimořádným jízdám, které projedou tratí jednou dvakrát do roka. A tak jsme si tak trochu nevážně spočítali, kolik popsaného papíru by to znamenalo navíc.

Tak například spoji Ex 1040, který má v režii společnosti RailTrans osmkrát ročně vyrazit z Masarykova nádraží do Varnsdorfu, je věnováno v KJŘ u tratě 090 přesně 2 x 10,8 centimetrů čtverečních místa. Poznámka o tom, že od 1.VII. do 31.VIII. bude Masarykovo nádraží vyloučeno, by přitom zabrala na každém z dvanácti listů věnovaných trati 090 jen něco přes 2 centimetry a v součtu by se rovnala zhruba tomu, co je věnováno těmto mimořádným vlakům.

Taková legrace to ale v reálu není. Ještě několik dnů po zahájení výluky se na Pragotronech na trati 090 daly zahlédnout údaje o "Praze Masarykovo nádraží", přičemž staniční rozhlas to prokazatelně uváděl na pravou míru jen v Děčíně. První den výluky byly prakticky všechny vlaky regionální i dálkové dopravy bez výjimky vybaveny směrovkami z a do Masarykova nádraží. Informační systémy na stanicích podávaly informace natolik typicky kostrbatým systémem (dále upozorňujeme cestující, vlak jede do Masarykova nádraží přes Holešovice a Libeň atd.), že potřebnou informaci stěží rozšifroval i každodenní dojíždějící.

Dejme slovo opět MfD:

...Skupinka výletníků s batohy na zádech se ve středu v hale holešovického nádraží nad mapou radí, jak dojet co nejsnáze tam, kam potřebují. „Pojedeme na Křižíkovu,“ rozhodne nakonec jeden z nich a ostatní ho váhavě následují. „Je pravda, že spousta lidí se tu bezradně točí v kruhu a teprve pak se zeptají na cestu. Když to tu znáte, je to v pohodě. Ale když je tu někdo poprvé a doma si naplánoval cestu z Masarykova nádraží, tak se nestačí divit, kde se to octnul,“ připouští pokladní Martin Polák.

Bezradnost cestujících je pochopitelná – změny nejsou nikde pořádně označené. Na vstupních dveřích visí jen jediný papír velikosti školního sešitu, který varuje před výlukami. Letáky jsou navíc jen v češtině. Cizinci, kterých v nádražní hale u kufrů postává poměrně dost, se nedozvědí nic. Mezi nimi i mladá Japonka, která zoufale hledá informační okénko nebo tabuli. Bez úspěchu. Pomůže jí až kolemjdoucí.

Změna trasy vlaků přinesla kromě zmatků i další nepříjemnost – výrazně se prodloužily fronty u okének. „Co výluky začaly, tak máme odhadem tak o polovinu víc práce než jindy. A i když jsme o změnách věděli asi měsíc předem, tak se na takový nápor dá těžko předem připravit,“ myslí si pokladní Polák...

Situace se pozvolna zlepšila

Na změnu trasy a cílové stanice si ČD zvykají jen pozvolna. Na webových stránkách sice akuální informace zveřejnily v předstihu, ale ještě více než dva týdny po zahájení výluky je možné objevit po celých Čechách soupravy s chybnými směrovými tabulemi. Pragotrony na nádražích v regionech obvykle referují o "Praze Masarykovo nádraží", ačkoli akustické hlášení je již obvykle správné. Lze se proto tázat, zda ČD udělaly pro správnou orientaci cestujících dost, na druhé straně se ale nabízí i otázka, zda bylo bezpodmínečně nutné na nedlouhé časové období sahat k finančně náročným úpravám. To ale nechť posoudí až čtenář.

Zdroj: MfD, ŽP


Honza Beránek / JTB | 24.7.2007 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Foxx  mail  
24.07.2007 (18:23)  
M: Gruzie je krásná země , čáj , koňak.... :-))
registrovaný uživatel M 
24.07.2007 (18:20)  
Frava - sorry, ale kdo jede vlakem jednou za rok, tak ma stezi jistotu o poloze nadrazi - natoz aby mel svuj jizdni rad:-))
registrovaný uživatel M 
24.07.2007 (18:19)  
A ja teda misto Recka myslel Gruzii, to je podobny zase v nazvu:-)) Mas recht, kdo ty detaily ma sledovat:-)
registrovaný uživatel Frava  mail  
24.07.2007 (18:17)  
Ono je toho taky už trochu moc těch výlukových jízdních řádů 091(090), 120, 221 a před týdnem ještě byl na 171.On když vyrazí obyčejný cestující jednou za rok vlakem, třeba z Lovosic do Mnichovic ( a to se i může stát) a v prosinci si koupil platný jízdní řád. Nedej bože udělal i dvě časově náročné změny a při tom vlastně zjistí, že mu je to vlastně k ničemu a dráha si jezdí úplně jinak, než co má napsáno celostátním jízdním řádu. Místo na Masarykově nádraží skončí v Holešovicích nebo i v Libně. Dostane se složitě na hlavní a tam zase zjistí, že jeho osobák končí v Říčanech místo až Benešově, tak se pak nemůže nikdo divit, že už se na dráhu příště ... .
registrovaný uživatel Foxx  mail  
24.07.2007 (18:03)  
Ono by bylo asi celkem důležité vědět kdy ten článek vyšel... Četl jsem ho někdy před 14 dnama. Osobně jsem si o výluce přečetl právě z toho plakátku A4 na zastávce Kl. město. Možná už dráhy od tý doby zapracovali a informování cestujících fakt zlepšily. Ale stejně si musím rejpnout ;-) V neděli odpolko stál v Kladně vlak a na něm cedule hrdě hlásající že jede na Masnu :-)

Jinak mah to napsal o klikihácích dobře, jenom zemi netrefil. Takhle to je v Číně :-) I když i zde existují čestné vyjímky.
24.07.2007 (17:54)  
Pravda je, že běžný cestující letáky moc nečte, protože se ho většinou netýkají. Na tabuli je o tom ale psáno, byť na omezené ploše. Kromě toho odkloněné vlaky na ní pokud vím nemají uvedený odjezd - první známka, že se něco děje. Za největší slabinu této výluky považuji špatný přístup od MHD do železničních stanic Praha-Bubny a Praha-Dejvice a také ne úplně dokonalé spojení z Masarykova nádraží do Holešovic. To je to jediné, co mi na výluce trochu vadí.
registrovaný uživatel M 
24.07.2007 (17:20)  
mah - a trebas v Recku na tebe taky vsichni melou recky? Ta tvoje otazka je dost hloupa, protoze nikdo nechce, aby ta hlaseni byla ve vlamstine nebo irstine (zvlast, kdyz kazdej Ir umi i anglicky...). Az budou Cesi vyznamna skupina turistu - kdekoliv - tak nepochybuji, ze i napisy budou v cestine. Ostatne v Chorvatsku nebo Recku (i jinde) to jiz plati, takze nevim, co jsi chtel naznacit...
24.07.2007 (16:52)  
aron: ano to také znám ovšem z Prahy Smíchovské nádraží. Tam přijede sólo 810 z Rudné u Prahy na 6. kolej k 3 nástupišti a na pragotronu je napsáno místo MOs19930 směr: Nučice, Rxxx směr: Bratislava hlavná stanica.
registrovaný uživatel milos  mail  
24.07.2007 (16:39)  
M: taky si myslim, ze argument - "jinde to delaj taky blbe, tak co bysme se snazili..." neni nejstastnejsi. sice jsem uz na masnu nejel vlakem ani nepamatuju, tak kvalitu vylukovych opatreni nemuzu posoudit, tak ty letaky prece nemuzou byt tak obsahle, aby se nemohly vytisknout i v anglicke a nemecke verzi. to by melo uplne stacit... taliany a frantiky bych jako meritko tourist-friendly destinaci moc nebral :- )
a kazda drobnost, co cizince potesi, nemuze byt na skodu
24.07.2007 (16:01)  
Mah: nemáš pravdu. Přesně před 2 lety jsem byl v Ósace a jak JR, tak Hanshin mají všechny cedule ve všech stanicích i latinkou. Podobně dobré zkušenosti s orientací měl i můj otec po návštěvě Tokia.

Co se záliby Japonců v cestování vlakem týče, zřejmě jim to na cizím kontinentu připadá přirozené a nejsnazší, jako ostatně spoustě dalších cizinců. Japonci ale cestují vlaky velmi často a často se neomezují jen na kategorii EC. Včera ve Vindoboně v úseku Ústí-Praha vysvětloval průvodčí skupině cizinců, jak se dostat do Vrchlabí (!), Japonci zase rádi a často do Českého Krumlova. V relaci Teplice-Praha je zase možno potkat celé rodiny Arabů, jedoucích nakoupit.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko