..: Vláda schválila záruku za úvěry ČD :..

Praha - Česká vláda se chce zaručit za bezmála miliardový úvěr Českých drah. Vyplývá to ze zákona o státní záruce pro ČD, který dnes na svém pravidelném zasedání schválila vláda. Úvěr ve výši 30 milionů eur (860 milionů korun) chtějí ČD čerpat od společnosti Eurofima. Na tiskové konferenci o tom informoval místopředseda vlády Jiří Čunek. Zda ale budou moci ČD od Eurofimy opravdu čerpat, o tom definitivně rozhodne až parlament.

ČD pro peníze z úvěru využití rozhodně mají. Hodlají je použít na nákup dalších tří příměstských jednotek řady 471 a prvních vícesystémových lokomotiv řady 380. Každá jednotka stojí zhruba 200 milionů korun, lokomotivy z plzeňské Škodovky stojí údajně o něco více než polovinu. Celkem dráhy v příštích letech počítají s nákupem 20 těchto lokomotiv. Dráhy budou z úvěru hradit 95 procent nákladů; pět procent zaplatí z vlastních zdrojů.

Státní záruka by neměla mít žádný dopad na státní rozpočet. Hospodaření Českých drah je podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky od roku 2003 stabilní a od roku 2004 je lepší než podnikatelský plán. Navíc mají dráhy údajně dostatek vlastních záložních zdrojů peněz, které mohou sloužit k částečnému či úplnému splácení závazků ze všech přijatých i plánovaných úvěrů.

Protože se státní záruka za úvěr bere v EU jako veřejná podpora, čekalo ministerstvo dopravy se zákonem na vyjádření Evropské komise. Ta 10. května dala české vládě v této věci zelenou. Rozhodnutí zdůvodnila komise tím, že vozový park ČD je zastaralý a je třeba ho rychle nahradit. Navíc osobní železniční doprava je odvětví, které podle pravidel Evropské unie ještě není zcela otevřené hospodářské soutěži.

Evropská organizace Eurofima nepůsobí jako tradiční banka. Jejími majiteli a zároveň klienty jsou evropští železniční dopravci, kterým Eurofima poskytuje zvýhodněné úvěry na obnovu vozového parku.

zdroj: ČTK


Honza Beránek / JTB | 11.7.2007 (17:40)
Related newsopen/close

More on Legislativa Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Registered user OndraS 
12.07.2007 (12:42)  
M: aniž bych chtěl tvrdit, že Vaše základní myšlenka je úplně mimo, dovolím si uvést na pravou míru Vaši představu o rovnosti variant zisk/náklady.
Pokud by to šlo z čistého zisku, bylo by na to loni opravdu těch Vašich 50 mil. Je ale třeba brát v úvahu, že čistý zisk = (výnosy - náklady)*(1-daňová sazba). A právě to zdanění tam udělá cca čtvrtinu! Takže splácení úvěru z nákladů je o čtvrtinu levnější, což už je dost velký rozdíl oproti "splácení z ČZ"!
Registered user xAnri05  mail  
12.07.2007 (11:48)  
Ale stejne si jeste neodpustim napsat, ze skutecna liberalizace tu dnes neni. Myslim, ze tato republika na to neni pripravena. Dovodem je velke riziko, ze po skutecne liberalizaci prijdou CD do konkurzu a nastane socialni katastrofa, kterou zadna vlada neprezije. Take je zde riziko, ze se vyrazne zvysi ceny za ZDO a omezi se pocet spoju a dalsi politick akatastrofa je na svete. Take neni vubec jiste (alespon ne me), zda zeleznicni doprava (osobni) je vubec vhodna pro nejakou liberalizaci...

Takze se mi zda realne, ze zadna revoluce na zeleznici se konat nebude a ze budeme jezdit v kozenkach tak dlouho, dokud nebude nas HDP na hlavu srovnatelny se staty byvale EU.
Registered user xAnri05  mail  
12.07.2007 (11:41)  
Tak ja myslim, ze stat je predevsim ten, ktery zpusobil, v jakem stavu je nyni vozovy park CD. To asi nikdo zpochybnovat nebude. Proto je prinejmensim moralni duvod, aby tento stav odstranil. Stat je take majitelem CD, takze je urcite v poradku, pokud se zaruci za uver sveho vlastniho podniku. V soucasne situaci CD je navic celkem male riziko, ze by stat musel ten uver skutecne zaplatit - nebot CD hospodari uz celkem dobre a po dalsi vlne propousteni se jejich ekonomicka situace zhorsovat nebude.

Co se tyce liberalizace, schvalovani atp.: nevim, jak to souvisi se zarukou na uver CD. To je jina vec.
12.07.2007 (11:26)  
SNCF je francouzská státní železnice.Stát se o ni dobře stará a proto mají TGV a jejich technická úroveň je velmi vysoká. A bývalé Britské dráhy(jako příklad) se po privatizaci potácejí na hraně. Tak co je pro železnici-nikoli pro silniční dopravu-lepší?
Registered user waszyn 
12.07.2007 (11:09)  
František:
s příspěvky na vozidla na ZDO (čili 471, regionova apod.) nemám sebemenší problém.
Problém mám ale např. s Bmz, Ampz, 380, kdy stát cizím dopravcům brání ve vstupu na nedotovaný trh, ale přitom sám umožňuje "své" firmě na tomto trhu monopolní postavení(ZZ-koridory) a ještě ji navíc dotuje v oblasti nákupu nových vozidel(přitom jinému dopravci by stačilo si mnohem kvalitnější lokomotivy i vozy bez dotací pronajmout) a tím tedy umocňuje toto dominantní postavení.
12.07.2007 (11:06)  
Jak už tu někde bylo řečeno - stát je vlastníkem ČD, tedy není důvod, proč by se neměl za svou firmu zaručit, ať už to nazýváme podnikáním či ne. Nebo by se jako vlastník měl na ČD vykašlat tak, jako to jindy z pozice určovatele pravidel dělá? Kdo jiný už by se měl postarat o ČD, když ne jejich vlastník? Jiná věc je, že jako vlastník by se též měl starat o jejich efektivní fungování, a jako současný vlastník používané infrastruktury by neměl zneužívat tuto pozici k protežování (= ochraňování) své firmy. A ze své pozice objednatele dopravy by měl podporovat konkurenci, jelikož i ta jeho firmě ve výsledku prospívá. Problémem státu jako vlastníka je akorát neochota investovat do skutečné modernizace jak podniku, tak infrastruktury, a proto se zřejmě uchyluje k některým unfair krokům, které neprospívají dlouhodobě vůbec nikomu.
Registered user waszyn 
12.07.2007 (10:48)  
M@ra: holky z obchodní akademie by ses měl koukám spíše zeptat ty, páč blábolíš nesmysly. já se můžu pro změnu zeptat bankéře u nehož vyřizuji BZ pro naší společnost na to kolik by BZ v této výši stála pro subjekt typu ČD. A vlastně se ani ptát nemusím a řeknu Ti to rovnou, míň než 1% by to rozhodně nebylo. Navíc si nedělám iluze, že pokud tuto záruku poskytnul stát, že nedojde k jejímu skutečnému čerpání.
Čili zde máme na jedné straně podporu státu podnikatelských aktivit jednomu subjektu: ochrana monopolního postavení(ZZ nedovolující jízdu žádné obvyklé lokomotivě), BZ nezbytné k čerpání úvěru zdarma, s
možností neplatit atd..
Na druhé straně nedovolení vjezdu ostatním subjektům s lokomotivami standartně používanými ve většině okolních zemí, nemožnost pronájmu těch "povolených" lokomotiv apod.
Registered user M@ra 
12.07.2007 (9:25)  
Samozřejmě to košer není, ale Eurofima státní záruky požaduje. O něco správnější by bylo za tu záruku státu platit.
A účetnictví evidentně tomu moc nerozumíte, zeptejte se třeba nějaký holky z obchodní akademie, ať vám to vysvětlí, jaký je rozdíl mezi náklady a výdaji apod..
Registered user waszyn 
12.07.2007 (8:57)  
navic uz je dost velky prusvih, ze se i za evropske prachy koridory rekonstruovali tak, aby po nich v podstate nemohl jezdit nikdo jiny nez CD a ted jeste stat chce v podstate dotovat (BZ zadarmo neni nic jineho nez dotace) ty same CD aby si mohli koupit mnohem drazsi lokomotivy, ktere po takto stupidne rekonstruovanych tratich mohou jezdit. A dopravci kterym by stacilo si vozidla pronajmout a po statu by na ne nic nechteli, toto neni umozneno kvuli uvedenemu ZZ a navic je jeste monopol podporovan v cinnostech nemajicich nic spolecneho s verejnou sluzbou temito zarukami. Toto mi prijde jako dvojita nedovolena podpora monopolnoho dopravce a divim se ze to nikomu ve slavne EU nevadi..
Registered user mah 
12.07.2007 (8:50)  
Josef Petrak: protoze 380 nejsou urceny pro zajisteni ZDO ale opet pro tzv. komercni projekty CD
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko