Praha - Česká vláda se chce zaručit za bezmála miliardový úvěr Českých drah. Vyplývá to ze zákona o státní záruce pro ČD, který dnes na svém pravidelném zasedání schválila vláda. Úvěr ve výši 30 milionů eur (860 milionů korun) chtějí ČD čerpat od společnosti Eurofima. Na tiskové konferenci o tom informoval místopředseda vlády Jiří Čunek. Zda ale budou moci ČD od Eurofimy opravdu čerpat, o tom definitivně rozhodne až parlament.
ČD pro peníze z úvěru využití rozhodně mají. Hodlají je použít na nákup dalších tří příměstských jednotek řady 471 a prvních vícesystémových lokomotiv řady 380. Každá jednotka stojí zhruba 200 milionů korun, lokomotivy z plzeňské Škodovky stojí údajně o něco více než polovinu. Celkem dráhy v příštích letech počítají s nákupem 20 těchto lokomotiv. Dráhy budou z úvěru hradit 95 procent nákladů; pět procent zaplatí z vlastních zdrojů.
Státní záruka by neměla mít žádný dopad na státní rozpočet. Hospodaření Českých drah je podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky od roku 2003 stabilní a od roku 2004 je lepší než podnikatelský plán. Navíc mají dráhy údajně dostatek vlastních záložních zdrojů peněz, které mohou sloužit k částečnému či úplnému splácení závazků ze všech přijatých i plánovaných úvěrů.
Protože se státní záruka za úvěr bere v EU jako veřejná podpora, čekalo ministerstvo dopravy se zákonem na vyjádření Evropské komise. Ta 10. května dala české vládě v této věci zelenou. Rozhodnutí zdůvodnila komise tím, že vozový park ČD je zastaralý a je třeba ho rychle nahradit. Navíc osobní železniční doprava je odvětví, které podle pravidel Evropské unie ještě není zcela otevřené hospodářské soutěži.
Evropská organizace Eurofima nepůsobí jako tradiční banka. Jejími majiteli a zároveň klienty jsou evropští železniční dopravci, kterým Eurofima poskytuje zvýhodněné úvěry na obnovu vozového parku.
zdroj: ČTK

Pokud by to šlo z čistého zisku, bylo by na to loni opravdu těch Vašich 50 mil. Je ale třeba brát v úvahu, že čistý zisk = (výnosy - náklady)*(1-daňová sazba). A právě to zdanění tam udělá cca čtvrtinu! Takže splácení úvěru z nákladů je o čtvrtinu levnější, což už je dost velký rozdíl oproti "splácení z ČZ"!
Takze se mi zda realne, ze zadna revoluce na zeleznici se konat nebude a ze budeme jezdit v kozenkach tak dlouho, dokud nebude nas HDP na hlavu srovnatelny se staty byvale EU.
Co se tyce liberalizace, schvalovani atp.: nevim, jak to souvisi se zarukou na uver CD. To je jina vec.
s příspěvky na vozidla na ZDO (čili 471, regionova apod.) nemám sebemenší problém.
Problém mám ale např. s Bmz, Ampz, 380, kdy stát cizím dopravcům brání ve vstupu na nedotovaný trh, ale přitom sám umožňuje "své" firmě na tomto trhu monopolní postavení(ZZ-koridory) a ještě ji navíc dotuje v oblasti nákupu nových vozidel(přitom jinému dopravci by stačilo si mnohem kvalitnější lokomotivy i vozy bez dotací pronajmout) a tím tedy umocňuje toto dominantní postavení.
Čili zde máme na jedné straně podporu státu podnikatelských aktivit jednomu subjektu: ochrana monopolního postavení(ZZ nedovolující jízdu žádné obvyklé lokomotivě), BZ nezbytné k čerpání úvěru zdarma, s
možností neplatit atd..
Na druhé straně nedovolení vjezdu ostatním subjektům s lokomotivami standartně používanými ve většině okolních zemí, nemožnost pronájmu těch "povolených" lokomotiv apod.
A účetnictví evidentně tomu moc nerozumíte, zeptejte se třeba nějaký holky z obchodní akademie, ať vám to vysvětlí, jaký je rozdíl mezi náklady a výdaji apod..
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











