..: Vláda schválila záruku za úvěry ČD :..

Praha - Česká vláda se chce zaručit za bezmála miliardový úvěr Českých drah. Vyplývá to ze zákona o státní záruce pro ČD, který dnes na svém pravidelném zasedání schválila vláda. Úvěr ve výši 30 milionů eur (860 milionů korun) chtějí ČD čerpat od společnosti Eurofima. Na tiskové konferenci o tom informoval místopředseda vlády Jiří Čunek. Zda ale budou moci ČD od Eurofimy opravdu čerpat, o tom definitivně rozhodne až parlament.

ČD pro peníze z úvěru využití rozhodně mají. Hodlají je použít na nákup dalších tří příměstských jednotek řady 471 a prvních vícesystémových lokomotiv řady 380. Každá jednotka stojí zhruba 200 milionů korun, lokomotivy z plzeňské Škodovky stojí údajně o něco více než polovinu. Celkem dráhy v příštích letech počítají s nákupem 20 těchto lokomotiv. Dráhy budou z úvěru hradit 95 procent nákladů; pět procent zaplatí z vlastních zdrojů.

Státní záruka by neměla mít žádný dopad na státní rozpočet. Hospodaření Českých drah je podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky od roku 2003 stabilní a od roku 2004 je lepší než podnikatelský plán. Navíc mají dráhy údajně dostatek vlastních záložních zdrojů peněz, které mohou sloužit k částečnému či úplnému splácení závazků ze všech přijatých i plánovaných úvěrů.

Protože se státní záruka za úvěr bere v EU jako veřejná podpora, čekalo ministerstvo dopravy se zákonem na vyjádření Evropské komise. Ta 10. května dala české vládě v této věci zelenou. Rozhodnutí zdůvodnila komise tím, že vozový park ČD je zastaralý a je třeba ho rychle nahradit. Navíc osobní železniční doprava je odvětví, které podle pravidel Evropské unie ještě není zcela otevřené hospodářské soutěži.

Evropská organizace Eurofima nepůsobí jako tradiční banka. Jejími majiteli a zároveň klienty jsou evropští železniční dopravci, kterým Eurofima poskytuje zvýhodněné úvěry na obnovu vozového parku.

zdroj: ČTK


Honza Beránek / JTB | 11.7.2007 (17:40)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
12.07.2007 (8:39)  
ICN) Proč ne lokomotivy řady 380? To se chceš dalších x desítek let spoléhat jen na současné lokomotivní řady?
registrovaný uživatel ICN 
11.07.2007 (23:26)  
Budu tentokrát stručný:
- nevím, proč by stát měl podnikat
- i kdyby už se jednalo o "nepodnikání" (tj. aby babička dojela do města k lékaři či soudu), tak jsem ochoten akceptovat krytí úvěru pro vozidla řady 471 a nikoliv 380, což tedy rozhodně není výraz ZDO (a ani ODO).
registrovaný uživatel M 
11.07.2007 (22:34)  
Mas recht, vsechno znarodnime, protoze 90% vseho tady se postavilo za "nase" penize.

BTW - mestske osvetleni kuprikladu se taky postavilo za ty nase penize a ted se na nem prizivuji soukromnici. Proto - svetlo v noci jenom statu!!
registrovaný uživatel M 
11.07.2007 (22:28)  
cunce - jako co a jak se pocita je snad jedno, je to jen hra s cisly...

Varianta uver do nakladu: naklady 550, vynosy 500, ztrata 50
Varianta uver "do zisku": naklady 500, vynosy 500, ztrata 0, splaceni uveru 50

Oboji si je celkem rovno, porad tam "lita" ta padesatka, kterou nekdo bude muset zatahnout (navysit prijmy) nebo kterou nekdo nedostane (snizit naklady). Kdyz si ztratova firma vezme uver, tak ho samozrejme splacet bude, protoze splatky uveru jsou opravdu ucetne nakladem, ale otazka "kde na to vezme" pretrvava, protoze v pripade firmy jako CD neverim tomu, ze miliardovy uver zpusobi tak razantni obrat v jejich hospodareni. Nakonec to totiz muze skoncit tak, ze ta padesatka se bude splacet skrze zvysene naroky na dotace od statu a ve finale to bude tak, ze si ten uver vzal v podstate stat, ale protoze letos miliardu nema, tak to financuje takto.

Nicmene, jak jsem jiz napsal nekolikrat - hospodareni samo o sobe nepovazuji o firmy ala CD za dulezite. Pokud se miliarda pouzije na vec, ktera pomuze veci, proc stat CD drzi, tak klidne. Pokud se ale pouzije na smazani ztrat az bude chtit Dusek a spol. trinactej plat a nevyjede, tak je to setsakramenstky procamrana miliarda...
11.07.2007 (22:25)  
nechci vám moc kazit náladu a idily ale ČSD = skoro ČD to tady postavili za naše peníze a teď by se na tom měli přiživovat nejací soukromníci? Myslím si že stát a Dráhy by se měli jak již napsal George Couser inspirovat u DB A SBB
registrovaný uživatel Racek 
11.07.2007 (21:55)  
a ještě Vousáč: a v těch autobusech, to si pište, že kdyby se stát třeba Veolii (= Connex) zaručoval za úvěry, ostatní dopravci to poženou do Brna, Bruselu a Štrasburku a stát to zaslouženě projede ... v silniční dopravě se protekce netoleruje!
registrovaný uživatel Racek 
11.07.2007 (21:52)  
Vousáč: pokud komise toleruje protekci, neznamená to, že vláda MUSÍ protežovat jen jednoho dopravce. Může klidně podporovat všechny nebo žádného ...
registrovaný uživatel Racek 
11.07.2007 (21:49)  
2 čunče: kdyby byl stát majitelem ocelárny, nesmí se na ni ani pěkně podívat, jinak by od Komise dostal přes prsty skrz narušování hospodářské soutěže. Ale že velcí dopravci v Německu, Francii a dalších velkých zemích EU stále ještě preferují domácí protekci před zahraniční expanzí, myje si Komise ruce a toleruje protekci v ne zcela otevřeném odvětví

2 Josef Petrák: díky neférovým podmínkám jsou bohužel jedinou firmou ČD. Potřebná vozidla se dají totiž koupit buď u malého tuzemského výrobce, nebo velkých cizích. Jenže ten český chce platit hotově (takže potřebujete levný úvěr se státní zárukou), zatímco velcí cizí vám je klidně pronajmou. Když má někdo štěstí na státní záruky, stačí mu ke štěstí, aby si ohlídal, aby ta cizácká vozidla tady nesměla jezdit ... jak prosté, drahý Watsone :-Q
11.07.2007 (21:44)  
Česká republika je členem Evropské Unie,bude se proto řídit(bude-li její vláda chtít) jejími pravidly,ať se to někomu příčí či ne.Cituji ČTK,,osobní železniční doprava je odvětví, které podle pravidel Evropské unie ještě není zcela otevřené hospodářské soutěži".Až se bude takto protežovat autobusouvá doprava,budou se také vyskytovat nářky k antimonopolnímu úřadu?
registrovaný uživatel čunče  mail  
11.07.2007 (21:29)  
Košer nekošer... Racku, víš, majitelem ČD je stát, tudíž se jako majitel může zaručit své firmě. Majitelem soukromých dopravců stát není, proto se za úvěry soukromým firmám mají zaručit jejich majitelé. Z tohoto pohledu to košer JE.

Stát pak nabízí od loňska (konečně) dotace na pořízení nových železničních vozů pro osobní dopravu. Pro všechny dopravce.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko