Praha - Česká vláda se chce zaručit za bezmála miliardový úvěr Českých drah. Vyplývá to ze zákona o státní záruce pro ČD, který dnes na svém pravidelném zasedání schválila vláda. Úvěr ve výši 30 milionů eur (860 milionů korun) chtějí ČD čerpat od společnosti Eurofima. Na tiskové konferenci o tom informoval místopředseda vlády Jiří Čunek. Zda ale budou moci ČD od Eurofimy opravdu čerpat, o tom definitivně rozhodne až parlament.
ČD pro peníze z úvěru využití rozhodně mají. Hodlají je použít na nákup dalších tří příměstských jednotek řady 471 a prvních vícesystémových lokomotiv řady 380. Každá jednotka stojí zhruba 200 milionů korun, lokomotivy z plzeňské Škodovky stojí údajně o něco více než polovinu. Celkem dráhy v příštích letech počítají s nákupem 20 těchto lokomotiv. Dráhy budou z úvěru hradit 95 procent nákladů; pět procent zaplatí z vlastních zdrojů.
Státní záruka by neměla mít žádný dopad na státní rozpočet. Hospodaření Českých drah je podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky od roku 2003 stabilní a od roku 2004 je lepší než podnikatelský plán. Navíc mají dráhy údajně dostatek vlastních záložních zdrojů peněz, které mohou sloužit k částečnému či úplnému splácení závazků ze všech přijatých i plánovaných úvěrů.
Protože se státní záruka za úvěr bere v EU jako veřejná podpora, čekalo ministerstvo dopravy se zákonem na vyjádření Evropské komise. Ta 10. května dala české vládě v této věci zelenou. Rozhodnutí zdůvodnila komise tím, že vozový park ČD je zastaralý a je třeba ho rychle nahradit. Navíc osobní železniční doprava je odvětví, které podle pravidel Evropské unie ještě není zcela otevřené hospodářské soutěži.
Evropská organizace Eurofima nepůsobí jako tradiční banka. Jejími majiteli a zároveň klienty jsou evropští železniční dopravci, kterým Eurofima poskytuje zvýhodněné úvěry na obnovu vozového parku.
zdroj: ČTK

- nevím, proč by stát měl podnikat
- i kdyby už se jednalo o "nepodnikání" (tj. aby babička dojela do města k lékaři či soudu), tak jsem ochoten akceptovat krytí úvěru pro vozidla řady 471 a nikoliv 380, což tedy rozhodně není výraz ZDO (a ani ODO).
BTW - mestske osvetleni kuprikladu se taky postavilo za ty nase penize a ted se na nem prizivuji soukromnici. Proto - svetlo v noci jenom statu!!
Varianta uver do nakladu: naklady 550, vynosy 500, ztrata 50
Varianta uver "do zisku": naklady 500, vynosy 500, ztrata 0, splaceni uveru 50
Oboji si je celkem rovno, porad tam "lita" ta padesatka, kterou nekdo bude muset zatahnout (navysit prijmy) nebo kterou nekdo nedostane (snizit naklady). Kdyz si ztratova firma vezme uver, tak ho samozrejme splacet bude, protoze splatky uveru jsou opravdu ucetne nakladem, ale otazka "kde na to vezme" pretrvava, protoze v pripade firmy jako CD neverim tomu, ze miliardovy uver zpusobi tak razantni obrat v jejich hospodareni. Nakonec to totiz muze skoncit tak, ze ta padesatka se bude splacet skrze zvysene naroky na dotace od statu a ve finale to bude tak, ze si ten uver vzal v podstate stat, ale protoze letos miliardu nema, tak to financuje takto.
Nicmene, jak jsem jiz napsal nekolikrat - hospodareni samo o sobe nepovazuji o firmy ala CD za dulezite. Pokud se miliarda pouzije na vec, ktera pomuze veci, proc stat CD drzi, tak klidne. Pokud se ale pouzije na smazani ztrat az bude chtit Dusek a spol. trinactej plat a nevyjede, tak je to setsakramenstky procamrana miliarda...
2 Josef Petrák: díky neférovým podmínkám jsou bohužel jedinou firmou ČD. Potřebná vozidla se dají totiž koupit buď u malého tuzemského výrobce, nebo velkých cizích. Jenže ten český chce platit hotově (takže potřebujete levný úvěr se státní zárukou), zatímco velcí cizí vám je klidně pronajmou. Když má někdo štěstí na státní záruky, stačí mu ke štěstí, aby si ohlídal, aby ta cizácká vozidla tady nesměla jezdit ... jak prosté, drahý Watsone :-Q
Stát pak nabízí od loňska (konečně) dotace na pořízení nových železničních vozů pro osobní dopravu. Pro všechny dopravce.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











