Praha - Česká vláda se chce zaručit za bezmála miliardový úvěr Českých drah. Vyplývá to ze zákona o státní záruce pro ČD, který dnes na svém pravidelném zasedání schválila vláda. Úvěr ve výši 30 milionů eur (860 milionů korun) chtějí ČD čerpat od společnosti Eurofima. Na tiskové konferenci o tom informoval místopředseda vlády Jiří Čunek. Zda ale budou moci ČD od Eurofimy opravdu čerpat, o tom definitivně rozhodne až parlament.
ČD pro peníze z úvěru využití rozhodně mají. Hodlají je použít na nákup dalších tří příměstských jednotek řady 471 a prvních vícesystémových lokomotiv řady 380. Každá jednotka stojí zhruba 200 milionů korun, lokomotivy z plzeňské Škodovky stojí údajně o něco více než polovinu. Celkem dráhy v příštích letech počítají s nákupem 20 těchto lokomotiv. Dráhy budou z úvěru hradit 95 procent nákladů; pět procent zaplatí z vlastních zdrojů.
Státní záruka by neměla mít žádný dopad na státní rozpočet. Hospodaření Českých drah je podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky od roku 2003 stabilní a od roku 2004 je lepší než podnikatelský plán. Navíc mají dráhy údajně dostatek vlastních záložních zdrojů peněz, které mohou sloužit k částečnému či úplnému splácení závazků ze všech přijatých i plánovaných úvěrů.
Protože se státní záruka za úvěr bere v EU jako veřejná podpora, čekalo ministerstvo dopravy se zákonem na vyjádření Evropské komise. Ta 10. května dala české vládě v této věci zelenou. Rozhodnutí zdůvodnila komise tím, že vozový park ČD je zastaralý a je třeba ho rychle nahradit. Navíc osobní železniční doprava je odvětví, které podle pravidel Evropské unie ještě není zcela otevřené hospodářské soutěži.
Evropská organizace Eurofima nepůsobí jako tradiční banka. Jejími majiteli a zároveň klienty jsou evropští železniční dopravci, kterým Eurofima poskytuje zvýhodněné úvěry na obnovu vozového parku.
zdroj: ČTK

... pokud se budou brát ohledy na nějaké potenciální budoucí konkurenty, tak se nikdy ničeho nedobereme.
A jestli mě paměť nešálí, proběhla před časem newsa, že Ministerstvo dopravy nabízí dotace pro podporu osobní železniční dopravy libovolným zájemcům bez rozdílu. Není toto jedna z možností, jak si začínající firmy mohou přijít k počátečním zdrojům?
Když to posvětila EU, tak to asi košér bude.
A nebo budete raději volit variantu nic si nepůjčovat, místo nákupu 380ek dál draze platit ZSSK lokomotivy řady 350 a místo nových CityElefantů slepovat CityFrogy?
Jak by mohly CD vratit takto vysokou pujcku? V idealnim pripade vydelaji za rok 50 mil.Kc, to by to splacely 21 let. Kdyz jeste navic chteji koupit 20x 380, to znamena cca 2 miliardy Kc, musi jedno z toho zaplatit stat.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











