..: Vláda schválila záruku za úvěry ČD :..

Praha - Česká vláda se chce zaručit za bezmála miliardový úvěr Českých drah. Vyplývá to ze zákona o státní záruce pro ČD, který dnes na svém pravidelném zasedání schválila vláda. Úvěr ve výši 30 milionů eur (860 milionů korun) chtějí ČD čerpat od společnosti Eurofima. Na tiskové konferenci o tom informoval místopředseda vlády Jiří Čunek. Zda ale budou moci ČD od Eurofimy opravdu čerpat, o tom definitivně rozhodne až parlament.

ČD pro peníze z úvěru využití rozhodně mají. Hodlají je použít na nákup dalších tří příměstských jednotek řady 471 a prvních vícesystémových lokomotiv řady 380. Každá jednotka stojí zhruba 200 milionů korun, lokomotivy z plzeňské Škodovky stojí údajně o něco více než polovinu. Celkem dráhy v příštích letech počítají s nákupem 20 těchto lokomotiv. Dráhy budou z úvěru hradit 95 procent nákladů; pět procent zaplatí z vlastních zdrojů.

Státní záruka by neměla mít žádný dopad na státní rozpočet. Hospodaření Českých drah je podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky od roku 2003 stabilní a od roku 2004 je lepší než podnikatelský plán. Navíc mají dráhy údajně dostatek vlastních záložních zdrojů peněz, které mohou sloužit k částečnému či úplnému splácení závazků ze všech přijatých i plánovaných úvěrů.

Protože se státní záruka za úvěr bere v EU jako veřejná podpora, čekalo ministerstvo dopravy se zákonem na vyjádření Evropské komise. Ta 10. května dala české vládě v této věci zelenou. Rozhodnutí zdůvodnila komise tím, že vozový park ČD je zastaralý a je třeba ho rychle nahradit. Navíc osobní železniční doprava je odvětví, které podle pravidel Evropské unie ještě není zcela otevřené hospodářské soutěži.

Evropská organizace Eurofima nepůsobí jako tradiční banka. Jejími majiteli a zároveň klienty jsou evropští železniční dopravci, kterým Eurofima poskytuje zvýhodněné úvěry na obnovu vozového parku.

zdroj: ČTK


Honza Beránek / JTB | 11.7.2007 (17:40)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Legislativa Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
11.07.2007 (21:19)  
OMG, proč tady řešíte, co by, kdyby? Jediná firma provozující dálkovoou železniční dopravu v ČR jsou České dráhy. A právě tato firma zažádala o úvěr. Proč se snažíte plně liberalizovat něco, co v současné chvíli liberalizovat nedá ...

... pokud se budou brát ohledy na nějaké potenciální budoucí konkurenty, tak se nikdy ničeho nedobereme.

A jestli mě paměť nešálí, proběhla před časem newsa, že Ministerstvo dopravy nabízí dotace pro podporu osobní železniční dopravy libovolným zájemcům bez rozdílu. Není toto jedna z možností, jak si začínající firmy mohou přijít k počátečním zdrojům?
Registrierter Benutzer Racek 
11.07.2007 (21:10)  
No, ono to úúúplně košer není, protože jiný dopravce takhle snadno k zaručenému (= podstatně levnějšímu) úvěru přijít nemůže. Takže pokud bych podnikal v dopravě, řval bych ;-) ... ale protože v dopravě nepodnikám jsa prostým kaštanem, jsem rád, že naš vláda dělá pro zlepšení dopravy na železnici aspoň něco, i když ne úplně férovým způsobem.
11.07.2007 (20:51)  
Nevím, v čem máte pánové, takový problém. ČD je jedním z investorů do EUROFIMY a tudíž očekávají, že jejich investice bude návratová. Stát je majoritním vlastníkem ČD a tato firma stejně primárně existuje pro zajištění "základní dopravní obslužnosti" na objednávku státu - samozřejmě, že se jedna o samostatný podnikatelský subjekt, ale úloha je vesměs firma daná. Proto nevidím důvod, proč by stát své vlastní firmě negarantoval úvěr.

Když to posvětila EU, tak to asi košér bude.

A nebo budete raději volit variantu nic si nepůjčovat, místo nákupu 380ek dál draze platit ZSSK lokomotivy řady 350 a místo nových CityElefantů slepovat CityFrogy?
11.07.2007 (20:40)  
Jindřich Škripko: Jde vidět, že fakt tomu nerozumíš. Být tebou, tak se nejdřív podívám na takové věci jako je účetnictví, jak fungují odpisy, z čeho se skládají dotace na ZDO. Potom se taky doporučuji podívat do zahraničí jak to funguje tam (doporučuji DB a SBB). No a potom se vrať a piš dál...
Registrierter Benutzer JiS 
11.07.2007 (20:33)  
CD maji dve pujcky, splaceji je a jejich zisk za jeden rok je cca 50 mil. Kc, ovsem ted jim do vydaju pribyde splaceni teto pujcky, coz znamena, ze budou moct splacet maximalne 50 mil. rocne, coz znamena, ze to budou splacet zhruba 20 let (pokud by opravdu platili 50 mil. rocne), a kdyz si jeste pujci (pokud jim neda stat) 2 miliardy na 380, budou je muset taky nejak splacet. A jestlize "vydelaji" rocne tolik, co za rok 2006 (prodelali 400 mil.Kc), tezko to budou splacet.
Registrierter Benutzer čunče  mail  
11.07.2007 (20:16)  
Jindřichu kecáš, protože takové půjčky mají České dráhy už dvě. A splácejí je. O účetnictví víš evidentně kulový, protože úvěry se nesplácejí z čistého zisku, ale naopak čistý zisk firmy jsou výnosy mínus náklady. A splácení úvěrů patří mezi náklady.
Registrierter Benutzer JiS 
11.07.2007 (20:10)  
Pak se divte, ze je u nas malo soukromych dopravcu! Kdyz CD dostavaji takto vysoke pujcky, ktere za ne stejne nakonec zaplati stat, tak jsou oproji jinym dopravcum hrozne zvyhodneny.
Jak by mohly CD vratit takto vysokou pujcku? V idealnim pripade vydelaji za rok 50 mil.Kc, to by to splacely 21 let. Kdyz jeste navic chteji koupit 20x 380, to znamena cca 2 miliardy Kc, musi jedno z toho zaplatit stat.
Registrierter Benutzer mah 
11.07.2007 (19:13)  
nevidim problem v uvery, ktery poskytuje nejaka firma, ale v jeho kryti/zajisteni
11.07.2007 (18:45)  
to mah: Jake protezovani jakych firem? Co se Vam konkretne prici? Nevidim v uveru zadny problem, jediny problem je jeho kryti vladou, takze muze hrozit, ze dluh prevezme stat. Nicmene u zeleznicnich spolecnosti a nekterych velkych strategickych spolecnosti se to deje i na Zapade i treba v USA. Ne ze bych byl zastance CD, ale zasadni problem v tom nevidim. Lepsi toto, nez primo cpat do CD prachy.
Registrierter Benutzer mah 
11.07.2007 (18:29)  
no kdyz uz to posvetila EU, tak posledni, kdo to muze zarazit je antimonoponi urad, snad to udela, tohle protezovani nekterych firem se mi tezce prici
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko