..: Brněnské nádraží bude stát na jihu města v roce 2014 :..

Ilustrační obrázekBrno Odsun brněnského nádraží se již zdá být hotovou věcí. Teď se budou muset obyvatelé města připravit na sedm let diskuzí o podobě nového nádraží, omezení a rozkopanou jižní část města. Investoři, kteří budou platit stavbu nového brněnského nádraží, udělali velkou tečku za diskuzí o tom, která varianta je pro vlakové nádraží lepší. A brněnským radním nezbývá nic jiného, než spolupracovat. Jejich rebelie by totiž mohla ohrozit 8,5 miliard korun dotací z Bruselu.

„Budeme pokračovat s projektem, který jsme zahájili už v roce 1994. Není jiná možnost,“ řekl náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek. Podle zástupců Správy železniční dopravní cesty je pokračování stavbou nového nádraží na jihu také jistá věc. „Už jsme vypracovali první projekty pro Evropskou unii,“ podpořil Kocourkova slova ředitel SŽDC Jan Komárek. Podle něj analýza, kterou si nechalo zpracovat město, jasně říká, že z dopravního hlediska je nová odsunutá poloha nádraží výhodná. „Z ostatních poznámek v analýze se necháme poučit a návrhy na zlepšení zkusíme zapracovat do již rozběhnutého projektu,“ dodal Komárek.

Podle Jiřího Mlynáře ze Stavební správy v Olomouci se začne s přípravou přesunu ihned. „Do konce roku vypracuje ministerstvo dopravy technicko - ekonomické zadání, pak bude rok a půl trvat, než se vyberou firmy, které nádraží postaví. Nejpozději v roce 2009 se může začít stavět. Za pět let by pak mohli Brňané odjíždět do evropských zemí z nového nádraží,“ upřesnil Mlynář.

Projekt, který měl původně stát třicet miliard korun, úředníci po důkladném přepočítání zlevnili o deset miliard. „Rozpočet na tuto stavbu by neměl přesáhnout dvacet miliard korun. Šestimiliardovou budovu nádraží bude muset zaplatit město, kraj a České dráhy. Evropské peníze budou určeny především na stavbu tratě,“ řekl primátor Roman Onderka.

Původně byla ve hře i tzv. přisunutá varianta, která by nádraží odsunula jen o 200 metrů. Šance na její realizaci i šance odpůrců samotného odsunu nádraží jsou ale po rozhodujícím zasedání grémia téměř nulové.

Výstavbu nového nádraží v centru města prosazují pouze Strana zelených a tým Jiřího Zlatušky Brno 2006, kteří mají v pětapadesátičlenném zastupitelstvu pouze deset křesel. Odsunutou polohu naopak dlouhodobě prosazují občanští demokraté, lidovci a komunisté. Jediný, kdo se dosud otevřeně nepřihlásil k žádné variantě, jsou sociální demokraté. Podle Onderky se ale vedení strany dohodlo na tom, že v zastupitelstvu nebude prosazovat změnu stávajícího projektu. "Jakékoliv kroky, které by byly činěny na zrušení tohoto projektu, by v žádném případě nedokázaly nastavit projekt jiný. Máme proto obrovský strach z toho, že bychom peníze z Bruselu nedostali a že by se v Brně nepostavilo nic," dodal Onderka, který současně SŽDC vyzval, aby zjistila veškeré informace o možnosti financování projektu přestavby ŽUB z Bruselu.

V evropských penězích je slabé místo projektu i podle odpůrců odsunu. Jejich závěry však nejsou jednotné. "Nevěřím, že Unie dá peníze na prokazatelně špatný projekt," uvedl brněnský radní Jiří Zlatuška, jehož strana spolu se zelenými stále trvá na variantě s nádražím v centru.

Podle zápisů z jednání o operačních programech mají evropští úředníci na nádraží opravdu "políčeno" a řadí je mezi projekty, vůči nimž mají výhrady.

zdroj: Bahnworld.info, iDNES, ČTK; doplnil -výpravčí- a JTB


BAHN | 11.9.2007 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
12.09.2007 (17:26)  
nojva: Copak trolejbusovou síť nelze rozšířit kvůli stávající poloze nádraží? A že by všechny šaliny z hlavní ulice odbočily k nádraží, tam se protočily po smyčce a pak pokračovaly dál? Dost kostrbaté řešení, přijde mi.
12.09.2007 (17:23)  
Problém je v tom, že ty expresy nebudou PROJÍŽDĚT Brnem, ale budou v něm zastavovat. Je sice hezké, že se možná jednou dočkáme vlaků v centru v podobě diametru, ale proč má člověk jedoucí expresem přestupovat na regionální vlaky, aby se dostal do města, to mi není jasné a silně mi to připomíná vizi "vlaky na VRT budou mít stanice mimo města a od nich budou cestující dojíždět jinými vlaky". To si vážně někdo myslí, že těmito přestupy zatraktivní vlaky? Pokud jde o mosty, nevidím problém v jejich citlivé rekonstrukci. A "stěhovat centrum" na jih? PROČ??? Abychom ospravedlnili přesun? Podle mě pak lidi sednou do autobusů, které jim zastaví v centru, a my budeme mít možná hezké, leč poloprázdné nádraží typu Praha-Holešovice. Mimochodem, optimální místo pro celostátní železniční muzeum je na pražském Masarykově nádraží, pokud dojde k propojení tratě z Negrelliho viaduktu na hlavní. V budově mohou být všemožné expozice (listiny, fotografie, něco o profesích a zařízeních), venku pak v kolejišti zčásti stabilní a zčásti provozní exponáty, dozakrýt lze lehkou skleněnou konstrukcí... Pobočka pak může být klidně v Brně, pokud se tam podaří odsunout nádraží i s cestujcími do pozadí...
registrovaný uživatel nojva  mail  
12.09.2007 (16:34)  
Jak Jonáš píše že by bylo dobré odsunuté nádraží na rychlém průjezdu pro expresy, a centrální zachovat v redukovaném rozsahu pro regionálku, tak částečně je toto v plánu, v budoucnu se má stavět kolejový severojižní diametr pod Brnem, budou jím projíždět regionální vlaky od Žďáru n. S. a Tišnova budou zastavovat pod historickým centrem, pod novým nádražím a poté pojedou na Křenovice a Slavkov...

Někdo tu psal, že nebude např. přímé napojení na západ a na východ (Líšeň, Slatina)... Stačí si trochu prohlédnout studie a řešení MHD!!! Jak psal BAHN: Taky změna trasování trolejbusů od Benešové a nové trati od Mendlova náměstí, tzn. že bude propojena trolejbusová síť západ-východ, přímé trol. budou jezdit do Slatiny, Šlapanic, Lískovce, Bohunic, Kohoutovic, nyní se musí do na tyto trolejbusy dokonce z centra přestupovat na Mendlově náměstí. Šaliny k novému nádraží budou min. č.1,8,12,9... č.1 Řečkovice-centrum-Bystrc, č.8 Starý Lískovec-centrum-Líšeň, č.9 Lesná-centrum-Komárov a č.12 Komárov-centrum-Královo Pole, možná i další linky (2 a popř. nové číslo...)

Jsem jednoznačně pro přesun, on to vlastně moc přesun ani nebude... na jihu v znikne nové centrum...
BAHN 
12.09.2007 (17:34)  


Tady je přesně plus a mínus každé varianty : http://zpravy.bahnworld.info/index.php/News/Projekty-zeleznice/Pravda-o-Uzlu-Brno.html a myslím si, že je to přesně jak je tam uvedeno, ale nechci být zastáncem nového nádraží, které se mě osobně nezamlouvá, ale je potřebné, jako sůl. Už jenom pro kapacitu a napojení jednotlivých větví tratí na nádraží ...
12.09.2007 (16:19)  
Já osobně jsem pro zachování, protože jestli jsem se správně dočetl, tak odstavné nádraží se bude muset vybudovat u obou variant a navíc je nynější poloha prakticky nejvýhodnější, co se týče dostupnosti centra a přestupu na MHD. Ohledně ohánění se penězi EU, tak k tomu jenom tolik. Komisi, která schvaluje dotace, má k takto postavenému projekt velké výhrady (stejně jako k dálnici skrz lednicko-valtický areál), takže ty peníze vůbec nejsou jisté.
BAHN 
12.09.2007 (16:23)  


To bych netvrdil ...Stačí, že památkáři daly souhlas pro jízdu vlaků pro současných mostech přes Křenovou a Koliště do konce roku 2011 a potom úplný šlus ... Už to máme teď prodloužené opakovaně o 3 desítky let. Jednak je to zdevastované a za provozu neopravované dříve, jak v roce 1899 přes Křenovou a Koliště 1971 ...Více o kvalitě mostú psát nebudu, neboť bych musel napadnout Brněnské památkáře ...
registrovaný uživatel henry 
12.09.2007 (15:55)  
Už někdo řekl co bude s tím starým nádražím? Že by druhý Těšnov?
BAHN 
12.09.2007 (16:19)  


To se ví, že řekl .... Staré nádraží buďto bude slpoužit, jako tržnice, nebo muzeum železniční techniky (ideální pro muzeum) a nové je jasné ...
Odkuď je ta info o nákupu 100 kusů Škoda 13T? Já jen že třeba na Busportálu se mluví jen o 20 kouscích do roku 2011, na ČT24 zas mluvili o 100 kusech. By mě navíc zajímalo, kde chtějí na to vzít peníze, když jedna stojí 59 mega...
George_Couser : To je součástí dotací na nový uzel Brna ze strany EU.Vím to od otce.Dělá u DPmB,a.s a už začíná se z toho i brát ...
registrovaný uživatel henry 
12.09.2007 (15:54)  
Totiž kdyby chťeli peníze na rekonstrukci, tak by museli znova prosit a to se jim nechce a samozřejmě by jim těch peňez dali míň. Trošku mi to připomíná tan radar, taky ho tu nikdo nechce, ale bude. S tím nádražím je to stejné.
registrovaný uživatel henry 
12.09.2007 (15:50)  
Problém bude v těch přachách, protože co já vím, tak ty peníze dostali na nové nádraží a ne na rekonstrukci (koridorizaci) stávajícího. A soudruzi se teď bojí, že by o ně přišli, protože každý z nich se třese na to, že tam něco kápne do kapsy a že bude tu na auto, tu na vilu atd. Vždyť jsme v ČR.
12.09.2007 (15:01)  
Myslím, že přesunout pražské hlavní nádraží do Holešovic (o čemž se taky jistě kdysi uvažovalo) by bylo v měřítku Prahy totéž jako přesunout brněnské hlavní nádraží na Vaňkovku. Pražské hlavní nádraží leží v katastrálním území Vinohrady, těsně na hranici s historickým centrem Prahy, a jeho největší smůlou je likvidace přirozené vazby na okolí ve formě dálnice. Brněnské hlavní nádraží dnes také leží, pokud se nepletu, na hranici historického centra. Rozdíl je v tom, že v Brně se místo něj postaví nádraží typu Praha-Holešovice, kdežto v Praze snad dojde k revitalizaci.
12.09.2007 (13:32)  
Pražské má hlavně tu kliku, Františku, že za nim je bariéra přirozená, a že je z jihu napojené tunelama, jinak by už bylo taky celé někde v Libni. Mmch co kdyby se to udělalo jako v Holešovicích, odsunuté nádraží na rychlém průjezdu pro expresy, a centrální zachovat v redukovaném rozsahu pro regionálku? Pravda, spojuje to nevýhody obou řešení.
registrovaný uživatel M 
12.09.2007 (13:01)  
TTrain - ne ze bych teda souhlasil doslova s kazdym pismenem, ale s necim urcite - rovnez ne zcela chapu ty predstavy o tom, ze kdyz bude nadrazi stat nekde jinde, tak bude ciste, dokonale, ...

PS - neni v tom nadpise chyba? 2014? Dyt pitomy Hlinky se delaly 4 roky
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko