Brno Odsun brněnského nádraží se již zdá být hotovou věcí. Teď se budou muset obyvatelé města připravit na sedm let diskuzí o podobě nového nádraží, omezení a rozkopanou jižní část města. Investoři, kteří budou platit stavbu nového brněnského nádraží, udělali velkou tečku za diskuzí o tom, která varianta je pro vlakové nádraží lepší. A brněnským radním nezbývá nic jiného, než spolupracovat. Jejich rebelie by totiž mohla ohrozit 8,5 miliard korun dotací z Bruselu.
„Budeme pokračovat s projektem, který jsme zahájili už v roce 1994. Není jiná možnost,“ řekl náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek. Podle zástupců Správy železniční dopravní cesty je pokračování stavbou nového nádraží na jihu také jistá věc. „Už jsme vypracovali první projekty pro Evropskou unii,“ podpořil Kocourkova slova ředitel SŽDC Jan Komárek. Podle něj analýza, kterou si nechalo zpracovat město, jasně říká, že z dopravního hlediska je nová odsunutá poloha nádraží výhodná. „Z ostatních poznámek v analýze se necháme poučit a návrhy na zlepšení zkusíme zapracovat do již rozběhnutého projektu,“ dodal Komárek.
Podle Jiřího Mlynáře ze Stavební správy v Olomouci se začne s přípravou přesunu ihned. „Do konce roku vypracuje ministerstvo dopravy technicko - ekonomické zadání, pak bude rok a půl trvat, než se vyberou firmy, které nádraží postaví. Nejpozději v roce 2009 se může začít stavět. Za pět let by pak mohli Brňané odjíždět do evropských zemí z nového nádraží,“ upřesnil Mlynář.
Projekt, který měl původně stát třicet miliard korun, úředníci po důkladném přepočítání zlevnili o deset miliard. „Rozpočet na tuto stavbu by neměl přesáhnout dvacet miliard korun. Šestimiliardovou budovu nádraží bude muset zaplatit město, kraj a České dráhy. Evropské peníze budou určeny především na stavbu tratě,“ řekl primátor Roman Onderka.
Původně byla ve hře i tzv. přisunutá varianta, která by nádraží odsunula jen o 200 metrů. Šance na její realizaci i šance odpůrců samotného odsunu nádraží jsou ale po rozhodujícím zasedání grémia téměř nulové.
Výstavbu nového nádraží v centru města prosazují pouze Strana zelených a tým Jiřího Zlatušky Brno 2006, kteří mají v pětapadesátičlenném zastupitelstvu pouze deset křesel. Odsunutou polohu naopak dlouhodobě prosazují občanští demokraté, lidovci a komunisté. Jediný, kdo se dosud otevřeně nepřihlásil k žádné variantě, jsou sociální demokraté. Podle Onderky se ale vedení strany dohodlo na tom, že v zastupitelstvu nebude prosazovat změnu stávajícího projektu. "Jakékoliv kroky, které by byly činěny na zrušení tohoto projektu, by v žádném případě nedokázaly nastavit projekt jiný. Máme proto obrovský strach z toho, že bychom peníze z Bruselu nedostali a že by se v Brně nepostavilo nic," dodal Onderka, který současně SŽDC vyzval, aby zjistila veškeré informace o možnosti financování projektu přestavby ŽUB z Bruselu.
V evropských penězích je slabé místo projektu i podle odpůrců odsunu. Jejich závěry však nejsou jednotné. "Nevěřím, že Unie dá peníze na prokazatelně špatný projekt," uvedl brněnský radní Jiří Zlatuška, jehož strana spolu se zelenými stále trvá na variantě s nádražím v centru.
Podle zápisů z jednání o operačních programech mají evropští úředníci na nádraží opravdu "políčeno" a řadí je mezi projekty, vůči nimž mají výhrady.
zdroj: Bahnworld.info, iDNES, ČTK; doplnil -výpravčí- a JTB

Já jsem taky provedl porovnání s mapou a vyšlo mi vzdušnou čarou od nového nádraží k nástupním ostrůvkům tramvaje u současného nádraží 910 metrů, takže těch 1000 metrů by to klidně mohlo být. 600 metrů to není ani na Úzkou.
Hmm, pražské hlavní nádraží je taky minutu od Staromáku? Nevšiml jsem si.
A jaký má na polohu brněnského nádraží vliv poloha pražského nádraží, která je mimochodem dost špatná - jen jedna trasa metra a tramvaje kdesi za Sherwoodem? Je horší stav jinde omluvou pro zhoršení stavu zde? Současná poloha nádraží v Brně je unikátní, ale to si uvědomují jen ti, co železniční dopravu pravidelně využívají.
Demeter Gombar: Kdyz mi tam presunes pamatky a Restauraci U Pegasu - beru :-)
sAd: Brneneske nadrazi neni hned u nam. Svobody ? ... taky vem v potaz to ze hist. centrum je v Praze o neco vetsi , a nadrazi jak v Praze tak v Brne je na jeho okraji ... ale presunem to uz bude jako v Praze rekneme Holesovice nebo Liben ( nevo Vysocany )
IDeeSák: Všichni brňáci pracují na tom samém místě jako vy. Zajímavé.
SergeS: Hmm, pražské hlavní nádraží je taky minutu od Staromáku? Nevšiml jsem si.
M: Protože nechtějí platit za vjezd na ÚAN? Ani bych se tomu vzhledem k politice SA nedivil. A k tomu letišti. To je jako míchat jabka s hruškama. Letiště je přestupní zona a ne centrum města.
(btw skoda ze nejde zvetsit nahled u clanku)
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.











