..: Brněnské nádraží bude stát na jihu města v roce 2014 :..

Ilustrační obrázekBrno Odsun brněnského nádraží se již zdá být hotovou věcí. Teď se budou muset obyvatelé města připravit na sedm let diskuzí o podobě nového nádraží, omezení a rozkopanou jižní část města. Investoři, kteří budou platit stavbu nového brněnského nádraží, udělali velkou tečku za diskuzí o tom, která varianta je pro vlakové nádraží lepší. A brněnským radním nezbývá nic jiného, než spolupracovat. Jejich rebelie by totiž mohla ohrozit 8,5 miliard korun dotací z Bruselu.

„Budeme pokračovat s projektem, který jsme zahájili už v roce 1994. Není jiná možnost,“ řekl náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek. Podle zástupců Správy železniční dopravní cesty je pokračování stavbou nového nádraží na jihu také jistá věc. „Už jsme vypracovali první projekty pro Evropskou unii,“ podpořil Kocourkova slova ředitel SŽDC Jan Komárek. Podle něj analýza, kterou si nechalo zpracovat město, jasně říká, že z dopravního hlediska je nová odsunutá poloha nádraží výhodná. „Z ostatních poznámek v analýze se necháme poučit a návrhy na zlepšení zkusíme zapracovat do již rozběhnutého projektu,“ dodal Komárek.

Podle Jiřího Mlynáře ze Stavební správy v Olomouci se začne s přípravou přesunu ihned. „Do konce roku vypracuje ministerstvo dopravy technicko - ekonomické zadání, pak bude rok a půl trvat, než se vyberou firmy, které nádraží postaví. Nejpozději v roce 2009 se může začít stavět. Za pět let by pak mohli Brňané odjíždět do evropských zemí z nového nádraží,“ upřesnil Mlynář.

Projekt, který měl původně stát třicet miliard korun, úředníci po důkladném přepočítání zlevnili o deset miliard. „Rozpočet na tuto stavbu by neměl přesáhnout dvacet miliard korun. Šestimiliardovou budovu nádraží bude muset zaplatit město, kraj a České dráhy. Evropské peníze budou určeny především na stavbu tratě,“ řekl primátor Roman Onderka.

Původně byla ve hře i tzv. přisunutá varianta, která by nádraží odsunula jen o 200 metrů. Šance na její realizaci i šance odpůrců samotného odsunu nádraží jsou ale po rozhodujícím zasedání grémia téměř nulové.

Výstavbu nového nádraží v centru města prosazují pouze Strana zelených a tým Jiřího Zlatušky Brno 2006, kteří mají v pětapadesátičlenném zastupitelstvu pouze deset křesel. Odsunutou polohu naopak dlouhodobě prosazují občanští demokraté, lidovci a komunisté. Jediný, kdo se dosud otevřeně nepřihlásil k žádné variantě, jsou sociální demokraté. Podle Onderky se ale vedení strany dohodlo na tom, že v zastupitelstvu nebude prosazovat změnu stávajícího projektu. "Jakékoliv kroky, které by byly činěny na zrušení tohoto projektu, by v žádném případě nedokázaly nastavit projekt jiný. Máme proto obrovský strach z toho, že bychom peníze z Bruselu nedostali a že by se v Brně nepostavilo nic," dodal Onderka, který současně SŽDC vyzval, aby zjistila veškeré informace o možnosti financování projektu přestavby ŽUB z Bruselu.

V evropských penězích je slabé místo projektu i podle odpůrců odsunu. Jejich závěry však nejsou jednotné. "Nevěřím, že Unie dá peníze na prokazatelně špatný projekt," uvedl brněnský radní Jiří Zlatuška, jehož strana spolu se zelenými stále trvá na variantě s nádražím v centru.

Podle zápisů z jednání o operačních programech mají evropští úředníci na nádraží opravdu "políčeno" a řadí je mezi projekty, vůči nimž mají výhrady.

zdroj: Bahnworld.info, iDNES, ČTK; doplnil -výpravčí- a JTB


BAHN | 11.9.2007 (18:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Stavby a projekty

Ďalšie z regiónu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   
12.09.2007 (11:16)  
P. S. Dovedl bych si představit, že by před pražským Masarykovým nádražím odbočily dvě koleje pod zem, pokračovaly by jako metro, a na Smíchově by se napojily na trať směr Řepy, s případným zdvojením viaduktů přes Prokopské údolí a návaznou tramvajovou dopravou do sídlišť v katastru Stodůlek, spolu s čímž by se vyřešilo i napojení Motola na tramvajovou síť namísto klikatého metra, stejně tak jako vazba na ostatní síť podzemní dráhy. To spíš pro ilustraci, dnes už to není reálné.
12.09.2007 (11:00)  
jonáš: Pražské nádraží je taky v poměrně hloupé poloze, leč je to jediná možná varianta s průjezdem na jih. Místo metra postaveného jinudy by tam úplně stačilo obnovit některé centrální tramvajové tratě (pro obsluhu rozlehlejšího centra) a zapojit vlaky do MHD (pro napojení vzdálenějších částí mimo linku metra C). Brno ten průjezd v současnosti má v optimální poloze vůči poměrně malému centru i vůči ostatním částem. Pokud mají vlaky jezdit pro lidi a ne pro vlaky samotné, je třeba tuto polohu zachovat. Jenže na to se vykašlali všichni předchozí plánovači, takže pro léta 2007-2013 už by nestihli z EU dostat peníze na takovou variantu, a protože z nějakého divného důvodu je dána přednost kritériu "peníze hned" před "užitečným řešením", dopadá to takto. Škoda. Brno, alespoň pro mě, přestane být turisticky přitažlivé, pokud budu trvat na cestě vlakem.
12.09.2007 (10:17)  
Pražské nádraží je taky v centru, 500 m ke Koni, 1000 m na Můstek, z nástupiště o 200 víc, což je ještě furt rozumná pěší docházková vzdálenost. To že se všechny tři trasy metra nebo aspoň libovolné dvě nekřížej pod Šerwůdem, je jenom diletantstvím dávných projektantů, který tehdy asi předpokládali, že budem v komunismu tak ve vatě, že sockou už nikdo nebude jezdit.

V Brně asi metro nehrozí, k Paštice je to pěšky necelých 600 m, na Českou 900 m .. bude to prostě o kilák dál. Voni se rádi projdou :o)
12.09.2007 (7:48)  
sAd - kdyby jsi byl chápavější, z mého příspěvku pochopíš, že mluvím o 60 % cestujících, co se jim doprava zhorší a budou muset jezdit přes úroveň současného nádraží na odsunuté. Zbylá procenta odhaduji na 25 % stejný stav, 15 % zlepšení.
registrovaný užívateľ Martin 
12.09.2007 (6:34)  
Ták a konečně všichni můžou být v klidu, napakujou se všichni špekulanti s pozemky, stavební firmy úředníci statní správy, svůj dil profitu urvou i ti kdo byli celou dobu proti, snad jen prostý občan se může kochat novým nádražím, jak známe z desítek jiných podobných zakázek tak jen ten kdo nesleduje dění okolo si může myslet že to bude jinač.Snad příští generace zhodnotí zda to byl krok správným směrem.
registrovaný užívateľ TTtrain  mail  
12.09.2007 (5:26)  
Do Brna jedu cca 3xročně, co to znamená.Projít neskutečně špinavým podchodem k tramvaji,zápasit s věčně rozbitými automaty na jízdenky na socku,dokodrcat se na výstaviště a večer dtto zpět.Zanedbané a špinavé nádraží je ostudou města.Ale je alespoň v centru.Budova je krásná ke 150.letům železnice opravená ale "péči" zaměstnanců vypadá tak jak vypadá. Nemám nejmenší důvod si myslet, že nové megalomanské nádraží nebude po pár letech provozu vypadat úolně stejně ušmudlaně. Navíc bude kdesi v polích za městem, což jej jistě velmi zatraktivní.Odstěhujte ze stávajícího nádraží poštu,počet nást.hran je na počet vlaků dostatečný, ale vlak musí pouze zastavit, nabrat lidi a odjet. Souprava odstavená u peronu celé dopoledne opravdu malinko překáží.
registrovaný užívateľ M 
12.09.2007 (3:15)  
sAd - aha a ja furt, z je to tim, ze na Zvonarku se nikomu nechce, protoze tam nic nejezdi... A vono to bude tema poplatkama... Je mi ale divny, ze Tourbus, kterej ze Zvonarky vyjizdi a kterymu Zvonarka "patri" to na Prahu bere prave kolem Grandu, cimz ta teorie o poplatcich dostava docela velmi vaznou vadu na krase:)

A pokud jde o to ovoce, tak pokud je teda letiste prestupni zona, tak vlakove nadrazi je co? Misto, kde Brnane hledaji odpocinek ve chvilich volna? Neni to nahodou taky prestupni zona?
12.09.2007 (3:07)  
BAHN: Odkuď je ta info o nákupu 100 kusů Škoda 13T? Já jen že třeba na Busportálu se mluví jen o 20 kouscích do roku 2011, na ČT24 zas mluvili o 100 kusech. By mě navíc zajímalo, kde chtějí na to vzít peníze, když jedna stojí 59 mega...
12.09.2007 (2:09)  
sAd: Velká většina Brňáků pracuje buď v centru nebo úplně ven z centra . Pro ty co pracují ven z centra směr sever , to bude naprostá katastrofa a odhaduji , že nejméně 60% - 70% z nich zvolí auto (autobus) . Ti co pracují na jih od centra to budou mít výhodnější a částečně asi také ti co pracují západně (někteří) . Ti co pracují na východ budou mít asi dost těžko přímou tramvaj do Líšně nebo trolejbus do Slatiny jako mají teď .
Co se týče SA , tak na Zvonařku určitě nejezdí kvůli placení za vjezd , to by už dávno nejezdili na Florenc (zaslechl jsem , že jeden vjezd vychází na 600,-) . Navíc u Grandu taky nemůžou stát zadara , tam taky musí platit (je to asi DPMB , myslím) .
12.09.2007 (1:53)  
Demeter Gombar: "Ale co když se to centrum nakonec přesune tam?" - To mi vcelku připomíná Sovětský svaz . Anebo taky pohádku aneb kam nechodí slunce , musí chodit doktor . :o) Akorát , že v téhle variantě to bude spíš "Kam nejezdí lidi , tam netřeba vlak" .
  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko