Brno Odsun brněnského nádraží se již zdá být hotovou věcí. Teď se budou muset obyvatelé města připravit na sedm let diskuzí o podobě nového nádraží, omezení a rozkopanou jižní část města. Investoři, kteří budou platit stavbu nového brněnského nádraží, udělali velkou tečku za diskuzí o tom, která varianta je pro vlakové nádraží lepší. A brněnským radním nezbývá nic jiného, než spolupracovat. Jejich rebelie by totiž mohla ohrozit 8,5 miliard korun dotací z Bruselu.
„Budeme pokračovat s projektem, který jsme zahájili už v roce 1994. Není jiná možnost,“ řekl náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek. Podle zástupců Správy železniční dopravní cesty je pokračování stavbou nového nádraží na jihu také jistá věc. „Už jsme vypracovali první projekty pro Evropskou unii,“ podpořil Kocourkova slova ředitel SŽDC Jan Komárek. Podle něj analýza, kterou si nechalo zpracovat město, jasně říká, že z dopravního hlediska je nová odsunutá poloha nádraží výhodná. „Z ostatních poznámek v analýze se necháme poučit a návrhy na zlepšení zkusíme zapracovat do již rozběhnutého projektu,“ dodal Komárek.
Podle Jiřího Mlynáře ze Stavební správy v Olomouci se začne s přípravou přesunu ihned. „Do konce roku vypracuje ministerstvo dopravy technicko - ekonomické zadání, pak bude rok a půl trvat, než se vyberou firmy, které nádraží postaví. Nejpozději v roce 2009 se může začít stavět. Za pět let by pak mohli Brňané odjíždět do evropských zemí z nového nádraží,“ upřesnil Mlynář.
Projekt, který měl původně stát třicet miliard korun, úředníci po důkladném přepočítání zlevnili o deset miliard. „Rozpočet na tuto stavbu by neměl přesáhnout dvacet miliard korun. Šestimiliardovou budovu nádraží bude muset zaplatit město, kraj a České dráhy. Evropské peníze budou určeny především na stavbu tratě,“ řekl primátor Roman Onderka.
Původně byla ve hře i tzv. přisunutá varianta, která by nádraží odsunula jen o 200 metrů. Šance na její realizaci i šance odpůrců samotného odsunu nádraží jsou ale po rozhodujícím zasedání grémia téměř nulové.
Výstavbu nového nádraží v centru města prosazují pouze Strana zelených a tým Jiřího Zlatušky Brno 2006, kteří mají v pětapadesátičlenném zastupitelstvu pouze deset křesel. Odsunutou polohu naopak dlouhodobě prosazují občanští demokraté, lidovci a komunisté. Jediný, kdo se dosud otevřeně nepřihlásil k žádné variantě, jsou sociální demokraté. Podle Onderky se ale vedení strany dohodlo na tom, že v zastupitelstvu nebude prosazovat změnu stávajícího projektu. "Jakékoliv kroky, které by byly činěny na zrušení tohoto projektu, by v žádném případě nedokázaly nastavit projekt jiný. Máme proto obrovský strach z toho, že bychom peníze z Bruselu nedostali a že by se v Brně nepostavilo nic," dodal Onderka, který současně SŽDC vyzval, aby zjistila veškeré informace o možnosti financování projektu přestavby ŽUB z Bruselu.
V evropských penězích je slabé místo projektu i podle odpůrců odsunu. Jejich závěry však nejsou jednotné. "Nevěřím, že Unie dá peníze na prokazatelně špatný projekt," uvedl brněnský radní Jiří Zlatuška, jehož strana spolu se zelenými stále trvá na variantě s nádražím v centru.
Podle zápisů z jednání o operačních programech mají evropští úředníci na nádraží opravdu "políčeno" a řadí je mezi projekty, vůči nimž mají výhrady.
zdroj: Bahnworld.info, iDNES, ČTK; doplnil -výpravčí- a JTB

V Brně asi metro nehrozí, k Paštice je to pěšky necelých 600 m, na Českou 900 m .. bude to prostě o kilák dál. Voni se rádi projdou :o)
A pokud jde o to ovoce, tak pokud je teda letiste prestupni zona, tak vlakove nadrazi je co? Misto, kde Brnane hledaji odpocinek ve chvilich volna? Neni to nahodou taky prestupni zona?
Co se týče SA , tak na Zvonařku určitě nejezdí kvůli placení za vjezd , to by už dávno nejezdili na Florenc (zaslechl jsem , že jeden vjezd vychází na 600,-) . Navíc u Grandu taky nemůžou stát zadara , tam taky musí platit (je to asi DPMB , myslím) .
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.











