Židlochovice - Již jen něco přes pět let by měli čekat obyvatelé Židlochovic na Brněnsku na železniční spojení. Téměř polovina z tamních obyvatel dojíždí za prací do Brna. Současné dopravní spojení se jim ale příliš nezamlouvá. Lepší cestování by jim měl zabezpečit od roku 2013 vlak. S Židlochovicemi totiž počítá Jihomoravský kraj jako s jedním z regionálních dopravních uzlů v IDS. I když vedou do města koleje a tyčí se tam nádražní budova, osobní vlak tam přijel naposled asi před 28 lety. Provoz osobní dopravy na železniční trati Hrušovany u Brna - Židlochovice skončil v roce 1979. Trať později využíval jen místní cukrovar, ale po jeho zrušení postrádala další smysl. Místní se však myšlenky obnovení železnice nikdy nevzdali.
"Před 5 lety zpracovala společnost SUDOP Brno technickou studii a doporučila přiblížit koncovou železniční stanici Židlochovice k autobusovému nádraží a zavést moderní pantografové soupravy z Brna do Židlochovic a zpět. V dopravní špičce by vlaky jezdily asi každých 30 minut,“ říká starosta Jan Vitula. Náklady na stavbu, včetně vybudování nástupišť, přilehlých chodníků a nezbytných demolicí, odhadl SÚDOP zhruba na 150 milionů korun.
Opravit se budou muset zhruba 3 km kolejí. Dostavbu tratě podporuje i Jihomoravský kraj. Podle krajského radního pro dopravu Jaroslava Pospíšila je však ještě předčasné hovořit o tom, kolik kraj na stavbu případně přispěje. "Stavbu považujeme za velmi důležitou. Není to však krátkodobá záležitost. Musí se zpracovat ještě několik studií, třeba pro územní rozhodnutí a kraj s těmito náklady počítá,“ uvádí radní Pospíšil. Starosta Vitula ale dodává, že stavba se musí dostat i mezi akce placené ze Státního fondu dopravní infrastruktury. V tomto směru se spoléhá i na místní poslance.
Obyvatelé: vlak je lepší
Obnovení železnice vítají i Židlochovičtí. "Dojíždění autobusem není vůbec příjemné, a když ještě musíte přesedat a dlouho čekat na další spoj, docela vás to unaví,“ říká dělnice z brněnské oděvní firmy Marie Suchá. "Představitelům města v jejich snaze o vybudování železnice moc fandím. Doufám, že se jim to podaří dotáhnout do konce,“ říká Manfred Strnad, který dojíždí do Modřic. Podobné názory mají i další obyvatelé Židlochovic. I když budou muset nové stavbě ustoupit 3 vznosné lípy a poměrně zachovalá budova starého nádraží, starosta neočekává žádný konflikt s ochránci přírody nebo památkáři. "Budova nemá historickou hodnotu a stromy nahradíme jinými. Židlochovice jsou pověstné velkou péčí o zeleň a životní prostředí. V blízkosti tratě chceme vysadit další stromy a vybudovat mokřad,“ slibuje Vitula.
zdroj: Deník
| 15.9.2007 (19:00)
ano, Brno v Pravlasti Moravské má už skoro 400k obyvatel. Ale kolik z nich jezdí vlakem? Neskromně odhaduji, že víc jezdí lidí za prací, obchodem, do školy do Brna, než naopak. A odtud môj názor nestěhovat. Ale souhlas s koncepcí IDS.
ad Petr Křeček:
jó, u Libochovan je to dědictví trasování železniční sítě tohoto řádu z dob K.u.K - uhelné a řepařské (neb o tom byl kšeft). Mně by postačilo, kdyby ČD Bus zajišťoval svoz (nás) kaštánkú z centra Cítova (1050 obyv.) na Zast. Cítov k přípojum z a do Prahy. (Pochopitelně hl.trať již jen Městský slon Esušovitý, když už nějakým omylem Fatra, Hradčany a Košičan nezačínají svou pouť třeba v Roudnici - v Cítově by mohly stavět na znamení a to jen v Pá, Ne, Po)
Jinak Libochovice (4000 tis.) taky chtějí lepší trať než současnou lokálku typu D3,i když na druhou stranu zaplať pánbůh za ni.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










