..: Z vlaku si nezavoláte, chybí signál :..

Ilustrační obrázek Praha - Zavolat si z vlaku občas bývá problém, i když se telefonní operátoři chlubí téměř 100% pokrytím ČR. České dráhy proto v současné době testují řešení v podobě zesilovače mobilního signálu, který by dostatečně silný signál ve vagonech mohl zajistit. Jedním z důvodů rušeného signálu jsou metalizovaná okenní skla, která se používají především u vlaků vyšší kategorie, včetně Pendolina. Ta se používají proto, aby utlumila sluneční paprsky, přesněji aby zabránila průniku tepla do vagonu. Bohužel souběžně s teplem tato skla zeslabují i mobilní signál.

Situaci se navíc rozhodli řešit i všichni tuzemští mobilní operátoři, kteří hodlají postavit nové vysílače v okolí tratí. ČD také začaly uvažovat o bezdrátovém připojení k internetu sítě wi-fi, ale prozatím naráží na technické problémy a není ani zřejmé, jak nákladné by zavedení služby bylo. Co se telefonování týče, mluvčí ČD Ondřej Kubala říká, že nejhorší je to například na trase do Brna přes Blansko. Jedete tam mnoha tunely a údolími a dovolat se tam je na mnoha místech zcela nemožné. Hluchých míst je v ČR více, nedovoláte se například v úseku kolem Ústí nad Orlicí, kde trať prochází hlubokým údolím, stejně tak v mnoha horských či lesních úsecích regionálních tratí.

Řešení se jmenuje repeater

Pro České dráhy je to samozřejmě poměrně velký problém. Představa manažerského vlaku, ve kterém nefungují mobily, je zjevně absurdní. Proto vznikl projekt pod názvem ČD mobil, v jehož rámci vzniká řešení, které by nám mělo umožnit bez problémů si z vlaku zavolat. Na projektu spolupracují také mobilní operátoři, což je logické, protože právě oni zodpovídají ČTÚ za nakládání se svými frekvencemi. Jako koordinátor a integrátor působí v celém projektu společnost ČD Telematika. Řešením, které se přímo nabízí, je repeater mobilního signálu.

Na střeše vagonu řady Aee se nachází zisková GSM anténa, která je spojena se samotným repeaterem umístěným uvnitř vozu. V tom jsou dále 3 vnitřní antény, které repeaterem upravený signál distribuují. Ten zesílený signál předává na 3 vnitřní antény – jedna je umístěna v prostředku vagónu, dvě zhruba v první pětině délky z každé strany. Tím by mělo být zajištěno ideální pokrytí vnitřku vagonu signálem.

Protože telefon se automaticky přihlašuje k nejsilnější základnové stanici (BTS), je zajištěno, že telefon se v drtivé většině případů přihlásí právě k repeateru. Samozřejmě tedy platí, že každý vagon musí být vybaven samostatným repeaterem. Vagon jezdí v běžném provozu na trati Praha – Český Těšín jako součást IC Hutník. Vagon se používá k testování, ale pokud se vydáte po této trase, možná budete mít štěstí a vyzkoušíte ho sami. Podle informací zástupců ČD Telematika i mobilních operátorů není úplně jisté, že konečné řešení bude založeno právě na tomto repeateru. Do konce roku by se mělo ve vlacích ČD otestovat ještě několik dalších typů.

Kam repeater umístit?

Kromě různých technologických problémů stojí před ČD ještě jeden, zdánlivě banální problém a to ten, kam repeater umístit. V současné době jej testuje ve vagonech Aee/Bee. Tento vagon totiž nabízí dostatečně velký prostor pod střechou. U ostatních vagonů, včetně Pendolina, takový prostor nad hlavami cestujících není. Přitom celé řešení potřebuje relativně hodně prostoru a to právě v Pendolinu cestující kvalitní signál pro GSM očekávají nejvíce.

zdroj: Deník a iDNES


Adys Poslat mail autorovi | 17.10.2007 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel PES38 
17.10.2007 (21:21)  
Johnny: Máš naprostou pravdu. Je to v podstatě jen opakovač signálu.
registrovaný uživatel Johnny  mail  
17.10.2007 (20:42)  
Nesa:Je to mozne. Kazdopadne v Britanii montuje Virgin Trains na svoje soupravy(zatim pouze ve spolupraci s Orange) repeatery ne kvuli handoveru (taky tu moc rychle ty vlaky nejezdi). Pokud nemam SIMku Orange nebo jedu vlakem bez repeateru nemam, v rozsahlych usecich, sanci cokoliv chytit. (bohuzel ani GPS :(( tomu samozrejme opakovac nepomuze)
PES38: No ale z repeateru leze nachlup to same, co pronika skrz okna. A tedy tyto "dva" signaly nema telefon sanci nejak rozlisit, tudis se zadne 'prihlaseni k repeateru' nekona, nemam pravdu?
registrovaný uživatel VKor 
17.10.2007 (20:12)  
Na okraj některých komentářů: Co kdybyste si někteří zřídili nějaké jiné stránky, kde byste si vzájemně řešili své osobní spory. Nedovedete si asi představit, jak takové přestřelky otravují člověka, který se zajímá o vlaky a nikoli o to, kdo z Vám kddy komu šlápl na kuří oko...
Nebýt těch občasných a opravdu nesmyslných výpadů, tak by toto mohl být skutečně docela seriózní železniční web - až budu stát o blbé hospodské hulákání, zajdu si do nádražní nálevny.
registrovaný uživatel Nesa  mail  
17.10.2007 (18:00)  
Podobný článek kdysi rozebírali na mobilmanii z mobilního hlediska. A nevim jestli je ten repeater spása, protože ho používají DB, ale ne (nebo aspoň ne primárně) kvůli zesílení signálu, ale proto, že GSM síť při rychlostech nad 240km/h nezvládá tzv. handover, což je předání hovoru z jedné BTS na další...
registrovaný uživatel PES38 
17.10.2007 (17:33)  
George: A jak by byl řešen přenos z venku do vlaku?

Johnny: Myslím, že repeater zesiluje signál nejbližší BTS a prostřednictvím něj se pak telefony přihlašují k té dané nejbližší BTS mimo vlak.
registrovaný uživatel marco 
17.10.2007 (14:24)  
Rad by som vedel, ako je mozne, ze na uzemi SK mozem ist modernizovanymi voznami ZSSK a signal mam vo vsetkych sietach... nakolko mam viacero telefonov pre roznych operatorov. ako je mozne, ze na SK to ide a v CR nie?

(nesiel som jedine slovenskou strelou a vo vozni Ampz CD, ale mozem skusit aj to)
17.10.2007 (14:22)  
PES38: To wifi není myšlen přenos zvenku do vlaku, ale pokrytí vagonů signálem wifi, pro připojení ntb na net...
registrovaný uživatel Johnny  mail  
17.10.2007 (13:59)  
Z toho sem volaky zmeteny. Mel sem za to, ze repeater pouze opakuje signal. Jak tedy mam chapat 'je zajisteno ze se telefon prihlasi k repeateru' ? To by musel vysilat na jine frekvenci a v tom pripade by to uz nebyl repeater, ale dalsi BTSka, coz vzhledem k tomu ze se vlak pohybuje, je jich ve vlaku vic atd. je blbost. Muze do toho vnest nekdo trochu svetla?
registrovaný uživatel PES38 
17.10.2007 (13:18)  
Komarek: To je hlavně pro to, že je tam rovina jak hovado...
registrovaný uživatel mašinka  mail  
17.10.2007 (12:30)  
Mám ještě stařičkou Nk 3210 se servisním menu a tak z dlouhé chvíle sleduji jednotlivé BTS a není to tak špatné jak se ve vlaku zdá. Je to dobrá zábava pro ukrácení dlouhé chvíle ve vlaku. Bližší na www.gsmweb.cz
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko